Elbil eller inte?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu ska vi backa ett steg och dra lite fakta.. Det finns inget som helst krav på internetuppkoppling på laddboxar som man installerar hemma :fakta
Om du däremot vill söka bidrag för att du satt upp en laddbox och få tillbaka en del av investeringen så är kravet att den är "förberedd för mätning". Vilket mig veterligen alla är eftersom du kan sätta en mätare på kabeln som går fram till boxen.. Vad detta ska användas till kan man ju spekulera i, en sak skulle ju kunna vara att man vill kunna skilja laddningen mot uppvärmning så man kan energiklassa byggnaden korrekt.

Jo den delen i kalkylen för elbilar är ju något som jag misstänker att många inte tänker på.
Förra huset jag bodde i hade en driftskostnad på ca 2000 kr/mån exkl försäkring.
Utslaget över året så snittade vi på ca 1000 kWh/mån vilket blir ca 1400 i månaden totalt för bergvärmepump samt hushållsel.

När vi sålde det så var det ju ett hus med väldigt låga driftskostnader.

Om man som boende i ett sådant hus kör ca 10 mil om dagen (för att man kanske har 5 mil till jobb eller liknande och en del skjutsning av barn till träningar och liknande) och väljer att skaffa en elbil så kommer det ju plötsligt att öka elförbrukningen med 20-25 kWh om dagen (verkar vara ett snitt på 2-2,5 kWh/mil för dom flesta elbilar) vilket blir 600-750 kWh extra i månaden och det innebär ju att energikostnaden plötsligt ökar med drygt 1000 kr.

Då har du vips ökat driftskostnaden för huset från 2000 till 3000 kr/månad vilket medför att huset kan bli mindre attraktivt eller bli mindre värt vid en försäljning.
Ligger sedan det huset i Stockholmsområdet vilket lätt medför ett värde på 6 miljoner så kan ju den skillnaden med lätthet resultera i att man förlorar ett antal 100 000 vid försäljning pga att man kört elbil om man inte ser till att kunna differentiera kostnaderna.

För det är ju tyvärr ett faktum att i nuläget så kommer du med en elbil att belasta elräkningen och det är något som slår på driftskostnaden som måste uppges om man ska sälja en fastighet. Det betyder att dina resekostnader plötsligt i det avseendet redovisas som boendekostnad.

Under tiden man bor där spelar det ju ingen som helst roll men när man ska sälja kan det ha stor betydelse.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag jämför ju elförbrukningen jämfört med tidigare år och i år har jag LÄGRE elförbrukning än tidigare år. Jag laddar i ungefär 5-6 kWh i bilen per dygn vilket täcker mina dagliga resebehov på ett par-tre mil.

Tidigare år drog motor- och kupévärmaren MER energi varje dygn under den kalla årstiden. Elförbrukningen motsvarar prismässigt alltså ungefär 4 deciliter bensin/diesel per dygn. Självklart kommer omvänt förhållande att vara under den varma årstiden men det är i sammanhanget peanuts.

El beskattas också med över 50%.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Åsikt: det är med blandade känslor man kör elbil. Skitkul när det bär av, men när man sen kör den hesa, men välventilerade 6.2liters sug-åttan..när det liksom reser sig i nackhåren och man blir lite lätt fuktig i mungipan..

Elbilen är lite som att gå på konsert, men alla har hörlurar istället. Ja, ljudet är renare, klarare. Men det känns ändå inte som riktigt? Som lättöl. Lite gubbigt helt enkelt.


El beskattas också med över 50%.

Vilket är helt sjukt egentligen. Sverige har alla förutsättningar att vara helt självförsörjande på el, om inte politikerna fortsätter sitt fåniga okunniga agerande mot kärnkraften.. :freak
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
...som jag skrev tidigare någonstans, ungefär som elektroejakulation, sprut slut på tre röda istället för att rulla runt svettig i sänghalmen. Det må kanske gå långsammare men känslan den känslan - att köra och lyssna på en V8!

Istället hör man det inte lika behagliga ljudet av väg och vindbrus :fyllisar
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
...som jag skrev tidigare någonstans, ungefär som elektroejakulation, sprut slut på tre röda istället för att rulla runt svettig i sänghalmen. Det må kanske gå långsammare men känslan den känslan - att köra och lyssna på en V8!

Spotify!


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag tycker det är rätt cool att köra elbil, ett tag.
Sneglandet på batterimätaren hela tiden förtar lite av nöjet, det blir liksom svårt att slappna av, man måste hela tiden fundera på när och var man kan ladda, och hur långt man kommer.
Behöver jag verkligen ha stolsvärmen på, AC, uppvärmda rutor etc.

Det blir lite avigt, man har beställt bilen med en jäkla massa finnesser, alla drar el.

Vi fick in ett lass rena elbilar i veckan, alla måste laddas direkt, kön för provkörning är lång, men det visade sig att kåken inte mäktade leverera ström till alla bilar, attack-elektriker tillkallas.

