Ersatt när hästen rusat och blivit påkörd av tåg

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Klippa in texten istället för att länka till en betalsida ?

Om du väntar lite innan tangentbordet träffas för kommentar så ser du. och andra, att man kan kolla på DNs TV-inslag som är 2.03 minuter långt.

Det du får "betala" är att stå ut med 13 sekunder annons när du klickar på nedanstående bild.
Hästen är en miljöbov.jpg

Sedan kommer ett inslag på 2.03 minuter som, förutom 13 sekunder av ditt liv, är gratis.
Hästen 13 sekunder annons.jpg


Dubbelkollade innan och kollade ännu en gång. Gratis att ladda inslaget...
Men rullar man ner och vill läsa artikeln kostar det pengar...
 
Last edited:

Täppas

Guest
Så du påstår att välskött utrustning aldrig går sönder. I min värld går både hästar och motorcyklar sönder trots minutiös skötsel.

Nej det påstår jag inte, det var din (felaktiga) slutsats : thumbs up

Men jag antyder att hästägaren inte skött utrustningen :)
 

Täppas

Guest
Om du väntar lite innan tangentbordet träffas för kommentar så ser du. och andra, att man kan kolla på DNs TV-inslag som är 2.03 minuter långt.

Det du får "betala" är att stå ut med 13 sekunder annons när du klickar på nedanstående bild.
View attachment 435547

Sedan kommer ett inslag på 2.03 minuter som, förutom 13 sekunder av ditt liv, är gratis.
View attachment 435546


Dubbelkollade innan och kollade ännu en gång. Gratis att ladda inslaget...
Men rullar man ner och vill läsa artikeln kostar det pengar...

My bad !

Förklaring: Jag hatar, ja hatar !, dessa videosnuttar som tvingar en att låta en reklampeng klirra till siteägaren på bekostnad av min tid så sånt väljs bort kategoriskt... spåra mina inlägg här på SH så ser du att påtvingad reklam som ligger ivägen för innehållet inte står högt i kurs...

För mig hade det varit bättre om du testat 1ggn och sedan varnat i första inlägget

Däremot vart jag sjukt intresserad av rubriken så det blev lite Google tid istället för reklamtid för mig nu...

Det kostar att ha principer ;-)
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
My bad !

Förklaring: Jag hatar, ja hatar !, dessa videosnuttar som tvingar en att låta en reklampeng klirra till siteägaren på bekostnad av min tid så sånt väljs bort kategoriskt... spåra mina inlägg här på SH så ser du att påtvingad reklam som ligger ivägen för innehållet inte står högt i kurs...

För mig hade det varit bättre om du testat 1ggn och sedan varnat i första inlägget

Däremot vart jag sjukt intresserad av rubriken så det blev lite Google tid istället för reklamtid för mig nu...

Det kostar att ha principer ;-)

Håller med, oskicket med oönskad reklam är inte lysande men hat är bara negativ energi som jag inte tycker de är värda...:) När det dyker upp på you tube trycker jag bort volymen och vilar öronen istället för att bli irriterad.
Svårt i början att inte bli irriterad men det går med träning. Det bästa är att jag mår bättre. :tummenupp
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
My bad !

Förklaring: Jag hatar, ja hatar !, dessa videosnuttar som tvingar en att låta en reklampeng klirra till siteägaren på bekostnad av min tid så sånt väljs bort kategoriskt... spåra mina inlägg här på SH så ser du att påtvingad reklam som ligger ivägen för innehållet inte står högt i kurs...




Du missade inget.
Det var den vanliga charaden med en människa som läser långsamt, malande och med be-toningen på konstiga ställen. Man får det omedelbara intrycket att den som läser texten varken förstår sammanhanget eller enstaka fackuttryck - och heller inte bryr sig om vilket. Det är ju en text som skall läsas.

...och sedan finns det felaktigheter i inslaget. Det påstås att "hästarna, som oftast ägs av privatpersoner, har inte myndigheten någon koll på." Ha ha ha!
Konstigt att det kan bli bullshit av ett inslag om hästgödsel.

