Decibelmätning vid bandag

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Tjena!

Köpte min första sporthoj för några veckor sedan, suget vart för stort då man vart utan hoj förra sommaren. Valet för på en Gsx R600 med effektsystem med riktigt fin sång vilket jag hittills är väldigt nöjd med :yoparty

Såklart vill man ut på bana för att pressa sig mer och planen är att köra med Smc på arlanda till helgen. Jag är dock osäker på ljudet, är det sannolikt att hojen klarar ljudkraven eller ska man installera tillbaka orginalsystemet för att vara på säkra sidan?

Hur brukar folk göra till bandagar?
 

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Om du själv tycker att det låter högt när du sitter still och "torrgasar", så är det sannolikt för högt för bana.
Har du DB-killer? Den absoluta rekommendationen är att stoppa i den.
Surt att betala, längta och sedan inte få köra mer än tre varv innan du blir svartflaggad.
 

Dallaas

Ny medlem
Gick med
20 May 2019
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX R600 -99
Vid låga varv är det ingen fara, men när man varvar på lite så låter den mycket. Arlanda verkar ju dock vara en relativt långsam bana men man vill ju samtidigt inte sitta och känna sig begränsad på grund av något sådant. Blir till att införskaffa en DB-killer. Brukar sådana vara universala eller är det märkesspecifikt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Arlanda Test Track har hårdare ljudkrav än vanligt för banorna i Sverige, så du vill inte låta extra där.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Även om du inte är van så borde du klara att byta ljuddämpare på din Suzuki på två timmar.
Jag är van och byter två ljuddämpare på 1 timme på min Suzuki. Utan att stressa.

Ska du gå på dB-Killer är det ju önskvärt att hitta en som passar i ditt effektsystem dvs rätt diameter på dB-killern så den inte glappar för mycket i utgångshålet på effektsystemet.
Och det är kanske lite knepigt fixa rätt storlek och fastsättning till på lördag.
 

Ägge

Tutlurad
Gick med
31 Jan 2010
Ort
Vindö - Stockholm
Hoj
Bmw 850 adv
DB-killers enligt egen erfarenhet är icke av universal storlek, eftersom alla utblås är olika designa passar dom oftast bara på sig själv. Kolla upp modell och märke av ditt slipon och kontakta en säljare.

Om jag var du hade jag satt på original. Pröva inte att åka dit utan db killer och "hoppas på det bästa". Bara onödigt att oroa sig och på så sätt förstöra det roliga.
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
Det är 90db som gäller på Arlanda Testrack2 har Märsta kommuns miljönämnd beslutat. Det är inget SMC kan påverka. Så som Ägge nämner är det enklaste att återmontera orginaldämpare eller använda Db-killer. Det är tråkigt att få körförbud på banan för att man bullrar för mycket.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är 90db som gäller på Arlanda Testrack2 har Märsta kommuns miljönämnd beslutat. Det är inget SMC kan påverka. Så som Ägge nämner är det enklaste att återmontera orginaldämpare eller använda Db-killer. Det är tråkigt att få körförbud på banan för att man bullrar för mycket.

90dba är lite...
Vill minnas att elhojarna lät bortåt där på åsen när de körde där....2013?
Kedjeskrammel och däckljud vind osv.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top