Varför inga dieselhojar?

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Frågan har säkert varit uppe för och om inte så kommer den här igen.I dessa tider när dieselmotorerna är så pass sofistikerade som de nu är med turbo och allt annat så är det lite egendomligt att fabriksbyggda dieselhojar inte hittat in i mc världen bortsett från udda märken som man aldrig ser https://gearpatrol.com/2014/08/04/smoke-and-mirrors-5-best-diesel-motorcycles/ eller diverse hemmabyggen.Och jag undrar naturligtvis varför.Kan det bero på att mc världen är lite segare i vändningarna och mest håller sig till de gamla beprövade koncepten. :va
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Min teori är att de skulle bli dyrare, kräva mer kringutrustning typ turbo, EGR mm. samt att ingen riktigt efterfrågar lägre förbrukning på hojar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag skulle misstänka att det till viss del har att göra med att en dieselmotor generellt sett är lite tyngre än motsvarande bensinmotor samt att rent prestandamässigt så är en dieselmotor utan turbo rätt trött. Bra segdragning men trött. Ska man få lite drag i den så måste man på med turbo vilket ytterligare höjer vikten och tillför komplexitet. Och då har du fortfarande kvar grejen att det är extremt få diselmotorer som överhuvudtaget är villiga att varva i närheten av 6000 varv. Dom flesta tappar rejält med effekt redan vid 4000.

Du får alltså en relativt tung motor som inte är varvvillig och som inte gärna ändrar varvtal och med relativt låg effekt men bra segdragningsförmåga.

Då har du en motorkaraktär som är relativt svårsåld på en motorcykel. Åtminstone i vår del av världen där dom flesta motorcyklar säljs som nöjesfordon.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Finns nog ingen tillverkare som skulle vilja plöja ner en enda krona i utvecklingskostnad för att ta fram en motorcykel för ett bränsle som verkar vara heldött.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Yamaha visade en prototyp för många år sedan, en 800cc paralleltwin, commonraildiesel och turbo. Den producerade runt 80-85 hästar och ett hiskeligt vrid. Enligt uppgift så vägde själva motorn bara 28kg men det var förmodligen utan turbo och dieselpump. Den utvecklades för ett mc-chassi men testades i en snöskoter. Tydligen kunde de komma ner på runt 0,2-0,3 liter per mil, i en snöskoter!!!
Jag hörde aldrig mer av den så det blev nog ingen utveckling...
De dieselhojar som kommit på senare år lider ofta av ganska tråkig gång, vibrationer och trött acceleration.
I en hoj är det ju också svårt att dämpa själva motorljudet, det finns ingen plats för dämpmattor som på en bil. En "öppen" dieselmotor låter ju ganska illa men knatter och skrammel så det är ju ingen höjdare. En Ducces ljud men utan en Ducces sexappeal... :D

T ex:
http://www.motorcyclenews.com/news/first-rides-tests/2009/june/jun0409-diesel-motorcycle-review-/

Men som Nothingrider poängterar så jobbas det ju för fullt för att förbjuda diesel runt om i världen...efter några år med starkt uppmuntran för att köra med diesel...jag blir aldrig klok på politiker...:gnissla
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 ducati st2-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
y2k förvisso gasturbinmotor men dom brukar inte vara så kräsna om det är fotogen eller diesel å fort går dom ju med
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
HD borde kunna vara pionjärer, frugans Sportster slår i varvstoppet vid typ 4500 eller något
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
problemet är flamfronten, dieseln brinner förlångsamt så det går inte att varva. Meningslöst att varva en diesel mer än ca 4500 varv.
Konstruktionen blir tung i förhållande till effekten.
Motorcykeln blir trög och tråkig ...
Visst skulle man kunna bygga om en 4-taktare, men det är inte värt besväret.:fakta
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Finns nog ingen tillverkare som skulle vilja plöja ner en enda krona i utvecklingskostnad för att ta fram en motorcykel för ett bränsle som verkar vara heldött.

Precis, dessutom lär ju blir körförbud på diesel drivna fordon i stora städer om några år! Sedan undrar jag, vem vill ha en cykel som låter som traktor:va
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Fast inom såväl Dakar som Lemans åks det ju vältrimmade dieseldroskor nuförtiden. De varvar väl iof inte särskilt mycket men låter jäkligt häftigt och motorerna väger inte mer än de motorer de ersatte. Jag skulle gärna köpa en dieselhoj, tänk 100hk från fabrik. Plocka bort partikelfiltret och ladda i en ny mapp som tillåter ordentligt med rök och turbotryck. Vips har man 200+ hästar.....
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Jag skulle gärna köpa en dieselhoj, tänk 100hk från fabrik. Plocka bort partikelfiltret och ladda i en ny mapp som tillåter ordentligt med rök och turbotryck. Vips har man 200+ hästar.....

