Postnords budbärare ljuger och suger!

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det börjar gå off-topic ser jag...


Men jag HAR FÅTT MITT saknade tysklands paket....
Eller rättare sagt så har de hittat mitt paket.... I Örebro.... Jag bor 40 mil därifrån....
:glömdet

60b36fc803efef5d1a.gif
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Idag dök det upp ett paket som försvann 2019 11/23. Det såg ut som att någon sparkat på det osedan backat över det med postbilen..

Tur för mig är att leverantören åter betalande pengarna för flera månader sedan,men det är ju rent fordjavligt att jag var tvungen att betala moms o postens avgift för att få ett krossat paket.

Dessutom kan bara avsändaren begära ersättning för paketet fick jag reda på:huvet
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7

Ytterligare ett av Sveriges rövhål och dessutom det ställe som Postnord skickar sina fakturor ifrån. Ni vet, de där fakturorna som vanligtvis innehåller en liten summa ”tullmoms” och en större summa ”administrationsavgift” och som kräver betalning INNAN de jävlarna bemödar sig att förtulla paketet...

Någon var inne på det tidigare i tråden och jag börjar faktiskt tro att det fungerar på det sättet - paketen från USA samlas på hög och först när högen blir pinsamt stor så förtullas den. Leveranserna sker nämligen stötvis, precis som att det är så det fungerar.

Att kunderna i vissa fall får fyra-sex-åtta veckor längre leveranstid skiter väl Postnord i. De har ju en marknadsavdelning som glatt tjatar vidare om hur fantastiskt bra jobb de gör och Regionerna som drabbats av borttappade eller försenade corona-tester måste ju snacka skit...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ytterligare ett av Sveriges rövhål och dessutom det ställe som Postnord skickar sina fakturor ifrån. Ni vet, de där fakturorna som vanligtvis innehåller en liten summa ”tullmoms” och en större summa ”administrationsavgift” och som kräver betalning INNAN de jävlarna bemödar sig att förtulla paketet...

Någon var inne på det tidigare i tråden och jag börjar faktiskt tro att det fungerar på det sättet - paketen från USA samlas på hög och först när högen blir pinsamt stor så förtullas den. Leveranserna sker nämligen stötvis, precis som att det är så det fungerar.

Att kunderna i vissa fall får fyra-sex-åtta veckor längre leveranstid skiter väl Postnord i. De har ju en marknadsavdelning som glatt tjatar vidare om hur fantastiskt bra jobb de gör och Regionerna som drabbats av borttappade eller försenade corona-tester måste ju snacka skit...

Det där gynnar ju några företag i Europa när jag som svensk hellre köper den där lilla prylen från England och betalar £10 hellre än att jag köper samma pryl direkt från Kina för $0.99 och blir luggad på ytterligare en hundring hos Postnord.

En gång gjorde jag misstaget att köpa en lite $1-pryl från Kina med firman som angiven mottagare och då fläskade ju Postnord på med ännu högre avgifter för företag ska tydligen ha ännu högre avgifter av någon anledning.
 

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
1 Juli kl. 10.36 skickar jag en beställning till Strumplandet.
Kl. 10.38 får jag en orderbekräftelse av Strumplandet.
Kl. 11.07 får jag mail av avsändaren att försändelsen är packad och redo att skickas iväg.
2 Juli kl. 11.59 får jag ett SMS av PostNord att paketet kan hämtas hos mitt postombud.
Bravo Strumplandet! Bravo PostNord!

För min del har det funkat både med PostNord, Schenker och DHL, även de tillfällen jag beställer från USA.
Jag försöker dock att beställa från EU-länder i första hand.
Beställningar från Kina undviks pga väldigt varierande leveranstider men detta framhävs när man handlar på
Ebay att det kan ta 1 - 2,5 månader.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Ebay att det kan ta 1 - 2,5 månader.

