Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om man vet att Lundgren har sexuellt ofredat en kvinna och trots det röstar på honom så har man rättfärdigat sexuellt ofredande. Oavsett hur bra han är på sitt arbete.

Mer off topic,

Jag har inte röstat på vare sig Lundgren eller SD, men vi ska väl inte såga karln vid fotknölarna innan han faktiskt har blivit dömd för brottet...?

Av det som framkommit i media så verkar det ju synnerligen oklart vad som egentligen hänt. Både "brottslingen" och "brottsoffret" verkar ju tycka att händelsen är utagerad och enda anledningen att någon annan överhuvudtaget känner till händelsen beror väl på en annan kränkt partimedlem som egentligen är upprörd över något helt annat...?

Sedan kan en polisutredning mycket väl komma fram till att ett brott begåtts. Men kalla honom inte för sexuell ofredare före det inträffar.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Mer off topic,

Jag har inte röstat på vare sig Lundgren eller SD, men vi ska väl inte såga karln vid fotknölarna innan han faktiskt har blivit dömd för brottet...?

Av det som framkommit i media så verkar det ju synnerligen oklart vad som egentligen hänt. Både "brottslingen" och "brottsoffret" verkar ju tycka att händelsen är utagerad och enda anledningen att någon annan överhuvudtaget känner till händelsen beror väl på en annan kränkt partimedlem som egentligen är upprörd över något helt annat...?

Sedan kan en polisutredning mycket väl komma fram till att ett brott begåtts. Men kalla honom inte för sexuell ofredare före det inträffar.

Det finns både en inspelning av kvinnan samt ett erkännande av honom själv i TV så nog har det hänt.
Leta upp dem.
Filmen där offret säger att frågan är "utagerad" tycker jag är misstänkt lik dem med IS-fångar som "frivilligt" berättat hur fel de gjort mot kalifatet...
Fundera gärna på hur hennes framtid, med lön och andra förmåner på spel, skulle sett ut om det inte varit "utagerat".
Om han blir dömd är en annan fråga.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Efter sådär tusen OT inlägg, tack för dom, ett on topic inlägg:
Enligt https://www.wwf.se/nyheter/wwf-gran...av-helt-fossildrivna-bilar-till-2030-3304252/
S, MP, L och V vill att 100% av nyförsäljningen av personbilar ska vara fossilfria 2030
M 37,5% C 50%
KD och SD svarade inte.

Vilja är en sak, verkligheten en annan. Jag tittar utanför mitt fönster just nu, över på gatan mittemot med 40 radhus fördelat på två längor. Varje hus bebos av familjer som har en eller (de flesta) två bilar. Jag har sett två elbilar på deras uppfarter, av runt 60 bilar. Radhusen här går på mellan 5,5 och 6,5 miljoner. De som bor där har nyare bilar.

Bara att bygga om elen där är ju ett jävla projekt. Är transformatorstationen uppgraderad för att 60 bilar börjar ladda i fullt ös kl. 17?

I mitt nybyggda hyreshus finns det inte ens ett 230-uttag i garaget under huset. Hur löser vi detta? Vem ska betala? Vad händer med alla grannar som inte har plats i garaget (det är kö till plats)? Plus att min tjänstebil står på gatumark - vi har vår privata bil i garaget - hur ska jag och alla andra som står på gatumark över natten ladda sina bilar? Slänga tillbaka alla gamla p-automater med ladduttag som det ska snubblas på på trottoaren? Eller göra som villaägaren en gata bort, slänga ut en laddkabel på trottoaren för att ladda sin Tesla? Han har tom satt upp en skylt på sitt plank "parkering undanbedes - privat laddplats för elbil" framför huset, trots att det är kommunal väg och parkeringsyta.

Än så länge är elbilar och framförallt laddinfrastrukturen ett särintresse, inte något för 100% av bilparken. Allt detta måste vara på plats INNAN vi kan förbjuda försäljning av fossilfordon. Fixar kommun och stat det, visst. Men de lyckas ju inte ens få över 100 år gammal teknik att fungera (tågen), så varför ska de lyckas med något 11 år in i framtiden.

Kort sagt - jag tror inte på det, inte så snabbt och abrupt. Det kommer att ta mycket längre tid än 11 år.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
...100 år gammal teknik att fungera (tågen), så varför ska de lyckas med något 11 år in i framtiden.

Kort sagt - jag tror inte på det, inte så snabbt och abrupt. Det kommer att ta mycket längre tid än 11 år.

Man glömmer lätt att även elbilar och elmotorer är över 100 år gammal teknik som testades redan i bilhistoriens begynnelse även om elbilsfanatikerna tror att elbilar är nåt nytt och förbränningsmotorer föråldrad teknik.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Bara att bygga om elen där är ju ett jävla projekt. Är transformatorstationen uppgraderad för att 60 bilar börjar ladda i fullt ös kl. 17?

