Vad är grejen med HD?

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag blir lite fundersam över alla som pratar om hur mycket vrid det är i HD...
Hur mycket är det? En snabbtitt säger att VRod har 113 Nm, vilket jag inte tycker är så värst mycket. :va

Men, nog skulle jag kunna tänka mig en glidare i garaget.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag blir lite fundersam över alla som pratar om hur mycket vrid det är i HD...
Hur mycket är det? En snabbtitt säger att VRod har 113 Nm, vilket jag inte tycker är så värst mycket. :va

Men, nog skulle jag kunna tänka mig en glidare i garaget.

En V-Rod är ingen HD, det är en Stureplans-folka.
En HD är luftkyld och strokad.
Basta!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag blir lite fundersam över alla som pratar om hur mycket vrid det är i HD...
Hur mycket är det? En snabbtitt säger att VRod har 113 Nm, vilket jag inte tycker är så värst mycket. :va

Men, nog skulle jag kunna tänka mig en glidare i garaget.

När det gäller HD och andra glidare handlar det om formeln:

Upplevd effekt*ljudnivå = "vrid"
 

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Jag blir lite fundersam över alla som pratar om hur mycket vrid det är i HD...

Samma här!
Har jag bara kört en HD, en XR1200, då jag var/är på jakt efter en vettig landsvägscykel att komplettera tvåtaktsstallet med. Till och med jag får ju erkänna att fyrtaktare är betydligt lättare att leva med till vardags..

Nåja, trodde kanske inte riktigt på att jag skulle falla för HD:n, men alla är ju så lyriska över deras motorkaraktär så det vore ju dumt att inte testa när jag nu blev erbjuden en provrunda. Den här modellen skall ju dessutom ha fantastiskt chassi och bromsar enligt insatta källor..

Yeah right.. Blev nog en av historiens kortaste provturer då jag tröttnade ganska omgående.. Cykeln kändes så fruktansvärt tam på alla sätt och vis, totalt karaktärslös och det där berömda vridet märkte jag inget av. Allt som hände var att jag slog i varvstoppet hela tiden, men det kändes ingenstans i kroppen.
Känslan i frambromsen var ungefär som att det satt träbitar istället för bromsbelägg som klämde mot skivorna.
Chassit var dock förvånansvärt smidigt. Därmed inte sagt att det var ett under av lättsvängdhet, men det trollade bort kilona betydligt bättre än jag kunde föreställa mig innan provturen.

Körde en Ducati 998 någon vecka innan HD:n och den gillade jag verkligen motorn i. Raka motsatsen till vad jag är van vid, men den hade helt klart en viss charm ändå.
I min hjärna borde HD:s större men lågtrimmade motor ge en känsla av ännu bättre vrid, vilket jag borde gilla, men nope. Var bland det tamaste jag någonsin kört.

Efter Duccen kändes min lilla Aprilia 250 lite trött, men efter HD:n kändes den extra pigg..:va

Slutraljerat...:lol
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En V-Rod är ingen HD, det är en Stureplans-folka.
En HD är luftkyld och strokad.
Basta!

Men nu svarade du ju inte på frågan. :hihi
Hur mycket vrid har en sån? Roddarna är väl de lite mer effektstinna från fabrik såvitt jag förstått det? (Inte för att jag kan speciellt mycket om harleys)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Vrod effektstinnaste HD = 115 hk ur 1200cc vattenkyld motor. 116Nm vid 7000 rpm i vrid.

BMW R1200RS för att ta ett exempel på annan tvåcylindrig vattenkyld hoj:
125 hk och 125 Nm vid 6500 rpm. Utan att anses som monstervrid eller effektstinn. Men å andra sidan gäller ju inte formeln heller. KTM skall vi bara inte prata om.

Nej, nog är det annat än motor det handlar om och det kan väl vara trevligt nog? :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Men nu svarade du ju inte på frågan. :hihi
Hur mycket vrid har en sån? Roddarna är väl de lite mer effektstinna från fabrik såvitt jag förstått det? (Inte för att jag kan speciellt mycket om harleys)

Mest effektstinna från fabrik är V-rod Destroyer.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vrod effektstinnaste HD = 115 hk ur 1200cc vattenkyld motor. 116Nm vid 7000 rpm i vrid.

BMW R1200RS för att ta ett exempel på annan tvåcylindrig vattenkyld hoj:
125 hk och 125 Nm vid 6500 rpm. Utan att anses som monstervrid eller effektstinn. Men å andra sidan gäller ju inte formeln heller. KTM skall vi bara inte prata om.

Nej, nog är det annat än motor det handlar om och det kan väl vara trevligt nog? :)

Jag tror att just motorbiten är en mycket central del i vad som skiljer H-D från mycket annat. Karaktären hos en Harley-pattern-motor är speciell. Vilket många har i tråden har försökt beskriva.
Men därmed inte sagt att alla gillar det.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag blir lite fundersam över alla som pratar om hur mycket vrid det är i HD...
Hur mycket är det? En snabbtitt säger att VRod har 113 Nm, vilket jag inte tycker är så värst mycket. :va

Men, nog skulle jag kunna tänka mig en glidare i garaget.

Det "vanligt folk" ofta menar när det säger att en hoj har ett skönt vrid, är att vridmoment/effekt kommer tidigt (långt ner i registret). H-D har ju inte mer litervrid än de flesta andra motorcykelmärken. Är det rätt inställt tunat, så brukar en H-D i bästa fall ha ett litervrid kring eller strax under 100Nm/liter. Dvs som det ser ut på de flesta andra sugmotorer.

