Yamaha XT 600e,.Nedre bulten till oljefilterkåpan gick av.

Steffooo

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
2002 Yamaha xt600e
Hej, bytte olja och oljefilter på min yamaha XT600e och lyckades dra av den nedre bulten till oljefilterkåpan:mad:Önskar lite tips på hur man kan åtgärda problemet:va
Mvh Steffooo
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Har du bild på det?

Kommer du åt en del av bulten och skulle kunna använda något verktyg till att vrida bulten?
I så fall kan det kanske gå att slipa upp någon form på den (t.ex. platt på sidorna) och använda en skiftnyckel för att vrida. Men viktigast av allt så gå med värme på det hela. Det lossnar enklare då.

Är den avbruten inne i godset är det nog borra och grispitt som gäller. Fast det blir till att vara väldigt försiktig då det är ett litet hål och det är i blocket. Fuckar man upp upp blir det inte roligt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Beg kopplings kåpa kostar ca 300 så det är inte hela världen om du inte får ur den.

Men hur i helvitte hårt drog du? SKRUVEN ""bultar har inga gängor""

Man drar locket till oringen bottnar oringens tryck mellan kåpa och lock ser till att grejorna hänger kvar.
 

Steffooo

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2019
Ort
Täby
Hoj
2002 Yamaha xt600e
Tack för svaren, skruven gick tyvärr av inne i godset, kanske enklast att försöka få tag på en annan kopplingskåpa .
Mvh Steffooo
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Gå till en wurt butik och köp ett lagom stort vänster gängat borr o så borrar du således baklänges sakta med hårt tryck då brukar skruven gänga sig ur samtidigt som man borrar när skruven har krupit ut så tar du en tång och gängar ur skruven sista biten.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den går bara rakt igenom kopplingskåpan, gängan är i högra vevhushalvan.

Jag tror TS ska ta motorn till någon med erfarenhet av såna jobb hellre än att riskera och fördärva två vevhushalvor som ett nybörjarprojekt. Borra stålskruv i alu kräver att man håller tungan i rätt mun.

Jag skriver två, för dom är samborrade vid tillverkning och man ska därför inte byta bara den ena även om många säljer halvorna separat.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top