Däckbyte - var däckjärnen problemet?

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det där lät ju som en alldeles briljant ide! :D
Inte nog med att jag nog lär få in tekniken efter ett antal försök (hoppas du inte är rädd om fälgarna). Bjuder du bara på tillräckligt mycket öl under tiden kommer jag ju även nå rätt däckkrängarmatchvikt så småningom. :fyllisar



Imponerande! Jag som ännu inte fått in tekniken upplevde snarare att jag nästan bröt ryggen av krängandet :crash

Ett par av fälgarna är till rejshojen, uppenbarligen, och ett par av fälgarna är till min pendlingshoj som redan är rätt sliten, och fälgarna har definitivt sett bättre dagar. :hihi Det tredje paret fälgar är på sambons hoj, hon är nog rätt känslig för knäckta eller krokiga fälgar däremot. :D

Jo, det är ett rejält gympass de första gångerna man kränger däck. :hihi
Jag har haft det stora nöjet att visa brorsan och en polare hur man kränger. När de svettas ymnigt, flåsar som en hel bataljon flodhästar på språngmarsch och svär värre än vad jag gör och bestämt säger att det är helt omöjligt är det extra roligt att gå fram och peta på däcket. :rofl
Jag är dessutom frikostig med att berätta hur de ska göra också. Efter första paret brukar man lära sig tillräckligt för att det ska gå mycket fortare och lättare andra gången, och efter en handfull gånger så går det att kränga däck rätt lätt och fort, man blir lite svart på händerna bara.
 
Last edited:

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Utvecklingen går framåt. Den här modellen på 15cm långt däcksjärn var inget vidare. Till råga på eländet fanns det bara en i verktygsväskan till kronhojen.
10B_gen3.JPG
 

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Ort
Bredared
Hoj
CBR 1000 racer Gixxer 600 racer och KTM 690 SMC-R
Som sagt, tekniken är a och o när man kränger däck, någon sa till mig en gång att om man behöver ta i med mer än två fingrar gör du fel. När jag körde mycket enduro och körde med mousse kunde man sätta ett par svetsklämmor mellan fälgen och däcket/moussen på motsatta sidan när man krängde över det sista. Nya Trelleborg Winter Friction och nya moussekorvar, ja då fick man slita lite.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Tjejen skulle ha nya sulor på sin Tiger förra veckan, någon hon har pratat om att hon skulle fixa i några månader, men hon beställde dom så att dom dök upp dagen innan hon skulle iväg på semester med hojen :rolleyes: Jag var utsedd till däckkrängare... Vi började med bakdäcket, av med det gamla gick rätt smärtfritt, och det nya gled på med några svordomar. Men sen tog det stopp, det var lögn att ploppa det mot fälgen. Det var STORA glapp mellan däck och fälg, tänk er 18"-fälg med 19"-däck :huvet. Vi testade allt, spännband åt alla håll, försökte täta och ha oss, men icke. Till slut säger min väna sambo "kompressorn är för klen, vi köper en ny, en större!" :kär Så vi gjorde en snabb marknadsanalys och drog till Biltema och shoppade en sån här, och lite nya slangar som tillät högre flöde. Det gjorde inte våldsam skillnad, men med massor med däckpasta och några varv med spännbanden så ploppade däckhelvetet till slut. Då var vi också närmare midnatt, och däck och fälg insåg att dom skulle hamna på offerbål om dom inte samarbetade :fakta

Men slutet gott, allting gott, nya däck kom på och nu är hemmet en rejält mycket rejälare kompressor rikare. Jag är också glad att jag har en flickvän som har insett att det är bra att ha mycket verktyg och bra-att-ha-saker hemma :kär
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man har ju alltid stödet på polarens hoj oxå, har man centralstöd så kan man ofta balansera upp hojen trots avsaknad av ett hjul och använda ena sidan som press
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Tjejen skulle ha nya sulor på sin Tiger förra veckan, någon hon har pratat om att hon skulle fixa i några månader, men hon beställde dom så att dom dök upp dagen innan hon skulle iväg på semester med hojen :rolleyes: Jag var utsedd till däckkrängare... Vi började med bakdäcket, av med det gamla gick rätt smärtfritt, och det nya gled på med några svordomar. Men sen tog det stopp, det var lögn att ploppa det mot fälgen. Det var STORA glapp mellan däck och fälg, tänk er 18"-fälg med 19"-däck :huvet. Vi testade allt, spännband åt alla håll, försökte täta och ha oss, men icke. Till slut säger min väna sambo "kompressorn är för klen, vi köper en ny, en större!" :kär Så vi gjorde en snabb marknadsanalys och drog till Biltema och shoppade en sån här, och lite nya slangar som tillät högre flöde. Det gjorde inte våldsam skillnad, men med massor med däckpasta och några varv med spännbanden så ploppade däckhelvetet till slut. Då var vi också närmare midnatt, och däck och fälg insåg att dom skulle hamna på offerbål om dom inte samarbetade :fakta

