Luftfjädern i gaffelbenen

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Åttonde trådstarten på en månad. Har du provat google när du stöter på en fråga?

Denna använder jag
82-399_xl_1.jpg
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
Oops, den frågan gick visst att missförstå. Det var inte oljenivån utan fjäderkonstanten jag undrade över.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du menar hur man de facto mäter fjäderkonstanten på en komplett gaffel? Finns dynobänkar för fjädringskomponenter, men det är inte precis något man har liggande. Annars bygger man sig en fjädertestare stor nog att montera gaffeln i.
Cella_fork.jpg
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95

Den mängd luft du har ovan oljan när du fyllt gaffeln, därför jätteviktigt att lufta ordentligt och mäta nivån innan man skruvar på locket med gaffeln helt utdragen om man vill ha samma beteende före/efter service.

Påverkar främst i slutet av slaget, vid bromsning alltså, men även annars med, min ligger på ungefär 50N när jag satt mig på med 40mm häng och 100N vid ca:75mm, detta per gaffelben och bara små förändringar med olika oljenivåer.
Efter där ungefär påverkar nivån mycket mer, om jag kör 120mm luftspalt landar jag på en 800N helt hopfjädrad men "bara" ca: 180N med 220mm luftspalt.

En bra balans mellan fjäder/luftfjäder är trevliga saker, då går det att bromsa Och köra fort. :)
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Luftspalten vet jag mycket väl vad det är, och hur det funkar. Har aldrig någonsin hört begreppet luftfjäder... :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...min ligger på ungefär 50N när jag satt mig på med 40mm häng och 100N vid ca:75mm, detta per gaffelben och bara små förändringar med olika oljenivåer.
Efter där ungefär påverkar nivån mycket mer, om jag kör 120mm luftspalt landar jag på en 800N helt hopfjädrad men "bara" ca: 180N med 220mm luftspalt...
Vid vilken hastighet är detta mätt (hur fort ventileras gaffelbenen)?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
hur gör ni när ni mäter upp den?

Mäter luftvolymen direkt i caden. Eller mäter trycket inuti framgaffelns luftvolym medelst en känslig manometer vid ett antal olika oljenivåer, med en känd deplacementdiameter (innerrörets diameter) och med en känd hoptryckning. Sedan räknar man ut luftvolymen baklänges.

Vid vilken hastighet är detta mätt (hur fort ventileras gaffelbenen)?

Ingen modern sporthoj har ventilerade gaffelben, men alla luftfjädrar har ett visst värmeutbyte med omgivningen. Detta värmeutbyte varierar med hoptryckningshastighet och frekvens och därför ger luftfjädern olika kraft beroende på hoptryckningshastighet och frekvens. Därför har en luftfjäder inte samma konstanta beteende som en vanlig "coil spring" (något som varit en starkt bidragande orsak till den något begränsade framgången för helt luftfjädrade mx-gafflar).

De data du får från en fjädringstillverkare är alltid för långsam hoptryckning och låg frekvens. Allt annat blir för svårt för gemene man att överblicka och 99% av tillverkarna duger ändå inte till att mäta upp något annat, särskilt inte om de måste separera fjäderkraften från dämpkraft och friktion.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Aprilia RS 125
...Ingen modern sporthoj har ventilerade gaffelben...
Jag har hört/läst att de ventilerar via gängan på förspänningsjusteringen.
Om de nu inte är ventilerade, varför säger det då inte plupp när man lyfter på locket?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Alla hyfsat moderna konstruktioner som jag känner till är på ett eller annat sätt avtätade med o-ringar. Att avsiktligt ventilera genom en gänga låter vansinnigt då det ger ett otroligt komplicerat system som kommer att fungera brutalt olika beroende på hoptryckningshastighet och dessutom på framgaffelns historia. Vad händer till exempel om man transporterar sin hoj med komprimerad framgaffel på ett släp till bandagen...? Har man då ingen effekt från luftfjädern under det första passet eftersom luftfjädern har atmosfärstryck i botten av slaget och näst intill vakuum i toppen av slaget...? Hur vet man när luftfjädern har "återställt sig" så att man inte riskerar livet...? Nej, det tror jag inte på.

Att det inte uppstår något ljud när man lyfter på locket beror nog sannolikt på att det är atmosfärstryck i framgaffelns luftvolym då lockets o-ring börjar täta då man gängar in locket vid montering. Således borde det också vara atmosfärstryck i framgaffelns luftvolym då man gängar ut locket så att o-ringen ej längre tätar...? Således inget plupp-ljud...?

Angående ovanstående länk till ett R6 cartridgekit - observera att dessa luftfjäderkrafter endast gäller denna framgaffel med just detta cartridgekit monterat. En annan framgaffel kan ha en helt annan invändig volym och en annan diameter på innerröret och ett annat cartridgekit kan också innebära en helt annan invändig volym. Således finns en unik tabell för varje modell av framgaffel.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top