Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37
  1. #1
    Medlem jansas avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Åstorp
    Hoj
    Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
    Inlägg
    193

    Dags att bygga monster LC4

    Efter många år av velande/letande/frågande
    Så damp där ner ett paket från Tyskland idag
    Fick mitt stroker/bigbore/high compression kitt

    82mm vev.
    105mm borr
    12,5 i komp

    Har även Akrapovic helsystem
    41mm keihin som ska bli 43mm
    Toppen är nere hos Erland Cox på Topplocksverkstan i Lund för lite masserande
    Sen blir det en Factory supermoto msp1 kam
    Senast redigerat av jansa den 2018-03-12 klockan 18:17.

  2. #2
    Medlem Loccones avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Lund
    Hoj
    Super retard 250 Yamaha
    Inlägg
    598
    Låter bra! Vad blir det för cc med de måtten?

  3. #3
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2016
    Ort
    Umeå
    Hoj
    S1000R-15
    Inlägg
    145
    709cc

  4. 2018-03-13, 09:39

  5. #4
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 879
    Stenkul äntligen en enstånkatrimtråd

    Större ventiler är nästa steg de får plats stora ventiler i 105mm borr
    BOOST III

  6. #5
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Det blir kul.... Jag har en sådan motor och den går vackert. Skall du kicka så hade jag valt elakare kan än msp1 (som är det elakaste som finns för autodekomp).

  7. #6
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Se till att montera med rikligt med axialspel i ramlagren. 82mm vev flexar en del när man varvar....

  8. #7
    Medlem jansas avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Åstorp
    Hoj
    Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
    Inlägg
    193
    Köpte för el-start
    Har inte rätta tekniken att kicka .

  9. #8
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2015
    Ort
    NV-Skåne
    Hoj
    KTM 690SMC-R
    Inlägg
    286
    Citat Ursprungligen postat av jansa Visa inlägg
    Har inte rätta tekniken att kicka .
    Har inte tillräckligt med "ångest-kvot" över menar du?

  10. #9
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 879
    Hur dålig/bra blir balansen i motorn med stroker veven och detta borr? Varför jag fråga är därför de inte gick köra kompisarens 01as 640/675cc den vibrereade något hutlöst. Men de va org vevstake/vev med större borr bara!
    I den motorn satt vi in en vass kam Tornado III utan decomp men den gick att elstarta igång genom att först trycka in den manuella decompen och sedan halvsakta släppa ut den medans startmotorn gick. Så startade jag även min Husaberrg 650 som hade värdelöst svag startmotor.
    BOOST III

  11. #10
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    LC4 motorn lider av underbalans redan från början så tyngre kolv och offsetvev gör bara saken värre. Säljs tyngre balansaxel om man vill från bla Josef.

    Jag har provat att vikta upp med en massa tungmetall och kan väl inte säga att det var värt besväret.

  12. #11
    Medlem jansas avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Åstorp
    Hoj
    Ktm 640 supermotard -03. ktm 525 xc quad -2011
    Inlägg
    193
    Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?


    Citat Ursprungligen postat av Boris JR Visa inlägg
    LC4 motorn lider av underbalans redan från början så tyngre kolv och offsetvev gör bara saken värre. Säljs tyngre balansaxel om man vill från bla Josef.

    Jag har provat att vikta upp med en massa tungmetall och kan väl inte säga att det var värt besväret.

  13. #12
    Medlem Boost 3s avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    kramfors
    Hoj
    KTM sm990
    Inlägg
    3 879
    Citat Ursprungligen postat av jansa Visa inlägg
    Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?
    Baserat på den 675a jag körde så skulle jag köpt balansaxel vad den än kostar. De gick bara köra den 1 mil sedan va klockspelet bortdomnat och fingrarna vita, de gick så långt att kompisen fick gå till docktorn med paketet.
    BOOST III

  14. #13
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2016
    Ort
    i skogen
    Hoj
    den bästa
    Inlägg
    681
    Jag skickade min 768cc topp.till erland med ordern helt fria tyglar o fri.ekonomi. skickade mef.nya säten och ventiler modell mer än max.

    Tja dyrt blev det o bra blev det inte så jag skickade toppen till en annan som plastade om insug o fixafe lite.

    Fick helt plötsligt ett traktor vrid som dödade kopplingen vid 2000rpm o ett sjukt svar på gasen som en 2T. Detta är dock en yamaha stånka motor.

    Tänkte bara att nämna besvikelsen över topplocks verkstan.

  15. #14
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    En sak som jag provat fram för att minska vibrationerna något är att jag gjort motorfästen i kolfiber. Fortplantar vibrationerna sämre än stål.

  16. #15
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363

  17. #16
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Citat Ursprungligen postat av jansa Visa inlägg
    Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?
    Det beror på hur rik man känner sig och hur mycket man lider av vibrationerna.

    Grundfelet är att motorn konstruerades som en 400cc enduromaskin från början. Således utrustades den med en balansaxel för en 89mm kolv. I takt med att motorn växte i både slag och borr så blev balansaxeln för lätt. Den viktades därför upp något när "HighFlow" motorn kom 03 men är fortfarande på tok för liten och lätt för att klara av att ge en rimlig balans till en 105mm kolv som hoppar upp och ned.

    Det man kan göra är att:
    1. Välja en så lätt kolv som möjligt.
    2. Se till att veven är spot on när den byggs ihop
    3. Vikta upp veven med tungsten för att ge balansaxeln en bättre utgångspunkt
    4. Vikta upp balansaxeln
    5. Byta motorfästen

    3 och 4 är dyrt och arbetskrävande men det som ger mest så man får lite bestämma sig om ambitionsnivån.

  18. #17
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    5 363
    Citat Ursprungligen postat av jansa Visa inlägg
    Är det värt att köpa en tyngre balansaxel?
    När det kanske är billigare med kastrering ?
    En lantbrukare med tex smågrisuppfödning kanske kan ge ett bra pris.

    Men är man tillräckligt tuff så behövs varken det ena eller det andra !

    Sätt du ihop den så märker du hur det går. Kan gå bra med lite flax !
    Senast redigerat av Comeback den 2018-03-16 klockan 07:15.

  19. #18
    speedfreak no1 speedfreak no1s avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Skutskär
    Hoj
    KTM 950 Super Enduro-08 & Honda CR 500
    Inlägg
    165
    Sätt du ihop den så märker du hur det går. Kan gå bra med lite flax ! [/QUOTE]

    Och skiter det sig så kan du sälja den som tjejhoj, de gillar ju när de vibrerar

  20. #19
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    hässleholm
    Hoj
    aprilia rs 640 lc4 supermono bygge
    Inlägg
    81
    detta bygge ska följas noga

  21. #20
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Jag lägger fredagen på att plocka min 660 SMS i bitar

  22. 2018-03-19, 20:25

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Jag åker ungefär 1500-2000 mil om år, 90% av dessa åker jag själv och resten med andra, båda har sina för och nackdelar, älskar att åka själv för då hitta [...]

Morriz73
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här