Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fått? Inte betalat 700 000 då? Jag får ganska många mil för det priset annars..
Är folk så jävla dumma i huvet att dom tycker det är gratis förstår jag varför det röstas på sosseriet.
Beror ju på vad man köper. Vill du ha en tesla model3 performance som är snabbare än en BMW M3 så kostar det så mycket.
Vill du istället ha instegs-varianten med bakhjulsdrift så kostar den 540k. Sen efter ett halvår får du 60k tillbaka från de som köpt en ny bensin/diesel i år. Då är du nere på 480k: https://www.tesla.com/sv_SE/model3/design#battery
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Då blir det ju svårt att räkna på 10´mil då..
På samma sätt som det är med alla bilar. Restvärdet är ju bara en ren gissning, det är omöjligt att spå 7 år fram i tiden. Det har varit hyfsat stabilt på marknaden historiskt, då var det enklare att förutspå. Nu är det inte alls så längre, inom den kommande elbils-boomen. Det du får räkna på är sannolikt värdetapp och driftskostnader.

Jag hade personligen inte på något sätt ens funderat på att köpa en _ny_ bensin/diesel-snurra i dagsläget. Risken att bli av med merparten av inköpspriset inom de närmaste åren är högst trolig enligt mig. Samtidigt som det närmast är garanterat att de blir dyrare och dyrare att drifta för varje år som går.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Är väl bara att invertera algoritmen som idag räknar på snabbaste väg :crash
Jag hade definitivt betalat bra pengar för en sån funktion :fakta

Finns ju appar som klarar det där. Jag testkör Calimoto just nu. Toppen än så länge!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På samma sätt som det är med alla bilar. Restvärdet är ju bara en ren gissning, det är omöjligt att spå 7 år fram i tiden. Det har varit hyfsat stabilt på marknaden historiskt, då var det enklare att förutspå. Nu är det inte alls så längre, inom den kommande elbils-boomen. Det du får räkna på är sannolikt värdetapp och driftskostnader.

Jag hade personligen inte på något sätt ens funderat på att köpa en _ny_ bensin/diesel-snurra i dagsläget. Risken att bli av med merparten av inköpspriset inom de närmaste åren är högst trolig enligt mig. Samtidigt som det närmast är garanterat att de blir dyrare och dyrare att drifta för varje år som går.

Merparten av inköpspriset försvinner nog inom 20 år oavsett drivmedel. Fossilmotorer håller idag vanligtvis bortåt +60000 mil i taxibilar, och för övriga bilar brukar med några undantag resten av bilen vara rost och skrot innan motorn är förbrukad däromkring 20 år.

Den enda osäkerhetsfaktorn är väl hur länge batterier och elmotorer håller men det lär väl tiden utvisar.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
På samma sätt som det är med alla bilar. Restvärdet är ju bara en ren gissning, det är omöjligt att spå 7 år fram i tiden. Det har varit hyfsat stabilt på marknaden historiskt, då var det enklare att förutspå. Nu är det inte alls så längre, inom den kommande elbils-boomen. Det du får räkna på är sannolikt värdetapp och driftskostnader.

Jag hade personligen inte på något sätt ens funderat på att köpa en _ny_ bensin/diesel-snurra i dagsläget. Risken att bli av med merparten av inköpspriset inom de närmaste åren är högst trolig enligt mig. Samtidigt som det närmast är garanterat att de blir dyrare och dyrare att drifta för varje år som går.

Men, en 200´bil kan jag ju skriva av på 7 år och tappa kanske en 45´året i dagens kostnader, sålänge det inte går att säga att tappet på motsvarande elbil blir samma eller lägre så är det ju svårt att jämföra..

För att inte tala om man köper en för en 80´, den blir ju nästan gratis om man kastar den efter 7 år, om den håller så länge då...


Har inget emot elbilen, letar inte efter sätt att försöka "döda" den däremot får de redan frälsta mig att känna att jag inte vill förknippas med de alls, jävligt dumt.
Lite "smug alert" från south park..
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Men, en 200´bil kan jag ju skriva av på 7 år och tappa kanske en 45´året i dagens kostnader, sålänge det inte går att säga att tappet på motsvarande elbil blir samma eller lägre så är det ju svårt att jämföra..

