GSXR 1100 går orent på låga varv

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
nu går den bra på tomgång och allt verkar fungera som det ska FÖRUTOM när man ligger på 4000rpm och gasar cirka 15-20%, då hackar det. Gasar jag fullt slutar det hacka även på 4000rpm. Ligger jag med lika mycket gas på 3000 eller 5000rpm så hackar det ingenting.

Några ideer på vad det kan vara nu?

Som sagt så går motorn betydligt bättre än innan rengöringen, nu är cykeln fullt körbar, dock störande att det hackar, hade vart riktigt gött att bli av med det!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Det låter som den går lite för magert på delgas. Prova att flytta upp bränslenålarna ett snäpp (sänk clipset) om de har spår för det. Annars lägg en M3-bricka under nålklipset så att nålen höjs.

Det första är dock att justera luft/bränsleskruvarna lika och så att tomgången blir så hög som möjligt eftersom de påverkar på delgas. Tomgången sänker man sedan till rätt RPM med den mekaniska justeringen. Om den inte svarar på luft/bränsleskruvarna så att den går bäst mellan 0,5-2,5 varv utskruvade är det fel storlek på lågfartsmunstyckena. Lågfartsmunstyckena kan också vara lite igensatta om du inte fick rent dem ordentligt.

Kolla också ventilspelen när du ändå håller på. Det har nog inte med det aktuella felet att göra men är bra att ha koll på för att inte bränna någon ventil.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Det låter som den går lite för magert på delgas. Prova att flytta upp bränslenålarna ett snäpp (sänk clipset) om de har spår för det. Annars lägg en M3-bricka under nålklipset så att nålen höjs.

Det första är dock att justera luft/bränsleskruvarna lika och så att tomgången blir så hög som möjligt eftersom de påverkar på delgas. Tomgången sänker man sedan till rätt RPM med den mekaniska justeringen. Om den inte svarar på luft/bränsleskruvarna så att den går bäst mellan 0,5-2,5 varv utskruvade är det fel storlek på lågfartsmunstyckena. Lågfartsmunstyckena kan också vara lite igensatta om du inte fick rent dem ordentligt.

Kolla också ventilspelen när du ändå håller på. Det har nog inte med det aktuella felet att göra men är bra att ha koll på för att inte bränna någon ventil.

Har ställt in många förgasare på encylindriga motorer, gissar att det krävs en del kunskap/erfarenhet för att lyckas bra när det är fyra cylindrar? Hur vet jag vilket förgasare som är felinställd? Kanske är den ena för fet och den andra för snål osv?
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Synka spjäll å efter det, kanske?
carbtune.com

Kanske det! Rörde inte på de skruvarna när jag plockade isär, men vem vet, kanske har blivit osynkade.

Hade vart gött om det fanns någon i göteborgsområdet som kunde det där och som har en sån apparat! Helt grön på det där.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Nu är förgasarna rensade från vatten o annat och det känns som att det bara är inställningar som de ovan gissar på. Kanske är det bäst att söka sig till någon som kan det där om som fixar det snabbt och lätt. Vad tror ni en verkstad skulle ta för ett sånt jobb? (Om vi antar att det är synkronisering av spjäll + justering av nålar som krävs)
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Har ställt in många förgasare på encylindriga motorer, gissar att det krävs en del kunskap/erfarenhet för att lyckas bra när det är fyra cylindrar? Hur vet jag vilket förgasare som är felinställd? Kanske är den ena för fet och den andra för snål osv?

Principen är densamma för radfyror. Det första är förstås att motorn och förgasarna ska vara felfria. Sedan bestyckas alla cylindrarna med likadana huvudmunstycken så att det blir rätt färg på stiften vid full belastning eller bänkar med AFR-mätare. Det kan komma skilja något eller ett par steg på de mittre cylindrarna gentemot de yttre men samma storlek blir inte fel.

Mellanregistret justeras på vanligt sätt m.h.a. nålhöjden så att motorn går och svarar bra på delgas.

Luft/bränsleskurvarna ska vara lika justerade och de ställer man in för högsta tomgång och bra gassvar.

Jag har bara gjort det på två radfyror (och många 1-cyl) men ska inte påstå att det innebär någon stor erfarenhet. Men det har gått att få alla motorerna att gå jättefint med den metodiken. Det förutsätter också att trottelbladen är mekaniskt synkade.

Genom att du verkar ha förstått hur de olika delsystemen i en förgasare samverkar tror jag att du kan greja det. Carbtunegrejen klarar bara en liten del av registret, den delen som är minst viktig för att en motor ska gå bra. En bonus med Carbtune är förstås att man direkt kan se om någon cylinder knasar som t.ex. att ventiler är otäta. Jag har använt Carbtune också men brukar alltid ta ett komp-prov på motorer oavsett de går bra eller ej för att ha som referens och se hur de mår.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Okey! Låter som att det kan vara värt ett försök!

När cykeln står i neutralt läge så går den fint i alla register, det ENDA som inte går fint nu är just vid delgas på exakt 4000rpm, tycker det är skitskumt och är rädd att göra det värre om jag ska ge mig på att justera förgasarna när jag inte vet vad felet är :p

Det känns nästan som att den får för fet blandning just exakt i det läget (men eftersom att det försvinner vid maxgas på samma rpm så känns det konstigt). Näst jag var ute o körde i söndags efter ihopmonteringen så var det det enda jag kan anmärka på plus att den böööade en gång vid maxgas på lågvarv (vilket kanske inte är så konstigt?)

