KTM 690 smc

Blixten.

Medlem
Gick med
14 May 2016
Ort
Vid vägens ände
Hoj
Yamaha Mt07
Vad är skillnad på Duke r och vanlig 690

Duke r har 690cc istället för 654. Lite uppiffad fjädring kolfiberkåpor och lite annat.

Jag var och snacka med en ktm handlare igår och dom visste inte men efter lite plugg så kommer jag fram till att alla ktm cyklar innan 2011 går att mappa om med TuneEcu.
 

elvedin

Ny medlem
Gick med
16 May 2015
Ort
vetlanda
Hoj
r1 2003
Duke r har 690cc istället för 654. Lite uppiffad fjädring kolfiberkåpor och lite annat.

Jag var och snacka med en ktm handlare igår och dom visste inte men efter lite plugg så kommer jag fram till att alla ktm cyklar innan 2011 går att mappa om med TuneEcu.
Tack för info
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Så där nu har jag varit på KTM road show i Sollentuna och provat de "nya" modellerna.
690 Duke, 690 enduro samt 1290 s.
Helkt klart skippar jag 1290. Den känns för tung och klumpig. Motorn är ju det såklart inget fel på men det är inte därför jag vill ha en hoj nu, i så fall kunde jag fortsätta med sporthojar.

Duken var riktigt fin i allt. Satt bra, inga vibrationer, tillräckligt drag för bus. Man fick ta i lite med kopplingen eller rycka för att få upp den på tvåan. PÅ trean lyckades jag inte. Dock så har jag i princip aldrig kört på bakhjulet med en annat än sporthojar så det går nog efter lite övning:).

Enduro varianten var ännu mer busigare och där var det inget problem med att få upp den på 3 ans växel heller. Tvåans gick tokenkelt:).

Tror Duken ock räcker för mig då den är lite bekvämare, har växelindikator tex, bättre sadel, lite lägre sitthöjd mm samt svänger typ lika bra som endurovarianten.

De hade inte smc¨n tyvärr men den är väl typ som enduron?
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
SMC'n svänger ännu lättare än enduron, bl.a. pga sina mindre hjul (17/17 ist. för 21/18).
Om du är ute efter en ny smc/enduroo så köp Husqvarna 701. De är uppdaterade med den nya motorn som sitter i Duken du provkörde!

Jag är ytterst sugen på en enduro själv! :tuttar
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
SMC'n svänger ännu lättare än enduron, bl.a. pga sina mindre hjul (17/17 ist. för 21/18).
Om du är ute efter en ny smc/enduroo så köp Husqvarna 701. De är uppdaterade med den nya motorn som sitter i Duken du provkörde!

Jag är ytterst sugen på en enduro själv! :tuttar

Ok.
Tror jag kommer köra på duken ändå. Har tittat på 2012-2015 årsmodellerna som ligger bättre i pris än smc modellerna motsvarande av någon anledning.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Låter toppen!
Tänk på att motorn uppdaterades 2014 till en som vibrerar betydligt mindre, om än mer än 2017. Har du problem med vibrationer så provkör en äldre modell också!

Fast.. Du provkörde ju enduron som ska ha 2016 års motor. Där borde du fått ett hum om hur mycket duken 2014-16 vibrerar..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Tror Duken ock räcker för mig då den är lite bekvämare, har växelindikator tex, bättre sadel, lite lägre sitthöjd mm samt svänger typ lika bra som endurovarianten.

De hade inte smc¨n tyvärr men den är väl typ som enduron?

SMC och Enduron har också växelindikator, du har 2 trip, ODO, samt gear vilket då är växelindikatorn.

SMC ligger ju betydligt bättre på vägen är Enduron pågrund av däcken främst. Motorn är det samma. 2016 duke har nya motorn som du finner i 2017 Husqvarna 701. 2015 duke har samma som i enduron du testkörde.

