Körkort 2016

Knug

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2016
Ort
Tibro
Hoj
Kawasaki Er6-n, 09´
Då var man färdig med A2 kortet och kan äntligen ta sig ut på väggarna och köra hoj :banana
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Sådär ja!! A-kortet ✅.
Uppkörningen gick perfa. Fick göra om inbromsningen från 90km/h för jag bromsade för hårt... Tror nästan jag lyfte bakhjulet i inbromsningen efter serpintinbanan men han sa inget så då gjorde jag inte det heller ;)
Lite dålig uppsikt vid infart på motorväg så jag fick göra om den.... Annars bara bra. WOHAAAAAA!!

Stort grattis :tummenupp:banana

- - - Updated - - -

Då var man färdig med A2 kortet och kan äntligen ta sig ut på väggarna och köra hoj :banana

Kung :tummenupp:yoparty - edit : Du borde heta Spiderman, om du kan köra på väggarna :hihi:rofl
 
Last edited:

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2

Korrigera om jag skrivit fel eller missat någon :fakta
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Grattis BrotherJack! =)

Själv så kuggade man teoriprovet idag, fattades 2poäng :huvet :confused:
Så blir till att åka till sturbuder (Sthlm) på måndag med ett nytt försök, så tänkte höra bara om det finns något vettigt ställe att parkera bilen på i närheten?

Ska skriva upp på Västra Järnvägsgatan 7 (111 64)
Finns säker någon i detta forum som har koll tänkte jag =)

Är inte tåg något alternativ för det är ju mitt inne i smeten :p Jag skrev upp i Stockholm förra året men av den anledningen att jag jobbade hos en kund och veckopendlade med tåg.
 

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Är inte tåg något alternativ för det är ju mitt inne i smeten :p Jag skrev upp i Stockholm förra året men av den anledningen att jag jobbade hos en kund och veckopendlade med tåg.

Nja, helst bil. Sen så blir resan billigare med bil såg jag nu =)
 

Skumberg

Ny medlem
Gick med
13 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Jag håller på med A-kortet just nu och det går bra. Dock undrar jag lite över storleken på övningsbanan jag kör på med körskolan. Den känns väldigt liten i jämförelse med Trafikverkets video (högfart och bromsning). Jag måste verkligen gasa fullt och växla från 1:an direkt till 3:an för att hinna få upp hojen i fart, och ändå hinner jag inte upp i 50 km/h förrän jag redan kört igenom halva konbanan. Det kan väl ändå inte vara så det ska gå till?

Ni som har kört upp, var det stor skillnad mellan er övningsbana och Trafikverkets? Jag känner bara att det sista man vill behöva göra vid en uppkörning är att köra en annorlunda bana än den man övat på i flera veckor. Det kanske inte spelar så stor roll eller? Enkelt att anpassa sig? Förklarar de ordentligt hur man ska köra vid uppkörningen?
 
Last edited:

iNK

Stolt dalmas, Stolt Moring
Gick med
7 May 2016
Ort
Orsa
Hoj
Z900 ABS -18 Acra
Teorin godkänd =) uppkörning bokad strax efter midsommar =)
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Du får ha lång start sträcka så du är uppe i 50km/h innan du är framme vid första konerna. När jag körde upp hade vi lång startsträcka innan man nådde konerna..

Blir mycket lättare när man är uppe i fart samt har rätt växel så du är klar innan du nått konerna.
 
Last edited:

Jimpe

Ny medlem
Gick med
3 May 2016
Ort
Ljungby
Hoj
00 ingen än
Klarade min uppkörning på A kortet i Halmstad idag :) Allt gick perfekt trots att man var lite nervös innan.
 

BrotherJack

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2016
Ort
örebro
Hoj
2012, KTM 690 Duke
Jag håller på med A-kortet just nu och det går bra. Dock undrar jag lite över storleken på övningsbanan jag kör på med körskolan. Den känns väldigt liten i jämförelse med Trafikverkets video (högfart och bromsning). Jag måste verkligen gasa fullt och växla från 1:an direkt till 3:an för att hinna få upp hojen i fart, och ändå hinner jag inte upp i 50 km/h förrän jag redan kört igenom halva konbanan. Det kan väl ändå inte vara så det ska gå till?

Ni som har kört upp, var det stor skillnad mellan er övningsbana och Trafikverkets? Jag känner bara att det sista man vill behöva göra vid en uppkörning är att köra en annorlunda bana än den man övat på i flera veckor. Det kanske inte spelar så stor roll eller? Enkelt att anpassa sig? Förklarar de ordentligt hur man ska köra vid uppkörningen?
Om du övar mycket så att det sitter som bomben så ska det nog gå bra. Jag försökte också att öva med marginaler dvs att jag prövade att köra höghastighetsbanan i 60km/h och även med en kort accelerationssträcka.
Likaså tränade jag på at köra en tightare lågfart och i ned och uppförsbacke. Om du klarar det då kommer det kännas lättare på provet.

Och ja, banan var annorlunda. Där jag körde upp var det viss sluttning vid lågfart och inbromsning. Så det var bra att ha vant sig vid olika teränger. De verkar inte bry sig om att det inte är som på filmen så det är bara att gilla läget.

De var schysta o förklarade allt ordentligt även om jag sa att jag viste. Då kan man inte ursäkta sig effteråt tänker de väll.
 
Last edited:

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Strax innan lunch idag satt det, nu svävar man på moln.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A

Korrigera om jag skrivit fel eller missat någon :fakta




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Stort grattis Erhug :banana premiärturen redan avklarat antar jag ? :hihi
 

Jimpe

Ny medlem
Gick med
3 May 2016
Ort
Ljungby
Hoj
00 ingen än
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A

Korrigera om jag skrivit fel eller missat någon :fakta




Skickas från min iPhone via Tapatalk

du missade mig 2016-05-25 A kort bor i ljungby körde upp halmstad
 

Bowin

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2015
Ort
Urshult
Hoj
2012 Kawasaki Z750R
Jag körde med en app. iKörkort heter den.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
 

erhug

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Honda NC750X
Får man fråga vad ni kört för läroböcker för teorin?

Läste MC-boken 2 ggr sen traglade jag B-korts frågorna via en websida.
Tänk på att plugga 90% B frågor/trafik, MC frågorna fixar du genom att läsa boken.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Honkarn

Ny medlem
Gick med
11 May 2016
Ort
Bromma
Hoj
'15 Honda NC750X
Ny på forumet, har dammsugit det på information - tack alla som gett tips inför uppkörningen!

Körde upp igår för A på Gillinge men kuggade tyvärr. Säkerhetskontroll och manöverbanorna var inga konstigheter och körningen gick bra, men inspektören tyckte min placering inför högerkurvor såg farlig ut.
Jag är väl medveten om riskerna med högerkurvor och försökte därför tydligt visa det men igår räckte det inte.

Jag söker sikt inför kurvan genom att gå ut mot mittenmarkeringen och skär den sedan men han menar att man bör vara mindre aggresiv i siktjagandet och hålla sig mer mot mitten av sitt körfält inför högerkurvorna. Bara att ta till sig och försöka igen!
Polaren blev underkänd för att han inte i tillräcklig utsträckning sökte sikt inför högerkurva, svårt att hitta balansen på hur de vill ha det verkar det som!

Någon som har några tips på hur man på enklaste sätt uppvisar ett säkert och tryggt beteende vid högerkurva? Hur har ni andra agerat? Någon som fått kommentarer kring detta av inspektören?

Nytt försök om några veckor!
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top