Suzuki springstartas men dör i toppfart. Startmotor funkar ibland.

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag misstänker att jag har ett kombinerat elfel och mekaniskt fel.
Hojen är en Suzuki GSX 400 FWS från -84. En vattenkyld radfyra med vacuumförgasare. Hojen saknar tack och lov en hel del modern elektronik som kan strula. Finns inga strömbrytare i varken kopplingshandtag eller sidostöd. Ingen tippsensor heller vad jag misstänker.

Det började förra året när den ibland ströps i hög fart. Farter i ca 190-200 och alltid i 6ans växel. Problemet var först ovanligt men kom oftare och i lägre farter som till slut begränsade toppfarten till ca 170-180 MEN...det hände BARA vid fullgas eller nästan full gas i hög fart runt 9000 varv på 6an. När det väl hände gick det ofta att "bota" genom att rulla av gasen och sen gick den bra igen tills jag gjorde om samma sak.
När jag lessnade misstänkte jag såklart först luft/soppa. Filtret rengjordes, munstycken rengjordes och flottörnivån justerades....samma sak. Ingen skillnad.
Nu är problemet värre och uppstår gärna runt 150-170 och pågår längre. Det tar alltså längre tid med motorbroms tills den vaknar till igen. men något jag upptäckt är att det verkar ha med belastningen att göra. Sitter jag som en ett segel i vinden kan det uppstå redan vid 150 och ligger jag platt på tanken kan jag komma upp i 180-190 i bästa fall. Så luftmotståndet inverkar och jag vet inte vad jag ska göra med den här infon. Detta är väl ett mindre problem eftersom vi aldrig någonsin gör de farterna på landsväg ändå :rolleyes:

Att tilläga så har elektroniken börjat strula medan det här problemet blivit värre och jag börjar misstänka att det kanske hör ihop.
Först var batteriet helt dött (trodde jag i alla fall). Hon startade som vanligt och jag körde till jobbet. Skulle hem och INGENTING hände. Inga lampor, inget klick, ingeting. Jag sprang igång den och den startade direkt...? Jag kom hem och uppmätte ca 12,5-13V mellan batteripolerna med hojen av och ca 13,5-14,5V mellan 2000-5000 varv. Helt som det ska.
Glapp? Livet pågick och jag hann inte ta tag i det. Problemet kom tillbaka igen och jag kände att batteriet har nästan 5 år på nacken och måste nog ändå bytas så jag slängde i ett nytt gelbatteri men goda förhoppningar om att det skulle bota startproblemen i alla fall men nej. I med batteri , på med tändning, instrumenten lyser upp, killswitch av, trycker på startknappen...allt dör. Ingen instrumentering, ingenting.

Nu för tiden är det tom oftast så att all elektronik dör med tändning på, killswitch av redan innan jag tryckt på startknappen och att springstarta hojen är något jag bara vant mig vid :dummer
Då och då mest av ren nyfikenhet försöker jag starta den med startmotorn men oftast händer inget. Då och då mot alla odds startar den upp, bara sådär helt utan problem som om vi bodde i ett fritt land. Igår hände det 2 ggr på samma dag men vid macken med gott mod fick jag till min skam ändå springa igång henne.

Vafan är det som händer. Jag försökte mäta likriktaren/regulatorn som är ökänd på de här modellerna men till ingen nytta. Siffrorna jag mätte upp stämde varken in på vad de borde vara om den var hel eller paj. Elektronik är inte min starkaste sida så jag har nästan gjort mitt bästa men känner att det kan vara vad som helst och vill ha tips om var jag ska börja leta och hur. Regulatorn/likriktaren var bytt till ny, förbättrad eftermarknadsmodell när jag köpte hojen.

Kan det vara tändkablar/tändhattar, tändspolar, kablage, jordfel eller har jag borstat tänderna med fel tandkräm?
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
P.S. När den stryps i hög fart och jag drar in kopplingen så dör den helt. Alla lampor släcks osv men släpper jag kopplingen kommer den till liv igen efter 5-10 sek motorbroms.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
i ett nytt gelbatteri men goda förhoppningar
Och du hade laddat det nya Gelbatteriet innan du slängde det i hojen med en smart MC-laddare ?
ca 13,5-14,5V mellan 2000-5000 varv. Helt som det ska
Nu är 400an kanske en gammal hoj men både Sprint RS 2001 och GSX1300R ger 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning från Tomgång 1200RPM till Marschfart. Med en variation på ca 0,1 Volt dvs från 14,2 Volt till 14,4 Volt.

