Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    206

    Question 2-takt och ljud på bana

    Håller på och funderar lite inför nästkommande projekt och samlar lite delar.
    En NSR 250 är ju införskaffad. Åker inte på väg så den kommer göras om till banhoj, dock reverserbart.

    Något jag vill göra är såklart att byta till trimpipor, TYGA ETHOS eller vad som dyker upp. En och annan hästkraft blir det förstås och så ökar ju även imponator effekten i depån. Men ganska dyra grejor. (Här är jag också en världskonspiration på spåret. Italienska expansionskammare är billiga till Aprilia RS men dyra till NSR. Diskrimineringsombudsmannen måste ta tag i det här).
    Originalpiporna på Hondan är egentligen effektmässigt ganska ok men väger en hel del. Men är ett byte inkörsport till ljudproblem kanske det inte är värt det? Åka är det viktiga
    Frågan är vad tycker ljudmätaren på våra banor?
    Höll på lite med supermono och det var ju helt klart otacksamt med gällande mätmetoder med den ljudkaraktären. Pooof poof....För mänskliga örat lät den lägre än mycket annat men på mätinstrumentet blev det high score.
    Men det här är ju något helt annat. Brukar det vara svårt att klara ljudet med 2-takt?
    Visst förstår jag att det är viktigt att ljuddämparen är i ordning men hur är karaktären på ljudet.
    Vad säger den samlade kompetensen här? "Riktiga"räsers som RS125 tycker jag brukar låta en hel del. Brukar det bli problem?

  2. #2
    Tvåtaktstaliban Marsupilamis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Söderslätt, Skåneland
    Hoj
    2xRD500 1xRS250 1xSZR660
    Inlägg
    512
    Vet inte hur mycket det hjälper, men jag har fått berättat för mig att en Aprilia RS250 med Tygapipor har problem med ljudnivån, men samtidigt har jag själv aldrig fått några klagomål under de, ca. dussin, dagar jag luftat min 250 med Tygas på banan.
    Har ej heller sett att någon annan med liknande konfiguration blivit invinkad, men det betyder självklart inte att det inte hänt och att jag bara missat det.

    De RGV/RS250s jag sett med Tygas kommer inte i närheten av ljudnivån från de Honda RS125:or jag hört.

    Jag kör med original luftburk och filter.

    Aldrig kört en NSR250, men på alla andra tvåtaktare jag kört så har trimpipor gjort en stor skillnad på effektregister och vikt. Baserat på mina erfarenheter så är alltså nya expansioskammare det första jag skulle byta till.
    I speed up for corners.

  3. #3
    Medlem uffeross avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    I garaget
    Hoj
    RG500
    Inlägg
    136
    Hejsan,

    Jag har haft Jolly Moto rör på min RG500 och kört bandagar. Det har varit på "gränsen" ljudmässigt....Men jag har aldrig blivit avplockad från bandagarna. Bara påpekanden.....
    Man får slå av lite vid mätstället.
    Mvh Uffe
    "Loud pipes saves lives"

  4. #4
    Medlem Micke Rs avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Höglandet
    Hoj
    6 singlar och 4 par -44 till -12
    Inlägg
    494
    Ljudregler i RR infördes bland annat för att försöka få bort 2-taktarnas överlägsenhet. Effekten bliv den motsatta. Det var svårare att tysta en 4-taktare och få ut bra effekt.
    Håller med om att bra trimpipor är det bästa man kan göra för att få fart på en blårökshoj.
    Racing is the process of turning money into noise.

  5. #5
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    206
    Hmmm, kanske får nöja mig med det trevliga ljudet från torrkopplingen bara.

    Men tvåtaktsreveljen blir ju inte riktigt densamma

  6. #6
    Medlem uffeross avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    I garaget
    Hoj
    RG500
    Inlägg
    136
    Citat Ursprungligen postat av Mr Moto Visa inlägg
    Hmmm, kanske får nöja mig med det trevliga ljudet från torrkopplingen bara.

    Men tvåtaktsreveljen blir ju inte riktigt densamma
    Klart du ska ha nya rör!!! Vikten + ljudet!!! Bara att tjööpa!!!

    MVh Uffe
    "Loud pipes saves lives"

  7. #7
    Moderator Boris JRs avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Ja
    Hoj
    .
    Inlägg
    16 060
    Klart du skall ha aftermarketpipor! Det brukar gå igenom bullermätningen och skulle det börja tjuras så kan man köpa längre dämpare med lite mindre utloppsdiameter. Vill man att det skall gå riktigt tyst monterar man Aprilia RS 250 originaldämpare.

  8. #8
    Yamahanörd cidairs avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    R1M, RD500, RD350, TZR125RR, MT-09 SP
    Inlägg
    1 118
    Citat Ursprungligen postat av ufferos Visa inlägg
    Klart du ska ha nya rör!!! Vikten + ljudet!!! Bara att tjööpa!!!

    MVh Uffe
    Kan bara instämma. det är ju en tvåtaktare!!!!

  9. #9
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    206
    Jo det är ett visst ha begär


    Gillar det där vinande ljudet i motorn också. Inte hört förut på en NSR?

