Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Här håller jag inte med dig. Det beror helt och hållet på den enskilde individens körmönster. Ju mer du kör desto mer lutar det åt elbilens favör.
Sett till bilarnas livslängd, om man jämför äpplen med äpplen, vinner elbilen i de allra flesta fall, om inte alltid, ekonomiskt. Trots högre inköpskostnad. För den enskilde individen kan det dock slå över åt andra hållet. En ny bil som körs relativt lite är aldrig en bra affär, men absolut sämst blir det med en elbil dagsläget.

Körmönstret är ju irrelevant sålänge det inte finns en elbil motsvarande de billigaste bensinarna att räkna på, om du som innan jämför en bensin/el Golf funkar det ju men vill jag bara ha en billig bil, ny som beggad, går det ju inte att jämföra en riktigt billig bensinare med en elbil för då blir ju skillnaden rent astronomisk.

Därför stämmer det att rent transportmässigt är el i dagsläget en dålig affär för de allra flesta.

Men det kanske finns billiga elbilar med?
Har som sagt inte kollat upp detta ..

Soppan var väl nere i 12-13:- för inte så länge sedan och det kan ju vara en framtid det med, det eller att elen drar iväg och landar in på en 3-4:-kw eller km-skatt för samhällsekonomin inte klarar drivmedelsskattebortfallet..
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar om diskussionen lät likadan när bilar började ersätta hästar? :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Körmönstret är ju irrelevant sålänge det inte finns en elbil motsvarande de billigaste bensinarna att räkna på, om du som innan jämför en bensin/el Golf funkar det ju men vill jag bara ha en billig bil, ny som beggad, går det ju inte att jämföra en riktigt billig bensinare med en elbil för då blir ju skillnaden rent astronomisk.

Därför stämmer det att rent transportmässigt är el i dagsläget en dålig affär för de allra flesta.

Men det kanske finns billiga elbilar med?
Har som sagt inte kollat upp detta ..

Soppan var väl nere i 12-13:- för inte så länge sedan och det kan ju vara en framtid det med, det eller att elen drar iväg och landar in på en 3-4:-kw eller km-skatt för samhällsekonomin inte klarar drivmedelsskattebortfallet..
Absolut finns det scenarion där det inte passar, inget snack om saken. De billigaste nya ligger på runt 300.000:- strecket, efter utbetald bonus.
Tittar för övrigt aldrig på bensinpriser längre, kör normalt inte förbi någon mack. Men just idag gjorde jag det och tyckte jag mig se 16:- litern?

Men om vi tar ett steg tillbaka och kör ett exempel på id3 länkad ovan, 330k för billigaste varianten jämfört med den billigaste golfen på 230k. Vi kom fram till en skillnad i drivmedel på 10:- per mil. Extremt förenkelt, förutsätter vi att det ser likadant ut framöver. Vi tittar bara på inköp och drivmedel:

Vid 0mil körda: Elbil 100k dyrare.
Vid 10.000 mil: Båda har kostat lika mycket i inköp och drivmedel.
Vid 20.000 mil: Den vanligaste golfen har kostat 100.000 kr mer.
För varje 10.000 mil till så kostar den vanliga golfen 100.000 kr mer.
Här har jag inte räknat med de större underhållskostnaderna som den vanliga golfen har kontra den ökade kapitalkostnaden i form av ränta. Utgifter som båda har i form av däck, kupéfilter, wunderbaum, etc blir ju lika mycket. Sen tillkommer spekulation på hur länge de håller ihop. Långsiktigt hävdar jag dock att elbilen vinner.

Varför jag tror stenhårt på att skillnaden kommer att hålla sig eller öka åt elbilens favör är:
Klimatavtalen som har skrivits på. Det kommer inte att backas på.
Elen produceras billigare för varje år som går. (Staten och elbolagen käkar dock större kaka varje år, bara för att de kan).
Batterierna blir billigare för varje år som går, vi börjar närma oss samma inköpspris, elbilar kommer inom hyfsat snar framtid bli billigare att producera.
Oljan kommer troligen att bli dyrare för varje år som går. Det blir svårare att både hitta, pumpa och få finansiering på utbyggnad.
70% av bilar som säljs i Sverige är företagsbilar, som kommer ut på begagnat marknaden efter ca 3 år. Dessa är inte lika lika känsliga för högre inköpspris.
Samhällsekonomiskt tjänar både landet, staten och folket i Sverige på övergången.
Teknikmässigt måste vi ligga i framkant, för att inte bli den moderna tidens U-Land.
Slutligen så blir det totalt sett ökade skatteintäkter och minskade skatteutgifter i slutändan, givet att pengarna som tidigare gick till pumpen istället köps varor och tjänster för. Det finns ingenting som staten tjänar mer på än en individ i arbete..

