Köpråd Husqvarna FE 450 vs 501 Supermotard och allmänna frågor om supermotard.

Tyreshop

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Hej allihop
Första inlägget på forumet :tummenupp

Jag går i funderingar att köpa mig en två hjuling igen.
Denna gången är jag intresserad utav en Supermotard som ska vara godkänd för gatkörning.
Har läst och pratat med folk om vad man ska köpa och ju flera man frågar desto mer förvirrad blir man :huvet
Var först inne på Aprilias 550 SXV då den är så snygg.
Men efter ett samtal med en Mekaniker på en Aprilia verkstad gjorde mig rädd.
Så den maskinen är absolut inget för mig inget för mig.
Det jag söker är en maskin som inte är för tung och svårkörd.
Skulle helst av allt vilja köra en Honda CRF 450 men då det inte finns några nyare gatlegala så har jag spanat in Husqvarnas FE 450 och 501 Modeller.
Är ute efter årsmodell 2013 och nyare.
skulle vilja ha lite tips från er som kör dessa maskiner.
Har ni haft problem med något och vilken av dessa ska man satsa på?
Kommer inte ligga på motorvägen och gasa utan köra på mindre landsvägar för nöjesåkning. (Bakhjulsåkning) :yoparty
Eventuellt köra lite nöjesåkning i skogen emellanåt.
Kommer alltså inte använda hojen som en pendlar hoj.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Åkt en hel del motard på gata och skulle absolut kolla på en större maskin. En 450 är en tävlingscykel som enligt mig inte passar på gata.

KTM 625, 660, 690 eller Husqvarna 701 blir du inte missnöjd med. Klart de är lite tyngre, men går bättre än en 450, mindre service och lite bekvämare att åka på.

En 690,701 har 1000 mils serviceintervall, dock byter man ju gärna olja tätare än så.. 1000 mil på en 450 är många kvällar i garaget. Jag har kört 400 mil i år och lär köra en hel del till..

Bara ett tips! Åk och provkör en "stormotard" så får du se. :tummenupp
 

Tyreshop

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Hej :hej

Kollade faktiskt på 701 innan och den är riktigt snygg.
Jag är inne på 450/501 för att dem är lite lättare att handskas med.
Sen är det smidigare om man ska dra en tur i skogen.
Nu vet jag inte vad det är för intervaller på oljebyte på dem hojarna.
Men om det bara är att byta olja och filter så löser jag nog det.
Värre är väl om det är kolvbyte.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hej :hej

Kollade faktiskt på 701 innan och den är riktigt snygg.
Jag är inne på 450/501 för att dem är lite lättare att handskas med.
Sen är det smidigare om man ska dra en tur i skogen.
Nu vet jag inte vad det är för intervaller på oljebyte på dem hojarna.
Men om det bara är att byta olja och filter så löser jag nog det.
Värre är väl om det är kolvbyte.

Håller med Hedlund här. 450/501 är tävlingshojar där man mäter service i timmar. En enstånka tål inte varv i långa loppet och en 450 varvar 11-12000 varv, vilket man gärna använder när man kör motard. Det innebär oljebyte var 5:e timme, ventiljustering var 10:e, större renovering en gång per säsong.
Det funkar bra om man kör seriös träning och tävling på gocartbana men det är inget du lever med på gatan.

Titta på en 690/701 istället. Förvånansvärt smidiga i skogen, service i mil och mer effekt. Man kan leva med dem på ett helt annat sätt...:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Finns det crosshjul till 701?
Vad innefattar en större renovering?

Gissar att 690 Enduro R hjul passar rakt av...

En större renovering beror på hojmodell. Tittar jag på min förra KTM 350 EXC som förmodligen har samma intervall som 450/500 så kollar jag schemat för tävling. Det är jämförbart med att köra gata eftersom man varvar mer än i endurospåret. Intervallet är 70 timmar och då mäter man cylinder och topp (byter om de är utanför spec) byter kolv, vevstake, kamkedja, bägge oljepumparna samt alla lagerna i motorn.
70h gör man relativt snabbt på gata eftersom asfaltkörning ofta genererar ganska många timmar jämfört med seriös träning på en endurobana.
Om man tittar på schemat för träning så är det 135h mellan dessa åtgärder.

Man kan skita i serviceschemat också och hoppas på att det funkar. Jag har sett kolvar på 180h som sett nya ut så allting beror på hur du kör och hur du servar. Köper du beggat så beror det på den som haft hojen innan hur vederbörande har skött allting, köper man nytt är det upp till dig själv.
Jag har sett just motarder som har knullputs, allting ser nytt ut men när man river motorn så är den tokslut, båda lagerna i staken glappar rejält och kamkedjan har sträckt sig till bristningsgränsen.

En motionskörd endurohoj kan man köpa flera i veckan och i regel är motorn fräsch eftersom de inte varvas överhuvudtaget, speciellt en 450 eftersom det är få som vågar gasa med en sån i skogen. En endurohoj körd som motard varvas däremot som en crosshoj och behöver rejält med nya delar allt eftersom.

