Sidan 32 av 32 FörstaFörsta ... 726272829303132
Resultat 621 till 640 av 640
  1. #621
    Medlem notrightriders avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Halland
    Hoj
    Pick a number - ANY number!
    Inlägg
    3 592
    Det är en totalt tondöv myndighet, skriver kommunstyrelseordförande för 15 kommuner.
    https://www.expressen.se/debatt/sank...t-landsbygden/


    Inte bara vi på två hjul som upplever att vi
    IBA #40701

  2. #622
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 854
    Kan inte låta bli att undra.....
    Har hastighetssänkningar blivit ett sätt att hantera det faktum att folk kör illa?
    Så när man misslyckas med att minska antalet olyckor sänker man hastigheten för att minska konsekvenserna av dem.

    Inte så kul när man om och om igen får läsa lokala notiser som dessa, sällan anges någon trolig orsak...

    Måste sitta otroligt starka magneter i vajerräcken som kan dra till sej "oskyldiga" bilar

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	190910.png
Visningar:	15
Storlek:	1,47 MB
Id:	451497Klicka på bilden för en större version

Namn:	191118.png
Visningar:	15
Storlek:	1,26 MB
Id:	451498Klicka på bilden för en större version

Namn:	170506.png
Visningar:	15
Storlek:	1,36 MB
Id:	451499Klicka på bilden för en större version

Namn:	190801.png
Visningar:	12
Storlek:	1,92 MB
Id:	451500Klicka på bilden för en större version

Namn:	190126.png
Visningar:	11
Storlek:	622,8 KB
Id:	451501Klicka på bilden för en större version

Namn:	190430.png
Visningar:	12
Storlek:	514,9 KB
Id:	451502Klicka på bilden för en större version

Namn:	191116.png
Visningar:	10
Storlek:	1,21 MB
Id:	451503Klicka på bilden för en större version

Namn:	191106.png
Visningar:	10
Storlek:	1,86 MB
Id:	451504

  3. #623
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Kan inte låta bli att undra.....
    Har hastighetssänkningar blivit ett sätt att hantera det faktum att folk kör illa?
    Så när man misslyckas med att minska antalet olyckor sänker man hastigheten för att minska konsekvenserna av dem.

    Inte så kul när man om och om igen får läsa lokala notiser som dessa, sällan anges någon trolig orsak...

    Måste sitta otroligt starka magneter i vajerräcken som kan dra till sej "oskyldiga" bilar

    Klicka på bilden för en större version

Namn:	190910.png
Visningar:	15
Storlek:	1,47 MB
Id:	451497Klicka på bilden för en större version

Namn:	191118.png
Visningar:	15
Storlek:	1,26 MB
Id:	451498Klicka på bilden för en större version

Namn:	170506.png
Visningar:	15
Storlek:	1,36 MB
Id:	451499Klicka på bilden för en större version

Namn:	190801.png
Visningar:	12
Storlek:	1,92 MB
Id:	451500Klicka på bilden för en större version

Namn:	190126.png
Visningar:	11
Storlek:	622,8 KB
Id:	451501Klicka på bilden för en större version

Namn:	190430.png
Visningar:	12
Storlek:	514,9 KB
Id:	451502Klicka på bilden för en större version

Namn:	191116.png
Visningar:	10
Storlek:	1,21 MB
Id:	451503Klicka på bilden för en större version

Namn:	191106.png
Visningar:	10
Storlek:	1,86 MB
Id:	451504
    Jag vet inte om jag sagt det tidigare men det är inte Nollvisionen att minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka ska vara noll döda och allvarligt skadade!

    För bilister alltså, vajerräcken minskar antalet döda och allvarligt skadade bilister på bekostnad av motorcyklisters säkerhet.

    Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.
    Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
    Ja, om det handlar om bilister alltså...
    https://www.trafikverket.se/resa-och...-nollvisionen/
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  4. #624
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Jag vet inte om jag sagt det tidigare men det är inte Nollvisionen att minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka ska vara noll döda och allvarligt skadade!

    För bilister alltså, vajerräcken minskar antalet döda och allvarligt skadade bilister på bekostnad av motorcyklisters säkerhet.

    Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.
    Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
    Ja, om det handlar om bilister alltså...
    https://www.trafikverket.se/resa-och...-nollvisionen/
    Jodå, du har helt rätt, tyvärr
    Givetvis är det bra om man inte skadas när en olycka sker men det tänket fungerar ju inte när man blandar olika fordonsslag med oskyddade trafikanter.
    Då måste det även finnas en vision att inte olyckor sker överhuvud taget, har man inte det är det ett inbyggt systemfel.

  5. #625
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 296
    Anledningen till att Trafikverket kommer undan med detta tankesätt är att hela vårt svenska samhälle sedan ca 50 år tillbaka är så marinerat i en i grunden totalitär ideologi, kombinerat med en konformistisk befolkning. Det gör att vi i mycket högre grad än andra länder accepterar att staten vet vårt bästa och därför skall styra våra liv, även om det påverkar individen negativt. Med den utgångspunkten kan fåtalet alltid offras om det sker för ett gott syfte som påstås gynna flertalet. Den som påstår är förstås staten och det får inte ifrågasättas.

  6. #626
    Medlem Harmon Rabbs avatar
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Hoj
    Ducati 748R -02, Ducati Monster S4RS -07
    Inlägg
    9 680
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Anledningen till att Trafikverket kommer undan med detta tankesätt är att hela vårt svenska samhälle sedan ca 50 år tillbaka är så marinerat i en i grunden totalitär ideologi, kombinerat med en konformistisk befolkning. Det gör att vi i mycket högre grad än andra länder accepterar att staten vet vårt bästa och därför skall styra våra liv, även om det påverkar individen negativt. Med den utgångspunkten kan fåtalet alltid offras om det sker för ett gott syfte som påstås gynna flertalet. Den som påstår är förstås staten och det får inte ifrågasättas.
    Ligger mycket i det du skriver, men risken man tar när man sänker hastigheterna är att trafikanterna inte längre respekterar dem. I synnerhet när det inte finns övervakning nog att se till att hastighetsgränserna efterlevs.

    Kanske upplever t om trafikpoliserna själva tillslut att det är löjeväckande låga gränser i förhållande till bilpark och väglag och bara gör sina kontroller för att blidka arbetsgivaren och uppfylla kvoten som sedan kan rapportera uppåt.

    De verkar inte direkt övernitiska om man ska vara ärlig redan idag. De har andra prioriteringar än hastighetsöverträdelser. Underbemannade som de är.

  7. #627
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 296
    Citat Ursprungligen postat av Harmon Rabb Visa inlägg
    Ligger mycket i det du skriver, men risken man tar när man sänker hastigheterna är att trafikanterna inte längre respekterar dem. I synnerhet när det inte finns övervakning nog att se till att hastighetsgränserna efterlevs.

    Kanske upplever t om trafikpoliserna själva tillslut att det är löjeväckande låga gränser i förhållande till bilpark och väglag och bara gör sina kontroller för att blidka arbetsgivaren och uppfylla kvoten som sedan kan rapportera uppåt.

    De verkar inte direkt övernitiska om man ska vara ärlig redan idag. De har andra prioriteringar än hastighetsöverträdelser. Underbemannade som de är.
    Så är det. Att vara konformistisk innebär inte nödvändigtvis att vi agerar i enlighet med statens önskemål. Det viktiga är att det utåt sett ser ut som att vi gör det. När det kommer till kritan är ingen beredd att på riktigt opponera sig för att ändra på systemet så att det tar en annan riktning och skulle någon mot förmodan försöka blir denne snabbt nedtryckt i skoskaften igen. De politiska tjänstemännen på Trafikverket kan således fortsätta i samma anda, år efter år.

    Det kan för övrigt tyckas irrationellt att sänka hastighetsgränserna när de ändå inte efterlevs, men jag skulle tro att det enbart handlar om att metoderna för att få människor att följa hastighetsgränserna ännu inte är fullt utvecklade. T ex så finns i Trafikverkets långsiktiga strategi ett successivt införande av geofencing där det blir omöjligt att köra snabbare än gällande hastighetsgräns. En annan teknik som redan används i begränsad skala är försäkringspremie kopplat till automatisk övervakning av körprofil, vilket jag vill minnas diskuterats flitigt i bl.a. den här tråden tidigare.

