Noll vision - i praktiken

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag håller fullständigt med dig. Antalet olyckor behöver inte minskas. Misär för oss på två hjul... :huvet

Det finns inget om att minska antalet olyckor bara att konsekvenserna inte innebär död eller svårt skadad. Därför måste hastighet, hastighet, hastighet sänkas... :fakta

Nollvisionen är en genialisk ide utifrån ett politiskt perspektiv. Nollvisionen satte Sverige på kartan ute i den stora världen, ute i Europa och även USA... Alla pratar om den svenska Nollvisionen...

Nollvisionen är dock en riktigt dålig ide utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Jag förstår att de valde den beskrivningen som de gjorde eftersom de då kan fokusera enbart på hastighet och inget annat.
Skulle de istället fokusera på mänskliga beteenden och jobba för att ändra folks vanor med vårdslöshet, mobilsurfande, trafikattityd, usla omkörningar, aggressioner, droger och alkohol så skulle det kosta hur mycket pengar som helst och vara oändligt svårt, speciellt när det även innefattar att man måste samarbeta mellan myndigheter, lagförande instanser och forskningsvärlden. Det blir för mycket för en stackars trafikdirektör helt enkelt... :)

...och tänk OM det faktiskt skulle ge resultat, vem skulle då få ta på sig äran när alla småpåvar ska slåss om rampljuset? Med en hastighetsfokuserad Nollvison så äger TV detta rakt av och ingen annan kan stövla in och röra om. Dessutom är det ganska enkelt i praktiken. Minska hastigheten så får det ju automatisk effekten av att färre dör, det behöver man ju inte vara Einstein för att räkna ut. Det fungerar faktiskt.

Dock så är det så att med ENBART hastighetsfokus så kommer man bara att komma till en viss gräns eftersom det fortfarande kommer att vara minst 30-40 % som kör ihjäl sig med droger/alkohol/vårdslöshet osv i bagaget vilket i praktiken innebär att Nollvisionen är omöjlig att uppnå...

När resten av världen upptäcker det här så kommer TV att förlora sin politiska poäng...också... undrar om de har tänkt på detta?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Vi är snart här igen.

Sedan ett antal olyckor inträffat infördes dock i Storbritannien 1844 en lag som stadgade att 100 meter före varje landvägsångvagn och senare även motordrivet fordon skulle gå en man med röd flagga, och maximihastigheten bestämdes till 6 kilometer i timmen. Denna lag upphävdes först 1896, och gjorde att Storbritannien kom att hamna långt efter övriga länder i biltrafikens utveckling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilens_historia
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Den väg som renoveras/byggs om mellan Enköping och avfarten till Fjärdhundra skall inte bli 1-2-1?
Enligt de streck som finns där nu på den ca 2 mil "nya vägen" blir det två mötande filer samt breda vägrenar.
Detta trots att vägen är nästan 4 filer bred.
Lite underligt då jag trodde att de i princip alltid gjorde 1-2-1 vid vägbyggen nu?
 
Last edited:

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Havererad lastbil blir ståendes i höger körfält på motorväg under flera timmar. Ingen bryr sig, och till sist så dör en person, medans två blir allvarligt skadade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/trafikverket-vi-forstod-inte-hur-allvarligt-det-var

Noll vision: för många kör på slentrian utan att se sig för, för få förstår trafikspelet, överhuvudtaget ingen övervakar och konsekvenserna för den som gör fel är antingen skrattretande lama - eller innebär dödsstraff.

Kan någon tänka sig en havererad lastbil som står kvar i ett körfält under timmars tid på tyska Autobahn?
Ha ha ha!

...så varför skall det vara så i Sverige?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Havererad lastbil blir ståendes i höger körfält på motorväg under flera timmar. Ingen bryr sig, och till sist så dör en person, medans två blir allvarligt skadade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/trafikverket-vi-forstod-inte-hur-allvarligt-det-var

Noll vision: för många kör på slentrian utan att se sig för, för få förstår trafikspelet, överhuvudtaget ingen övervakar och konsekvenserna för den som gör fel är antingen skrattretande lama - eller innebär dödsstraff.