Miljö och Hälsa i de kommuner jag har kontakt med har järnkoll på hästarna inom sitt område, och Skatteverket kommer in som god tvåa med andan i halsen på gårdsplanen och vill veta mer kring vad som händer.

Problemet med gödselläckage är som även andra sagt tidigare: för många hästar på för liten yta.
Det är för dyrt att låta hästarna trampa sönder flera olika hagar, det tar för lång tid att leda hästar till ytor som skulle lämpa sig bättre - och det är många gånger för farligt att leda hästarna längs vägar i det mörker som råder stor del av året när hästar skall ut eller in.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Sitta på häst=fordon?
Lös häst, ej lika med fordon?

Står på översta raden i länken till Transportstyrelsen :)

Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276).
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
terängkörningslagen borde iofs gälla hästar eftersom de har 1 hästkraft
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Står på översta raden i länken till Transportstyrelsen :)

Om man leder hästen eller rider, gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar. Om man kör med häst och vagn (eller släde) är ekipaget ett fordon. Trafikreglerna, som gäller både på väg och i terräng, hittar du i trafikförordningen (1998:1276).

Jo, det var mer det inkonsekventa jag var ute efter och du verkade ha lite koll på detta, jag är för ointresserad för att läsa på själv.
Men alltså...Rider man på en väg ses man som ett fordon, rider man i terräng ses man inte som ett fordon(iom att det då skulle vara förbjudet).

Har det med terrängkörningslagen att göra?
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jo, det var mer det inkonsekventa jag var ute efter och du verkade ha lite koll på detta, jag är för ointresserad för att läsa på själv.
Men alltså...Rider man på en väg ses man som ett fordon, rider man i terräng ses man inte som ett fordon(iom att det då skulle vara förbjudet).

Har det med terrängkörningslagen att göra?

Terrängkörningslagen reglerar bara motordrivna fordon.
Rider man ses man som ett fordon i de delar av trafikförordningen som är tillämpliga. Dvs. man slipper belysning och div andra krav på utformning av fordon mm. men man ska följa trafikregler som väjningsplikt osv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
De första sju månaderna i år betalade Trafikverket ut ersättning för 753 djur som skadats eller dött när de blivit påkörda av tåget.

Flera jävla millar i ersättning till folk som inte kan hålla rätt på byrackor och kreatur...??? Detta kan inte fortgå. Jag föreslår att lokförarna skickas på broms- och kurvkurs, så att de kan undvika kollisioner.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Flera jävla millar i ersättning till folk som inte kan hålla rätt på byrackor och kreatur...??? Detta kan inte fortgå. Jag föreslår att lokförarna skickas på broms- och kurvkurs, så att de kan undvika kollisioner.

...samt en rejäl satsning på vajerräcken.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jo, det var mer det inkonsekventa jag var ute efter och du verkade ha lite koll på detta, jag är för ointresserad för att läsa på själv.
Men alltså...Rider man på en väg ses man som ett fordon, rider man i terräng ses man inte som ett fordon(iom att det då skulle vara förbjudet).

Har det med terrängkörningslagen att göra?

Det är väl alltid inkonsekvent när det gäller lösa djur?
En hund ska gå med sin förare som en gångtrafikant eller springa med sin förare som en cyklist.
Är den lös är den mitt ansvar om jag kör på den.
 

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Ort
Asarum
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ett jävla gnäll på hästar, som var åtminstone 6.000 år före andra fordon på våra vägar. Det är ju inte - som många tycks tro eller utgå ifrån - att vägar finns till för motorfordon i första hand. Nej, de specifika vägarna heter "motortrafikled" och "motorväg", ALLA andra vägar finns till för ALLA trafikanter och de har därmed precis lika stor rätt att färdas längs vägarna allihop. Och om någon gnäller så är sedvanerätten hyfsat välgrundad när det gäller just hästars (med ryttare eller vagn, då) rätt att använda vägarna.

För er som regelbundet hojar i östra centraleuropa är det inte ovanligt att stöta på hästekipage ute på landsbygden. Rätt pittoreskt, tyst och hyfsat miljövänligt också. Men fort går det kanske inte.
 
Nyheter
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 &#8211;...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

&#8221;och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Top