Du lyfter SMC på 2-3-4 med ryck och/eller gas (behövs ingen koppling), femman går upp med koppling eller ryck på mindre krön. Givetvis går samtliga upp på gas stående, eller knä på sadel osv :tummenupp
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tack för infon. Ja egentligen är det smc som gäller för mig men får kompromissa lite den här gången (tanten ska köra den också). Funderar på att dreva om den lite så bakhjulet lyfter lite enklare.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Aha ja ok, tyckte enduron hade en del vivrationer i styret men inte i häcken. Får tänka på det när jag provar imorgon. Hittat en i oxelesund som verkar nice.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Tack för infon. Ja egentligen är det smc som gäller för mig men får kompromissa lite den här gången (tanten ska köra den också). Funderar på att dreva om den lite så bakhjulet lyfter lite enklare.
Jag(vi alla?) förstår vad du menar, men det du skriver låter lite bakvänt :näsblod

Aha ja ok, tyckte enduron hade en del vivrationer i styret men inte i häcken. Får tänka på det när jag provar imorgon. Hittat en i oxelesund som verkar nice.
Härligt! Återkom :)

SMC och Enduron har också växelindikator, du har 2 trip, ODO, samt gear vilket då är växelindikatorn.

SMC ligger ju betydligt bättre på vägen är Enduron pågrund av däcken främst. Motorn är det samma. 2016 duke har nya motorn som du finner i 2017 Husqvarna 701. 2015 duke har samma som i enduron du testkörde.

Du lyfter SMC på 2-3-4 med ryck och/eller gas (behövs ingen koppling), femman går upp med koppling eller ryck på mindre krön. Givetvis går samtliga upp på gas stående, eller knä på sadel osv :tummenupp
Tack för att du klargjorde! Hade visst fått årsmodellerna lite om bakfoten....:va
 
Last edited:

MW-Racing

#51 SBK & Pro SBK #5 SSP600
Gick med
21 Apr 2009
Hoj
Ducati Panigale V4S - 18 (Race), Ducati 749 - 03, Yamaha YZF-R6 - 99, Yamaha Tzr 125 - 89
Tack för att du klargjorde! Hade visst fått årsmodellerna lite om bakfoten....:va

Rätt lätt hänt med tanke på att det ser ut som samma motor, men så är de inte det, man blir rätt snurrig på det! :)
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Så där nu har pappa handlat 690 duke 2012:). Jäkligt rolig maskin, svänger på en femöring! Inte några vibrationer värda att nämna heller tycker jag i alla fall.
 
Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Härligt! Ska nog prova en sån för att byta andrahojen 390 Duke mot :)

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Tackar:). Nu sitter man på Rosenhill efter lite kurvtest:). Skoj som fa.... lite mjuka dämpare men det får jag ta (kanske kör lugnare då). Idag ska det gasas. Bakhjul!.
Köp "r" modellen om ni ska gasa bana är mitt tips.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Bumpar tråden lite!! Fa.. vad skoj hojen är:). Drar ca 0,5 liter/ mil i hyfsat blandad körning med en hel del bus.
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Vad tycks om fjädring/dämpning såhär några månader senare?

Kört några längre turer?

Fjädringen är väldigt bra tycker jag men jag väger 89 kg så hade ställt den lite hårdare om jag kunnat men det är absolut ingen dealbreaker om man inte endast ska ha den till bana, då hade jag absolut tagit r modellen. Den är inte stötig/ryckig i alla fall.

När det gäller långturer så vet jag inte riktigt, jag kör bara max 15 mil dag med många stopp och då är det ju lugnt. Har ergo seat också vilket jag rekommenderar starkt. Jag skulle nog avstå längre resor med den då den trots allt bara är en enstånka med lite brutalare gång samt lite mer vibrationer än andra mer touring hojar men det är ganska självklart. Ca 120 kmh tycker jag man kan köra i utan större vibrationer i alla fall och då varvar den ca 5 000 varv (varvstop 8 000).
Jag tuffar på i ca 100 när jag bara ska transportera mig.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Låter lovande! Endast kört R-versionen själv. Dock bara en kort sväng så fick ingen direkt uppfattning om komfort eller eventuella motorvägsetapper. (Självklart inte rätt hoj för det, men ibland måste man ju).

Tror inte jag skulle behöva bättre fjädring än standardmodellen då jag inte direkt lär pressa den på bana stup i kvarten. Men akra på en KTM känns ju rätt givet. Och med R får man just det, och annat kul "på köpet". Svåra, hypotetiska val.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top