Det kommer att bli intressant att se utvecklingen av detta, personligen föredrar jag en 426 Hemi och fyrcylindriga 2-taktsräcers.

Ack du märkliga framtid :näsblod
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
488631_1688.jpg


Volkswagen ID.3

"Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start.

ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus.

ID.3 Max har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist."

https://feber.se/bil/volkswagens-slapper-prislappen-pa-sin-elbil-id3/407415/
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
väntar för närvarande på en PS2 (eller Polestar 2) utan att veta ett dyft om laddboxar, batterier eller PK-diskussionerna alla på nätet verkar så involverade i. Det var egentligen tvenne argument som övertygade mig:

1 - Öhlins
2 - Brembo

Låter ju för tusan som en bättre 250 -det kan väl aldrig bli fel? Treflig helg på Er, compadres :)
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
väntar för närvarande på en PS2 (eller Polestar 2) utan att veta ett dyft om laddboxar, batterier eller PK-diskussionerna alla på nätet verkar så involverade i. Det var egentligen tvenne argument som övertygade mig:

1 - Öhlins
2 - Brembo

Låter ju för tusan som en bättre 250 -det kan väl aldrig bli fel? Treflig helg på Er, compadres :)

Jag tror du är den ende i världen som köpt en Polestar pga det! :hihi :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
väntar för närvarande på en PS2 (eller Polestar 2) utan att veta ett dyft om laddboxar, batterier eller PK-diskussionerna alla på nätet verkar så involverade i. Det var egentligen tvenne argument som övertygade mig:

1 - Öhlins
2 - Brembo

Låter ju för tusan som en bättre 250 -det kan väl aldrig bli fel? Treflig helg på Er, compadres :)
Hahaha! Alla har sina skäl :fakta
När väntas leverans?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Mötte ett gäng ID3 idag utanför Arvidsjaur.

Teslan uppförde sig exemplariskt på det extremt hala underlag som rådde mellan Slussfors och Hemavan. Bästa bil jag kört när det är halt, det gick dessutom att ”gräva” sig en egen liten parkering i djupsnön vid stugan.


Behövde aldrig ens snegla på batterimätaren eftersom jag visste att jag skulle ha 25% kvar när jag kom fram. :cool




Skickat från min iPad med Tapatalk Pro
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
väntar för närvarande på en PS2 (eller Polestar 2) utan att veta ett dyft om laddboxar, batterier eller PK-diskussionerna alla på nätet verkar så involverade i. Det var egentligen tvenne argument som övertygade mig:

1 - Öhlins
2 - Brembo

Låter ju för tusan som en bättre 250 -det kan väl aldrig bli fel? Treflig helg på Er, compadres :)

Då är det bara att tillverka en form så du kan pressa doftgranar av begagnad dämpull från en hårdkörd tvåtaktare så är lyckan fullständig
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Fuck Sverige, fuck klimathysterin, fuck pk-ism och fuck elbilar. Sådär, nu känns det bättre! Grevlig helg!
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Är det liksom en naturlag att små”lågpris”bilar behöver kladdas ner med extra allt och ost uppepå? How about KISS?
Säkert 4 kameror, 12 doppler-radars, 42 elmotorer/ställdon och OLED-skärmar i två exemplar. Minst. Det är lane-assist, brake assist.. Kan nån istället låta bli att assistera mig så blir jag nöjd.

En pendlarbil, vad behövs? En basic automatisk klima, hyggliga stolar med bajskokre. En blåtandsmottaglig högtalare.


Intressant när man räknar på elbilar så som Feber gjorde i sin artikel om ID.3. Om det nu är, vilket får hållas för rimligt, att batteriet är det dyra på en elbil då kan tesla gott sänka sina priser ytterligare 40%.

Fuck Sverige, fuck klimathysterin, fuck pk-ism och fuck elbilar. Sådär, nu känns det bättre! Grevlig helg!

Det är fritt fram att flytta :hihi
 
Last edited:

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Ja tyvärr verkar det inte bli någon Sion (eller?). På pappret (i början) verkade den ju leverera ren funktionalitet, nutidens volvo 240 typ.
Skoda är väl det märke som historiskt levererat enklare bilar, men de verkar också smeta ner sina kommande bilar med allt möjligt jox.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fuck Sverige, fuck klimathysterin, fuck pk-ism och fuck elbilar. Sådär, nu känns det bättre! Grevlig helg!
Själv tycker jag mest synd om alla som inte kan köra en potent Elbil.
Lite som att se alla kidsen rulla runt på alla slöa moppar medans en annan kan spätta loss med typ en literklubba.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Bra idé, och det är väl tyvärr den enda modifiering man klarar av eller vågar ge sig på i ett fordon av modernaste snitt...:3freak:)

Då är det bara att tillverka en form så du kan pressa doftgranar av begagnad dämpull från en hårdkörd tvåtaktare så är lyckan fullständig
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top