Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Vi och vi? Jag vet inte hur många som kommer åt eller ej.


Detta kan alla läsa.
Jag har inte dragit några slutsatser, vad andra gör kan jag inte ansvara för.

F,låt, de av oss på SportHoj som inte kan logga in på https://www.di.se/ är väl möjligen lika många som kör SportHoj här på SportHoj... :(
Troligen en otroligt liten minoritet alltså! :D

Men det blev ännu ett inlägg på SportHoj! :tummenupp
Utan slutsatser betyder inte att det är dåligt! :tummenupp
Tvärtom ganska bra att inte dra några slutsatser på något som vi inte vet mer om! :tummenupp
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Ja alltså vad jag menar är att språkbruket ”förbruka” vatten är lite märkligt generellt då vatten inte tar slut. Men absolut tar det lång tid att få nytt grundvatten. Jag är lite störig, jag vet. Men artikeln verkar mena att de 600 minutliter som Microsoft tar ut är borta för alltid och förbrukade.

Så fungerar inte vattenanvändning. Microsoft skriver att de har egna reningsverk, så jag antar utan att veta att vattnet de använder renas och leds tillbaka till spillvatten eller anses vara rent nog att släppas tillbaka till vattendrag.

https://www.gastrikevatten.se/vattenavlopp/spillvatten.73.html

Men som sagt, 600 minutliter är mycket. Det är fullständigt skitsnack att det endast är till kaffe och dryck.

Reningsverken var väl för det uppsamlade regnvattnet.

Så du tror att den intervjuade ljög reportern rakt i ansiktet? Varför?

Det han sa var väl att vattnet behövs till toaletter och annat, samt att dom inte förbrukar så mycket nu, men vill ha den kapaciteten framdragen ifall de bygger ut i framtiden?
Jag vet inte så mycket om vatten och avlopp, men man dimensionerar väl dessa ganska symmetriskt?
Och med tanke på worst case? Att många sätter sig på muggen samtidigt på lunchrasten?
Och kanske till brandsläckning, sprinklers?

Med det sagt tycker jag att detta är ett ämne där kritik är befogad, men då tänker jag främst på delen. Därför att det känns oroväckande med den ständigt ökande energikonsumptionen för Internet, med Youtube, streaming, molnlagring och allt sånt. Ett maskineri som ständigt snurrar, och rör sig uppåt på listan över världens största energikonsumenter.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Intressant, men varför krånga med järnet när man kan ta strömmen som den fossilfria källan( som behövs till att återskapa järnet) genererar och använda i processen direkt?
Ekonomi.. Köpa in den fossilfria kraften när det är låg last och lågt pris och överproduktion. Så kan man köra sin process när man vill, utan att destabilisera nätet eller kräva ytterligare infrastruktur alternativt starta igång peaker-plants, när det är hög last och högt pris och underproduktion.
Det var lite skämt att köra person-fordon på det. Men kanske ett alternativ till sjöfarten nu när jag tänker efter? Lasta på järnpulver som producerats snorbilligt av t.ex vindkraftens överproduktion istället för bunkerolja och kör ångturbiner istället för diesel. Har ingen aning om det är tekniskt genomförbart, men en intressant tanke..
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Volvo vill vinna PK-tävlingen, eller så har dom svårt att sälja sina el och hybridbilar: https://www.nyteknik.se/fordon/samuelssons-forslag-forbjud-bensinbilar-7006126

För ALLA har ju råd att köpa en ny elbil för en halv mille och uppåt, och INGEN behöver ju tex dra släp...

Och jävla fan IGEN kommer påståendet om att fossildrivna bilar inte får säljas efter 2030. DET FINNS INGET SÅDANT BESLUT. Fan att det ska vara så svårt. Ett förslag finns, snälla rara skriv det istället. Pliiiis.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som sagt, det svenska folket har alla chanser att rösta fram mer sansade politiker om sådär tjugoen månader...

Folkpartiet håller ju på att sanera sig själva bort från planetens yta och Miljöpartiet är härligt nära den magiska fyraprocentspärren...Oddsen att Steffe Svetsare får ihop en ny januariöverenskommelse lär nog vara betydligt sämre...om han nu inte tänker hoppa i säng med den nya kommunistdonnan...?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, det svenska folket har alla chanser att rösta fram mer sansade politiker om sådär tjugoen månader...

Folkpartiet håller ju på att sanera sig själva bort från planetens yta och Miljöpartiet är härligt nära den magiska fyraprocentspärren...Oddsen att Steffe Svetsare får ihop en ny januariöverenskommelse lär nog vara betydligt sämre...om han nu inte tänker hoppa i säng med den nya kommunistdonnan...?

Vet inte det jag. Om det är något som den mannen har talang för så är det att spela bort sina konkurrenter och knyta ihop gynnsamma överenskommelser.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som sagt, det svenska folket har alla chanser att rösta fram mer sansade politiker om sådär tjugoen månader...
Sansade politiker? :rofl En majoritet är ju politiska påläggskalvar som har valt den politiska banan för att dom är totalt inkompetenta på allt annat, och har halkat in i en roll där det varken ställs krav på kunskap, ansvar eller prestation.

