Ktm 525 exc -03 speedometer låst sig

svensmicke

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2017
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -03
Hej,

Köpte en hoj nyligen, en ktm 525 exc årsm. 2003.

När jag kom hem så tryckte jag på "minus" knappen av de tre knapparna för speedometern/trippmätaren så att den tändes upp som vanligt. Men dagen efter märkte jag att den fortfarande lös (den ska ju stänga av sig efter ett tag om hojen inte rullar). Detta testade jag när jag köpte hojen och då funkade den bra och visade hastigheten samt slocknade som den skulle efter ett tags inaktivitet.

Jag tryckte lite på de andra knapparna men inget hände (gick inte att växla mellan olika lägen, den verkade helt låst). Dessutom så fungerar inte hastighetsmätaren heller, den visar bara 0 hela tiden. Så jag tog bort minuspolen på batteriet en liten stund men märkte att speedometern har ett internt batteri också så det vara bara backlight som slocknade men den är fortfarande helt låst. Så när jag satt tillbaka batteripolen igen så lös den upp igen och slocknar aldrig... :/

Detta verkar ju riktigt skumt, är det någon som har något tips eller har varit med om liknande förut? :3freak
 
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Ta ur batteriet i mätaren å stoppa in den igen så kanske de släpper.. Kan va fukt i kontakterna till mätaren som har oxiderat kontaktytorna... Även batteriet till mätaren kan vara läge å byta.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Hur känns knapparna? Om någon av dem fastnar i nedtryckt läge; 'blir mätaren knäpp.
 

svensmicke

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2017
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -03
Inget märkbart konstigt, man känner ju ett distinkt klick när man trycker på dem så jag vet inte där.
 
Last edited:

svensmicke

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2017
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -03
Så, igår var jag i garaget och kopplade ur en kontakt i taget (finns 3 st). Det visade sig att det var knapparna som gjorde att mätaren bugga ur, om jag tog ur det interna batteriet och startade om den fungerade den men så fort jag tryckte på någon knapp låste den sig, så jag kopplade ur knappsatsen så länge men nu om jag byter hjul kan jag ju inte ställa in hjuldimensionen längre så borde kanske köpa en ny sån där. För övrigt nöjer man ju sig med timräknare och hastighet. :)
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Så, igår var jag i garaget och kopplade ur en kontakt i taget (finns 3 st). Det visade sig att det var knapparna som gjorde att mätaren bugga ur, om jag tog ur det interna batteriet och startade om den fungerade den men så fort jag tryckte på någon knapp låste den sig, så jag kopplade ur knappsatsen så länge men nu om jag byter hjul kan jag ju inte ställa in hjuldimensionen längre så borde kanske köpa en ny sån där. För övrigt nöjer man ju sig med timräknare och hastighet. :)

Jag har en sån liggande om du skulle vara intresserad...
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top