    Är man Maoist, vilket vi i särskilt hög utsträckning är just i Sverige, är det ju en fantastisk tanke att kunna programmera in ett för mänskligheten högre mål i maskinernas algoritmer och sedan låta detta mål kontrollera befolkningen. Naturligtvis är det ingen annan än staten som kan bestämma vad ett sådant högre mål skall vara.
    Senast redigerat av CFr den 2019-11-20 klockan 13:53.

  8. #628
    Alltid på väg mot nya mål Hoztics avatar
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
    Hoj
    K1300S
    Inlägg
    20 547
    Några saker har slagit mig när jag tittar mig omkring i trafikmiljön:
    Om någon svänger tight framför en annan bil så bromsar man inte, man fortsätter med samma tempo som innan, möjligen tutar eller blinkar man med helljuset. Jag ska ju inte behöva ändra mig för att du gör fel. Det syns ju extra tydligt i mörker, och man hör om dubbdäck börjar bromsa.

    Folk planerar sin körning sämre och sämre, man läser inte av trafikmiljön runt omkring sig, istället kan man köra om 50m före ett rödljus och sen glida med låsta hjul mot korsningen.

    Motorvägar, med planfria korsningar, viltstängsel mm har belysning som ger dagsljus mitt i natten, men ju mindre vägarna är, och ju mer oskyddade trafikanter det är, desto sämre belysning är det. Många korsningar i villakvarter är ju kolsvarta, där det rör sig allt från barn till husdjur. Visserligen är det inte statens vägar, men Tragikvärket utfärdar ju ändå riktlinjer, och det är sällan man ser trasiga lampor över en motorväg, på småvägarna så är dom trasiga år ut och år in utan att någon lagar dom.
    Dom säger att man inte blir lyckligare av en massa pengar, men jag är förbanne mig villig att testa!

    Every man dies, but not every man really lives

    Kolla mina hojbilder: www.hoztic.se
    Senast uppdaterad: Is-racing SM Gubbängen, 2012-02-07, totalt >10000 bilder!

  9. #629
    Medlem
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Limhamn
    Hoj
    Street Triple RS -18
    Inlägg
    870
    Citat Ursprungligen postat av Harmon Rabb Visa inlägg
    Ligger mycket i det du skriver, men risken man tar när man sänker hastigheterna är att trafikanterna inte längre respekterar dem. I synnerhet när det inte finns övervakning nog att se till att hastighetsgränserna efterlevs.

    Kanske upplever t om trafikpoliserna själva tillslut att det är löjeväckande låga gränser i förhållande till bilpark och väglag och bara gör sina kontroller för att blidka arbetsgivaren och uppfylla kvoten som sedan kan rapportera uppåt.

    De verkar inte direkt övernitiska om man ska vara ärlig redan idag. De har andra prioriteringar än hastighetsöverträdelser. Underbemannade som de är.
    Om majoriteten bryter mot en lag eller regel kan man ifrågasätta om det är en bra lag eller regel. Det bör vara så att en lag eller regel är enkel att förstå och känns rimlig att hålla sig till, annars är det en dålig regel eller lag. I regel. Tycker jag.
    Föredettahojar: AR 125 -85 | ZZR 1100 -96 | Z1000 -09 | Street Triple R -13

    Om julmust ska heta vintermust, så ska fan vinterhjul heta vintervinter!!

  10. #630
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 296
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Om majoriteten bryter mot en lag eller regel kan man ifrågasätta om det är en bra lag eller regel. Det bör vara så att en lag eller regel är enkel att förstå och känns rimlig att hålla sig till, annars är det en dålig regel eller lag. I regel. Tycker jag.
    Trafikverket (och ytterst våra politiker och vi som väljer dem) har gång på gång visat att de inte tänker så. Antaganden om hastighet i nollvisionen får inte ifrågasättas, utan utgångspunkten är alltid att diskutera ytterligare metoder för att uppnå maximal måluppfyllnad.

  11. #631
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    1 326
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg
    Jag vet inte om jag sagt det tidigare men det är inte Nollvisionen att minska antalet olyckor utan konsekvenserna av en olycka ska vara noll döda och allvarligt skadade!

    För bilister alltså, vajerräcken minskar antalet döda och allvarligt skadade bilister på bekostnad av motorcyklisters säkerhet.