I mitt nybyggda hyreshus finns det inte ens ett 230-uttag i garaget under huset. Hur löser vi detta? Vem ska betala? Vad händer med alla grannar som inte har plats i garaget (det är kö till plats)? Plus att min tjänstebil står på gatumark - vi har vår privata bil i garaget - hur ska jag och alla andra som står på gatumark över natten ladda sina bilar? Slänga tillbaka alla gamla p-automater med ladduttag som det ska snubblas på på trottoaren? Eller göra som villaägaren en gata bort, slänga ut en laddkabel på trottoaren för att ladda sin Tesla? Han har tom satt upp en skylt på sitt plank "parkering undanbedes - privat laddplats för elbil" framför huset, trots att det är kommunal väg och parkeringsyta.

Tekniska lösningar finns det redan. Att dra en kabel och skruva fast en hög med lådor på en vägg görs i parti och minut i hela landet. Inte direkt raketkirurgi. När man sätter det vid fler-parkering så lastbalanseras det hela. Det kan till och med göras så smart att den bara tillåter högre strömstyrka på natten, när vi ändå har överkapacitet till fordonsflottan flera gånger om. Inget problem tekniskt sett. _Vilja_ hos fastighetsägare däremot är den stora stoppklossen. Vet otaliga personer som försöker få uppsatt laddstolpar, villiga att betala hela kalaset själv, men får inte för att ägaren eller föreningen bara tvärvägrar.
Det som behövs? Ett lagstadgat beslut att det ska vara olagligt att hindra någon från att sätta upp en laddstolpe till självkostnadspris, så länge inte synnerliga skäl finnes.

Däremot på gatumark så håller jag absolut med, här behövs smarta lösningar (finns en del ute på marknaden redan). Samtidigt så är det lite hönan-och-ägget-problematik involverat här. Ingen vill fixa det, för det är ingen som använder det. Ingen vill köpa en elbil utan att vara säker på att det blir fixat.
Grundläggande infrastruktur har vi redan på de allra flesta ställen, om där finns lyktstolpar. Dessa har nämligen bytts ut till mycket mer energisnåla dito under de senaste decennierna, så kablarna som ligger i marken är oftast kraftigt överdimensionerade.
Lite svårare att fixa rent tekniskt, men fortfarande fullt görbart om bara viljan finns.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Man glömmer lätt att även elbilar och elmotorer är över 100 år gammal teknik som testades redan i bilhistoriens begynnelse även om elbilsfanatikerna tror att elbilar är nåt nytt och förbränningsmotorer föråldrad teknik.
Det är inte (och har aldrig varit) elmotorn som varit bromsklossen. Det har historiskt varit batteritekniken.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja, precis! Både då och nu.
Nja, numera finns batteritekniken så det funkar för den breda massan. 30+ mil (i verkligheten, inte påhittat värde i ett labb) börjar bli standard. Fler biltyper, inte bara fet-Sedan/SUV. Dragkrok blir allt vanligare. Bilarna blir billigare i inköp, med större batterikapacitet. Snabbladdare börjar byggas längs de större vägarna av andra än Tesla (Eon, Ionity) osv.
Annat var det i början av decenniet när Early adopters i stort sett hade en Leaf 24kWh eller Tesla S60 att välja på, utan några som helst laddmöjligheter längs vägarna.

Problemet vi har nu är tillverkningskapacitet. Finns alldeles för få batterifabriker både i drift och planerade, för att möta efterfrågan.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
(För lat för att googla)

Vilka mellanklassbilar finns det idag som inte kostar skjortan som klarar 30 mil plus i praktiken - dvs inte Skoda Citigo tex?

Edit. Nya Leaf verkar klara 38,8 mil enligt Nissans uppskattningar. Pris från 482500 kr.

Saftigt pris samtidigt som den är lite väl liten för en familj med två barn, eller? Har aldrig provsuttit i en.

Edit 2. Ska bara tillverkas i 5000 exemplar i Europa.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
(För lat för att googla)

Vilka mellanklassbilar finns det idag som inte kostar skjortan som klarar 30 mil plus i praktiken - dvs inte Skoda Citigo tex?

Edit. Nya Leaf verkar klara 38,8 mil enligt Nissans uppskattningar. Pris från 482500 kr.

Saftigt pris samtidigt som den är lite väl liten för en familj med två barn, eller? Har aldrig provsuttit i en.

Edit 2. Ska bara tillverkas i 5000 exemplar i Europa.

