Körkort 2016

Då var man färdig med A2 kortet och kan äntligen ta sig ut på väggarna och köra hoj :banana

Sådär ja!! A-kortet ✅.
Uppkörningen gick perfa. Fick göra om inbromsningen från 90km/h för jag bromsade för hårt... Tror nästan jag lyfte bakhjulet i inbromsningen efter serpintinbanan men han sa inget så då gjorde jag inte det heller ;)
Lite dålig uppsikt vid infart på motorväg så jag fick göra om den.... Annars bara bra. WOHAAAAAA!!

Stort grattis :tummenupp:banana

- - - Updated - - -

Då var man färdig med A2 kortet och kan äntligen ta sig ut på väggarna och köra hoj :banana

Kung :tummenupp:yoparty - edit : Du borde heta Spiderman, om du kan köra på väggarna :hihi:rofl

Last edited:
1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
3. slangklämman, tullinge, A
4. Extrusion, Göteborg/Säve, A - Privat
5. Brother Jack, Örebro, A
6. Knug, Tibro, A2

Korrigera om jag skrivit fel eller missat någon :fakta

Grattis BrotherJack! =)

Själv så kuggade man teoriprovet idag, fattades 2poäng :huvet :confused:
Så blir till att åka till sturbuder (Sthlm) på måndag med ett nytt försök, så tänkte höra bara om det finns något vettigt ställe att parkera bilen på i närheten?

Ska skriva upp på Västra Järnvägsgatan 7 (111 64)
Finns säker någon i detta forum som har koll tänkte jag =)

Är inte tåg något alternativ för det är ju mitt inne i smeten :P Jag skrev upp i Stockholm förra året men av den anledningen att jag jobbade hos en kund och veckopendlade med tåg.

Är inte tåg något alternativ för det är ju mitt inne i smeten :P Jag skrev upp i Stockholm förra året men av den anledningen att jag jobbade hos en kund och veckopendlade med tåg.

Nja, helst bil. Sen så blir resan billigare med bil såg jag nu =)

Jag håller på med A-kortet just nu och det går bra. Dock undrar jag lite över storleken på övningsbanan jag kör på med körskolan. Den känns väldigt liten i jämförelse med Trafikverkets video (högfart och bromsning). Jag måste verkligen gasa fullt och växla från 1:an direkt till 3:an för att hinna få upp hojen i fart, och ändå hinner jag inte upp i 50 km/h förrän jag redan kört igenom halva konbanan. Det kan väl ändå inte vara så det ska gå till?

Ni som har kört upp, var det stor skillnad mellan er övningsbana och Trafikverkets? Jag känner bara att det sista man vill behöva göra vid en uppkörning är att köra en annorlunda bana än den man övat på i flera veckor. Det kanske inte spelar så stor roll eller? Enkelt att anpassa sig? Förklarar de ordentligt hur man ska köra vid uppkörningen?

Last edited:
Teorin godkänd =) uppkörning bokad strax efter midsommar =)

Du får ha lång start sträcka så du är uppe i 50km/h innan du är framme vid första konerna. När jag körde upp hade vi lång startsträcka innan man nådde konerna..

Blir mycket lättare när man är uppe i fart samt har rätt växel så du är klar innan du nått konerna.

Last edited:
Klarade min uppkörning på A kortet i Halmstad idag :) Allt gick perfekt trots att man var lite nervös innan.

Jag håller på med A-kortet just nu och det går bra. Dock undrar jag lite över storleken på övningsbanan jag kör på med körskolan. Den känns väldigt liten i jämförelse med Trafikverkets video (högfart och bromsning). Jag måste verkligen gasa fullt och växla från 1:an direkt till 3:an för att hinna få upp hojen i fart, och ändå hinner jag inte upp i 50 km/h förrän jag redan kört igenom halva konbanan. Det kan väl ändå inte vara så det ska gå till?

Ni som har kört upp, var det stor skillnad mellan er övningsbana och Trafikverkets? Jag känner bara att det sista man vill behöva göra vid en uppkörning är att köra en annorlunda bana än den man övat på i flera veckor. Det kanske inte spelar så stor roll eller? Enkelt att anpassa sig? Förklarar de ordentligt hur man ska köra vid uppkörningen?
Om du övar mycket så att det sitter som bomben så ska det nog gå bra. Jag försökte också att öva med marginaler dvs att jag prövade att köra höghastighetsbanan i 60km/h och även med en kort accelerationssträcka.
Likaså tränade jag på at köra en tightare lågfart och i ned och uppförsbacke. Om du klarar det då kommer det kännas lättare på provet.

Och ja, banan var annorlunda. Där jag körde upp var det viss sluttning vid lågfart och inbromsning. Så det var bra att ha vant sig vid olika teränger. De verkar inte bry sig om att det inte är som på filmen så det är bara att gilla läget.

De var schysta o förklarade allt ordentligt även om jag sa att jag viste. Då kan man inte ursäkta sig effteråt tänker de väll.

Last edited:
Strax innan lunch idag satt det, nu svävar man på moln.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A

Stort grattis Erhug :banana premiärturen redan avklarat antar jag ? :hihi

1. AxelSa, Kalmar, A
2. JwBob, Uppsala, A2
6. Knug, Tibro, A2
7. Erhug, Karlstad, A

du missade mig 2016-05-25 A kort bor i ljungby körde upp halmstad

Jag körde med en app. iKörkort heter den.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

Får man fråga vad ni kört för läroböcker för teorin?

Läste MC-boken 2 ggr sen traglade jag B-korts frågorna via en websida.
Tänk på att plugga 90% B frågor/trafik, MC frågorna fixar du genom att läsa boken.

Ny på forumet, har dammsugit det på information - tack alla som gett tips inför uppkörningen!

Körde upp igår för A på Gillinge men kuggade tyvärr. Säkerhetskontroll och manöverbanorna var inga konstigheter och körningen gick bra, men inspektören tyckte min placering inför högerkurvor såg farlig ut.
Jag är väl medveten om riskerna med högerkurvor och försökte därför tydligt visa det men igår räckte det inte.

Jag söker sikt inför kurvan genom att gå ut mot mittenmarkeringen och skär den sedan men han menar att man bör vara mindre aggresiv i siktjagandet och hålla sig mer mot mitten av sitt körfält inför högerkurvorna. Bara att ta till sig och försöka igen!
Polaren blev underkänd för att han inte i tillräcklig utsträckning sökte sikt inför högerkurva, svårt att hitta balansen på hur de vill ha det verkar det som!

Någon som har några tips på hur man på enklaste sätt uppvisar ett säkert och tryggt beteende vid högerkurva? Hur har ni andra agerat? Någon som fått kommentarer kring detta av inspektören?

Nytt försök om några veckor!

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...