Hur farligt är öppen eld i garaget?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hoztic skriver
Allt beror på ventilationen.
Hur länge tycker du det är OK med en hojmotor igång på tomgång i garaget ?
Är väl ungefär den tiden du kan köra en inomhus ässja utan att bättra på ventilationen genom att tex öppna garagedörren.
Nu tänkte jag ju mer på avgaspipa från en ässja, dvs vad det gör för effekten så att säga :)

Finns i varje slöjdsal. 5890 kr från holgers.se
Såna hade vi minsann inte på min tid :6surkart Kan man gå om enbart träslöjden i årskurs 9 tro? :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hoztic skriver
Nu tänkte jag ju mer på avgaspipa från en ässja, dvs vad det gör för effekten så att säga :)

Jag tror inte avgasrör / skorsten påverkar värmen / effekten i ässjan ett dugg. bara lite mindre avgaser (mindre CO2) i garaget. :)

Men det behöver inte vara så märkvärdigt.
En kåpa som över spisen och ventkanal ut.
Genom att stora mängder friskluft blandas med gaserna från en vanlig 4 plattors gasspis så blir ju inte ventkanalen brandfarligt varm.
 
Last edited:

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Inte behöver du vara så orolig för brand om du kör med en gasolbrännare. Eller en acetylen/oxygenbrännare heller för den delen.
Ånga från brännbara vätskor är tyngre än luft och ligger på golvet. Om du har en golvbrunn är det där ångorna hamnar.
Men varför skulle du ha en massa bensinånga i garaget? Har du tanklocken öppna på fordonen eller står de och läcker?
I så fall har du andra problem än ångorna. :dummer

Normalt sett är ett förberedande arbete, typ att täcka för eller flytta bort material som kan antändas samt en sund oro som du uppenbarligen har, tillräckligt för att undvika en brand.
Om du misstänker att det kommer bli gnistor, t ex om du ska kapa något så är det viktigt att fundera på åt vilket håll gnistorna far och vad som finns där. Om det "bara" är öppen låga så behöver du bara ha koll på vart du riktar den.

Känner du dig osäker kan du använd brandskyddsföreningens "tillstånd kontrollista för heta arbeten" :fakta
https://www.hetaarbeten.se/sv/arrangor--instruktor/regler_blanketter/
Observera att reglerna gäller den som yrkesmässigt utför heta arbeten och inte privatpersoner men att de ändå används som mall för vad man bör tänka på om man råkar hamna inför skranket.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
menar du att jag är off topic så handlade denna tråd från början om brandrisk från bensinångor etc.
Några kemikalieångor blir inte kvar med ordentlig ventilation.
Intressant tråd.
Själv aldrig funderat över problemet, ett av mina käraste verktyg är ju gassvetsen..
Och den har ju låga, varm och go....
Men jag brukar alltid se till att det ventileras ordentligt och luktar det bensin, det spills ju ibland ur förgasare, slangar etc och luktar det - ja då blir det extra ventilation..

När jag var tvångrekryterad till T1 i Linköping gjordes ett experiment med ett tomt 195liters-fat som "fylldes" med 50ml bensin, förslöts och som sedan lades över öppen eld.
Efter 20 min exploderade fatet och fatgaveln flög upp i luften minst 50-100 m...
Imponerande. (och idag säkert förbjudet av bara..#¤%&.:D)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top