Tror ni att det kan vara fel munstycke, fel inställning på luft/bränslenålen, osynkade förgasare eller annat? Har läst runt som fan men kan inte hitta någon som har haft samma problem :s

- - - Updated - - -

Okey! Låter som att det kan vara värt ett försök!

När cykeln står i neutralt läge så går den fint i alla register, det ENDA som inte går fint nu är just vid delgas på exakt 4000rpm, tycker det är skitskumt och är rädd att göra det värre om jag ska ge mig på att justera förgasarna när jag inte vet vad felet är :p

Det känns nästan som att den får för fet blandning just exakt i det läget (men eftersom att det försvinner vid maxgas på samma rpm så känns det konstigt). Näst jag var ute o körde i söndags efter ihopmonteringen så var det det enda jag kan anmärka på plus att den böööade en gång vid maxgas på lågvarv (vilket kanske inte är så konstigt?)

Tror ni att det kan vara fel munstycke, fel inställning på luft/bränslenålen, osynkade förgasare eller annat? Har läst runt som fan men kan inte hitta någon som har haft samma problem :s
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Fel huvudmunstycken är det inte genom att den går bra på fullgas och går den bra på tomgång och en bit upp är det inget större fel på luft/bränsle-skruvarnas inställning. Jag skulle prova att höja trottelnålarna ett snäpp och se vad som händer.
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Fel huvudmunstycken är det inte genom att den går bra på fullgas och går den bra på tomgång och en bit upp är det inget större fel på luft/bränsle-skruvarnas inställning. Jag skulle prova att höja trottelnålarna ett snäpp och se vad som händer.

Då testar vi det :yoparty
Tack för goa svar!!:Bugar
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
En liten sidofråga, hojjen låter ju som en symaskin! Hur gör jag lättast för att få ett goare ljud? Går det att modifiera originaldämparna och använda DB-killers vid besiktning eller är det slip-ons/helsystem som gäller? Vad behövs göras med förgasarna vid en sådan ändring? Trimma den känner jag är ganska onödigt, vill bara att det ska vara lite gött sound i den :rock
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du monterar Slip-On så behövs normalt ingen ombestyckning och då får du upp ljudnivån. Jag skulle inte röra originalsystemet på en så gammal och attraktiv hoj. De där har ju vänt och stiger nu i värde hela tiden.

Har man kört med bullriga system ett tag så inser man att det är mycket skönare med ett tyst system och originalsystemen brukar leverera mycket bra. Kanske inte maximal toppeffekt men ofta med ett kraftigt mellanregister.

Men visst går det att öppna upp originaldämparna för mer ljud. Då är det också enkelt att återställa för besiktning om man gör det på ett genomtänkt sätt. Det brukar dock inte vara några problem att besiktiga gamla hojar med eftermarknadsdämpare om det inte är rakt-igenom-utförande.

Om du ledsnar på hojen och den är fin så är det bara att hojta till så är jag intresserad.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Håller med Sydney, å sen är det fränt med saker som går fort men inte låter förjävligt. En sk sleeper:hihi
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Okey, det ligger kanske något i det ni säger! Hojjen är riktigt fin faktiskt, både till utseendet och maskinellt (50+are som haft den innan och bara gått 2800mil) Så det kanske är bäst att behålla den i originalutförande:tummenupp

Det ska jag tänka på Sydney :Bugar
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Okey, det ligger kanske något i det ni säger! Hojjen är riktigt fin faktiskt, både till utseendet och maskinellt (50+are som haft den innan och bara gått 2800mil) Så det kanske är bäst att behålla den i originalutförande:tummenupp

Det ska jag tänka på Sydney :Bugar

Original är bara för trötta gubbar :D

Såg en blocket annons i uppsalaområdet på ett V&H med "dämpare" för 1500:- , du blir lyckligare med ett sånt monterat och så sparar du originalkitet i garaget. :tummenupp
 

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Original är bara för trötta gubbar :D

Såg en blocket annons i uppsalaområdet på ett V&H med "dämpare" för 1500:- , du blir lyckligare med ett sånt monterat och så sparar du originalkitet i garaget. :tummenupp

Haha jo, om man sparar på originalgrejerna så är det ju bara till att återställa om man tröttnar! Har du länk till den annonsen? Var ju billigt så kan vara värt att testa! :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Finns säkert prisvärda beggade grejer, men slipon el helsystem är i slutändan bara mycket pengar för ljud.
Jag har också lekt med det. Sen tröttnade jag och skaffade turbokit inkl avgassystem, då får man allt!
Typ Original toppeffekt vid 5000rpm, så nej ingen ojämn effektkurva:yoparty :tummenupp:tummenupp

Sen hade jag visserligen haveri i maj, men det var min egen klantighet.
 
Last edited:

holm77

Medlem
Gick med
15 Jul 2010
Ort
Karlstad
Hoj
Superduke 990, Honda VF750C
Finns säkert prisvärda beggade grejer, men slipon el helsystem är i slutändan bara mycket pengar för ljud.
Jag har också lekt med det. Sen tröttnade jag och skaffade turbokit inkl avgassystem, då får man allt!
Typ Original toppeffekt vid 5000rpm, så nej ingen ojämn effektkurva:yoparty :tummenupp:tummenupp

Sen hade jag visserligen haveri i maj, men det var min egen klantighet.


Jo, vet att det inte ger så stor skillnad i effekt ;) turbo hade ju vart grymt, men det får bli om några år tror jag :rock just nu är det bara lite goare sound jag är ute efter :) och som jag förstått det så är det plug n play (inget mixtrande med förgasare och annat) vilket är lockande. Då går det ju på tre röda att byta mellan original och det andra systemet :)
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top