Depåstöd och förvaring i lägenhet

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Hej,

Som några säkert sett så är jag på jakt efter en förstahoj och då säsongen snart är slut och jag har uppkörning i oktober så tänkte jag förvara hojen i lägenheten över vintern i och med att försäkringen skall betalas för ett helår. Sen tycker jag det ska bli himla kul att sitta med ett glas vin eller en öl i handen och titta på skönheten. :tuttar

Hur som haver så är jag på jakt efter en matta att ha under hojen och googlade lite och hittade biltemas matta. http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Depamatta-2000035762/ Någon som provat den? Finns det andra snyggare?
Den kommer endast stå inne i år så vill inte lägga allt för mycket på mattan.

Denna verkar kanske bättre? https://www.24mx.se/miljomatta-24mx-race-premium-depamatta

Även denna, men lite dyr? http://grevensmcdelar.com/Depåmatta serie 3

Sen behöver jag ett depåstöd också, sökte lite på forumet och fick upp lite gamla trådar. Valtemotor verka bra men tycker inte de är så snygga.

XLmoto har jag också kollat på, men det är två delar och läste att det kan vara vingligt?

Hittade denna på Lelles, något att ha? (den svarta för 1256:- ) http://www.lellesmcdelar.se/stodtransport-99/depastod_bakhjul-B905

Depåstödet lägger jag gärna lite pengar på (1000:- till 2000:- ) då hojen ska stå på det hela vintern. Vill ha ett depåstöd som är stabilt och att man kan sitta på hojen, finns det?

Tack på förhand!

Edit:

Lägger till lite bilder här med så slipper bläddra igenom tråden. Återkommer med nya bilder när den står i lägenheten.

IMG_1652.JPGIMG_1653.JPGIMG_1654.JPGIMG_1663.JPGIMG_1666.JPGIMG_1672.JPG
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har 3 av biltemas depåmattor i garaget under hojarna. De funkar fint. Spillet stannar i mattan.
Har haft en polares hoj ståendes i ganska långa tider och den läcker olja lite grand, så det har testats. Sedan har ju en hel del annat hamnat på mattorna under meksessioner med. Som kylarvätska.
Men snygg... Ptja... Den suger i sig vätskan, det är ju huvudsaken. :hihi
Jag har biltemas depåstöd, och drar man bara åt skruvarna som håller ihop delarna så verkar de bli tillräckligt stabila för att ha hojen ståendes på, men snygga är de ju inte. Och hjulen är rätt kassa med, så skaffa några andra.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Har faktiskt skippat allt vad depåstöd heter i lägenheten, hade ett par skivor parkettgolv kvar, de fick agera plattform för sidostödet, hojen är inne på snart tredje övervintringen i lägenheten. första året fick den stå på ett annat underlag med depåstöd, men efter inspektion så har den lämnat noll och inga spår, så nu står den rätt o slätt på laminatgolvet.

Jag älskar lukten, liten antydan av olja, avgaser och bensin tillsammans med en svag "mekanisk" doft. Helt fantastiskt. Sen att det är en italiensk skönhet gör inte saken sämre :D
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Tänkte plugga avgassystemet också med en tvättplugg, vet inte om det behövs?

Kommer nog inte ha hojen ståendes inne nästa år då vi har ett stort fint garage under huset där jag faktiskt kan starta och köra hojen på vintern samt att den ändå är försäkrad.

Men har inte lust att betala sex-sju månaders försäkring, plus att nästa år fyller jag 30 så då blir det lite billigare att teckna försäkringen samt att jag ska ställa av hojen direkt när jag köpt den, så i år får den stå inne.

Tack för tipsen, kanske kanske kolla på Biltemas depåstöd. Mattan var dock snyggare på 24mx.

Sen tycker jag faktiskt det är lite kul att ha hojen inne i år, hoppas brudarna också tycker det när de kommer på besök. :tuttar:D
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Men satan! Ska man ha hojen inne vill man ju inte ha ngt av de där mattorna, bränner ju nästan i ögonen som de ser ut! Finns ingen enfärgad, svart kanske?
 

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Ort
Sollentuna
Hoj
Aprilia, Ducati, Husqvarna
Kolla in Abbas depåstöd, verkar kanon. Hittar dock ingen ÅF i Sverige utan tänker beställa från UK.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Matta under hojen :7peta Köp plexiglas med spegelfolie och montera sen röda och blå ledslingor på hojen så har du ett stilfullt vardagsrum :D
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
tjöp en vävstol och skyttla fram en fakkin´trasmatta..duger lika bra som depotmatta som nåt annat.

har funderat på ab-astöd ja med. kolla joytime som huserar i detta vårt land.
Skillnaden är att riktiga depåmattor inte släpper igenom något av det man häller på dom, dvs dom skyddar underlaget, det gör inte trasmattor.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Håller med, har inte lust att sunka ner golvet i min lägenhet där jag dessutom betalade rätt mycket för att få walnötsgolv. Golvet är jävligt känsligt och när det blir repor så blir de vita. Den gråa mattan från 24mx blir bra, den var dessutom lång så den täcker hela hojen.

- - - Updated - - -

Det beror på depåstöden. Är de stadiga och bra så ska det inte vara något problem.

Perfekt. :tummenupp
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Håller med, har inte lust att sunka ner golvet i min lägenhet där jag dessutom betalade rätt mycket för att få walnötsgolv. Golvet är jävligt känsligt och när det blir repor så blir de vita. Den gråa mattan från 24mx blir bra, den var dessutom lång så den täcker hela hojen.

- - - Updated - - -



Perfekt. :tummenupp

Skaffa depåstöd med gummi på hjulen isf. De kommer antagligen att rulla lite på golvet när du lyfter hojen, och då är det ju synd att repa golvet med hårda plasthjul.
 

P-E

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Jan 2009
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R
Skaffa depåstöd med gummi på hjulen isf. De kommer antagligen att rulla lite på golvet när du lyfter hojen, och då är det ju synd att repa golvet med hårda plasthjul.

Tänkte rulla in hojen på lite tidningar sen ställa den på mattan och där ställa upp den på stödet.

Då bör det vara lugnt?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tänkte rulla in hojen på lite tidningar sen ställa den på mattan och där ställa upp den på stödet.

Då bör det vara lugnt?

Tja, det bör det nog. Jag har aldrig behövt fundera över det, när jag bodde i lägenhet var det på 4:e våningen utan hiss, och nu har jag ju garage.
et kan vara så att bågen på depåstödet ligger mot golvet med, så det kan ju vara bra att ha funderat på i förväg också.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Bra att känna till ang. förvaring i lägenheten är att det egentligen inte är tillåtet av brandsäkerhetsskäl.

Jag har haft hojen i lägenheten ändå, men skulle det börja brinna så finns en risk att du, och hela föreningen får problem med försäkringsutbetalningar när din hoj hittas.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top