Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix - MotoGP Phillip Island

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Ostadigt väder imorgon också?

Edit: Ja, men enligt prognosen mindre regn än lördagen
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den mest trovärdiga prognosen säger uppehåll under morgonen och sedan mer regn lagom till MotoGP-racet...Å andra sidan är det här jävla rövhålet till ställe precis som Gelleråsen. Regnet kan precis missa banan så att det är torrt på banan men spöregn i byn några kilometer bort. Eller tvärt om...
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Den mest trovärdiga prognosen säger uppehåll under morgonen och sedan mer regn lagom till MotoGP-racet...Å andra sidan är det här jävla rövhålet till ställe precis som Gelleråsen. Regnet kan precis missa banan så att det är torrt på banan men spöregn i byn några kilometer bort. Eller tvärt om...

Alltså helt öppet vädermässigt då. Kanske får vi se ytterligare ett flag to flag race med omkastade positioner resultatmässigt.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Synd med krascherna men en stor jäkla applåd till både Crutchlow och Rossi! :rock
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Crutchlow vilket sjukt fint race, första ej fabrikaren i vinst på torrt på väldigt länge!

Nu var det fabrikhondornas tur att krascha, Marc i stor ledning och Hayden oturligt i fight om en fin 8e plats.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Får nog hålla med Oxley, bra med enhetselektronik och ny däckleverantör som rubbar cirklarna lite.
Tänk om Avon får kontraktet nästa år?
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Han håller tydligen inte med.
Det gjorde han tydligen till slut... ????
och vem sa "numbers don't lie" tidigare i tråden?

17 69 Nicky HAYDEN USA Repsol Honda Team Honda 170.8 +1'22.604
(Jo jag såg att Miller tog innern lite väl överdrivet så 17:e är lite väl oförtjänt)

Sen kommer alla Haydenfans att komma med kommentarer som, "Han sitter på Danis hoj och som alla vet passar den inte honom alls" (samma tjat som när han underpresterade i Repsol när han var ordinarie). "Han är inte van vid de nya Michelindäcken". "Han fick inte så mycket träning i torrt" (som om andra fick det) etc. etc. etc.

Hans tid i Ducati fyllde bara ett syfte, att Ducati skulle sälja mer hojar i USA.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Fint race med fina uppkörningar på både 2:a och 3:e plats, synd på krascherna. Att Honda har ordning på sina prylar tycker jag man kan se på Crutchlows såväl som Haydens insats. Att som den sistnämnde hoppa upp på en maskin och försvara en plats inom topp tio långt in i racet visar dels på den talang föraren besitter men minst lika mycket på vilken fin maskin denne kör - speciellt som det inte funnits möjlighet till torrträning innan wu.

Ibland blir jag, som läktarexpert bland andra läktarexperter, förundrad över våra spekulationer över GP-cirkusen och de som roddar teamen. Där finns creme de la creme av såväl ingenjörer som strateger, analytiker och övrig kompetens när det gäller racing på två hjul. Så påståenden om att förare är sopslut, enbart kör i fabriksteam för att sälja hojar i en världsdel eller på annat sätt inte förtjänar sin plats på fabriksteamen kanske vi kan avfärda utan andra bevis än ren logik? MotoGP handlar om att vinna och jag kan nog påstå att inget fabriksteam ser sina förare som annat än potentiella racevinnare. PuncKkt.

Föqr Crutchlows del handlar det nu om att försäkra sig om att dels få maskinmaterial motsvarande Repsolhojarna för nästa år samt tillgång till kompetens att plocka det bästa ur den maskinen. AEsp sgorde en överraskande fin insats långt upp i fältet, synd att det inte höll hela vägen. Sedan är jag spänd på att se om Aprilia lyckas ta ytterligare steg samt framför allt PEsp men även Smith på KTM.