Just nu ligger vi ur min synvinkel på brytpunkten. Det börjar bli fifty-fifty eller bättre på totalen (obs, långtifrån på alla punkter).
Och till slut, som jag sa till en släkting i helgen: Anledningen att det inte finns en hel hög med bra, billiga och begagnade elbilar med bra räckvidd på marknaden just idag är att det inte gått tillräckligt lång tid. För att någon idag ska kunna köpa en billig, 5-10 år gammal sådan bil så måste någon, för 5-10 år sen, ha köpt en dyr ny dito.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Undrar om diskussionen lät likadan när bilar började ersätta hästar? :va
Jag vågar sticka ut hakan och säga exakt samma, fast annorlunda :crash

-Men det är ju ingen själ i en sån där automobil! Den luktar inte! Man kan inte tanka den hemma på gården! Den kostar mer i inköp!

Lustigt hur det finns argument på båda sidorna nu :brynad
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Absolut finns det scenarion där det inte passar, inget snack om saken. De billigaste nya ligger på runt 300.000:- strecket, efter utbetald bonus.
Tittar för övrigt aldrig på bensinpriser längre, kör normalt inte förbi någon mack. Men just idag gjorde jag det och tyckte jag mig se 16:- litern?

Men om vi tar ett steg tillbaka och kör ett exempel på id3 länkad ovan, 330k för billigaste varianten jämfört med den billigaste golfen på 230k. Vi kom fram till en skillnad i drivmedel på 10:- per mil. Extremt förenkelt, förutsätter vi att det ser likadant ut framöver. Vi tittar bara på inköp och drivmedel:

Vid 0mil körda: Elbil 100k dyrare.
Vid 10.000 mil: Båda har kostat lika mycket i inköp och drivmedel.
Vid 20.000 mil: Den vanligaste golfen har kostat 100.000 kr mer.
För varje 10.000 mil till så kostar den vanliga golfen 100.000 kr mer.
Här har jag inte räknat med de större underhållskostnaderna som den vanliga golfen har kontra den ökade kapitalkostnaden i form av ränta. Utgifter som båda har i form av däck, kupéfilter, wunderbaum, etc blir ju lika mycket. Sen tillkommer spekulation på hur länge de håller ihop. Långsiktigt hävdar jag dock att elbilen vinner.

Varför jag tror stenhårt på att skillnaden kommer att hålla sig eller öka åt elbilens favör är:
Klimatavtalen som har skrivits på. Det kommer inte att backas på.
Elen produceras billigare för varje år som går. (Staten och elbolagen käkar dock större kaka varje år, bara för att de kan).
Batterierna blir billigare för varje år som går, vi börjar närma oss samma inköpspris, elbilar kommer inom hyfsat snar framtid bli billigare att producera.
Oljan kommer troligen att bli dyrare för varje år som går. Det blir svårare att både hitta, pumpa och få finansiering på utbyggnad.
70% av bilar som säljs i Sverige är företagsbilar, som kommer ut på begagnat marknaden efter ca 3 år. Dessa är inte lika lika känsliga för högre inköpspris.
Samhällsekonomiskt tjänar både landet, staten och folket i Sverige på övergången.
Teknikmässigt måste vi ligga i framkant, för att inte bli den moderna tidens U-Land.
Slutligen så blir det totalt sett ökade skatteintäkter och minskade skatteutgifter i slutändan, givet att pengarna som tidigare gick till pumpen istället köps varor och tjänster för. Det finns ingenting som staten tjänar mer på än en individ i arbete..

Just nu ligger vi ur min synvinkel på brytpunkten. Det börjar bli fifty-fifty eller bättre på totalen (obs, långtifrån på alla punkter).
Och till slut, som jag sa till en släkting i helgen: Anledningen att det inte finns en hel hög med bra, billiga och begagnade elbilar med bra räckvidd på marknaden just idag är att det inte gått tillräckligt lång tid. För att någon idag ska kunna köpa en billig, 5-10 år gammal sådan bil så måste någon, för 5-10 år sen, ha köpt en dyr ny dito.

Men det är ju inte riktigt vad jag säger vilket du vackert duckar för..

Ta en "billig som fan" bil som går på soppa, ny under 100´, neråt en 75´har jag nog sett, en sådan efter 5år kan man kasta och köpa ny och tanka och ändå räkna hem mot de elbilar jag sett trots elbilens högre andrahandsvärde(vad tror du förresten händer med det när det kommer nya, billiga elbilar i mängd?) och detta utan att ens ta med kapitalkostnaden, det är detta jag menar med att det ur ren transportsynpunkt är en dålig affär för de allra flesta idag, det finns inga budgetelbilar vad jag sett.

