GSXR 1100 går orent på låga varv

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Har l?mnat iv?g hojjen till en FD MC-mekaniker, f?r se vad han s?ger om det nu!

Det f?rsta han t?nkte p? n?r vi startade den var strul med t?ndningen. Ingen som har t?ndspolar att s?lja? :tummenupp
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Höll själv på och joxade med mina vakumfuggar under några månader och kom aldrig i mål. Fixade fram ytterligare en brygga men blev aldrig nöjd riktigt där heller.

Becknade bigtime till slut och skaffade en RS brygga. Allt blir så mycket enklare med en gång och hojen går fortfarande bra med de grejorna.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Jo, blir ju lite simplare. Men vi får se vad han säger, kanske går de att rädda :)
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Om det blir ordning på hojjen är tanken att byta till ett Yoshimura 4-1 system. Hur mycket större huvudmunstycke behöver jag? Behöver jag köpa flera olika och testa mig fram eller finns det någon "regel" som säger vilket munstycke det ska vara?

- - - Updated - - -

Eller kanske någon som gjort samma och kommer ihåg vad de körde på?
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det går inte att säga vad som krävs om inte någon annan med precis samma konfiguration före/efter har bänkat och vet hur det blir. Jag bytte t.ex. kamaxlar, portade toppen och satte på ett bra 4-1 system på en Honda Blackbird. Den gick bra på en gång med ökad effekt till 153 whp från 135 whp. Det enda jag hade gjort med förgasarna var att höja nålarna med en M3-bricka. Huvudmunstycken behövde inte ändras vid kontroll av effekt och AFR i bänk.

Att det kan bli så berodde bl.a på att motorn fick en bättre verkningsgrad men det påverkas också av att vakuumstyrda förgasare är förhållandevis toleranta mot ändringar i set-up.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Okey, där ser man!

Så man bör alltså börja med att enbart byta systemet och testa.. Förstår att enda sättet att få ut maximalt är att bänka den. Men byter främst för ljudets skull, sedan gråter jag inte om den får någon extra häst men det viktiga är att motorgången är som den ska, inte effekten känner jag just nu.
 

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Järfälla
Hoj
Grå metallic
WM1000, vilka symptom fick du n?r t?ndspolarna kr?nglade?

Har inte varit inne på ett tag, men som svar på frågan, så gick den orent, kändes som den bara gick på 3 cyllar, fick varmköra bra länge innan den gick som den skulle. skadar ju inte att man kikar på tändkablarna också.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
N?gon som vet om det ska sitta olika huvudmunstycken i dessa? 122,5 i tv? och 125 i resterande...
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Jaha okey, varför är det så?
Och om jag skulle byta till större munstycken (4-1 system) kan jag byta alla till typ 127,5 eller är det två till typ 127,5 och två till 125?
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Någon som vet vad som sitter i original? Är det 122,5 och 125?

Såg någonstans att det skulle sitta 130 och 132,5...känns stort
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
De normala är att det kan skilja med ett par nummer större på cyl 2 och 3 beroende på att de går varmare än yttercylindrarna. Med lite mer bränsle till dem minskar risken för överhettning och spikning.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Btw, jag hade snarlikt trubbel på min 750 men det var Dyna2000boxen som strulade, ett byte till en annan dynabox fixade problemet.
Men det tog ett tag och ett par tändspolar innan jag fick det att funka, delbytare istf felsökare..........
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Kanske kan vara v?rt att byta t?ndspolarna d? s? man ?r p? den s?kra sidan :va

- - - Updated - - -

De normala är att det kan skilja med ett par nummer större på cyl 2 och 3 beroende på att de går varmare än yttercylindrarna. Med lite mer bränsle till dem minskar risken för överhettning och spikning.

Jaha okey, d? ?r jag med :Bugar
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om det fortfarande så att den hackar vid små pådrag och relativt låga varv men går rent när du drar på fullt så tyder det på problem med bränsletillförsel. Jag tror inte att byte av spolar hjälper om felet yttrar sig så. Svag tändning brukar leda till misständningar på max vridmoment.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Otäta ventiler kan också ge orolig gång på lägre varv även fast det kan upplevas gå bra på höga varv vid belastning.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Nu har killen jag lämnade hojjen till synat förgasarna, gjort rent lågfartskanaler, munstycken etc osv. Enligt honom så är den nu "fullt körbar" och går klockrent på höga varv men vid gaspådrag blir det ett kort "bö" innan den drar iväg. Han tror att det är finjusteringar av gasarna som behövs för att få den att gå perfekt. Ingenting han har tid att fixa... ska hämta den senare idag och får se hur körbar den är helt enkelt :3freak
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top