Motoroptimering

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag går i funderingarna att porta och möjligen plana toppen på min ZX9-motor, och fick svaret av en gammal räv i gamet:
"Compression is the number one way to get more power from a ZX7 or 9. You just have to be very careful to not take too much and work out the piston to valve clearance. Dan Zlock only recommends to open up the short side radius on these heads as the turn is too tight. Anything else really does not gain enough to bother. Do not port the exhaust as it just does not need it. The other is to remove any casting flash, port match the intake boots and smooth out any imperfections in the bowl. Do not polish the intake or bowl."

Jag förstår det mesta av detta, sånär som på:
"..open up the short side radius on these heads as the turn is too tight"

Kan någon i expertispanelen förklara denna rad så att en vanlig dödlig förstår?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Utan att ha sett en ZX9-topp så låter det ju som att det är en skarp knäck i innerkant på kanalen i insuget, den ska alltså öppnas upp (=slipas ner) så att det blir en mjukare böj.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Utan att ha sett en ZX9-topp så låter det ju som att det är en skarp knäck i innerkant på kanalen i insuget, den ska alltså öppnas upp (=slipas ner) så att det blir en mjukare böj.

- Ah, jag tolkade det som att det gällde kolvarnas utformning, eftersom han skriver om dem precis innan o nämner "..these heads" i meningen.
 

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
What Hoztic said.
'Head' = cylinder head = topp/cylinderhuvud.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Utan att ha sett en ZX9-topp så låter det ju som att det är en skarp knäck i innerkant på kanalen i insuget, den ska alltså öppnas upp (=slipas ner) så att det blir en mjukare böj.

Precis! Tips i allmänhet, istället för att mickla med slipstift och annat roterande - smärgelduk (80 grit) på rulle. Riv av 3 dm som är ca 10 - 20 mm bred och let it rip (dra fram & tebax och ändra position på smärgelduken) på korta radien. Man kan ta hjälp av fingrarna ovanpå duken om det finns svåra att nå platser. Akta ventilsätet.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Precis! Tips i allmänhet, istället för att mickla med slipstift och annat roterande - smärgelduk (80 grit) på rulle. Riv av 3 dm som är ca 10 - 20 mm bred och let it rip (dra fram & tebax och ändra position på smärgelduken) på korta radien. Man kan ta hjälp av fingrarna ovanpå duken om det finns svåra att nå platser. Akta ventilsätet.

- Tack för tips! Tar det tillräckligt med smärgelduk för att mjuka av en skarp kurva alltså? Trodde det kunde handla om någon millimeter gods eller så som skulle bort.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Någon av expertisen här som kan se om denna tändrotor...eller vad de kallas...är original eller någon förskjutning?
Tändrotor LITEN.jpg
 

R-Jonas

Medlem
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
R1 -99 / R1 -12 / R1 -04 (Banhoj) / R6 -03 (Banhoj) / WR450F (Supermotard).
Vad är det för årsmodell på motorn?

Jag är iallafall 90% säker att det är original, men jag kan ha fel.
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Någon av expertisen här som kan se om denna tändrotor...eller vad de kallas...är original eller någon förskjutning?

Om det är originalet - låt den sitta kvar. Optimering av tändförställning kan ge någon enstaka häst vid varvtalet för maximalt vridmoment - men stjäl förmodligen lika mycket vid varvtalet för maxeffekt. Gungor & karuseller... Om det dynamiska kompet vid maxvridet blir för stort kan den börja spika istället, stjälpa istället för hjälpa. Lägg istället krutet på insug, avgas och luftpumpen däremellan.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar för svaren i tidigare funderingar :tummenupp

Nästa frågor för den som känner sig manad:
1. Ventilshims - finns det inte att få tag i billigare än typ 800 SEK för de små pluttbitarna?

2. Hur mycket kan ventilspelet påverkas av temperatur? I manualen står värdena för rumstemperatur, och på något forum läste jag att avståndet ökade med värme. Man kanske skulle gissat att det minskade med värme, men det var något med metalltyperna i de olika ingående delarna där..

3. Jag använder en bladmåttsats som inte är "finare" än 0,05 (0.10 - 0.15 - 0.20 etc). Om spelet inte är 0.2 men där 0.15 känns glapp...ska jag utgå ifrån att det handlar om ca 0,175, eller hur noga är det?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tackar för svaren i tidigare funderingar :tummenupp

Nästa frågor för den som känner sig manad:
1. Ventilshims - finns det inte att få tag i billigare än typ 800 SEK för de små pluttbitarna?

2. Hur mycket kan ventilspelet påverkas av temperatur? I manualen står värdena för rumstemperatur, och på något forum läste jag att avståndet ökade med värme. Man kanske skulle gissat att det minskade med värme, men det var något med metalltyperna i de olika ingående delarna där..