Det beror ju på vilket ebay. JAg köper mycket från ebay.de och då är det Post Nord som är bromsklossen även om det oftast går bra, häromdagen sket det sig, så nu ligger P N på minus.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
9/6 beställde jag silicon kylarslangar till min enduro på Ebay från Kina. Dom var så pass mycket billigare att det blir bra pris med tullens avgifter. Via paketspårning såg jag att försändelsen kom till Malmö 1/7 och förberedde mig på lång väntan innan tullavgiften skulle skickas till mig. Tro att jag blev glatt överraskad när paketet låg i brevlådan idag, utan att ha betalat några avgifter. :banana Så för tillfället är jag nöjd med postnord
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Grattis till er som har lite lycka med Postnord då...

Mitt borttappade paket lämnade USA 17 april med flyg och Postnord har fortfarande ingen som helst jävla aning om var det befinner sig...

Två andra paket lämnade USA 5 juni med flyg och denna vecka fick jag tullinbetalningskortet för båda...nästan fyra veckor efter att flyget landat...

Mitt sista paket beställdes torsdag innan midsommar, skickades avsiktligt med en annan speditör och helt plötsligt står Jetpak-killen och knackar på garagedörren en vecka senare...Inget tjafs, inga sökningar på trackingnummer och inga fakturor som måste betalas i förskott...

Gissa vilken lösning jag väljer från och med nu...?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
En gång gjorde jag misstaget att köpa en lite $1-pryl från Kina med firman som angiven mottagare och då fläskade ju Postnord på med ännu högre avgifter för företag ska tydligen ha ännu högre avgifter av någon anledning.

Det där är ju ytterligare ett bevis på att Postnord är ett företag som är fullständigt vilse mellan det gamla DDR-Sveriges system och den fullskaliga marknadsekonomin.

Varför ska ett företag betala MER för exakt samma paket...? Det handlar ju rimligtvis om exakt samma vikt och exakt samma transportsträcka...? Är detta en kvarleva från något slags Robin Hood system som fanns under DDR-tiden eller är det kärringen från Bureå - sveriges dyrast politiker - eller rent av någon rödhårig wienerbrödstuggande sandbanksinvånare som bestämt att företag kan luggas på mer pengar...?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Grattis till er som har lite lycka med Postnord då...

Mitt borttappade paket lämnade USA 17 april med flyg och Postnord har fortfarande ingen som helst jävla aning om var det befinner sig...

Två andra paket lämnade USA 5 juni med flyg och denna vecka fick jag tullinbetalningskortet för båda...nästan fyra veckor efter att flyget landat...

Mitt sista paket beställdes torsdag innan midsommar, skickades avsiktligt med en annan speditör och helt plötsligt står Jetpak-killen och knackar på garagedörren en vecka senare...Inget tjafs, inga sökningar på trackingnummer och inga fakturor som måste betalas i förskott...

Gissa vilken lösning jag väljer från och med nu...?

PostNörd kan veta var ditt paket finns men du har bara inte hittat någon som gör sitt jobb! :D

Första gången jag hämtade paket på hemliga stället i Sötälje, som inte går att hitta på nätet, så visade killen där precis vad som hänt mitt paket. Kundtjänst kunde inte hitta det men han fixade det på två röda på datorn.

På frågan om han hade speciell behörighet eller kunskap var svaret - Nej, alla på företaget kan kolla det!

Hur får man människor att trivas på jobbet och dessutom göra det de har betalt för?

Om jag fick bestämma skulle se till att alla chefer som inte kan jobbet utan "bara" är chefer, antingen lär sig jobbet eller "går vidare till nya, spännande uppgifter" som de ändå måste göra efter 3 - 5 år. För när någon som inte kan ditt jobb bestämmer hur du ska göra blir det ofta inte bra. Ofta blir det "Dum gör som dum säger" utan ifrågasättande. För du får inte vara "bakåtsträvare" som inte är "förändringsbenägen" när du påpekar att förändringen som inte fungerade med förre och förrförre chefen troligen inte kommer att fungera nu heller.
- Men vi måste väl prova? :huvet

Sen har vi slöhögarna till anställda som aldrig kommer att göra mer än minsta möjliga. Och smitarna som smiter undan så ofta det går.
Men de flesta vill faktiskt göra ett bra jobb och känna sig uppskattade. :fakta
De två som levererat paket som de ska har kanske inte fått arbetsgivarens uppskattning men min har de fått! :tummenupp
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det där är ju ytterligare ett bevis på att Postnord är ett företag som är fullständigt vilse mellan det gamla DDR-Sveriges system och den fullskaliga marknadsekonomin.