Är säkringarna hela ?
Hörs inget när du trycker på startknappen så är startreläet kass, fullt med oxider. (om det går ström till det.)
För ett helt friskt startrelä låter som när man drar en hammare i bordet.
Jag vet har servat startreläet på Sprint RS.

Får tanken luft som den ska så det inte blir vakuum i tanken ?
Har du bränslepump ?
Börjar bränslepumpen tappa tryck / kapacitet ?
 
Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gå igenom alla kontakter och leta efter ärg, efterdra alla muttrar/skruvar på solenoiden. Byt jordkabeln till batteriet (svarta) och röda plusmatningen.
Byt tändstift om de är gamla.

Det senaste inlägget (......startar igen efter 5-10s) tyder på att batteriet ej finns med elektriskt i kretsen, dvs laddet/varvet på motorbromsen ger dig tillräckligt med el för att supporta tändningen.
 

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Sthlm
Hoj
Honda
Du måste skämta när du skriver 200km/h?

Min tanke också. Hård kille som systematiskt kör i maxvarv på högsta växeln med en sån hoj. Respekt.

Edit: respekt och lite krypande olust mtp allt annat gammalt mög som kan ställa till det i tvåhundra knyck på en såndär. Men så är jag en ohändig fegis också:)
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
De låter som soppabrist.
De kan vara allt från dålig avluftning från tank som redan nämnts till dåligt flöde genom bränslekran till förgasarna.
 

Forzavale

Sporthojsnörd
Gick med
24 Mar 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja
Håller med boost, soppabrist. Har haft samma fel på en hoj och det visade sig att soppakranen inte kunde leverera tillräckligt. Bytte till en Pingel högflödeskran och försvann problemet.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Och du hade laddat det nya Gelbatteriet innan du slängde det i hojen med en smart MC-laddare ?
........nej...smartladdare? :va Antingen är jag eller laddaren dum. Jag trodde mest de var till för underhållsladdning eller för olika batterityper. Jag har en vanlig "automatisk"

Sprint RS 2001 och GSX1300R ger 14,3 Volt över batteriet med tänd belysning
Manualen säger att det ska ligga mellan 13,5-15,5V på 5000 varv med helljuset på.

Är säkringarna hela ?
Den har bara en och den funkar med uppmätt kontinuitet.
Hörs inget när du trycker på startknappen så är startreläet kass, fullt med oxider. (om det går ström till det.)
Nu kommer vi till det roliga... Ibland vrider jag igång tändningen, trycker dödarknappen till "run" och när jag trycker på start så dör alla lampor och intrument utan ett ljud.
Andra gånger klickar det innan allt dör och mer sällan så händer det att den startar som vanligt.
Men konstigast är att när jag vridit på tändningen och dödarknappen till "run" och sen vrider igång någon förbrukare, oavsett vilken så slocknar allt tills jag stänger av förbrukaren. Det funkar både med att vrida på strålkastaren, bromsa eller tuta. Det känns som att allt det här hänger ihop men känns för mig mer som ett glapp än som trasiga komponenter. Oftast slocknar instrumentpanelen redan när jag trycker på dödarknappen innan start men oavsett startar den alltid när jag springer igång den.

Får tanken luft som den ska så det inte blir vakuum i tanken ?
Har du bränslepump ?
Börjar bränslepumpen tappa tryck / kapacitet ?

Förra säsongen tog jag isär och både rengjorde och smörjde tanklockets luftventil och trodde jag skulle hitta ett fågelbo och lösa alla problem men icke. Samma skit efteråt varken bättre eller sämre. Funderade på lämpligt ställe att borra upp det på om det var en kass konstruktion men om jag skakar hojen så soppan slaskar runt så pyser det som en kobra i tanklocket så jag antar att det funkar.
Soppapump finns inte. Det enda som sitter mellan tanken och föggarna är soppakran och slang.
 

essge

Medlem
Gick med
20 Mar 2010
Ort
Timmele
Hoj
2021 BMW K1600GT, 1985-Yamaha XT350
Tycker att det verkar som ett jordfel. Kolla anslutningen från batteriets minuspol.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Du måste skämta när du skriver 200km/h?

Jag har iof drevat ned den 2 kugg bak eftersom jag pendlar med den också så nu är det svårare att röka H2orna från trafikljuset.:rolleyes: Innan det toppade den 180-190 beroende på om jag hade skitit före. Å andra sidan har jag inte blivit uppmätt av snuten än eftersom de alltid skyller på att de inte hann få någon läsning på mig som går att använda så jag får stå ut med deras moralpredikor efter att de kört fortare än jag genom rusningstrafik bara för att berätta för mig att just det är farligt... :va:huvet:dummer(Polis, polis, inre kris.) Jag får lita på mätaren som vi alla vet kanske inte är laserexakt.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Gå igenom alla kontakter och leta efter ärg, efterdra alla muttrar/skruvar på solenoiden. Byt jordkabeln till batteriet (svarta) och röda plusmatningen.
Byt tändstift om de är gamla.