För att inte tala om man köper en för en 80´, den blir ju nästan gratis om man kastar den efter 7 år, om den håller så länge då...


Har inget emot elbilen, letar inte efter sätt att försöka "döda" den däremot får de redan frälsta mig att känna att jag inte vill förknippas med de alls, jävligt dumt.
Lite "smug alert" från south park..
Kanske framgick otydligt, men jag menade såklart en ny jämförbar bil. Ska vi ner till en ny bil för 200k så pratar vi Dacia Duster?

I exemplet tesla så kostar en motsvarande BMW 3-serie ungefär samma pengar i inköp, när man ser till motsvarande prestanda. Model3 Performance blir alltså troligen billigare i längden än en M3. Model3 SR+ billigare än en 330 osv.

Golf bensinare plus bensin i 10k mil blir i stort samma som en eGolf+el. Jag tror personligen att en eGolf är värd mycket mer än en bensin-dito om 7 år, och fortsätter att vara billigare i drift.

Smugness finns tyvärr överallt. Jag märker såklart mest av elbilsföraktet, eftersom jag själv har, och förespråkar, eldrift. För egen del är det både billigare, smidigare, roligare och bättre för miljön att kuska runt i elbil. Alla har inte samma förutsättningar, men det jag högst personligen försöker sprida är kunskap, inte predikan. Funkar kanske inte alltid :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanske framgick otydligt, men jag menade såklart en ny jämförbar bil. Ska vi ner till en ny bil för 200k så pratar vi Dacia Duster?

I exemplet tesla så kostar en motsvarande BMW 3-serie ungefär samma pengar i inköp, när man ser till motsvarande prestanda. Model3 Performance blir alltså troligen billigare i längden än en M3. Model3 SR+ billigare än en 330 osv.

Golf bensinare plus bensin i 10k mil blir i stort samma som en eGolf+el. Jag tror personligen att en eGolf är värd mycket mer än en bensin-dito om 7 år, och fortsätter att vara billigare i drift.

Smugness finns tyvärr överallt. Jag märker såklart mest av elbilsföraktet, eftersom jag själv har, och förespråkar, eldrift. För egen del är det både billigare, smidigare, roligare och bättre för miljön att kuska runt i elbil. Alla har inte samma förutsättningar, men det jag högst personligen försöker sprida är kunskap, inte predikan. Funkar kanske inte alltid :crash

Alltså kommer jag just nu, om jag vill köra el, vara tvungen att investera större kapital för att få en motsvarande bensin/diesel och inte gå jämt upp förrän om en 5-6år, har jag fattat dig rätt?
Vilket innebär att sålänge jag endast kör en 3-400 mil året så är bensin/diesel fortfarande det överlägset bästa alternativet?

Detta förutsatt att elbilen håller så länge med vilket även det är ju en gissning, bensin/diesel är ju iaf. beprövat, inte för jag tror det är några problem men det kan vara.

Och, framförallt, vill jag bara ha en billig bil som transporterar mig från A till B och tillbaka igen så kan jag fetglömma el änsålänge då det inte finns några billiga elbilar?

Snackar vi bilar typ M3 är det inte ett val någon gör av ekonomiska skäl och samma lär ju gälla motsvarande elbil så vilken som är billigast i längden av de 2 är ju bara fånigt att ens diskutera. ;)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Alltså kommer jag just nu, om jag vill köra el, vara tvungen att investera större kapital för att få en motsvarande bensin/diesel och inte gå jämt upp förrän om en 5-6år, har jag fattat dig rätt?
Vilket innebär att sålänge jag endast kör en 3-400 mil året så är bensin/diesel fortfarande det överlägset bästa alternativet?

Detta förutsatt att elbilen håller så länge med vilket även det är ju en gissning, bensin/diesel är ju iaf. beprövat, inte för jag tror det är några problem men det kan vara.

