REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Resultat 1 till 12 av 12
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    1984, Yamaha RZ 350 LC/YPVS

Question Koppla in Ignitech på en RD 350 YPVS

Jag har renoverat en Yamaha RD 350 LC/YPVS från -84. Det har visat sig att boxen som styr YPVS-ventilerna är trasig (vanligt problem) och jag fick rådet av en vän att invertera i en programmerbar box från Ignitech som ersätter både CDI-boxen och YPVS-boxen.

Jag har kopplat in den enligt instruktionerna men det vill inte fungera. Känner att jag har nått "vägs ände" för vad min kompetens fixar så jag behöver hjälp att komma vidare. Kanske dumt att ge sig på detta själv, så den amatör jag är men du vet själv när entusiasmen och vetgirigheten tar överhanden.

Finns det någon här som har erfarenhet av Ignitech och kanske just på RD 350 som kan tänka sig att hjälpa mig på något sätt?

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Går den inte alls eller är det YPVS ventilerna som inte arbetar? Elmotorn och vajrarna har en tendens att korrodera fast.

Kan inte vännen som rekommenderade Ignitech hjälpa dig?

Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Jag har pillat lite grann med Ignitech men på en RG500 men jag är inte någon expert.

Vad är problemet? Har du provat att koppla in en dator och se om boxen lever?

Mvh,
    Ingvar

4. 2019-10-02, 17:11

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Hej Ingvar, tror att jag hade kontakt med dig för något år sedan angående detta men vi tappade kontakten på något sätt. Jag har provat att koppla in boxen i datorn och det verkar som att den lever men jag är inte säker på att jag får till inkopplingen rätt. Enligt vad jag kan läsa mig till i instruktionerna och via kopplingsscheman så är allt utom en kabel rätt. Det står att det ska finnas en kabel till varvräknaren som ska ge en signal som boxen ska ta upp, på min RD är det en vajer och ingen kabel. Varvräknaren är mekanisk. Det måste vara signalen från pick-upen eller så som ska ge signal om vad varvet är kan jag tycka. Men...jag är amatör utan djupare kunskaper i el. Det stör mig lite just nu...

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    YPVS ventilerna funkar utan problem, de är nya och servon är det inget fel på. Det är jag som är rudis på el bara.

Nej, vännen kan inte hjälpa mig.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Hoj
    Honda Firestorm, Aprilia RS 125
    TS: Lägg upp elscheman så kan fler hjälpa dig. (utan varvtalssignal kommer det inte att funka)

Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Hoj
    H1
    Ignitech borde veta och kunna ge info om hur du ska lösa det för att få triggsignal till boxen.

När resan är målet hannuses avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Hoj
    Yamaha Tenere 700 2019, Yamaha XTZ660 Tenere 2012, Yamaha CygnusX-125 2007, Yamaha RD 350 1984, Yamaha YZF R6 2005, Yamaha Chappy LB80 1981
    Hej.
    Intressant ämne.
    Har själv funderat på denna box, så jag följer denna tråd med stort intresse

Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Citat Ursprungligen postat av Nibo Visa inlägg
    Hej Ingvar, tror att jag hade kontakt med dig för något år sedan angående detta men vi tappade kontakten på något sätt. Jag har provat att koppla in boxen i datorn och det verkar som att den lever men jag är inte säker på att jag får till inkopplingen rätt. Enligt vad jag kan läsa mig till i instruktionerna och via kopplingsscheman så är allt utom en kabel rätt. Det står att det ska finnas en kabel till varvräknaren som ska ge en signal som boxen ska ta upp, på min RD är det en vajer och ingen kabel. Varvräknaren är mekanisk. Det måste vara signalen från pick-upen eller så som ska ge signal om vad varvet är kan jag tycka. Men...jag är amatör utan djupare kunskaper i el. Det stör mig lite just nu...
    OK, så kan det vara mitt minne är inte så bra. Ledsen för att det tagit några dagar att svara, jag hade helt enkelt inte sett att du skrivit i tråden.

På RGn så är det elektronisk varvräknare så då används kabeln men om det är mekanisk varvräknare på RDn så kan kabeln förstås inte användas på den. Den kabeln ger en puls per tändning som varvräknaren sedan visar som varvtal.

Om jag minns rätt ska det gå att ladda ut den mapp som finns i boxen. Har du provat det? Det är ju möjligt att mappen i boxen har blivit korrupt och då funkar det förstås inte.

Funkar något alls? Har du kollat om du har någon gnista t ex? Den kan kanske tända men på fel ställe eller något sånt.

Mvh,
    Ingvar

Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Jag kollade just och RD350 har en 180 graders vevaxel, dvs när en kolv är i topp så är en i botten.

Har den en eller två tändspolar? Om den har två så kan det tänkas att de har blivit förväxlade. Prova i så fall att koppla om lågspänningarna från boxen till tändspolarna så kanske gnistan hamnar rätt på varvet.

Om den har en dubbel tändspole så är det något annat så då får vi tänka vidare.

Mvh,
    Ingvar

Medlem R-Oils avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Hoj
    Yamarilla 421-14 Aprilia RS 250-98 Aprilia RS 250-00 Aprilia RS 250-04 Yamaha RD 350 N-84 Yamaha RD 350 F2-86 Kawasaki H1 500-70 Aprilia RSV 1000-00
    I dag fick jag igång min Aprilia RS/RD 421 efter mycket huvudbry. Ignitec har en usel support och vägrar att svara på tekniska frågor om deras produkter. Tyvärr så har jag ett annat svänghjul och 2st tändspolar så jag kan ej dela med mig av min programmering. Skicka PM så kan jag maila vad jag har för att programmera en RD 350 med original svänghjul och 1st tändspole. Har en Zeeltronic på min Yamaha RD 421 och den kan jag verkligen rekommendera.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2016
    Hoj
    Jag ska kolla gnistan nästa gång jag kommer till garaget (har det på landet). Det är i alla fall en tändspole och som jag förstår det så skickar den en "waste"-gnista till kolven som är i nedre läge samtidigt som den tänder på den som är i övre läge. Två gnistor per varv alltså. Boxen är programmerbar och jag ska se om jag via datorn kan få ut mer information. Återkommer här på forumet...

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Ja. Blev lite andra "issues" också som jag skrev i inlägg #6 Skrev mest i den här tråden nu bara för att säga hur det gick och tacka Comeback för iden. Det [...]

HayabusaMan
Vill du annonsera ovan? Klicka här