Michelin® Australian Motorcycle Grand Prix - MotoGP Phillip Island

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Farao vad mysiga de här nattrejsen är när man sitter där i soffan med täcke, kudde och en balja kaffe.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
En MM utan mästerskapspress blir nog väldigt svår att slå på banan som han tog en sekund på ledaren på sista varvet.
Visst är jag VR fan men detta blir svårt.

1. MM
2. VR
3. JL

Äntligen får vi se slo-mo bilder från lukey heights igen :yoparty
 

Smagatusk

Guest
Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?

Vad pratar du om? Såhär såg det ut på FP1 när det var klart :)

FP1 Philip island MotoGP2016.jpg
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Kollade tiderna nu på morgonen för FP1. Varför räknades nästan alla Rossis varv bort? Hans bästa tid var 1.47 officiellt men han hade ju massor av varv mellan 1.40 - 1.42?

Kollat på fox sändningar här i Hongkong o de säger att kungen körde för många varv på supermjuka framdäcket så hans tider ströks hit o dit. Tyckte de sa att tillåtna varv var 10 . Kan ha missuppfattat då jag kolla på en av gymmets tv o kineserna skiter i motogp o skrammla så fan med tyngderna under sändningen :3freak
 

Smagatusk

Guest
Kollat på fox sändningar här i Hongkong o de säger att kungen körde för många varv på supermjuka framdäcket så hans tider ströks hit o dit. Tyckte de sa att tillåtna varv var 10 . Kan ha missuppfattat då jag kolla på en av gymmets tv o kineserna skiter i motogp o skrammla så fan med tyngderna under sändningen :3freak

Tack:)
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Så här ser det ut på MotoGP:s hemsida. Kollar man sen varv för varv så har han fått sina första 10 varv ogiltiga.

View attachment 433877



Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?

Michelin hade med sig extra supermjuka våtdäck som inte håller för race distance för att det skulle gå att köra om vädret var allmänt hemskt. Rossi körde på dem iaf, sedan verkar han ha kört lite för långt med dem.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Nu börjar det fan bli löjligt, hans snabbaste varv sattes väl inom 10 varv så stryk tiderna efter då?
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Tack! Det här hade jag missat. Hur kommer det sig att varven inte gills? För att det inte är säkert att köra så många varv på däcken? De hade väl ändrat något i däcken för bättre hållbarhet?
På fp2 hade fox sports chris vermeulen i hytten. han hade heller ingen förklaring mer än de 10 varven. så vad mer som kan ligga bakom är väl hittils höjt i dunkel. kan ju vara en generell regel i systemet som inte grodätarna rår för!!??
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu börjar det fan bli löjligt, hans snabbaste varv sattes väl inom 10 varv så stryk tiderna efter då?

Jag antar att eftersom att det var specialdäck så hade en regel fastställts redan i förväg, lite som när bridgestone hade problem när banan var nyasfalterad. Överskrider man max antal varv så stryks alla varven som straff för att man inte ska hålla på och bryta mot regeln pga att det är riskabelt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Den officiella termen är "laptime cancelled due to technical infringement". Jag har inte brytt mig om att snoka om exakt vad som hänt, men jag MISSTÄNKER att detta har något att göra med maximalt antal varv per däck. Om däcktillverkaren har bestämt en sådan regel så har den också kommunicerats ut på förarmötet. Alla crewchiefs, alla hangarounds och till och med jag känner till detta. Att då försöka åka fler varv och tro att man kan komma undan med detta låter inte särskilt genomtänkt. Jag gissar att de helt enkelt gjorde en klassisk Santi Hernandez och räknade fel...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Den officiella termen är "laptime cancelled due to technical infringement". Jag har inte brytt mig om att snoka om exakt vad som hänt, men jag MISSTÄNKER att detta har något att göra med maximalt antal varv per däck. Om däcktillverkaren har bestämt en sådan regel så har den också kommunicerats ut på förarmötet. Alla crewchiefs, alla hangarounds och till och med jag känner till detta. Att då försöka åka fler varv och tro att man kan komma undan med detta låter inte särskilt genomtänkt. Jag gissar att de helt enkelt gjorde en klassisk Santi Hernandez och räknade fel...
Ja, det verkar vara svårt att räkna på andra sidan jordklotet. Kan det bero på annan stjärnhimmel? :va
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Rossi från 2'a till 22'a pga av att lap-limit var 10 och man även räknar ut och in varv.
VR gjorde 9 varv + ut och in = 11
Står lite här om händelsen.
http://www.crash.net/motogp/news/234612/1/rossi-demoted-to-20th-after-lap-count-confusion.html

Hoppas det blir bättre väder imorgon så han får en chans till "riktiga" varv.
Som vanligt trist om sådana teknikaliteter skall avgöra. :(
Därmed inte sagt att reglerna skall följas.

Nej som vi alla vet är dom till för att brytas :fakta
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Jag tycker att det är lite löjligt. Hade han kraschat pga att däcket exploderade åt fanders så hade han haft sin andraplacering. Varför tar man ens med ett däck som inte får användas mer än typ 15 minuter? Och varför tar man inte hänsyn till den stora temperaturskillnaden mellan Brno och PI? För mig som inte alls är insatt så känns det som ett gäng byråkrater och snickrat ihop lite regler baserat på helt andra förutsättningar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag tycker att det är lite löjligt. Hade han kraschat pga att däcket exploderade åt fanders så hade han haft sin andraplacering. Varför tar man ens med ett däck som inte får användas mer än typ 15 minuter? Och varför tar man inte hänsyn till den stora temperaturskillnaden mellan Brno och PI? För mig som inte alls är insatt så känns det som ett gäng byråkrater och snickrat ihop lite regler baserat på helt andra förutsättningar.

De hade med sig däcket antagligen helt och hållet pga att phillip island är lömsk med vädret, det kan regna och vara svinkallt, så för att förarna i händelse av sånt tjyvaväder inte skulle bli sittandes (eller ramla omkull över hela bananen) utan ändå kunna köra så tog de med ett mjuktsomsatan-däck.
Det var fritt val att köra på det extra eller de vanliga däcken, men körde man på det extramjuka så fick man inte köra mer än 10 varv.
Är ju inte så värst konstigt. Eller svårt. Det är en säkerhetsregel, och bryter man mot dem ska man ha smisk på handen så man inte bryter mot dem igen.

Och vad menar du med att man inte tar hänsyn till temperaturskillnaden?
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top