Men slutet gott, allting gott, nya däck kom på och nu är hemmet en rejält mycket rejälare kompressor rikare. Jag är också glad att jag har en flickvän som har insett att det är bra att ha mycket verktyg och bra-att-ha-saker hemma :kär
Behövs inte så stor kompressor problemet är att man vill luften ska komma snabbt in i däcket en sån här borde funka http://www.viktmatik.se/ovriga-tillbehor/luftchock-booster
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tjejen skulle ha nya sulor på sin Tiger förra veckan, någon hon har pratat om att hon skulle fixa i några månader, men hon beställde dom så att dom dök upp dagen innan hon skulle iväg på semester med hojen :rolleyes: Jag var utsedd till däckkrängare... Vi började med bakdäcket, av med det gamla gick rätt smärtfritt, och det nya gled på med några svordomar. Men sen tog det stopp, det var lögn att ploppa det mot fälgen. Det var STORA glapp mellan däck och fälg, tänk er 18"-fälg med 19"-däck :huvet. Vi testade allt, spännband åt alla håll, försökte täta och ha oss, men icke. Till slut säger min väna sambo "kompressorn är för klen, vi köper en ny, en större!" :kär Så vi gjorde en snabb marknadsanalys och drog till Biltema och shoppade en sån här, och lite nya slangar som tillät högre flöde. Det gjorde inte våldsam skillnad, men med massor med däckpasta och några varv med spännbanden så ploppade däckhelvetet till slut. Då var vi också närmare midnatt, och däck och fälg insåg att dom skulle hamna på offerbål om dom inte samarbetade :fakta

Men slutet gott, allting gott, nya däck kom på och nu är hemmet en rejält mycket rejälare kompressor rikare. Jag är också glad att jag har en flickvän som har insett att det är bra att ha mycket verktyg och bra-att-ha-saker hemma :kär

Jag har badkar så jag skickade ner det trilskande däcket i badkaret och eftersom vatten har ungefär 1000ggr högre specifik vikt jämfört med luft så poppade däcket fyllt med vatten.
Sedan var det bara att
blåsa in luft
släppa ut luft och vatten
blåsa in luft
släppa ut luft och vatten
några gånger till det inte kom ut vatten och så var jag nöjd.....
Men en ny rejäl kompressor i garaget :tummenupp
är ju trevligare än behöva bära in kompressor och hjul i bostaden !
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Måste säga att när man läser om era vedermödor så känns det inte som om någon nytillkommen skulle bli så sugen på att försöka själv, precis...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Allt handlar om teknik, har egen däckmaskin sen några år tillbaka och har bytt vid det här laget ganska många däck, numera slinker dom på väldigt lätt men även med maskin är det inte så lätt om man gör fel, mitt tips är att om man aldrig gjort det själv tidigare så bör man vara med någon erfaren först och få lite enkla knep, ett däck byte tar inte mer än några minuter när allt funkar :tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
TS skriver
Annars har jag sett att en del trycker ihop däcket med rejäla buntband.

Efter du värmt däcket med hårtork / varmluftpistol till du inte längre vill hålla i däcket med bara händer, dra ihop däcket med rejäla buntband så däckkanterna ligger mot varandra, på med däckpasta på fälg och däck.
Och däcket bara trillar på plats, inget behov av däckjärn.
Inget behov att trycka ner motstående sida med handdukar eller knäna.
Klipp av buntbanden och poppa däcket.
Men det har hänt för mig att däcket blivit så deformerat att det inte gått att poppa,
Lite värme på däcket och det återgår till ursprungligt utseende och går att poppa.
Tänk på att du inte ska ha ventilnålen i ventilen vid poppning utan "fritt / öppet" hål i ventilen för max luftflöde !
 