JLo ska vi nog inte döma ut baserat på nuvarande resultat, han har säkerligen inte längre tillgång till spetskompetensen på Yamaha eller kanske inte ens de senaste prylarna på sin Yamaha och dessutom kanske inte motivationen är på topp. Vi kommer säkerligen att se en helt annan JLo på den röda cykeln, när han nu får tillgång till att köra den.

Jaja - Bra race :) Lovar gott inför de två avslutande tävlingarna!
 
Last edited:

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Det gjorde han tydligen till slut... ????
och vem sa "numbers don't lie" tidigare i tråden?

17 69 Nicky HAYDEN USA Repsol Honda Team Honda 170.8 +1'22.604
(Jo jag såg att Miller tog innern lite väl överdrivet så 17:e är lite väl oförtjänt)

Sen kommer alla Haydenfans att komma med kommentarer som, "Han sitter på Danis hoj och som alla vet passar den inte honom alls" (samma tjat som när han underpresterade i Repsol när han var ordinarie). "Han är inte van vid de nya Michelindäcken". "Han fick inte så mycket träning i torrt" (som om andra fick det) etc. etc. etc.

Hans tid i Ducati fyllde bara ett syfte, att Ducati skulle sälja mer hojar i USA.
hahaha. . Ja fan, det va väl på sista varvet oxå, då han fajtades med ett gäng om en 7.e plats. En slutsats du måste vara tämligen ensam om e att du verkar tycka att VR gjorde succé på Duccen och Nicky endast körde för att de skulle kränga cyklar i usa. Duccen då var crapbike, de testade mkt nytt men det som kom fram var ju snarare att kommunikationen mellan stallet och fabriken gick i moll o funka noll. Vet att vi snackat om detta innan, Du hade samma ingångsvärde på den tiden, ändå lite kul hur em människa kan låsa sig så fruktansvärt i ett spår haha .. kör hårt gubben :tummenupp
 

Fohlin

Gotlänningen
Gick med
23 May 2003
Ort
Gotland
Hoj
Ducati 916
Om jag inte är ute och cyklar placerade sig Hayden bättre än Marquez det här racet. Det måste ju tyda på att Marquez är heeeeelt slut! ;)

Det gjorde han tydligen till slut... ????
och vem sa "numbers don't lie" tidigare i tråden?

17 69 Nicky HAYDEN USA Repsol Honda Team Honda 170.8 +1'22.604
(Jo jag såg att Miller tog innern lite väl överdrivet så 17:e är lite väl oförtjänt)

Sen kommer alla Haydenfans att komma med kommentarer som, "Han sitter på Danis hoj och som alla vet passar den inte honom alls" (samma tjat som när han underpresterade i Repsol när han var ordinarie). "Han är inte van vid de nya Michelindäcken". "Han fick inte så mycket träning i torrt" (som om andra fick det) etc. etc. etc.

Hans tid i Ducati fyllde bara ett syfte, att Ducati skulle sälja mer hojar i USA.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Kryckan vinner ett race i torrt... Dags att släppa myten om att Honda inte är den bästa hojen nu. :smasha

Ponken vs lorre vs rossi... numbers dont lie ;)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kryckan vinner ett race i torrt... Dags att släppa myten om att Honda inte är den bästa hojen nu. :smasha

Ponken vs lorre vs rossi... numbers dont lie ;)

Fast, för två år sedan var han tvåa på Duccen till sista varvet. :crash
Så, CC kan ju köra. Det har han ju bevisat på både satellityamaha och fabriksducati, och nu på en satellithonda. Nu när han verkar ha slutat krascha ut ur racen så är han ju dessutom ganska konsekvent den bäst placerade icke-fabrikaren hyfsat konsekvent.
Hondan har fått besvären den led med i början av säsongen ordnade, nåt annat går ju inte säga. Men hojen tar inte föraren in på förstaplatser på egen hand.
Hade VR inte startat från 15:e så hade nog han och CC bråkats lite om förstaplatsen iaf. :hihi
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Absolut GRYMT kört av alla på podiet!
:Bugar Cal, Rossi, Viñales :Bugar

Marc tar på sig sin crash.
Miller kör av Hayden(?).
Hade varit kul att se mer av fighten i hela det getingboet. :)

Men var är Lorre? :va
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Kul och välförtjänt seger. Hade kalle kört ikapp MM om han inte gått omkull tro?
Hur kunde Repsol ta in Hayden som förare? Den fantastiske Aoyama hade kört mycket bättre....
 

