REGLER FÖR TEKNIKFORUMET
Dessa regler appliceras även på övriga felplacerade teknikrelaterade trådar

VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
- För icke MC-relarade frågor, använd OT Teknikforumet
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från teknikforumet.
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I TEKNIKFORUMET
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32
    Nu på pallen!!! magnus_mosss avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Hoj
    R6 #22 600 räser

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Citat Ursprungligen postat av Björn F Visa inlägg
    Jag har en pump från en Kawasaki GPX600. Skulle ha den på min 750 LTD men såg lite sent att den saknade fäste för backspegel. Kostade 400 kr för ett år sedan. Så även idag. Leverans i Stockholm ingår.

Sweet, ska se om den matchar utseendemässigt och även storleken, borrdiameter. Äsch, jag hittar inte riktigt. Skicka mig en bild är du snäll, ingen större brådis.

Just det, kanske också behöver backspegel när jag ska besikta men det skadar inte att se vad du har. Posta här om du vill, kanske någon annan än mig behöver.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-01-06 klockan 20:31.

Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Bilder på pumpen ifall någon glömt hur den ser ut på en GPX600.
    Som synes gör den sig bäst på ett lite nedvinklat styre.

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1945.JPG
Visningar:	43
Storlek:	37,7 KB
Id:	447229
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1944.JPG
Visningar:	29
Storlek:	33,5 KB
Id:	447230   Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_1943.JPG
Visningar:	33
Storlek:	35,5 KB
Id:	447231  

Medlem
    Reg.datum
    okt 2006
    Hoj
    Z750 -80 Z750 LTD Twin -82 DR600 -86 TDM900 -02
    Vinkeln

Namn:	IMG_1944.JPG
Visningar:	30
Storlek:	33,5 KB
Id:	447232

- - - Updated - - -

Tredje

Namn:	IMG_1943.JPG
Visningar:	29
Storlek:	35,5 KB
Id:	447233

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Citat Ursprungligen postat av bosse-l Visa inlägg
    Annars är väl alternativet att renovera original huvudcylinder och bromsok. Jag renoverade dom på 250:in, repsats till huvudcylindern verkar gå på runt 350-450kr och till oket verkar det ju kosta nåt liknande om man ska ha med kolven då man kollar på eBay.

Mitt råd om man renoverar är att kolla kolven i oket innan du beställer delar om den skulle vara dålig, min var rostig på delen som var inne i cylindern förmodligen för att det inte var bytt bromsolja.

Jag kände för att renovera original mot att köpa nån pump från Kina, passade på att strippa grejerna på färg och polera upp aluminiumen. Bromsarna känns ut som att man ska ha kvalitetsgrejer och inte chansa med nåt från Kina.
    Ska kolla kolven Fixade du kolven och hur eller köpte du ny?
    Ett problem med min bromscylinder är att den är väldigt vinklad. Lika bra att köpa en som är mer plan som mitt nya styre.
    Efter allt fix du gjort. Tycker du att frambromsen nyper bra?

Medlem
    Reg.datum
    aug 2016
    Hoj
    Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Ska kolla kolven Fixade du kolven och hur eller köpte du ny?
    Ett problem med min bromscylinder är att den är väldigt vinklad. Lika bra att köpa en som är mer plan som mitt nya styre.
    Efter allt fix du gjort. Tycker du att frambromsen nyper bra?
    Om jag minns rätt så följde det med allt nytt, kolv, fjädern och tätningar till huvudcylindern.

Till oket köpte jag först en repsats utan kolv men då jag tog isär allt visade det sig att kolven var dålig och rostangripen så då köpte jag en lös kolv med tätningar, jag fick köpa en kolv från nån annan Honda då min kolv var lite kortare än de som var med i repsatserna till CB250N, det verkar skilja lite mellan årsmodellerna så kolla om det även är så på CM400:an.

Jag vet inte om jag märkte nån skillnad jag gjorde det mest för att vara på säkra sidan att ha fräsha bromsar, renoverade bromsen på vårvintern så det var ju ca 6 mån sen jag kört hojen sist men det blev då ingen ahaupplevelse vid första testkörningen på våren.

