Sverige idag..

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Oansvarig? Det är Svenska Kraftnät(som är en myndighet) som har ansvar för driftsäkerheten i elsystemet.
Vad har (statligt helägda)Vattenfall för ansvar och hur är det reglerat?
Skriver staten/SvK/Strålsäkerhetsmyndigheten dåliga avtal med kärnkraftsproducenterna om detta kanske?

Normalt byts en del av bränslestavarna ut en gång om året, massa provningar osv enligt myndighetskrav osv. När är det bäst att göra det, vid litet eller stort effektbehov?

Är det andra förutsättningar för om en vindkraftsproducent vill stoppa sitt verk för arbete tycker du? Varför isf. Har det att göra med att kärnkraften är mer värdefull för elsystemet än vindkraft.
Alla producenter har ansvar att inte destabilisera elnätet. Detta är ett klockrent scenario som faller in där. Vi är väl medvetna om att vindkraften är variabel, den utgör _inte_ baskraft eller reglerkraft, det står vatten- och kärnkraften för.
Vad tror du hade hänt om vattenkraften helt plötsligt bara hade stängt ner merparten av sina kraftverk på en nyck? Det här är rena och skära maffia-fasoner alternativt grov inkompetens av ägarna till kärnkraftverken. Frågan är om det faktiskt inte t.o.m är kriminellt. Om inte så borde det vara det. Som straff för detta belönas de med 300 miljoner(!) rakt ner i fickan. Vidrigt tamigfan.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Och Svenska Kraftnäts roll är vad?

Inga planerade myndighetsbesiktningar då framöver på kärnkraften som innebär stillestånd.

Intermittensen är ju en störning i sig även OM elkvaliteten skulle vara god. Bort med alla vinsnurror alltså?
https://www.nyteknik.se/energi/vindkraft-var-god-stor-ej-elnatet-6404057
https://www.nyteknik.se/energi/vindkraften-stor-naten-6411402


(Om Vattenfall inte fullföljt sina åtaganden så hade inte SvK behövt vända sig till dem med en förfrågan om att starta tidigare och också betalat dem för att starta tidigare.)
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Och Svenska Kraftnäts roll är vad?

Inga planerade myndighetsbesiktningar då framöver på kärnkraften som innebär stillestånd.

Intermittensen är ju en störning i sig även OM elkvaliteten skulle vara god. Bort med alla vinsnurror alltså?
https://www.nyteknik.se/energi/vindkraft-var-god-stor-ej-elnatet-6404057
https://www.nyteknik.se/energi/vindkraften-stor-naten-6411402


(Om Vattenfall inte fullföljt sina åtaganden så hade inte SvK behövt vända sig till dem med en förfrågan om att starta tidigare och också betalat dem för att starta tidigare.)
Jag har inte sagt att de inte får göra planerat underhåll. Däremot säger jag att det är direkt puckat och oansvarigt att ta ner merparten samtidigt (det är fler månader på sommarhalvåret än juni). För risken finns att de få reaktorer som är kvar igång drabbas av stillestånd och haverier, och då är nätet destabiliserat. Precis just detta som hänt nu när 2,5 reaktorer havererat som skulle varit igång.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det gäller att prioritera och tänka klokt när man spenderar andras pengar.
https://www.stockholmdirekt.se/nyhe...ade-trafikljus/reptfx!Lb460TywhHcy5ZcdYC6AJw/

Tycker det verkar väldigt diskriminerande att så enögt bara fokusera på samkönade. Jag vill därför slå ett slag för ickebinära trafikljus. Avskaffa de köns- och färgstereotypa normerna helt och hållet. Det går inte att säga om det lyser grönt eller rött. Att tvinga gångtrafikanterna anpassa sig till någon av dessa färger är inget annat än förtryck och vidmakthållande av förlegade trafikmaktordningar. Istället skall det vara upp till var och en att fantisera fram en obestämbar färg och tolka vad den betyder utifrån en analys av maktstrukturer. Billigt blir det också eftersom det inte behövs några fysiska installationer.
 
Last edited by a moderator:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar

Jag hörde honom första gången i Flipp eller Flopp i Metropol på fredagar på 80-talet. Skitjobbig människa tyckte jag då men jag har blivit lite äldre och, förhoppningsvis, lite vidsyntare.