Vet inte det jag. Om det är något som den mannen har talang för så är det att spela bort sina konkurrenter och knyta ihop gynnsamma överenskommelser.
Man kan ju också ha rent demokratiska åsikter om att ett av dom minsta partierna i riksdagen får sån makt, den ställs ju inte i proportion till hur folk röstar. Om det är en fyraprocentsspärr till riksdagen så borde det vara en spärr på 20% till att få sitta i en regering.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om det är något som den mannen har talang för så är det att spela bort sina konkurrenter och knyta ihop gynnsamma överenskommelser.

Och även att spela bort gamla trogna väljare som inte längre förstår vad fan han håller på med...När till och med de gråaste av gråsossar i våra trakter protesterar mot Miljöpartiets inflytande, då vet man att det har gått ett eller flera steg för långt...

Återstår att se vad som kommer härnäst. Ett fortsatt samarbete där Miljöpartiet sätter agendan...? Eller Miljöpartiet utanför Riksdagen och ett nytt samarbete med kommunisterna, med dubblerad asylinvandring och kraftigt höjda skatter för alla som inte går på socialbidrag som följd...?

Nä, en tioprocentspärr för både Riksdag och Regering är sannerligen ingen dum ide.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Sansade politiker? :rofl En majoritet är ju politiska påläggskalvar som har valt den politiska banan för att dom är totalt inkompetenta på allt annat, och har halkat in i en roll där det varken ställs krav på kunskap, ansvar eller prestation.


Man kan ju också ha rent demokratiska åsikter om att ett av dom minsta partierna i riksdagen får sån makt, den ställs ju inte i proportion till hur folk röstar. Om det är en fyraprocentsspärr till riksdagen så borde det vara en spärr på 20% till att få sitta i en regering.

Mitt förslag på ett annat parlamentariskt system är ju att partier i storleksordning måste bilda regering, tills de når upp till minst 51% av valresultatet.

Så till exempel:

S får 25%
M får 18%
SD får 17%

S och M funkar inte då de inte når upp till 51% tillsammans. Då får de plocka med sig det tredje största partiet, som gör att de faller över 51%.

Alla partier som inte får vara med i regeringen, kan verka i Riksdagen precis som idag.

Mitt förslag gör att vi väljare tvingar våra politiker att samarbeta över partigränser. Alla vi andra i yrkeslivet får finna oss i de arbetskamrater, kunder, leverantörer etc, vi har att jobba med. Tramset med att parti A inte kan samarbeta med parti B är förlegat, omodernt och fel. Dessutom löser vi problemet med att extrema marginalpartier kan ha ministerposter i regeringen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Och även att spela bort gamla trogna väljare som inte längre förstår vad fan han håller på med...När till och med de gråaste av gråsossar i våra trakter protesterar mot Miljöpartiets inflytande, då vet man att det har gått ett eller flera steg för långt...

Återstår att se vad som kommer härnäst. Ett fortsatt samarbete där Miljöpartiet sätter agendan...? Eller Miljöpartiet utanför Riksdagen och ett nytt samarbete med kommunisterna, med dubblerad asylinvandring och kraftigt höjda skatter för alla som inte går på socialbidrag som följd...?

Nä, en tioprocentspärr för både Riksdag och Regering är sannerligen ingen dum ide.

Men det passar väl ganska bra att kunna skylla allt på mp?
Att det är Miljöpartiets fel är ju numera ryggmärgssvaret man får av en sosse ifall man gnäller på något.
Nu ska man rösta på S för att dom ska slippa sammarbeta med mp.

Jag tror hellre på en 1% gräns till riksdagen så slipper vi att vissa partier får onödigt stor makt pga taktikröstning. Samt reducering till 99 mandat i riksdagen.

Däremot håller jag med hoztic om en gräns för att sitta i regering. Kanske 15% vore rimligt.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Det som oroar mig lika mycket som miljöpartiklarna är de religiöst troende politikerna.
De borde förhindras att sitta i riksdagen.
En person som tror att det finns en högre makt som styr och ställer kan ju inte anstränga sig så värst i sitt utövande av riksdagsmakten om det ändå egentligen styrs av något annat.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och jävla fan IGEN kommer påståendet om att fossildrivna bilar inte får säljas efter 2030. DET FINNS INGET SÅDANT BESLUT. Fan att det ska vara så svårt. Ett förslag finns, snälla rara skriv det istället. Pliiiis.

Detta verkar vara en stor och etablerad del av miljötalibanernas lobbyism...

Först sprida sina åsikter, ideer och lösa tyckanden. Sedan diskutera dem som att de är etablerade sanningar, beslut som redan fattats och som åsikter som stöds av gemene man.

Men det passar väl ganska bra att kunna skylla allt på mp?
Att det är Miljöpartiets fel är ju numera ryggmärgssvaret man får av en sosse ifall man gnäller på något.
Nu ska man rösta på S för att dom ska slippa sammarbeta med mp.

Ska man skylla på något så är det väl i så fall sossarnas egen maktfullkomlighet...? Hoppa i säng med vem som helst till vilket pris som helst - så länge man får sitta vid makten...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sossarnas största fråga är att hålla sig kvar vid makten.

Dom är beredda att kompromissa i alla andra frågor.

Dom låter gärna pseudokommunisterna och miljömupparna bestämma, när inte det räcker lovar man att centerpartiet och liberalerna ska få bestämma också.

Huvudsaken att pösmunken får sitta kvar...
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top