Kan någon tänka sig en havererad lastbil som står kvar i ett körfält under timmars tid på tyska Autobahn?
Ha ha ha!

...så varför skall det vara så i Sverige?

Utländsk lastbilschaufför?
 

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Vi är snart här igen.

Sedan ett antal olyckor inträffat infördes dock i Storbritannien 1844 en lag som stadgade att 100 meter före varje landvägsångvagn och senare även motordrivet fordon skulle gå en man med röd flagga, och maximihastigheten bestämdes till 6 kilometer i timmen. Denna lag upphävdes först 1896, och gjorde att Storbritannien kom att hamna långt efter övriga länder i biltrafikens utveckling.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bilens_historia

Vi är snart där igen. Förslag på att maximera hastigheten i Gbg till 40Km/h. Tipsa inte om flaggbäraren för då kommer den gubben tillbaka igen också..
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Utländsk lastbilschaufför?

Ja, givetvis - och högst troligt en chaufför som inte tillåts ringa bärgare för sin åkare.
Gör han det så får han också betala ur egen ficka. Istället sitter åkaren och gör sig oanträffbar och inväntar att slappesverige skall kratsa kastanjerna ur elden genom att myndgheterna ringer bärgare åt honom - och därigenom också tar kostnaden som uppstår.

I alla civiliserade länder så tvångsbärgas en bil bort som står trafikfarligt uppställd, och sedan får den som har intresse av last och/eller lastbil se till att lösa ut fordonet genom att betala bärgningskostnaden, eventuella böter, uppställningskostnad och en expeditionsavgift.

Inte i Sverige. Här är det bättre att folk kör ihjäl sig mot hindret.
Läppspelarland!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Havererad lastbil blir ståendes i höger körfält på motorväg under flera timmar. Ingen bryr sig, och till sist så dör en person, medans två blir allvarligt skadade.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/trafikverket-vi-forstod-inte-hur-allvarligt-det -var

Noll vision: för många kör på slentrian utan att se sig för, för få förstår trafikspelet, överhuvudtaget ingen övervakar och konsekvenserna för den som gör fel är antingen skrattretande lama - eller innebär dödsstraff.

Kan någon tänka sig en havererad lastbil som står kvar i ett körfält under timmars tid på tyska Autobahn?
Ha ha ha!

...så varför skall det vara så i Sverige?


Trafikverket efter dödsolyckan:

”Vi förstod inte hur allvarligt

det var”


Sammanfattar ganska väl vad Noll Vision har åstadkommit! :huvet
När ansvaret tagits bort från trafikanten att själv ansvara för att förebygga olyckor till att sänka hastigheten så att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada. :Bugar

"Därmed gick vi från att lägga kraften på att förebygga olyckor till att fokusera på att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken." https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

När jag tyckte detta för 20 år sedan så var jag ganska ensam och ansågs av många "måla fan på väggen" men jag hade väldans gärna haft fel... :(
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Trafikverket efter dödsolyckan:

”Vi förstod inte hur allvarligt

det var”


Sammanfattar ganska väl vad Noll Vision har åstadkommit! :huvet
När ansvaret tagits bort från trafikanten att själv ansvara för att förebygga olyckor till att sänka hastigheten så att en olycka inte ska betyda död eller allvarlig skada. :Bugar

"Därmed gick vi från att lägga kraften på att förebygga olyckor till att fokusera på att ingen ska dö eller skadas allvarligt i trafiken." https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/det-har-ar-nollvisionen/

När jag tyckte detta för 20 år sedan så var jag ganska ensam och ansågs av många "måla fan på väggen" men jag hade väldans gärna haft fel... :(

Människor vänjer sig väldigt fort vid att bli daddade, se bara på alla försäkringar folk tar nuförtiden.
Alla mishaps måste lösas av någon annan oavsett hur fjuttigt det än är.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Alltså denna jävla rubrik! kan ingen ändra den?
Den är satt med vilje. Trafikverket har noll vision. Det är ett jävla ältande av hastighet hela tiden, och inget annat konstruktivt kommer fram.