Nu tog detta 2 timmar av mitt liv men det var värt det. Häftigt om han citerade Martin Luther King...
Tänkte bara kolla en bit men när början är Du måste ta avstånd från Alexander Bard så måste jag fortsätta.

Att bara lyssna på människor man gillar och med rätt åsikter vidgar inte ens vyer. Om man inte vidgar sina vyer riskerar man bli trångsynt...
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tycker det verkar väldigt diskriminerande att så enögt bara fokusera på samkönade. Jag vill därför slå ett slag för ickebinära trafikljus. Avskaffa de köns- och färgstereotypa normerna helt och hållet. Det går inte att säga om det lyser grönt eller rött. Att tvinga gångtrafikanterna anpassa sig till någon av dessa färger är inget annat än förtryck och vidmakthållande av förlegade trafikmaktordningar. Istället skall det vara upp till var och en att fantisera fram en obestämbar färg och tolka vad den betyder utifrån en analys av maktstrukturer. Billigt blir det också eftersom det inte behövs några fysiska installationer.

Det känns som jag har grönt ljus idag. :näsblod
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...var väldigt trevligt. Plågade mig ut i den 31 gradig värmen och började köra uppför nedre norrlandskusten och landade med en räkmacka på Stenö Camping (trevligt ställe) och behagliga 21 grader. Hemkomst, även här numera 21 grader. Superduper 30-mila huligantur på 4 timmar inkl. lunch och lite senare tankning/kaffe/glass.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hon är ju helt verklighetsfrånvänd.
https://www.svtplay.se/video/249096...et-isabella-lovin-mp&position=6622&start=auto

Nehe så det är inte hållbart att ha ett tak för hur många vi kan ta emot. Det finns alltså ingen övre gräns för vad vi som land klarar av varken rent ekonomiskt eller sett till belastning på samhällsstrukturerna och de system vi har idag för att hantera detta. Antalet vi kan ta emot kan gå mot oändligheten för det är ju inte hållbart med ett tak.

Man kan tycka att det är fördjälva synd om många människor i världen idag - och det är det. Det innebär inte att pengar växer på träd, att socialkontor och kommuner har oändligt med resurser eller att det finns bostadsutbud för allt och alla. Tyvärr så är det så.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hon är ju helt verklighetsfrånvänd.
https://www.svtplay.se/video/249096...et-isabella-lovin-mp&position=6622&start=auto

Nehe så det är inte hållbart att ha ett tak för hur många vi kan ta emot. Det finns alltså ingen övre gräns för vad vi som land klarar av varken rent ekonomiskt eller sett till belastning på samhällsstrukturerna och de system vi har idag för att hantera detta. Antalet vi kan ta emot kan gå mot oändligheten för det är ju inte hållbart med ett tak.

Man kan tycka att det är fördjälva synd om många människor i världen idag - och det är det. Det innebär inte att pengar växer på träd, att socialkontor och kommuner har oändligt med resurser eller att det finns bostadsutbud för allt och alla. Tyvärr så är det så.

Jag tror jag hade en liten diskussion med Markus om invandring för några år sedan.
Båda var ense om att frågan får och bör avhandlas.
Jag skrev att det ju till syvene och sist egentligen är en siffer fråga.
Ingen vill ta emot noll och ingen vill ta emot oändligt, någonstans däremellan ligger svaret.
Jag hade tydligen fel...:va
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tror jag hade en liten diskussion med Markus om invandring för några år sedan.
Båda var ense om att frågan får och bör avhandlas.
Jag skrev att det ju till syvene och sist egentligen är en siffer fråga.
Ingen vill ta emot noll och ingen vill ta emot oändligt, någonstans däremellan ligger svaret.
Jag hade tydligen fel...:va

Jag tycker att svaret ligger där...
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lilla Amerika. Den är några veckor gammal men exploderade inte som när han sa vad Morgan Freeman och Martin Luther King sa. Varför? För att det stämmer. 4 juli firas nog mer här än 6 juni...

Whatever happened to #Sweden? The Swedish Left is now so damned Americanized that it believes Sweden's kneeling white cops kill blacks, that Somali immigrants have slave ancestors, and that Swedish court rooms have grand jurys. Sweden is NOT America, you fucking imbecile morons!
https://twitter.com/Bardissimo/status/1269210233324306432

Lilla Amerika, vi har inte längre en mänsklig invandringspolitik. :(
Men det uttalas inte Juman majgrejschön pållitick utan så det låter som "svenska" :huvet
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top