    Det ska vara lätt att göra rätt i trafiken och misstag ska inte straffas med döden.
    Vägar, gator och fordon ska anpassas och utformas efter människans förutsättningar.
    Ja, om det handlar om bilister alltså...
    https://www.trafikverket.se/resa-och...-nollvisionen/
    Njae. Inte specifikt konsekvenserna utan hänseende till antalet olyckor?

    Utgångspunkten för Nollvisionen är det etiska ställningstagandet att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken.
    I ovan tänker jag att både minskade konsekvenser och minskat antal olyckor passar in?
    Senast redigerat av zoda den 2019-11-20 klockan 17:28.

  12. #632
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Njae. Inte specifikt konsekvenserna utan hänseende till antalet olyckor?



    I ovan tänker jag att både minskade konsekvenser och minskat antal olyckor passar in?

    https://www.trafikverket.se/resa-och...-nollvisionen/

    Var hittar du att olyckor ska minska?
    Var hittar du att människan är delaktig?
    Var hittar du att människan ska bli bättre trafikant?

    Det är Noll Vision att inte människan finns med annat än som en siffra i antalet död eller svårt skadad.

    Det är Noll Vision att inte man informerar om hur vi som trafikanter kan bli bättre i trafiken.

    Det är Noll Vision att inte se mer än siffra på ett antal döda i trafiken.

    Trafiksäkerhetsverket informerade och försökte minska antalet olyckor, och därmed i förlängningen, antalet döda och skadade.

    Nu är säkerhet borta och antalet olyckor får öka bara antalet dödade och svårt skadade inte gör det...

    För om konsekvenserna av de ökade antalet olyckor inte blir död eller allvarligt skada är Nollvisionen uppfylld!

    Noll Vision, särskilt för oss som kör motorcykel!

    Vi kan tänka att Tragikvärket vill vårt bästa men det är siffrorna de bryr sig om!
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  13. #633
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Ja
    Hoj
    Ok
    Inlägg
    1 326
    Citat Ursprungligen postat av Old Badger Visa inlägg

    https://www.trafikverket.se/resa-och...-nollvisionen/

    Var hittar du att olyckor ska minska?
    Var hittar du att människan är delaktig?
    Var hittar du att människan ska bli bättre trafikant?

    Det är Noll Vision att inte människan finns med annat än som en siffra i antalet död eller svårt skadad.

    Det är Noll Vision att inte man informerar om hur vi som trafikanter kan bli bättre i trafiken.

    Det är Noll Vision att inte se mer än siffra på ett antal döda i trafiken.

    Trafiksäkerhetsverket informerade och försökte minska antalet olyckor, och därmed i förlängningen, antalet döda och skadade.

    Nu är säkerhet borta och antalet olyckor får öka bara antalet dödade och svårt skadade inte gör det...

    För om konsekvenserna av de ökade antalet olyckor inte blir död eller allvarligt skada är Nollvisionen uppfylld!

    Noll Vision, särskilt för oss som kör motorcykel!

    Vi kan tänka att Tragikvärket vill vårt bästa men det är siffrorna de bryr sig om!
    Om målet är att ingen ska dödas eller skada allvarligt så kan väl minskat antal olyckor vara del i det?

  14. #634
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av zoda Visa inlägg
    Om målet är att ingen ska dödas eller skada allvarligt så kan väl minskat antal olyckor vara del i det?
    Vi som är uppfödda med trafiksäkerhetsverket kan tänka så! Och så borde man tycka och tänka i min värld!

    Men om det sker en väldans massa olyckor men ingen dör eller blir allvarligt skadad är då Noll Vision uppfylld eller inte?

    Många lever tyvärr kvar i det gamla att vi som trafikanter ska vara duktiga och hänsynsfulla i trafiken så vi minskar antalet olyckor.

    Men det är inte målet!

    Målet är noll döda och allvarligt skadade!

    Hittar du någonstans att olyckorna ska minska?
    Eller
    Hittar du att antalet döda och allvarligt skadade ska minska?
    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  15. #635
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 296
    Generalsekreteraren på NTF var ju ute i media idag (apropå bilbältesanvändning) och tog upp att detta är ett "förlorat decennium" när det gäller informationskampanjer om bl.a. normer och beteenden i trafiken.