Ja det behövs något som gör så att motorcyklister slipper ha så gott rykte.

https://www.youtube.com/watch?v=Z-ZoCIMqIaI

En sån motor i en hoj och gasa loss vid varje rödljus i större stad så ska man nog få lite uppmärksamhet.
Så kanske de som inte kör hoj slutar tro att alla bikers är helgon.


Köra så fort man kan förbi fartkameror är också bra har jag hört.
Polisen lägger sen upp de bästa klippen på youtube och facebook och så blir man känd och får allas beundran.


(Inlägget kan innehålla spår av ironi)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns inga dieselhojar av det skälet att det är hopplöst varva en diesel mer än ca 4500RPM.
Man hinner helt enkelt inte spruta in bränslet
för ju högre varvtal ju kortare tid finns det till bränskleinsprutning.
Och eftersom motoreffekten i princip är slagvolymen x max RPM x konstant. Så skulle en 600cc diesel med max effekt vid 4500 RPM få motoreffekt som är ca 1/3 av en 600 bensin motor med maxeffelt vid 13500 RPM.
Dvs 40hk istället för 120hk.
Nu går det givetvis börja ordna med turbo och liknande. Men en sådan motor blir ju mer komplicerad än en bensinare. Genom det lägre varvtalet måste alla lager vara dimensionerade för det 3 ggr högre trycket. I den lågvarviga dieseln. Med 120 hk vid 4500 RPM.
Och större lager ökar friktionen och gör hela motorn dyrare än en motsvarande högvarvig bensinare.
MC köper vi ( i varje fall jag) för det är kul.
Och vi (jag) vill ha så mycket man (jag) kan få för pengarna.
Och det blir inte med en dieselhoj.
Det blir med en bensinare.
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det finns inga dieselhojar av det skälet att det är hopplöst varva en diesel mer än ca 4500RPM.
Man hinner helt enkelt inte spruta in bränslet
för ju högre varvtal ju kortare tid finns det till bränskleinsprutning.
Och eftersom motoreffekten i princip är slagvolymen x max RPM x konstant. Så skulle en 600cc diesel med max effekt vid 4500 RPM få motoreffekt som är ca 1/3 av en 600 bensin motor med maxeffelt vid 13500 RPM.
Dvs 40hk istället för 120hk.
Nu går det givetvis börja ordna med turbo och liknande. Men en sådan motor blir ju mer komplicerad än en bensinare. Genom det lägre varvtalet måste alla lager vara dimensionerade för det 3 ggr högre trycket. I den lågvarviga dieseln. Med 120 hk vid 4500 RPM.
Och större lager ökar friktionen och gör hela motorn dyrare än en motsvarande högvarvig bensinare.
MC köper vi ( i varje fall jag) för det är kul.
Och vi (jag) vill ha så mycket man (jag) kan få för pengarna.
Och det blir inte med en dieselhoj.
Det blir med en bensinare.

TDI på 9000 rpm... :)

https://www.youtube.com/watch?v=Jb2A4QzoEUQ
 

DVC

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2016
Ort
Borensberg
Hoj
Vespa 300 -17. Vespa GTR -72
Kawasaki M103M1. Kanske finns på något överskottslager :banana
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Jag har funderat på samma sak... vissa arméer runt om använder ju diesel-mc eftersom de inte kan kladda med bensin i trängen bara för motorcyklarna när hela den övriga vagnparken går på diesel.

Men, civilt finns det ju de som gillar cyklar typ HD, där tjatas det i tid och otid om lågt varv, vrid osv osv... förstår mig inte på de där cyklarna riktigt men varför vill inte denna kategori folk ha diesel?
Få motorer går ju på så lågt varv som diesel och få har effekt så långt ner som diesel...
Ångmaskiner är ju ännu längre ner, men lite klumpiga att ha på en mc kanske.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Bränslevärmaren skulle mörda föraren på en kvart, ju :va

Finns inte behovet/efterfrågan så händer det i regel inte så mycket på marknaden. Då är det märkligare att dieseldrivna utombordare inte tagit större mark i båtvärlden.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top