Att man sen väljer något annat än budgetbilen av vilken anledning man än gör gör det ju inte rätt att ta det som exempel på att en elbil kan gå att räkna hem, eller inte blir så dyr iaf., är ju bara ett sätt att förklara för sig själv att man gjorde en bra affär, eller iaf. inte en jättedålig..
Därför hittar jag idag ingen annan anledning än "att man vill" till att köra elbil, ekonomiskt är den inte möjlig att räkna hem.

Jag ser inte att detta kommer ändras inom en så nära framtid att det skulle vara en dålig affär att köpa vilken billig bil som helst idag av de riktigt billiga, får bli rejält snabba förändringar om man ska kunna motivera en elbil idag av rent ekonomiska skäl.
Av känslomässiga eller "jag ska ändå ha en sådan modell och tillägget till el är ju inte högre än jag har råd" är en annan sak men ekonomiskt är det inte om man ser det ur transportsynpunkt.

Sen kan jag garantera dig att det som idag kommer in på drivmedel till statskassan kommer tas ut på annat sätt ur fordonsparken när fordonen går på el, allt annat skulle vara ett hån mot de som inte har eller kan skaffa något fordon, km-skatt är nog närmast men kan även tänka mig att all el skattas upp istället så alla får vara med och betala för de som transporterar sig ända tills det blir någon form av debatt och reformation för att belasta enbart de som har bil..kanske i form av km-skatt..

Jag vågar sticka ut hakan och säga exakt samma, fast annorlunda :crash

-Men det är ju ingen själ i en sån där automobil! Den luktar inte! Man kan inte tanka den hemma på gården! Den kostar mer i inköp!

Lustigt hur det finns argument på båda sidorna nu :brynad

Nja, då handlade det mest om att det inte fanns vägar de där skramlande sakerna kunde ta sig fram på dit man skulle och att de rasade med jämna mellanrum. :D

Och, framförallt, priset!
När det kom billiga bilar var hästens saga snart all..

Så, sensmoralen? Tillverka billiga elbilar för massorna, då är bensinbilen snart ett minne blott..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Billiga elbilar för massorna finns ju i form av elbilar med räckvidd på 10-15 mil.

”Massorna” pendlar 1-3 mil om dagen så där är ju räckvidden inget som helst problem.

Måste man ha lååång räckvidd, +40 mil, så kostar det idag eftersom de bilarna dels är ganska nya och dels ligger i en kategori som är dyr rent allmänt, snarare konkurrenter till Porsche osv...


Buy quality, cry once.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Billiga elbilar för massorna finns ju i form av elbilar med räckvidd på 10-15 mil.

”Massorna” pendlar 1-3 mil om dagen så där är ju räckvidden inget som helst problem.

Måste man ha lååång räckvidd, +40 mil, så kostar det idag eftersom de bilarna dels är ganska nya och dels ligger i en kategori som är dyr rent allmänt, snarare konkurrenter till Porsche osv...


Buy quality, cry once.

Ok, vad kostar då dessa?

Låter som det skulle kunna fungera för många, jag har ca:7mil ToR jobbet och 30% extra räcker ju om det inte går att ladda där så man kommer hem igen så 10mil är ju ok ur pendlingssynpunkt.

Ett problem jag själv ser då är att jag skulle behöva 2 bilar, en för pendling och en annan när man ska iväg om jag inte ska behöva förlita mig på att kunna låna eller helt enkelt hyra en men är det billigt så är det ju inga problem att lösa.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ok, vad kostar då dessa?

Låter som det skulle kunna fungera för många, jag har ca:7mil ToR jobbet och 30% extra räcker ju om det inte går att ladda där så man kommer hem igen så 10mil är ju ok ur pendlingssynpunkt.

Ett problem jag själv ser då är att jag skulle behöva 2 bilar, en för pendling och en annan när man ska iväg om jag inte ska behöva förlita mig på att kunna låna eller helt enkelt hyra en men är det billigt så är det ju inga problem att lösa.
Från 60-150k+ för lite äldre modeller. Se t.ex https://mobil.blocket.se/annonser/h...g=1020&fu=4&page=2&pe=16&ps=6&sort=price&st=s

Om du hittar något som verkar intressant, så posta här. Det finns lite fallgropar som man lätt trillar i som oinsatt. T.ex tillkommer batterihyra på de tidiga Renault Zoe. Det var inte förräns nyligen man kunde köpa dem rakt av.. Det kan kanske vara något iofs, om man inte vill pynta upp cash i inköp. Frågan är dock hur avtalet är ut, hur enkelt det blir att avyttra den sen, om man inte kan köpa loss den helt osv.