BMW i3.
30mil+ för 339 loppor. (BMW.se resp blocket.se så vet inte om det är samma i3.)
Vet inte om du dessutom får 60 tillbaka i klimatbonus på denna?
Inte vackrast i världen...:3freak

Kia e-Niro.
Upp till 445km för 445 loppor.
Sen får du dra av 60 loppor i klimatbonus = 385 laxar.
https://www.kia.com/se/nya-bilar/niro-ev-elbil/upptack/
Här får nog barnen plats också.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
(För lat för att googla)

Vilka mellanklassbilar finns det idag som inte kostar skjortan som klarar 30 mil plus i praktiken - dvs inte Skoda Citigo tex?

Edit. Nya Leaf verkar klara 38,8 mil enligt Nissans uppskattningar. Pris från 482500 kr.

Saftigt pris samtidigt som den är lite väl liten för en familj med två barn, eller? Har aldrig provsuttit i en.

Edit 2. Ska bara tillverkas i 5000 exemplar i Europa.
Kia e-niro och Hyundai Kona är två varianter till som fått hyfsad kritik. Och såklart Tesla model 3, även om den springer iväg en bit till i pris, tror inte de släppt budget-varianten i Sverige än.

Gamla Leaf fick vi in 2 vuxna, 2 barn, 1 mellanstor hund i hundbur, dubbelvagn (hopfällbar) och packning för långhelg. Visst var det lite Tetris över det hela, men gick utan problem. Den är större än sitt bensin-syskon invändigt. Mindre motorutrymme, ingen bensintank osv, gör att man helt enkelt får mer plats.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Har en kompis som fått sin Tesla 3 i vintras. Han är lyrisk. Bor i västra Dalarna ute i obygden men reser land och rike runt. I princip gratis... han kör över 40 mil utan laddning. En fin funktion är att om han lägger in rutten i navigatorn så räknar den ut var han skall pausa och ladda för att komma fram utan tomt batteri. 20 min paus där (ger 7 mil extra), 45 min lunch där (ger 15 mil till) och en till rast (7 mil extra) och han har förlängt räckvidden med 30 mil den dagen och har då under de flesta förhållanden marginal över. Morgonen efter är den full igen...


Buy quality, cry once.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Har en kompis som fått sin Tesla 3 i vintras. Han är lyrisk. Bor i västra Dalarna ute i obygden men reser land och rike runt. I princip gratis... han kör över 40 mil utan laddning. En fin funktion är att om han lägger in rutten i navigatorn så räknar den ut var han skall pausa och ladda för att komma fram utan tomt batteri. 20 min paus där (ger 7 mil extra), 45 min lunch där (ger 15 mil till) och en till rast (7 mil extra) och han har förlängt räckvidden med 30 mil den dagen och har då under de flesta förhållanden marginal över. Morgonen efter är den full igen...


Buy quality, cry once.

Om man ändå vore en Tesla :fyllisar
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har en kompis som fått sin Tesla 3 i vintras. Han är lyrisk. Bor i västra Dalarna ute i obygden men reser land och rike runt. I princip gratis... han kör över 40 mil utan laddning. En fin funktion är att om han lägger in rutten i navigatorn så räknar den ut var han skall pausa och ladda för att komma fram utan tomt batteri. 20 min paus där (ger 7 mil extra), 45 min lunch där (ger 15 mil till) och en till rast (7 mil extra) och han har förlängt räckvidden med 30 mil den dagen och har då under de flesta förhållanden marginal över. Morgonen efter är den full igen...


Buy quality, cry once.

Planering av rutt är ju nåt som även fossilbilar borde implementeras med.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Har en kompis som fått sin Tesla 3 i vintras. Han är lyrisk. Bor i västra Dalarna ute i obygden men reser land och rike runt. I princip gratis... han kör över 40 mil utan laddning. En fin funktion är att om han lägger in rutten i navigatorn så räknar den ut var han skall pausa och ladda för att komma fram utan tomt batteri. 20 min paus där (ger 7 mil extra), 45 min lunch där (ger 15 mil till) och en till rast (7 mil extra) och han har förlängt räckvidden med 30 mil den dagen och har då under de flesta förhållanden marginal över. Morgonen efter är den full igen...


Buy quality, cry once.
Fått? Inte betalat 700 000 då? Jag får ganska många mil för det priset annars..
Är folk så jävla dumma i huvet att dom tycker det är gratis förstår jag varför det röstas på sosseriet.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fått? Inte betalat 700 000 då? Jag får ganska många mil för det priset annars..
Är folk så jävla dumma i huvet att dom tycker det är gratis förstår jag varför det röstas på sosseriet.

Som sagt, titta på totalkalkylen över 10.000 mil...


Buy quality, cry once
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top