2-takt och ljud på bana

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Håller på och funderar lite inför nästkommande projekt och samlar lite delar.
En NSR 250 är ju införskaffad. Åker inte på väg så den kommer göras om till banhoj, dock reverserbart.

Något jag vill göra är såklart att byta till trimpipor, TYGA ETHOS eller vad som dyker upp. En och annan hästkraft blir det förstås och så ökar ju även imponator effekten i depån. Men ganska dyra grejor. (Här är jag också en världskonspiration på spåret. Italienska expansionskammare är billiga till Aprilia RS men dyra till NSR. Diskrimineringsombudsmannen måste ta tag i det här:D).
Originalpiporna på Hondan är egentligen effektmässigt ganska ok men väger en hel del. Men är ett byte inkörsport till ljudproblem kanske det inte är värt det? Åka är det viktiga
Frågan är vad tycker ljudmätaren på våra banor?
Höll på lite med supermono och det var ju helt klart otacksamt med gällande mätmetoder med den ljudkaraktären. Pooof poof....För mänskliga örat lät den lägre än mycket annat men på mätinstrumentet blev det high score.
Men det här är ju något helt annat. Brukar det vara svårt att klara ljudet med 2-takt?
Visst förstår jag att det är viktigt att ljuddämparen är i ordning men hur är karaktären på ljudet.
Vad säger den samlade kompetensen här? "Riktiga"räsers som RS125 tycker jag brukar låta en hel del. Brukar det bli problem?
 
Vet inte hur mycket det hjälper, men jag har fått berättat för mig att en Aprilia RS250 med Tygapipor har problem med ljudnivån, men samtidigt har jag själv aldrig fått några klagomål under de, ca. dussin, dagar jag luftat min 250 med Tygas på banan.
Har ej heller sett att någon annan med liknande konfiguration blivit invinkad, men det betyder självklart inte att det inte hänt och att jag bara missat det.

De RGV/RS250s jag sett med Tygas kommer inte i närheten av ljudnivån från de Honda RS125:or jag hört.

Jag kör med original luftburk och filter.

Aldrig kört en NSR250, men på alla andra tvåtaktare jag kört så har trimpipor gjort en stor skillnad på effektregister och vikt. Baserat på mina erfarenheter så är alltså nya expansioskammare det första jag skulle byta till. :)
 
Hejsan,

Jag har haft Jolly Moto rör på min RG500 och kört bandagar. Det har varit på "gränsen" ljudmässigt....Men jag har aldrig blivit avplockad från bandagarna. Bara påpekanden.....
Man får slå av lite vid mätstället.
Mvh Uffe
 
Ljudregler i RR infördes bland annat för att försöka få bort 2-taktarnas överlägsenhet. Effekten bliv den motsatta. Det var svårare att tysta en 4-taktare och få ut bra effekt.
Håller med om att bra trimpipor är det bästa man kan göra för att få fart på en blårökshoj.
 
Hmmm, kanske får nöja mig med det trevliga ljudet från torrkopplingen bara.

Men tvåtaktsreveljen blir ju inte riktigt densamma:näsblod
 
Klart du skall ha aftermarketpipor! Det brukar gå igenom bullermätningen och skulle det börja tjuras så kan man köpa längre dämpare med lite mindre utloppsdiameter. Vill man att det skall gå riktigt tyst monterar man Aprilia RS 250 originaldämpare.
 
Jo det är ett visst ha begär

Gillar det där vinande ljudet i motorn också. Inte hört förut på en NSR?

En följdfråga. Kan ju vara en variant, som nödlösning, att ha med någon tystare längre slutdämpare om man bestämt sig för att stå framför en betongmur och mäta.
Vad skall man tro om bestyckning då? Är ju inte lika smidigt på en sådan här lite gatanpassad hoj att byta. Men antar att den mest kommer gå fett med längre ljuddämpare jmf med t.ex. "original" dämparen till ett tyga system? Huvudsaken är ju att det inte nyper.
 
Kompisen provade att linda blåsan på sin Honda CR500 med avgasbandage och han säger att han uppfattar hojen som avsevärt tystare (jag har inte hört den vare sig med eller utan bandage) men om det betyder att hojen fått bättre mätvärden vet jag inte.

Kanske kan vara något att prova om det blir problem med mätningarna?

Mvh,
Ingvar
 
Intressant, tittar man på en crosstävling framstår tvåtaktarna närmast ljudlösa jämfört med fyrtaktarna.
Gäller inte ifall man står rakt bakom inom två meters avstånd, men sedan förvinner ljudet bara.
 
Intressant, tittar man på en crosstävling framstår tvåtaktarna närmast ljudlösa jämfört med fyrtaktarna.
Gäller inte ifall man står rakt bakom inom två meters avstånd, men sedan förvinner ljudet bara.

De flesta crossbanorna i Sverige har fått ljudproblem sedan man började åka 4-takt. Ljudet är lågfrekvent och vandrar också mycket längre än på pappsmällorna...
 
Men ligger ju och spanar på nätet. Ett set sådana här dök upp från ett dödsbo i UK till rätt pris. Blev till att slå till.
Ni sa att trimpipor skall man ha:mattias. Så det var ju bara att lyssna på vetenskapen, inte särskilt motvilligt:hihi:tummenupp
exp.jpgljudd.jpg
Jo ni ser rätt. Det är röda ljuddämpare...ehum.
En lite chansning är det. Sannolikt passar de till MC21 och MC28. Men är det en tidig version av kammare så bara MC28, den med enkelsving.

Ja det är lite andra hojprojekt på gång som försenar det hela. Är ju i kantarellharvsbranschen också. Så den som väntar på något gott får vänta länge...
Men när jag kan ge mig i kast med NSR:en får jag återkomma. Behöver goda råd när det blir bestyckningsdags.
 
Ett tips: skippa kolfiberdämparna, dämpare med aluminiumhölje är tystare.
 
Shit, jag måste köpa en flercylindrig tvåtaktare igen!

Men jag tyckte att den där NSR250 högre upp i tråden inte lät helt frisk. Skönt ljud ur de sprillans nya piporna, men vinandet gillar jag inte och jag tyckte att den svarade dåligt på gasen. Ramlagerknas kanske?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top