I torsdags hölls Sveriges första räckeskonferens i Borlänge, och det tas fan inte mer hänsyn till oss motorcyklister nu än vad det gjordes för 20 år sedan när man började plantera denna vidriga stolpskog.
http://svbrf.se/

75 döda motorcyklister mot räcke, vi har världens högsta andel dödade motorcyklister mot räcken. 20 - 25% av de motorcyklister som dör eller skadas allvarligt gör det mot Trafikverkets räcken - och siffran stiger, i takt med att fler av dessa dödsräcken sätts upp.

Trafikverkets medicin? More of the same.
Mer räcken, av just den modell som dokumenterat dödar motorcyklister.

Noll vision i rubriken sitter där på grund av anledning.
Så illa är det.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Är nog ganska rätt i det mesta.
Gissar att motorcyklar kommer hamna i den grupp med gamla racebilar som Bob beskriver.
Finns inte en chans med en autonom bilflotta att vi får finnas där ute på vägarna. :fakta

Kul avslutning från Bob. :)
-I won't be around to say, "I told you so," though if I do make it to 105, I could no longer drive anyway because driving will be banned. So my timing once again is impeccable.

Sen Amerikaner...
-"Don't believe..not giving up my gun or my truck"
Kanske NRA ska börja lobba för att få in "trucks" i sitt "second amendment"? :hihi
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dystopiskt så det förslår. Det där hänger samman med att många tror att vägnät och fordon bara är till för att förflytta sig från en plats till en annan. Att det finns annat i livet som handlar om upplevelser, frihet, glädje osv - det har man missat.

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Är nog ganska rätt i det mesta.
Gissar att motorcyklar kommer hamna i den grupp med gamla racebilar som Bob beskriver.
Finns inte en chans med en autonom bilflotta att vi får finnas där ute på vägarna. :fakta

Kul avslutning från Bob. :)
-I won't be around to say, "I told you so," though if I do make it to 105, I could no longer drive anyway because driving will be banned. So my timing once again is impeccable.

Sen Amerikaner...
-"Don't believe..not giving up my gun or my truck"
Kanske NRA ska börja lobba för att få in "trucks" i sitt "second amendment"? :hihi

Är inte så orolig att det kommer att bli som i hans utopi så länge jag lever och om det skulle bli så mot slutet av mitt liv spelar det troligtvis mindre roll eftersom jag ändå inte bör sitta bakom ratten eller styret på ett motorfordon.

Tror det är fler än amerikaner som kommer att lägga in en liten protest om man har ett liv som ser ut att vara allt annat än inrutat från det man går upp tills man går och lägger sig.

Att gå promenader och andas ren luft och vistas ute i naturen är kanske det viktigaste, men jag tror inte att folk är beredda att överge friheten det innebär med ett eget fordon som de själva kontrollerar och kan stanna precis var de vill längst vägen spontant.

Dystopiskt så det förslår. Det där hänger samman med att många tror att vägnät och fordon bara är till för att förflytta sig från en plats till en annan. Att det finns annat i livet som handlar om upplevelser, frihet, glädje osv - det har man missat.

Skickat från min SM-G930W8 via Tapatalk

Jag håller med dig helt och hållet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Är inte så orolig att det kommer att bli som i hans utopi så länge jag lever och om det skulle bli så mot slutet av mitt liv spelar det troligtvis mindre roll eftersom jag ändå inte bör sitta bakom ratten eller styret på ett motorfordon.

Tror det är fler än amerikaner som kommer att lägga in en liten protest om man har ett liv som ser ut att vara allt annat än inrutat från det man går upp tills man går och lägger sig.

Att gå promenader och andas ren luft och vistas ute i naturen är kanske det viktigaste, men jag tror inte att folk är beredda att överge friheten det innebär med ett eget fordon som de själva kontrollerar och kan stanna precis var de vill längst vägen spontant.



Jag håller med dig helt och hållet.

Jag vet inte riktigt hur gammal du är men... :tungan ;)
Men jag tror rätt hårt på den här snubben.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=2&v=2b3ttqYDwF0
Det är inte drömmar eller teknologi utan ekonomi.
Då kan det gå fort.
Killen säger i videon att räknar han fel är din utopi här senast 2027...
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top