Smagatusk

Guest
Det gjorde han tydligen till slut... ????
och vem sa "numbers don't lie" tidigare i tråden?

17 69 Nicky HAYDEN USA Repsol Honda Team Honda 170.8 +1'22.604
(Jo jag såg att Miller tog innern lite väl överdrivet så 17:e är lite väl oförtjänt)

Sen kommer alla Haydenfans att komma med kommentarer som, "Han sitter på Danis hoj och som alla vet passar den inte honom alls" (samma tjat som när han underpresterade i Repsol när han var ordinarie). "Han är inte van vid de nya Michelindäcken". "Han fick inte så mycket träning i torrt" (som om andra fick det) etc. etc. etc.

Hans tid i Ducati fyllde bara ett syfte, att Ducati skulle sälja mer hojar i USA.

Konstigt att du inte kom med några förslag över vad alla Rossi-fans skulle tänka sig kunna skylla på över hans andraplats. "Valentinas" eller vad för nedsättande kvinnoterm du nu brukar använda dig av.

Varför kraschade din pojke?

Nog om dig, ditt troll...


Enligt kommentatorerna så fick Rossi BRK på sin skylt vilket enligt dem (kommentatorerna) betyder att Rossi ska tänka på motorbromsen. Vad menas? Hur vet teamet att Rossi måste börja motorbromsa?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Måste säga att jag märkt en signifikant nedgång i mitt eget intresse av mgp efter att MM vann mästerskapet och jag tittade lugnt på eftersändningen istället för att se live.
Var och förblev ganska ointresserad då utgången var given med MM i pole och närmsta alien på 12:e. Att han sen krashade var iofs oväntat men det var ett eller två race för sent och CC spelade på rätt häst igen och vann vilket knappast varit lika säkert med VR och JL startandes inom topp 6.
Den här säsongen har mest visat hur mycket vädret kan ställa till det och tillsammans med nya däck så blev det ett riktigt lotteri vilket jag inte riktigt alltid ser tjusningen i.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Måste säga att jag märkt en signifikant nedgång i mitt eget intresse av mgp efter att MM vann mästerskapet och jag tittade lugnt på eftersändningen istället för att se live.
Var och förblev ganska ointresserad då utgången var given med MM i pole och närmsta alien på 12:e. Att han sen krashade var iofs oväntat men det var ett eller två race för sent och CC spelade på rätt häst igen och vann vilket knappast varit lika säkert med VR och JL startandes inom topp 6.
Den här säsongen har mest visat hur mycket vädret kan ställa till det och tillsammans med nya däck så blev det ett riktigt lotteri vilket jag inte riktigt alltid ser tjusningen i.

Så totalen i en tävlingsserie är mer intressant än ett bra race? Att bröderna Espargaro presterade grymt bra, Crutchlow förvånade nog ALLA med en vinst i torrt, Rossi gjorde en helt makalös uppkörning och presterade riktigt vassa tider trots katastrof träning och kval och Vinales kom på tredje plats.
Vädret var dessutom bra på racet. En punkt som folk brukar skylla på när någon förutom MM7VR/JL vinner.
Det var täta klungor och många omkörningar och i det stora hela ett helt okej race.
Hur kan då totalen spela en så stor roll att intresset sjunker? Är det för att man kanske inte tycker att det är så kul med racing egentligen utan mest har valt en favorit och hoppas på att den skall vinna, så man får känna sig delaktig i vinsten som supporter? :D Jag frågar för att jag undrar, inte för att låta dryg om jag skulle uppfattas som det :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top