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/bi...llt-1.20550735

  16. #636
    Medlem Old Badgers avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Utanför Sötälje
    Hoj
    Engelska sporthojar
    Inlägg
    3 955
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Generalsekreteraren på NTF var ju ute i media idag (apropå bilbältesanvändning) och tog upp att detta är ett "förlorat decennium" när det gäller informationskampanjer om bl.a. normer och beteenden i trafiken.

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/bi...llt-1.20550735
    Ja, för "någon" på Tragikvärket har hittat på att information inte fungerar!

    Tyskland hade problem för många år sedan med helljusblink på Autobahn.
    Info och polisinsatser tog bort det på ett halvår!

    Här fick vi sent omsider ett telefonförbud men utan infokampanjer eller prioriterade polisinsatser så har det inte hänt mycket.
    Ute i världen har man ännu inte köpt hela Noll Vision!


    Blodgivare
    http://www.manxradio.com/radioplayer/am/


    "You know the main thing in Life?
    A SENSE OF HUMOUR
    Lose that, and you´re done."

  17. #637
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Generalsekreteraren på NTF var ju ute i media idag (apropå bilbältesanvändning) och tog upp att detta är ett "förlorat decennium" när det gäller informationskampanjer om bl.a. normer och beteenden i trafiken.

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/bi...llt-1.20550735
    Ingen kritik mot dej CFr

    Så bra att man åtminståne tar upp frågan och berättar om det i media men allvarligt.
    Är en 4%skillnad i bilbältesanvändande på vissa orter det som ger störst "bang for the buck" i jämförelse med att t,ex få trafikanter att vara mer uppmärksamma på körningen så olyckor inte uppstår till att börja med??

    Det bara understryker min känsla att förslag på åtgärder från Trafikverket och transportstyrelsen sker i fel ordning...

  18. #638
    Medlem CFrs avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    BMW S 1000 R -15
    Inlägg
    1 296
    Citat Ursprungligen postat av Ozzian Visa inlägg
    Ingen kritik mot dej CFr

    Så bra att man åtminståne tar upp frågan och berättar om det i media men allvarligt.
    Är en 4%skillnad i bilbältesanvändande på vissa orter det som ger störst "bang for the buck" i jämförelse med att t,ex få trafikanter att vara mer uppmärksamma på körningen så olyckor inte uppstår till att börja med??

    Det bara understryker min känsla att förslag på åtgärder från Trafikverket och transportstyrelsen sker i fel ordning...
    Jag länkade till artikeln mer för att den visade på NTF:s frustration över att vi inte längre satsar på informationskampanjer för att förändra beteenden i praktiken. Att bilbältesanvändning skiljer sig med några få procent som nyheten tar upp känns som en ickefråga. Gissar att NTF:s generalsekreteraren passade på att ta upp problematiken i stort med att man inte längre arbetar med beteenden i trafiken, när hon nu ändå blev uppringd av en reporter.

  19. #639
    ¯\_(O_o)_/¯
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Sweden
    Hoj
    R1, XT600Z, XT600E
    Inlägg
    2 854
    Citat Ursprungligen postat av CFr Visa inlägg
    Jag länkade till artikeln mer för att den visade på NTF:s frustration över att vi inte längre satsar på informationskampanjer för att förändra beteenden i praktiken. Att bilbältesanvändning skiljer sig med några få procent som nyheten tar upp känns som en ickefråga. Gissar att NTF:s generalsekreteraren passade på att ta upp problematiken i stort med att man inte längre arbetar med beteenden i trafiken, när hon nu ändå blev uppringd av en reporter.
    Ingen fara, jag förstod hur du tänkte, visste bara inte hur jag skulle undvika att "skjuta budbäraren", hahaha.

  20. #640
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Tumba
    Hoj
    Yamaha XJ 900 -85
    Inlägg
    783
    Citat Ursprungligen postat av doolar Visa inlägg
    Om majoriteten bryter mot en lag eller regel kan man ifrågasätta om det är en bra lag eller regel. Det bör vara så att en lag eller regel är enkel att förstå och känns rimlig att hålla sig till, annars är det en dålig regel eller lag. I regel. Tycker jag.
    Finns bra beskrivet i den här. En av mina favoriter på youtube. Såg nu att det kommit en del 2 för bara ett par dagar sedan, ska ta och kolla på den i helgen.


Sidan 32 av 32 FörstaFörsta ... 726272829303132

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  

irish
Vill du annonsera ovan? Klicka här