Varför ska ett företag betala MER för exakt samma paket...? Det handlar ju rimligtvis om exakt samma vikt och exakt samma transportsträcka...? Är detta en kvarleva från något slags Robin Hood system som fanns under DDR-tiden eller är det kärringen från Bureå - sveriges dyrast politiker - eller rent av någon rödhårig wienerbrödstuggande sandbanksinvånare som bestämt att företag kan luggas på mer pengar...?

Det är väl nåt som sitter i väggarna på gamla statliga verk.
Televerket gör likadant, företagsabonnemang blir direkt dyrare än privata abbonemang. Tack och lov har jag ju en enskild firma där jag är företaget är samma juridiska person.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det där är ju ytterligare ett bevis på att Postnord är ett företag som är fullständigt vilse mellan det gamla DDR-Sveriges system och den fullskaliga marknadsekonomin.

Varför ska ett företag betala MER för exakt samma paket...? Det handlar ju rimligtvis om exakt samma vikt och exakt samma transportsträcka...? Är detta en kvarleva från något slags Robin Hood system som fanns under DDR-tiden eller är det kärringen från Bureå - sveriges dyrast politiker - eller rent av någon rödhårig wienerbrödstuggande sandbanksinvånare som bestämt att företag kan luggas på mer pengar...?

Inget ovanligt, samma gäller telefonabonnemang, tidningsprenumerationer och en massa annat. Själv försöker jag ta allt privat och sen begära utläggsersättning från firman. Gynnar bara redovisningsfirman och revisorn.
 

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Ort
Växjö
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Efter mycket letande lyckades jag hitta ett kit med stålomspunna slangar till min VFR för rimliga pengar (170€). Halv sex igår plockades de upp i Neapel av DHL, fick leverans idag innan lunch… Inte många som slår den transporttiden
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Slöhetsrekord av PostNord. Fordonsskatt utfärdad 2020-05-06 anlände idag 2020-07-03. Två månaders leveranstid. Som tur var ställde jag på ett annat fordon under tiden och såg en stor röd blaffa KÖRFÖRBUD på transportstyrelsens sajt.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Hellre ett utvecklingsland än ett land som stagnerar.
Inte för att jag begriper hur Postnords verksamhet skulle bli bättre om vi gick ur EU.
När Storbritannien nu går ur EU, kommer MC-delar därifrån att bli 5% dyrare plus att Postnord kommer att ta ut en avgift för täcka kostnaden för att lagra paketen några veckor.:huvet

Landet går ju bakåt nu, hursomhelst jag svarade på ett inlägg om politiker i allmänhet. Sedan nämnde jag swexit för att referera till ett fint parti med bättre politiker.

Jag är själv storkund av engelska varor, men det är värt att handla från annat håll om nödvändigt och önska britterna lycka till.
Kolla vad EU kostar sverige varje dag, största blåsningen. Men detta blev off topic så jag slutar nu.
 
Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 (sporttraktorn)
Hela grejen är väl att det rimligtvis inte bör vara Postnords ansvar att förtulla varor? Det är importörens ansvar. Sådant överförmynderi är så otroligt tröttsamt.

Jag har inte bett Postnord förtulla mitt paket. Det klarar jag alldeles utmärkt av själv.

När Postnord dessutom sköter uppdraget så pinsamt dåligt och långsamt blir jag bara ännu mer irriterad.

En simpel analogi: Triumph mottager inbetalningskortet för min vägskatt på hojen, ombesörjer att den blir betald och debiterar mig skatt plus hanteringavgifter i förskott. Om de inte sköter ärendet skyndsamt, ja då får hojen körförbud.

Rimligt? Nej, men (ungefär) precis samma sak.

I fallet med Postnord funkar uttrycket ”skatt är stöld” i allra högsta grad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Fråga, Har tyskarna något förmånligt handelsavtal med asien/kina?

Undrar, för ibland ser man en annan transportkedja
Kina-Tyskland-Sverige
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Hur i helvete kan något ha lämnat Chicago 20/6 och fortfarande inte dykt upp i Sverige???
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top