Och, framförallt, vill jag bara ha en billig bil som transporterar mig från A till B och tillbaka igen så kan jag fetglömma el änsålänge då det inte finns några billiga elbilar?

Snackar vi bilar typ M3 är det inte ett val någon gör av ekonomiska skäl och samma lär ju gälla motsvarande elbil så vilken som är billigast i längden av de 2 är ju bara fånigt att ens diskutera. ;)
Om du vill ha en ny bil ja. Då måste du hosta upp mer kapital.

Om du bara vill transportera dig billigt, och inte ska ut på långfärd utan bara kör småsträckor (40-50 ggr à 10 mil), och struntar i hur skrället sett ut, hade jag ur ekonomisk synvinkel rekommenderat en begagnad elbil som Nissan Leaf, Renault Zoe, etc.

Jag köpte ut vår Nissan Leaf för lite över 1 år sen, den har gått snart 1000mil sedan dess. Enligt blocket har den inte tappat en krona i värde sedan dess. Har kostat ca 2000:- i el, 1500:- i försäkring, ingen skatt. Slutsumman blir 3,5:- milen i totalkostnad.

Kör du 4 gånger à 100 mil om året är det ingen elbil som varken är praktisk eller ekonomisk nog.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
..glömde lägga till kostnaden för solglasögon och peruk, för att inte bli igenkänd, och sedermera stämplad som militant Miljöpartist i umgängeskretsen :fyllisar :crash
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Om du vill ha en ny bil ja. Då måste du hosta upp mer kapital.

Om du bara vill transportera dig billigt, och inte ska ut på långfärd utan bara kör småsträckor (40-50 ggr à 10 mil), och struntar i hur skrället sett ut, hade jag ur ekonomisk synvinkel rekommenderat en begagnad elbil som Nissan Leaf, Renault Zoe, etc.

Jag köpte ut vår Nissan Leaf för lite över 1 år sen, den har gått snart 1000mil sedan dess. Enligt blocket har den inte tappat en krona i värde sedan dess. Har kostat ca 2000:- i el, 1500:- i försäkring, ingen skatt. Slutsumman blir 3,5:- milen i totalkostnad.

Kör du 4 gånger à 100 mil om året är det ingen elbil som varken är praktisk eller ekonomisk nog.

Verkar vara samma beggat, större bundet kapital för en vinst av en 10:a milen ungefär, lite mer kanske men mellan tumme-pekfinger..

På 1000mil så blir det en 5år innan mellanskillnaden är betald på elbilen om beggade ebilen kostar en 100´ och motsvarande bensinare 50´, om man nu får 50´tillbaka på elbilen har man gått jämt upp om man då skrotar bensinaren, får man mindre för elbilen eller pengar för bensinaren så går man back på el.
Om man sen bara rullar 400mil så är det lång återbetalningstid på el.

Men, jag vet ju inte vad jag ska jämföra med så det kanske haltar att ta halva priset på en beggad bensinare mot en el så rätta mig gärna. :)
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Jag köpte ut vår Nissan Leaf för lite över 1 år sen, den har gått snart 1000mil sedan dess. Enligt blocket har den inte tappat en krona i värde sedan dess. Har kostat ca 2000:- i el, 1500:- i försäkring, ingen skatt. Slutsumman blir 3,5:- milen i totalkostnad.

Tvättar aldrig bilen? Använder aldrig spolvätska? Byter aldrig däck? Bromsbelägg finns naturligtvis inte på en elbil?

Det verkar vara mycket bättre att köra elbil! :tummenupp :D
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Verkar vara samma beggat, större bundet kapital för en vinst av en 10:a milen ungefär, lite mer kanske men mellan tumme-pekfinger..

På 1000mil så blir det en 5år innan mellanskillnaden är betald på elbilen om beggade ebilen kostar en 100´ och motsvarande bensinare 50´, om man nu får 50´tillbaka på elbilen har man gått jämt upp om man då skrotar bensinaren, får man mindre för elbilen eller pengar för bensinaren så går man back på el.
Om man sen bara rullar 400mil så är det lång återbetalningstid på el.