Man skulle nog ljuga om man säger att bromsarn tar bra även nyrenoverade

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Ok, jag ska ta isär och kolla bromsoket.

@moddlaren kul att du märkte stor skillnad med ISR-prylar. Jag är nästan granne med Acke men det är aningen dyra grejer för denna hoj.

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Fortsätter det här med bromscylindrar. Hittade en intressant sida där killen redan räknat ut en hel del, stämmer detta ska jag gå ned från orginal 14 mm till 11-12 mm då han påstår att man ska ligga runt 14:1 till 12:1 med ett bromsok och en kolv, annars ca 27:1. Bromskolven i oket är på 38 mm.

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-02-08 klockan 14:09.

Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Citat Ursprungligen postat av Bennyfax Visa inlägg
    Fortsätter det här med bromscylindrar. Hittade en intressant sida där killen redan räknat ut en hel del, stämmer detta ska jag gå ned från orginal 14 mm till 11-12 mm då han påstår att man ska ligga runt 14:1 till 12:1 med ett bromsok och en kolv, annars ca 27:1. Bromskolven i oket är på 38 mm.

http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
    Glöm inte vad som står en bit in i texten och som Boris JR redan skrivit om, hävarmlängden har stor betydelse för resultatet.
    Hävarmlängden består ju av två delar egentligen,
    avstånd från "axeln bromshandtaget vrider sig runt" till fingrarna
    men det som har störst betydelse (som jag ser det)
    avstånd från "axeln bromshandtaget vrider sig runt" till där bromshandtaget trycker på bromscylinderkolven
    Egentligen är det förhållandet mellan dessa två avstånd som avgör hur hårt man måste trycka / hur mycket bromshandtaget rör sig när man bromsar.
    Citat från http://www.vintagebrake.com/mastercylinder.htm
    The hand lever ratio counts too: witness the adjustable master cylinders from Lockheed and Brembo.

Senast redigerat av Comeback den 2019-02-08 klockan 22:41.
    MotoGP 2018: 1.Zarco 2.Dovi 3.Vinales

ass is ass
    Reg.datum
    maj 2011
    Hoj
    Cykel ;-(
    Jo, jag kommer ihåg vad som sagts samt läst texten i länken. Det är ändå generell rekommendation. Lade mest upp länken för att det är intressant nyttig info om det nu stämmer. Har aldrig tidigare sett vad för förhållande man bör ligga på när det gäller ett bromsok/kolv.

Stämmer infon betyder det att jag gott kan köra ca 12 mm istället för 14 mm utan att bottna mot styret om det nu inte är annat som spelar roll för just detta. Bromsarna tar ju dåligt så ju mer kraft desto bättre tänker jag.
    Senast redigerat av Bennyfax den 2019-02-08 klockan 23:24.

Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Hoj
    YZF1000R
    Min tjej sa att hennes tidigare åkdon hade en större kolv som skapade mera friktion o bromsar bättre innan den bottnar än mitt åkdon

Hon sa detta efter några glas vin med ett lurigt leende pratar hon om mina hoj bromsar eller missuppfattat jag något

Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Hoj
    Ok
    Citat Ursprungligen postat av moddlaren Visa inlägg
    Min tjej sa att hennes tidigare åkdon hade en större kolv som skapade mera friktion o bromsar bättre innan den bottnar än mitt åkdon

Hon sa detta efter några glas vin med ett lurigt leende pratar hon om mina hoj bromsar eller missuppfattat jag något
    Helt klart om bromsar.

Att samtalet dyker upp efter ett par glas vin är nog inget du behöver fundera kring något speciellt. Det är ju ett lite känsligt ämne framför allt när det kommer till storleken, hur många man bromsat med tidigare osv. Men det låter som det skulle kunna vara handhavandefel från hennes sida, kniper hon kanske olika hårt beroende på fabrikat på åkdon?

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

På min MT-01, ligger Powercommandern på samma säkring.

Boonieman
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här