Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jobba hemma - absolut. Jag kan och får det, hur mycket jag vill så länge jag sköter mitt jobb och deltar i de möten jag är kallad till. Men väljer ändå att köra till kontoret varje dag förutom någon enstaka dag då och då. Varför? Det sociala framförallt. Jag tycker det är trist att sitta hemma själv en hel vecka. Sällskap på lunchen, skratten vid fikabordet. Närheten till att diskutera lösningar med kollegor, som inte alls blir samma sak om jag ringer eller mailar. Frågor om stort och smått som dyker upp spontant, det missar jag om jag sitter hemma.

Ibland är det fantastiskt skönt att jobba hemma, men göra det alltid eller största delen av tiden? Nej tack för mig.

Jag är ensamföretagare större delen av året så ni här på sporthoj är mina fikakompisar.

Men jag har också hellre gått till jobbet/skolan än jobbat hemifrån på den tiden jag kunde jobbat hemifrån just av sociala skäl.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag skulle hellre dela lokal med andra distansarbetare och diskutera problem/lösningar med dem.
Förmodligen skulle det vara roligt att luncha med dem också.
Kanske komma på något nytt att göra med dem som är mer givande?

När jag hade kontor hemma hade grannen också kontor hemma på sitt jobb. Väldigt trevligt och det blev gemensamma kaffestunder mest varje dag. Det var nog då jag insåg hur mycket det sociala betyder för trivseln på arbetet (för de flesta iaf).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu har någon bestämt att våra fritidsbåtar är ett enormt problem, så ett återinförande av båtregistret samt naturligtvis en fet skatt kommer inom kort...

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/fritidsbatar-hotar-miljon-vid-kusterna
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/o...ritidsbatlivet-maste-betala-for-miljoskadorna

Vadå "betala för miljöskadorna"?
Finns det en lista på miljöskador och vad de kostar? Och till vem ska vi betala? Är det Lövin som behöver mer pengar?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vadå "betala för miljöskadorna"?
Finns det en lista på miljöskador och vad de kostar? Och till vem ska vi betala? Är det Lövin som behöver mer pengar?
Undrar om det inte är dags att göra nåt åt de svarta onämnbara hålen i budgeten istället för ytterligare straffskatt på allt..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu betalar ju båtar en hel del skatt via bränslet.
Sen har jag alltid tyckt att det är lite konstigt att just båtar skall undantas från att betala skatt. :va
En annan sak jag funderat på är cyklar, även om de inte har bränsle så använder de ju infrastrukturen.
Nån som tro det kommer skatt på dem? :)
Men får man in skatt på båtar kan man ju sänka skatten lite på tex MC, tror ni inte det? ;)
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
Gå skatt tycker jag vi ska införa också, det sliter på trottoarer, plus att sulor slits och lämnar partiklar som man dör direkt av....mera skatt åt folket...än är inte skatte ribban nådd :hoppskrat
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nu betalar ju båtar en hel del skatt via bränslet.

Just det argumentet verkar klimatextremisterna gärna glömma bort då nya skatter ska diskuteras...

Det är inte många månader sedan en liknande "forskare" pekade ut snöskotern som ett enormt miljöproblem, naturligtvis med ilskna frågeteckan kring varför snöskoterägarna inte omedelbart beläggs med en extra straff- eller miljöskatt.

Han glömde dock att min lössnöare - modern direktinsprutad tvåtaktsteknik till trots - drar uppåt åtta liter milen då man ger stålet genom pudret och att jag följaktligen kör upp nästan en kubik nittioåtta under en bra säsong...alltså ett icke oansenligt bidrag till vårt rikes socialbudget.

Mona Sahlin älskar mig, för det är verkligen häftigt att betala skatt.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
såg på text-tv att när dom lägger ner två reaktorer i ringhals så kommer vi öka våra co utsläpp med 8 miljoner ton per år..........vilken miljövinst :huvet f-n vad trött jag blir
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
såg på text-tv att när dom lägger ner två reaktorer i ringhals så kommer vi öka våra co utsläpp med 8 miljoner ton per år..........vilken miljövinst :huvet f-n vad trött jag blir
En av anledningarna till att jag inte vill prata med miljömuppar längre. Vill bara ge dom oerhört hårda lavetter, de kortsynta puckade små asen
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
En av anledningarna till att jag inte vill prata med miljömuppar längre. Vill bara ge dom oerhört hårda lavetter, de kortsynta puckade små asen

Fördelen är väl att nu kan man börja se konsekvenserna av nedläggningen av kärnkraften. Så blev det med co-neutrala elen i våra vägguttag och då har mupparna som styr banan-monarkin Sverige en anledning att lägga kilometerskatt på elfordon och hur hög den kommer att bli beror nog på hur miljöförstörande eller ej som batteri tillverkningen är tex,
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fördelen är väl att nu kan man börja se konsekvenserna av nedläggningen av kärnkraften. Så blev det med co-neutrala elen i våra vägguttag och då har mupparna som styr banan-monarkin Sverige en anledning att lägga kilometerskatt på elfordon och hur hög den kommer att bli beror nog på hur miljöförstörande eller ej som batteri tillverkningen är tex,
Blir gött för mig sen när den panikartade kovändningen kommer och det ska pumpas in miljarder i kraftverken kaching!!
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Blir gött för mig sen när den panikartade kovändningen kommer och det ska pumpas in miljarder i kraftverken kaching!!

Det unnar jag dig:tummenupp själv ska jag sitta å vara självbelåten å säga vad var det jag sa!:D:D:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är detta långt från bensinavveckling men visst är det märkligt att just kärnkraften hanteras utifrån en religiös utgångspunkt istället för vetenskaplig?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vet inte om religiös är korrekt, men både kärnkraft och fossila bränslen har risker.

Frågade en gång ett par elever jag hade i reglerteknik som körde med principen friskt kopplat är hälften brunnet.
Vad har ni för specialinriktning?
Reaktorteknik.
Gör ni inga labbar där?
Jo, vi gjorde en på nödkylningssystem, men det smalt ner så vi får inte göra fler.
Dom trodde att om man ledde 800 Ampere åt ena hållet i ett värmeelement blev det varmt. Om man ledde 800 A åt andra hållet skulle det bli kallt.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Politik=VAD man vill uppnå=mål=religion

Verksamhet=HUR man skall uppnå det=medel=vetenskap


Buy quality, cry once
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag håller alltså med.
Kärnkraften känns som en mer ideologisk fråga medans klimatmålen verkar springa mycket ur vad som kommer ifrån IPCC.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top