    En följdfråga. Kan ju vara en variant, som nödlösning, att ha med någon tystare längre slutdämpare om man bestämt sig för att stå framför en betongmur och mäta.
    Vad skall man tro om bestyckning då? Är ju inte lika smidigt på en sådan här lite gatanpassad hoj att byta. Men antar att den mest kommer gå fett med längre ljuddämpare jmf med t.ex. "original" dämparen till ett tyga system? Huvudsaken är ju att det inte nyper.

  10. #10
    Yamahanörd cidairs avatar
    Reg.datum
    mar 2015
    Ort
    Kullavik
    Hoj
    R1M, RD500, RD350, TZR125RR, MT-09 SP
    Inlägg
    1 118
    Oj oj oj va nice!!!

  11. #11
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    KTM RC8R Track 2011
    Inlägg
    609
    Kompisen provade att linda blåsan på sin Honda CR500 med avgasbandage och han säger att han uppfattar hojen som avsevärt tystare (jag har inte hört den vare sig med eller utan bandage) men om det betyder att hojen fått bättre mätvärden vet jag inte.

    Kanske kan vara något att prova om det blir problem med mätningarna?

    Mvh,
    Ingvar

  12. #12
    Absolut skitlångsammast MartinBs avatar
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Alingsås
    Hoj
    R6zz. No more crossplejn.
    Inlägg
    2 960
    Intressant, tittar man på en crosstävling framstår tvåtaktarna närmast ljudlösa jämfört med fyrtaktarna.
    Gäller inte ifall man står rakt bakom inom två meters avstånd, men sedan förvinner ljudet bara.
    Det finns bara en som skriver kärleksbrev till Banarne.

  13. #13
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 496
    Förlåt att det är lite OT men det här är en tvåtaktstråd och den här filmen ska vara med i alla tvåtaktstrådar, så är det bara, pUNg'cKT!

    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  14. #14
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    206
    Word på det!

  15. #15
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 496
    Citat Ursprungligen postat av MartinB Visa inlägg
    Intressant, tittar man på en crosstävling framstår tvåtaktarna närmast ljudlösa jämfört med fyrtaktarna.
    Gäller inte ifall man står rakt bakom inom två meters avstånd, men sedan förvinner ljudet bara.
    De flesta crossbanorna i Sverige har fått ljudproblem sedan man började åka 4-takt. Ljudet är lågfrekvent och vandrar också mycket längre än på pappsmällorna...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  16. #16
    Friherre Sydneys avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    V-ås
    Hoj
    H1
    Inlägg
    2 025
    Det låter lite men hojen är ju besiktningsfri.

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version

Namn:	20180319_195514.jpg
Visningar:	40
Storlek:	452,5 KB
Id:	442506  

  17. #17
    Nu i tvåtaktsträsket Mr Motos avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Javisst
    Hoj
    RVF 400, NSR250 SP
    Inlägg
    206
    Men ligger ju och spanar på nätet. Ett set sådana här dök upp från ett dödsbo i UK till rätt pris. Blev till att slå till.
    Ni sa att trimpipor skall man ha. Så det var ju bara att lyssna på vetenskapen, inte särskilt motvilligt
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	exp.jpg
Visningar:	22
Storlek:	907,6 KB
Id:	444449Klicka på bilden för en större version

Namn:	ljudd.jpg
Visningar:	23
Storlek:	887,1 KB
Id:	444450
    Jo ni ser rätt. Det är röda ljuddämpare...ehum.
    En lite chansning är det. Sannolikt passar de till MC21 och MC28. Men är det en tidig version av kammare så bara MC28, den med enkelsving.

    Ja det är lite andra hojprojekt på gång som försenar det hela. Är ju i kantarellharvsbranschen också. Så den som väntar på något gott får vänta länge...
    Men när jag kan ge mig i kast med NSR:en får jag återkomma. Behöver goda råd när det blir bestyckningsdags.

  18. #18
    Racingberoende #21s avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Halmstad
    Hoj
    S1000RR
    Inlägg
    231
    Ett tips: skippa kolfiberdämparna, dämpare med aluminiumhölje är tystare.
    #21

    Billiga däckbyten
    Kolla in: http://www.ok-racing.se/

  19. #19
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 300 SixDays -17 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 496
    Citat Ursprungligen postat av Sydney Visa inlägg
    Det låter lite men hojen är ju besiktningsfri.

    Får gåshud av det där ljudet!!!!!
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  20. #20
    R1 -06 Steffo Ks avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Hufvudstadsnära
    Hoj
    -06 Yamaha R1 50th anniversary edition
    Inlägg
    1 996
    Shit, jag måste köpa en flercylindrig tvåtaktare igen!

    Men jag tyckte att den där NSR250 högre upp i tråden inte lät helt frisk. Skönt ljud ur de sprillans nya piporna, men vinandet gillar jag inte och jag tyckte att den svarade dåligt på gasen. Ramlagerknas kanske?

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

Åker gör man med andra. Kör gör man själv.... Jag kör motorcykel.

Boris JR
Handla MC-Utrustning, Kläder, Hjälmar, Stövlar, Handskar & Reservdelar på XLmoto
Köp din MC-Utrustning på XLmoto. Här finns Kläder, Stövlar, Hjälmar, Skydd & Reservdelar
Vill du annonsera ovan? Klicka här