Det senaste inlägget (......startar igen efter 5-10s) tyder på att batteriet ej finns med elektriskt i kretsen, dvs laddet/varvet på motorbromsen ger dig tillräckligt med el för att supporta tändningen.

Menar du att hojen beter sig som om den inte har ett batteri?... Det kan du fan ha rätt i. Med hojen av och bara tändning på så dimmar belysningen när jag tutar och tutan låter som en ledsen, döende R2D2.

Tändstiften är 1 år men kanske bör bytas ändå men batterikablarna kan ju vara ett bra ställe att börja på. De kostar ju inte skjortan heller. Likriktare går ju på 1200-1500 och solenoiden på 700-800kr.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Jag har efterdragit skruvar och muttrar på solenoiden, jord och elkablar och jag trodde jag fixat det för den startade 5 ggr i rad när jag testade. Morgonen därpå var allt som vanligt igen och så fort jag knäppte om dödarknappen så la all el av innan jag ens tryckt på startknappen. Det var bara att springa igång som vanligt.

Har som sagt ingen aning om de här två problemen hänger ihop. Att den inte startar och att den stryps i hög fart med full rulle kanske bara är resultatet av regeln "en olycka kommer sällan ensam".

Fullgasproblemet håller jag med om låter som soppabrist och jag tycker det låter som en skitbra ide' att testa med ny soppakran. Frågan är om man kan testa teorin genom att ställa om den befintliga på "prime" och flöda förgasarna eller om begränsningen är densamma vilket som. Vad tror ni? Skulle det inte bevisa nåt?
Imorgon ska jag ta loss och testa solenoiden mer noga.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Testa köra enbart med en 1,5L petflaska som du tejpar fast i tanken de ger optimalt flöde. Bensinslangen drar du ner genom korken men glöm inte göra ett litet lufthål bredvid soppaslangen i korken!
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Testa köra enbart med en 1,5L petflaska som du tejpar fast i tanken de ger optimalt flöde. Bensinslangen drar du ner genom korken men glöm inte göra ett litet lufthål bredvid soppaslangen i korken!

I like.:tummenupp Det ska jag testa men frågan är om det funkar med pepsiflaska eller om det blir bättre drag i trocadero eller ramlösa? Nej just det. Jag skulle iof aldrig köra något som har färre än 2 hål :rofl
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Döende instrument, ljus och tuta är troligast jordfel.

Kolla alla jordpunkter, lossa och rengör eller byt kabelskor, extra noga på kabeln från minus på batteriet och vid startrelät, skadad jordkabel=byt.
Kan du så lossa den och mät så den inte är oxiderad innanför höljet och inte leder.

Jordsidan ska ha rena kontaktytor som sitter fast annars blir det problem typ dessa, låg belastning inga problem men när du ska till att starta slocknar allt.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Som det skrevs ovan så är knepet gå gamla sukkor att byta laddregulator (till en icke-Sukka) till en som känner av spänning på systemet. Jag hade liknande symptom på en GSX750. I övrigt låter det som alla andra säger som jordfel. Tyvärr svårt att hitta på en så gammal hoj.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Adler skriver
Manualen säger att det ska ligga mellan 13,5-15,5V på 5000 varv med helljuset på.

Slutsats 1. Laddningsregleringen är troligen gjord som jag sett på en Suzuki glidare från 1980-talet.
Med släckt belysning (normalläge) körs generatorn bara som 1-fasgenerator. Genom att bara 2 st av 3 st sladdar från statorn är inkopplade.
Med en tyristor begränsar man batterispänningen under en av två halvperioder till likriktaren genom att vid behov kortsluta statorn.
Med tänd belysning kopplas också den tredje sladden in från statorn. Men INGEN mer reglering !

Slutsats 2. Endast sk vått blybatteri där man löser överladdning genom att regelbundet fylla på mer batterivatten är att rekommendera.

Överkurs är att göra om den här delen av elsystemet och koppla in en MOSFET regulator.
 

Bifogat

  • Suzuki-1980-talet-reglering.PNG
    Suzuki-1980-talet-reglering.PNG
    122.5 KB · Visningar: 21
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Efter att läst rubriken.....Har du provat springa strax under toppfart? Startar den då? :lol
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top