Diskussionstråden för olyckor 2016

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Det kan ju vara så enkelt att han parkerat sin mc/moped någonstans i närområdet och var på väg till fots då han blev påkörd av en bil som sedan smet...
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Angående smitningsolyckan:

http://www.hd.se/2016-08-01/passagerare-hord-efter-mc-olycka

Helsingborgspolisen söker vittnen till den olycka som ledde till en mc-förares död i Helsingborg
– Finns det kanske något tidningsbud eller någon taxichaufför som kan ha sett något är vi tacksamma om de hör av sig till oss, säger Eva-Lotta Hermansson Troedsson, presstalesperson för polisen i Helsingborg, till SVT Nyheter.
När polis och räddningstjänst kom till platsen i lördags morse fann de en mycket svårt skadad man i 30-årsåldern. I närheten av honom låg en mc-hjälm, men ingen mc.
Den svårt skadade mannen fördes till sjukhus men hans liv gick inte att rädda. Dagen efter hörde en man av sig till polisen och uppgav att han blivit skjutsad på mc:n. Han ska ha larmat om olyckan och sedan lämnat platsen med fordonet.
Motorcykeln är tagen i beslag för teknisk undersökning och ytterligare förhör ska hållas med mannen.

Bli skjutsad och sedan ta motorcykeln och köra från platsen i samband med olyckan och lämna sin vän (?) skadad åt sitt öde.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Den 61-årige norske medborgare som omkom i Gnarp i går är den åttonde motorcyklisten som omkommer med mitträcket som primärt krockvåld i år. Till detta ska läggas ett antal svårt skadade där utgången än så länge är oviss.

När tänker Tragikverket dra upp huvudet ur sanden och börja adressera deras tidigare misstag när det gäller val av räckestyp? Kommer man någonsin självkritiskt att analysera skattebetalarnas kostnad för att åtgärda ett val mot bättre vetande, ett val man under många år halsstarrigt försvarat trots att motorcyklisterna själva och grannländerna kommit med sakliga invändningar och till diametralt motsatta slutsatser? Vågar man erkänna en svår tankevurpa - att nollvisionen omformulerats till att prioritera de stora trafikantgrupperna på bekostnad av de mindre?

Eller ska eländet tillåtas fortsätta till dess att dödsräckena tjänat ut sin ekonomiska livslängd?

Man blir som trött. Och less... :mad:
 
Last edited:

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Har det varit fler eller färre olyckor med MC med olycklig utgång i år än förra året? Tycker mig ha läst fler inlägg i parallelltråden till denna än förra året? Eller inbillar jag mig bara?

Tråkigt är det oavsett :(
 

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Ort
Bergum
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Har det varit fler eller färre olyckor med MC med olycklig utgång i år än förra året? Tycker mig ha läst fler inlägg i parallelltråden till denna än förra året? Eller inbillar jag mig bara?

Tråkigt är det oavsett :(

Jag som postar mycket i olyckstråden tycker nog att det varken är fler eller färre. Men vad som slagit mig många ggr är antalet singelolyckor. Dom tycker jag har varit betydligt fler i år.

/B
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Du kan läsa mycket mera i ämnet med färska siffror från 10 augusti på denna länk:

http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Varfor-okar-dodsolyckorna-pa-tvahjulig-MC/

vart det finns en sammanställning gjort av motorcyklisterna på SMC - som i övrigt har löpande kontakt med t. ex. Trafikverket.

Jag noterar även att pressen i stort, och även delar av Trafikverket har börjat intressera sig för körkorts innehavet - Vilket kan betyda att den riktiga MC olyckor och därmed säkerhets höjande åtgärder kan ha mera "realistisk" natur.

Att sänka hastighets gränser t. ex, för att fulla körkortslösa narkomaner på stulna hojar dör med 150 km/t, har ju liksom inte effekt för den majoritet av hojåkerna som sköter sig bra. Ett vänligt tips i debatten, kan därför vara att välja rätt miljö för inspirerad körning..

Läs gärna texten via länken ovan..
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Det är bra att man börjar se en separation i statistiken över vad som är vad.
Det kommer gynna oss hojåkare och det kommer att gynna arbetet att komma tillrätta med problemet.


Hörde (ryktesvägen bör påpekas!) att en dödlig olycka senaste dagarna skett med en person som kört omkring i staden i fråga utan hjälm i några dagar. Fordonet hade framförts i bra hastigheter och som den bekante uttryckte det "utan kontroll". Sen tog turen slut och olyckan var framme.
Även där känner jag lite att ska vi andra dras över samma kam som denne?

Samma sak med folk som är påverkade av olika preparat/drycker. Det borde även där uppmärksammas i större omfattning.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Även där känner jag lite att ska vi andra dras över samma kam som denne?

Som vi har varit inne på i åtskilliga diskussioner genom åren på forumet när den här frågan har kommit upp kommer inte att komma åt dessa individers beteenden genom att bygga om och förändra trafikmiljön. De struntar högaktningsfullt i samhällets normer. Man behöver nya verktyg.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som vi har varit inne på i åtskilliga diskussioner genom åren på forumet när den här frågan har kommit upp kommer inte att komma åt dessa individers beteenden genom att bygga om och förändra trafikmiljön. De struntar högaktningsfullt i samhällets normer. Man behöver nya verktyg.