Precis som du säger är det vanskligt att ha en sån som enda bil. Vi hade en 9-5 Aero som fick tjänstgöra långfärds-droska medans jag pendlade billigt med Leafen.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Majoriteten av elbilarna kommer laddas på natten när vi har kapacitet i överflöd: https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/#förbrukning så i verkligheten kan det innebära problem på något enstaka ställe.

När väl stolpskotten som bygger Sydvästlänken faktiskt får igång skiten (ett halvt decennium för sent) så hjälper det såklart till en hel del: https://www.svk.se/natutveckling/stamnatsprojekt/sydvastlanken/

Nätägarna här nere (överallt?) är hyfsat glada för att ta ut ocker-priser på nätavgift, men att faktiskt använda den kosingen för att bygga till och utöka kapacitet i paritet med befolkningsökning och industribehov, not so much :huvet
 

ChrilleRR

Medlem
Gick med
2 Mar 2008
Ort
Västerås
Hoj
Ducati Monster SP -23
Med tanke på all klimathysteri och dessa ökade kostnader på bränsle samt fordonsägande så kan man ju inte sluta undra vad som sker med oss motorcyklister/banåka och även all motorsport.. då det är till större del "nöjes" åka? Vi är ju hemska människor på detta forum :hihi, i många många år har vi alltid varit klimatförstörare..

Kommer miljöpartiet göra allt för att vi ska försvinna på banorna inom snar framtid? Många tänker att elbilar och elmotorcyklar kommer ta över och rädda motorsporten. FormelE, MotoE mm visar ju att detta förmodligen är framtiden. Men de känns som ett förbud för nöjesåka ligger närmare än att startfält i bil/mc-sporter i sverige hinner fyllas av elfordon :huvet

Blir intressant och se hur motorcyklister har det om 10år.. speciellt inom sporten, finns vi kvar tro..
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.

Majoriteten av elbilarna kommer laddas på natten när vi har kapacitet i överflöd: https://www.svk.se/drift-av-stamnatet/kontrollrummet/#förbrukning så i verkligheten kan det innebära problem på något enstaka ställe.

När väl stolpskotten som bygger Sydvästlänken faktiskt får igång skiten (ett halvt decennium för sent) så hjälper det såklart till en hel del: https://www.svk.se/natutveckling/stamnatsprojekt/sydvastlanken/

Nätägarna här nere (överallt?) är hyfsat glada för att ta ut ocker-priser på nätavgift, men att faktiskt använda den kosingen för att bygga till och utöka kapacitet i paritet med befolkningsökning och industribehov, not so much :huvet


Riktigt bröd bakas också på natten.

Det allvarliga i Two Strokes Cornucipia-länk är att företagen investerar på andra ställen än i Skåne/Sverige pga elbrist och -kostnad.
Det är ett jävla hattande, och felbeslut samt tvekande för 25 år sedan slår igenom nu.
Hur ser vår situation ut om ytterligare 25 år...?
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Med tanke på all klimathysteri och dessa ökade kostnader på bränsle samt fordonsägande så kan man ju inte sluta undra vad som sker med oss motorcyklister/banåka och även all motorsport.. då det är till större del "nöjes" åka? Vi är ju hemska människor på detta forum :hihi, i många många år har vi alltid varit klimatförstörare..

Kommer miljöpartiet göra allt för att vi ska försvinna på banorna inom snar framtid? Många tänker att elbilar och elmotorcyklar kommer ta över och rädda motorsporten. FormelE, MotoE mm visar ju att detta förmodligen är framtiden. Men de känns som ett förbud för nöjesåka ligger närmare än att startfält i bil/mc-sporter i sverige hinner fyllas av elfordon :huvet

Blir intressant och se hur motorcyklister har det om 10år.. speciellt inom sporten, finns vi kvar tro..

Kommer nog inte att räcka med att byta till elfordon.

Vänta bara tills miljömupparna får redan på att vi åker runt i färgade läderkläder och en stor fet hjälm som innehåller massa plaster, eller att man bara använder kvaldäcken i max 10 minuter för att sen slänga dem.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Vänta bara tills miljömupparna får redan på att vi åker runt i färgade läderkläder och en stor fet hjälm som innehåller massa plaster, eller att man bara använder kvaldäcken i max 10 minuter för att sen slänga dem.

Kolla länken om Polestar-bilen lite högre upp...veganläder...för att en stor del av målgruppen vägrar köpa något som är tillverkat av den äkta varan...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Vadå veganläder?
Är det samma gamla vanliga konstläder eller krävs någon form av vänstercertifiering under produktion för att få klassa det som veganläder?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Citat ur artikeln angående "vanligt" läder - man vänder sig mot massproducerade skinnprodukter med oklarheter kring ursprung och hantering av originalinnehavaren (djuret)...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top