Men, jag vet ju inte vad jag ska jämföra med så det kanske haltar att ta halva priset på en beggad bensinare mot en el så rätta mig gärna. :)
Precis spiken på, vi vet inte värdetappet. Hittills har elbilar hållt värdet osedvanligt bra. Jag tror högst personligen att det kommer att stå sig ett bra tag framöver, men som sagt spekulation.

Det enda vi vet är 10kr billigare per mil, mellan tummen och pekfingret.
Det jag däremot nästan kan garantera dig är att skillnaden i bensin/el kommer att öka med varje år som går, till elbilens fördel. Hur mycket skillnaden blir kan man bara spekulera i.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Tvättar aldrig bilen? Använder aldrig spolvätska? Byter aldrig däck? Bromsbelägg finns naturligtvis inte på en elbil?

Det verkar vara mycket bättre att köra elbil! :tummenupp :D
Tvättar väldigt sällan, men Jo, nån tia där. Däck är fortfarande original.
Detta är dock saker man gör oavsett drivmedel, men ska man vara riktigt nitisk så ja, det bör vara med.
Bromsbelägg däremot byter man mycket mer sällan på elbil, fan vet om de behöver bytas en eller ingen gång under dess livslängd. De gångerna jag använder broms istället för regen är när det varit blött ute och jag skrubbar av ytrosten på skivorna. Typ.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Precis spiken på, vi vet inte värdetappet. Hittills har elbilar hållt värdet osedvanligt bra. Jag tror högst personligen att det kommer att stå sig ett bra tag framöver, men som sagt spekulation.

Det enda vi vet är 10kr billigare per mil, mellan tummen och pekfingret.
Det jag däremot nästan kan garantera dig är att skillnaden i bensin/el kommer att öka med varje år som går, till elbilens fördel. Hur mycket skillnaden blir kan man bara spekulera i.

Alltså ur min synvinkel och användning av bil, till-från jobbet och handla någon gång, så är elbilen fruktansvärt oekonomisk och det gäller nog en jäkla massa runt om i landet och det pga. det höga inköpspriset.

Spelar ingen roll om det så hamnar på en 25:- skillnad milen så landar vi fortfarande bara på 10 000/året extra på bensinarn, dit har vi dock jäkligt långt och det är inget jag behöver fundera på detta inköp om jag skulle handla idag då det skulle vara politiskt självmord att ens andas ett sådant skattepåslag på drivmedel/fordon nu.

Dieseln kommer inte komma upp i den kostnaden innan det finns ett fullgott alternativ på den tunga sidan så jag ser ärligt inte vad som i närtid(+5år?)skulle dra upp priset så det skulle vara motiverat att köpa elbil idag.

Att man kan motivera sin vilja att köra el med att det åtminstone går jämt upp med motsvarande bensinare på sikt eller när man säljer är ju ett ställningstagande, inte en faktor man ska ta med när det ska räknas kronor och ören innan det finns motsvarande elbil för varje bensinare, ur ren transportsynpunkt är el än så länge en ekonomisk förlust för den enskilde.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Att man kan motivera sin vilja att köra el med att det åtminstone går jämt upp med motsvarande bensinare på sikt eller när man säljer är ju ett ställningstagande, inte en faktor man ska ta med när det ska räknas kronor och ören innan det finns motsvarande elbil för varje bensinare, ur ren transportsynpunkt är el än så länge en ekonomisk förlust för den enskilde.

Här håller jag inte med dig. Det beror helt och hållet på den enskilde individens körmönster. Ju mer du kör desto mer lutar det åt elbilens favör.
Sett till bilarnas livslängd, om man jämför äpplen med äpplen, vinner elbilen i de allra flesta fall, om inte alltid, ekonomiskt. Trots högre inköpskostnad. För den enskilde individen kan det dock slå över åt andra hållet. En ny bil som körs relativt lite är aldrig en bra affär, men absolut sämst blir det med en elbil dagsläget.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top