Eller helt enkelt börja räkna dem som acceptabel förlust.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Eller helt enkelt börja räkna dem som acceptabel förlust.

Frågan är om man inte redan har gjort det inofficiellt sedan länge. Man lägger ju inga vansinniga resurser precis för att komma åt dessa individer. Mer ord än handling. Sedan kan myndigheterna använda statistiken för att tjäna sina egna syften. De förändringar vi sett har nog väldigt lite med verkligheten att göra. Man vill sysselsätta människor. Människor vill försvara sitt eget existensberättigande. Få skulle säga att deras uppdrag är slutfört och avveckla sig själva. Vissa kanske hittar sätt att effektivisera och förbättra. Men det behöver inte nödvändigtvis gå i den riktningen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Från rapporttråden:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=159&artikel=6511509

Mc-förare som orsakade allvarlig olycka smet

Två personer fick föras till USÖ efter olyckan. Foto: Janne Larsson.
En trafikolycka inträffade på E18/E20 i höjd med Baronbackarna på tisdagskvällen. Stundtals var det stopp i trafiken och långa köer.

Olyckan inträffade när föraren i en personbil blev skrämd och fick väja för en motorcykel som körde om vårdslöst på insidan. Det resulterade i att personbilen körde in bakifrån i först en lastbil och sedan in i sidan på ytterligare en lastbil.

En person i personbilen satt fastklämd och räddningstjänsten fick klippa loss personen, därefter fördes två personer till USÖ. Skadeläget är oklart.

Mc-föraren som enligt polisen var den som orsakade olyckan smet från platsen, men är brottsmisstänkt.

En av lastbilarna hade en kamera i förarhytten som filmade hela olycksförloppet, därför säger polisen att man har gott hopp om att hitta mc-föraren.



Somliga av oss jobbar hårt på att bygga relationer, verkar det som...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Från rapporttråden:





Somliga av oss jobbar hårt på att bygga relationer, verkar det som...

Jag ifrågasätter inte att det kan vara fråga om idiotkörning, inte alls. Däremot skulle jag vilja se hur mc är orsak till en olycka där en bilist kör in i framförvarande lastbil p g a idiotomkörning på insidan.

Något haltar betänkligt, sen om jag tror det är motorcyklistens beteende, bilistens beskrivning, polisens agenda eller medias sensationsjakt låter jag vara osagt...tills vidare.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Från rapporttråden:
Somliga av oss jobbar hårt på att bygga relationer, verkar det som...

En väckarklocka för dem som tycker att de kan köra som de vill utan att visa hänsyn till övriga trafikanter.

Jag hoppas att det gick bra för föraren av bilen givet omständigheterna och att man får tag i mc-föraren.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag ifrågasätter inte att det kan vara fråga om idiotkörning, inte alls. Däremot skulle jag vilja se hur mc är orsak till en olycka där en bilist kör in i framförvarande lastbil p g a idiotomkörning på insidan.

Något haltar betänkligt, sen om jag tror det är motorcyklistens beteende, bilistens beskrivning, polisens agenda eller medias sensationsjakt låter jag vara osagt...tills vidare.
'

Absolut, det låter helskumt.
Men, att inte stanna och reda ut saker och ting skapar just sådana här rubriker med "motorcyklist skapar olycka" och alla omkring blir bara än mer övertygade att det är den försvunne hojåkarens fel.

Simpel psykologi säger att du knappast kritiserar den människa som sitter fast i en bil och blöder, utan snarare tar dennes parti gentemot en försvunnen ligist.

Tyvärr kan det inträffade mycket väl vara ett resultat av någon som ligger och pendlar dagligen på hoj - utan körkort, eftersom polarna säger att det är lugnt och att "alla andra gör likadant eftersom ingen någonsin kollar körkort."
När det sedan går överstyr så ger reptilhjärnan rullen - och vi andra får ta smällen med tuffare debattklimat och nya idiotförslag med nummerskylt fram and what not för att... ...åhhh, jag orkar inte.

Har man ställt till det så reder man ut det - det krävs ryggrad för att kunna bära upp ett ett ryggskydd.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
'

Absolut, det låter helskumt.
Men, att inte stanna och reda ut saker och ting skapar just sådana här rubriker med "motorcyklist skapar olycka" och alla omkring blir bara än mer övertygade att det är den försvunne hojåkarens fel.

Simpel psykologi säger att du knappast kritiserar den människa som sitter fast i en bil och blöder, utan snarare tar dennes parti gentemot en försvunnen ligist.

Tyvärr kan det inträffade mycket väl vara ett resultat av någon som ligger och pendlar dagligen på hoj - utan körkort, eftersom polarna säger att det är lugnt och att "alla andra gör likadant eftersom ingen någonsin kollar körkort."
När det sedan går överstyr så ger reptilhjärnan rullen - och vi andra får ta smällen med tuffare debattklimat och nya idiotförslag med nummerskylt fram and what not för att... ...åhhh, jag orkar inte.

Har man ställt till det så reder man ut det - det krävs ryggrad för att kunna bära upp ett ett ryggskydd.

Jag kanske är förhärdad men jag frågar mig hur hon hamnade där?

Jag vill se filmen! Tills dess är inget är sant utom att det varit en olycka.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top