3. Jag använder en bladmåttsats som inte är "finare" än 0,05 (0.10 - 0.15 - 0.20 etc). Om spelet inte är 0.2 men där 0.15 känns glapp...ska jag utgå ifrån att det handlar om ca 0,175, eller hur noga är det?

Shimskit låda med flera shims den kostar runt 700-800kr från ebay. Köp även ett finare indelat bladmått och ett bra skutmått alt mikrometer.

https://www.ebay.com/itm/Valve-Shim...ash=item2853e49ce9:g:AVoAAOSwb3NZudU2&vxp=mtr
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
2. Hur mycket kan ventilspelet påverkas av temperatur? I manualen står värdena för rumstemperatur, och på något forum läste jag att avståndet ökade med värme. Man kanske skulle gissat att det minskade med värme, men det var något med metalltyperna i de olika ingående delarna där..
Är du inne på VW-forum och läser?På din motor lär spelet garanterat bli mindre med ökad temp annars skulle du ju lugnt sätta spelet på noll.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Klurigt med ventilspel.
Fösta som blir varmt är ventiltallriken, då ökar den i diameter och klättrar upp i ventilsätet. Större spel.
Strax därefter blir ventilskaftet varmt, då blir skaftet längre och spelet blir mindre igen.
Till sist blir toppen varm och aluminiumet blir varmt och det blir större spel igen.

En bekant köpte en Merca Diesel med nyrenoverad topp. MEN, den gick inte som den skulle. Mao han fick köpa den billigt. Hur svårt kan det va! .... :)

Den startade bra, när den var kall. Gick 2 minuter utan problem, sedan gick den skit typ en mil.

Spridare, pump, kompprov osv osv... ALLT kollades. Ja även ventilspelet, eller nja, det var ju hydrauliska lyftare.
MEN, till slut kom han på att det var för lite marginal på hydraullyftarna. Ventilskaften blev varma ganska fort då räckte inte lyftarna till att justera spelet, när toppen till slut blev varm så kom kompet tillbaka och bilen gick hur bra som helst.
Lösningen var att slipa av ventilskaften 0,5mm. DÅ fungerade hydraullyftarna som de skulle.:banana
Problemet var att ventilsätena hade blivit för djupt frästa.....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Spelet blir mindre när den är genomvarm de gäller bil/gräsklippare och de flesta moderna hojmotorer ivf. Man har ju som första åtgärd att kolla ventilspelet när motorer blir svårstartad varm. Hur många gräsklippare/snöslungor/jordfräsar är de inte som tokmissar och blir svårstartad varm när ventilspelet är för tight. Men under uppstart innan motorn blivit helt genomvarm kan de säkert bli underliga mått i någon minut.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
- Tack för tips! Tar det tillräckligt med smärgelduk för att mjuka av en skarp kurva alltså? Trodde det kunde handla om någon millimeter gods eller så som skulle bort.

Inga problem med smärgelduk på aluminium. Smärjlade bort ca 0,5mm av diametern på det här stålröret
https://www.biltema.se/bil---mc/bil...ssystem-universala/skarvmuff-545mm-2000029757
på en 10cm bit för att passa ihop Leo Vince slipon med avgasröret.
Så ta det lugnt med smärjlen på aluminium, Det kommmer gå snabbt ta bort 1mm med en 10 mm bred smärjelremsa.
Biltema 17-343 skulle nog passa dig.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag kan klibbigt rekommendera att limma fast smärgelduken på ett finger när man slipar inne i en kanal. Köp sprayklister för limning av fotopapper mm för de är lite mindre giftigt och billigt. Vanligt kontaktlim på tub funkar också.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Klurigt med ventilspel.

Till sist blir toppen varm och aluminiumet blir varmt och det blir större spel igen.

E

- Ja det är kontentan av vad jag läst på andra forum också, att ventilspelet är större i en varm motor än en kall.

Men frågan är hur mycket? Om man ligger på gränsen till ex. 0,2 och det är nedre intervallet...vilket shims ska man välja? Om man vet att det blir strax över 0,2 när motorn är varm, så behövs endast en mindre korrigering med shims...men om spelet ökar till ex. 0,25 så klarar det sig utan justering.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
- Ja det är kontentan av vad jag läst på andra forum också, att ventilspelet är större i en varm motor än en kall.

De är dock fel kontenta för den motortyp du har blir tightare när den blir varm de är därför de blir svårstartade varm när spelet är för tight. De finns massor av lata crossåkare som inte ställer ventilerna förrän de blir svårstartade varm.
Men skitisamma ställ dem vid normal inomhustemp så blir de ju rätt.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Såhär ser ventilspelen ut på min motor när jag mätte den kall i garaget som höll sådär 10-15 grader...alltså under rekommenderad inomhustemperatur. (röda ventiler är under spec, oranga är i nedre gränslandet, och gröna är gröna)
View attachment 445077

Det är därför jag går på om frågan kring värme o kyla - för att veta på ett ungefär hur mycket jag ska shims-kompensera de värdena som ligger på gränsen.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top