Jag vill inte avskräcka dig, du måste göra som hjärtat säger och inte vad vi gnällisar på SH säger :)
ville bara dela min erfarenhet eftersom jag har kört motard i många år, med 450 på gata och bana och det kostar en slant att hålla igång det hela, mycket skruva blir det.
En 690/701 är en betydligt lämpligare gatcykel på alla sätt och det är inga som helst problem att lyfta framhjulet med så mycket effekt...:):tummenupp
690 med endurohjul går för övrigt alldeles utmärkt i skogen, dock inte med 17" hjul och gatdäck... :)
 
Last edited:

Tyreshop

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Jag är verkligen tacksam för alla svar.
Det är sånt här man inte riktigt tänker på.
Räknade med kanske oljebyte och kolla ventiler och senare byta kolv.
Att man BÖR mäta och kolla lager är inget jag visste.
Det här kommer ta tid med att välja hoj märker jag.
Än en gång tack så mycket för informationen.
 

Tyreshop

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Den har jag missat helt.
Nu är det väl nya tider och Honda vill hänga med.
För mig att dem gjorde några reggade mellan 2003-2005
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Jag är nyfiken är det någon som vet vad det kan gå på och renovera motorn vid tex 70 timmar?

Skall du följa schemat så är det 5-8000 i delar + jobb. Om du blev avskräckt av Apan så glöm en 450 på landsväg, det lär bli långt värre. Om du vill ha något som är OK i skogen men håller så titta på t.ex KTM 625 (lite äldre) eller 690.
 

Tyreshop

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2017
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen
Vad kostar det att renovera motorn på en husqvarna 701?
Kollade lite data på den och det är nästan 40kg extra att köra runt på.
Ville ju ha en lätt och smidig hoj.
Blir tungt om man slår över :-(
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Vad kostar det att renovera motorn på en husqvarna 701?
Kollade lite data på den och det är nästan 40kg extra att köra runt på.
Ville ju ha en lätt och smidig hoj.
Blir tungt om man slår över :-(

Troligen lika dyrt, men det kanske behövs efter 500h, inte 70h.
 

bezerk

Ta det lugnt - kör hellre två gånger
Gick med
10 Feb 2008
Ort
Södra skåne
Hoj
KTM 500, Honda 450 HM, aprilia sr 125
Kör crf 450 HM.
Lätt o smidig på grus och stigar. Klös så det räcker till på kurviga 70 vägar. Dock inte mer.

Ägt 690 enduro 2014. Hade även då motard fälgar. Tung i skogen och för liten för asfalts körning. Alltså inte bra på något. Bla Oljeförbrukning , viparmar och länkaget är svaga punkter.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Nu har jag inte kört någon av 690 modellerna men den nya husq 701 har den nya lc4an med uppdaterad topp så att just den svaga länken med vipparmarna är åtgärdade. Den ska tydligen också nästan helt sakna vibrationer vilket verkar rätt så najs. Jag tycker inte att min 660 är så mycket tyngre än en 450 men då har jag inte kört jättemycket i skogen. Om jag var du så skulle jag ha köpt en gatvänlig hoj till att börja med för att sedan om du inte gillar den byta till något lättare men oavsett så kommer du ha så satans roligt! Ingen gathoj slår att vara ute och sladda på härliga grusvägar!

Renovera lär du inte behöva på ett par tusen mil om du sköter servicen rätt.
 

Krueebbs

rajder
Gick med
10 Jun 2006
Ort
Sandviken
Hoj
Suzuki rm250 -06, Kawasaki Z750,
jag har åkt KTM 450 EXC-R 2008 , ktm 530 EXC-R 2010, KTM 690 Enduro 2016 , KTM 690 SMC-R 2014 och äger idag en Husqvarna 701 supermoto 2017.

ditt användande av cykeln är HELT avgörande om du ska välja en som väger 100 eller 140kg. 690/701 är både tyngre och bredare, men är så otroligt mkt mer hoj på gatan.

450/530 åker du på gata ENBART om du vill dryga med bilister i stan och bete dig illa på ica-parkeringen efter stängning.

du sträckåker inte bekväma 10 mil på en 450/530 , men på den nya 701an sträckåker jag 15 mil , pissar å kanske tankar, å åker 15 mil till direkt efter!

vibrationerna är så gott som borta i 701an om man jämför med 690 modellerna. nackdelen med 690 enduron är att den är så hiskeligt hög. jag på 174cm korta har svårt att föra mig på den efter skogsvägar...

i övrigt har du helt makalöst roligt på dom större cyklarna och du kommer bli förvånad hur lätt du INTE slår över. med rätt drevning åker du alla växlar ut utan större bekymmer på ett hjul..

ja hade köpt mindre cykel om du skall åka MINST 50/50 skog/enduro blandat med motard.
köpt större cykel om du bränner 100-1500mil gata å kanske nån enstaka skogstimme per år.

sen har ju alla redan talat om hur de är med servicen... hoppas de gav nåt.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top