Last edited:

ptb59

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2010
Ort
Hisings Kärra
Hoj
Turbo Sportster XLRT
Angående balancering och röda pungter osv så är det så här, gäller det ett bakdäck med gjuten alufälg så är det väldigt okänsligt, kan vara många gram "obalans" utan att det märks det minsta, har däcket en röd punkt, (långt i från alla märker inte ut detta) sätter man den vid ventilen, är det en ekerfälg med slang så kan man ibland få göra om med att vrida däcket på fälgen om det kommer upp i höga vikter tills det blir bra, skulle man strunta i balanceringen helt tar det några hundra mil så är problemet borta då däcket slits runt och får balans, hur många har inte den erfarenheten att ett däck kan vara slitet till väven på ena halvan och massa gummi kvar på andra sidan? fast då har det varit mer än 50 gram fel kan jag tänka, 5-20 gram märks inte.
Fram är känsligare och bör inte vara högre än ca 10 gram fel.
nu kommer säker någon tycka annat men prova att lägga en ärta under madrassen och försök känna den om du kan ;)
För er som eventuellt har fått däck bytta eller kommer till mig skall veta att man strävar alltid till noll obalans och ovan beskrivna bara är förklaring hur okänsligt det och handlar mer om hjärnspöken, okunskap om hur det fungerar i verkligheten och inte i teorin, ingen erefaren osv eller som väldigt många självsäkra som tror tycker osv .låter tokigt för vissa kanske men är den sanna verkligheten ;)
 

Raderad medlem 51742

Guest
Får prova buntbandsknepet även för att få på det nya däcket nästa gång. Testade det för att få av det gamla däcket, men det underlättade inte (hade behövt värma - jag fick däckkanterna att ligga mot varandra, men inte "symmetriskt" utan mot ena däcksidan) så jag återgick till den vanliga metoden och fick till slut av däcket.

Körde 40 härliga mil på nya däck igår och jag har lärt mig en massa, inte minst tack vare den här tråden :tummenupp Framför allt har jag lärt mig vad jag INTE kan... än :gnissla

Utgår från att min verkstad har tystnadsplikt - officiellt sett har jag ju bytt däcken "själv" denna gången. Nästa gång, då jävlar skall jag vinna över däcken. Dit är det dock ungefär 700 mil, så från och med nu är jag "in denial" :rodnar
 
Last edited by a moderator:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Mina kompisar har gjort det åt mig några gånger och det verkar trots allt relativt enkelt.
Det jag har lärt mig är att man bör värma upp däcket för lite smidigare byte (om det går). För mig funkar det enkelt då jag oftast har värmare till hands.

Så nu ska jag köpa lite delar och testa i vinter är min plan. Fälgarna ska lämnas in på lack.
De där däckjärnen du visade har de använt alla gånger och de funkar klockrent. Så länge man har motsatt sida av däcket i mitten så att det inte blir så tight vid slutet.

:tummenupp
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Något som gjorde stor skillnad för mig var att lägga upp hjulet på något. en gammal fälg med en slang över den skarpa kanten tex.
När man försöker hålla motsatta sidan på däcket nere i rännan(eller vad man kan kalla det) så behöver du pressa ihop däcket helt om det ligger mot marken.
Får du upp fälgen på något så behövs det ganska lite kraft för att hålla däcket i rännan och mycket enklare kränga sista biten av däcket på fälgen.
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är väl en sån där booster som han har här som ni saknar.

 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är väl en sån där booster som han har här som ni saknar.


Att jobba så snabbt och effektivt i åkeribranschen leder bara till att man får lämna dubbelt så mycket rabatt till kunden. :näsblod


Det låter larvigt, men 22,5:eek:r är faktiskt inte så svåra att kränga som man tror.
Små skottkärrehjul däremot, dom kan vara rätt jävliga.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Måste säga att när man läser om era vedermödor så känns det inte som om någon nytillkommen skulle bli så sugen på att försöka själv, precis...

Hmm, undrar om det är så svårt egentligen. Allt som krävs verkar ju vara ett hemmaspa. In med däcket i bastun så det blir mjukt och lättarbetat, ner med det i jacuzzin för att poppa det och sen avslappning med en kall öl i relaxhörnan under tiden någon som vet hur man gör fixar resten :brynad
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Det jag har haft mest problem med är att poppa däck till åkgräsklipparen.De jag köpt har varit helt ihop pressade. Vanliga mc-däck brukar vara lätta o få luft i
 

Raderad medlem 51742

Guest
Nu kom jag ju aldrig så långt som till att poppa däcket den här gången, men misstänker att min lilla nödkompressor (en sådan som är inbyggd i starthjälp för bil) är i klenaste laget. Ni som testat att ta med däcken till bensinmacken för att poppa dem - brukar det funka eller är även deras kompressorer för svaga?
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top