Förr var ju H-D.s motorer väsentligt större än de flesta andra. Men idag har ju många sporthojar blivit rätt stora pga kubikhetsen. Tom på sporthojssidan ligger ju både KTM och Ducati strax under 1300cc. Så det är inte långt ifrån H-D.s klassiska evomotor på 1340cc som tillverkades mellan år 1984 och 2000.

Dock så ger ju säkerligen en 1340 evon mer vrid nere på låga varv. Det är ju svårt att undgå med båtkammar och långslagig geometri.

Sen är det ju också ngt speciellt med gemensam vevtapp och 45graders cylindervinkel som många personer gillar. Än idag så hör iaf jag direkt skillnad på en 45-gaders-harley-pattern-motor och vilken klon som helst. Det är fascinerande att det är så än idag, när så många mc-märken tillverkar H-D-lookalikes.
De enda icke H-D-motorer som har samma gång är aftermarketmotorer som tex S&S. Men nu kommer vi in på ngt annat med H-D, den helt magnifika eftermarknaden. Jag tror det finns närmare 100 off the shelf kamaxlar att välja på bara till sportster.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kapar tråden lite, eftersom här verkar finnas många som har koll på HD!

Om jag ska hyra en för en dag - det blir lite kurviga vägar, hyfsat mycket nästan rak landsväg och lite stadstrafik - vilken av de här borde jag välja för att få den där riktiga HD-känslan? Är själv inne på Street Glide, men det finns kanske någon annan som är bättre?

* Street Glide

* Electra Glide

* Road King

* Heritage Softail Classic

* Fat Boy

* Sportster 883

* Sportster 1200

Skriv gärna också en kort motivering varför jag inte ska välja HD över huvud taget, utan en Suzuki GSX-R1000 istället. :hihi
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Just att HD inte verkar färdig från fabrik? 100 olika kamaxlar till Sportster?
Träffade på en snubbe som hade 120hkr i sin HD. Den gick som fan men hade kostat
honom nästa som att köpa två hojar:tungan
Sedan åker det omkring en massa wannabes på HD men det kan vi ta i en annan tråd:huvet
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det finns ju mängder av sådana grupperingar i mc-kretsar, Ducati-klubben t.ex där det är viktigare att diskutera mer om italien, mat och livsstil än vad det är att diskutera Ducati. Eller kanske BMW-klubben där det är en dödssynd att köra annat än originaltillbehör om något ska ändras?

Vi är nog alla lika goda kålsupare när det gäller våra nörderier :)
Ja alla är vi nördar på något!

Kör en anonym trist Honda utan fräck image a la HD, Ducce, o de andra "fräckehojjarna".
Mest för att det är kul. Oftast ensam. Kör inte hoj för att få vänner. Det får man automatiskt. Trevlig bieffekt inte ett mål i sig.
En lagomhoj som jag går igång på. I all min töntighet. :lol

Körde BMW något år, men bara för att jag gillade hojjen.
Jag nördar på andra saker. :rock
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kapar tråden lite, eftersom här verkar finnas många som har koll på HD!

Om jag ska hyra en för en dag - det blir lite kurviga vägar, hyfsat mycket nästan rak landsväg och lite stadstrafik - vilken av de här borde jag välja för att få den där riktiga HD-känslan? Är själv inne på Street Glide, men det finns kanske någon annan som är bättre?

* Street Glide

* Electra Glide

* Road King

* Heritage Softail Classic

* Fat Boy

* Sportster 883

* Sportster 1200

Skriv gärna också en kort motivering varför jag inte ska välja HD över huvud taget, utan en Suzuki GSX-R1000 istället. :hihi
Du ska ju prova alla olika typer av hojjar o köpa den DU gillar mest. :tummenupp
Jag skulle valt en av de läckra Sportster, de är vansinnigt fräcka!! Om du ska ha HD.

Men tänk om du gillar en grussmiskmaskin bäst? Testa så vet du!
Själv går jag igång på högvarviga och reaktionssnabba motorer med ylande ljud, så V2 går bort.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Just att HD inte verkar färdig från fabrik? 100 olika kamaxlar till Sportster?
Träffade på en snubbe som hade 120hkr i sin HD. Den gick som fan men hade kostat
honom nästa som att köpa två hojar:tungan
Sedan åker det omkring en massa wannabes på HD men det kan vi ta i en annan tråd:huvet

Det jag försökte förklara var mer att HD-världen är så enormt mycket större än bara företaget Harley-Davidson och deras modellutbud sedan 1903. Det kan vara svårt för en vanlig hojkonsument att förstå.
Att kostnadsjämföra någons hojbygge med inköpspriset för vanliga butikshojar är ju rätt talande.
Jag tror inte att så många av oss som söker utlopp för vårt tekniska och estetiska sinne ens tänker i de banorna. Det vore som om jag skulle sätta budgeten för min träbåt i relation till vad en plastbåt hade kostat. Som om jag skulle vilja sitta sysslolös i ett dretfult polyestertråg.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Du ska ju prova alla olika typer av hojjar o köpa den DU gillar mest. :tummenupp
Jag skulle valt en av de läckra Sportster, de är vansinnigt fräcka!! Om du ska ha HD.

Men tänk om du gillar en grussmiskmaskin bäst? Testa så vet du!
Själv går jag igång på högvarviga och reaktionssnabba motorer med ylande ljud, så V2 går bort.

Köpa den jag gillar bäst? Det har jag ju redan gjort! :banana Den har allt jag vill ha, så är inte ute efter att köpa nytt. :)

Vad gäller hyra HD för en dag så blir det lite dyrt att hyra dem allihopa, bara för att prova dem. ;) Men har funderat lite på Sportstern, även om det lite grand lutar åt Street Glide.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Köpa den jag gillar bäst? Det har jag ju redan gjort! :banana Den har allt jag vill ha, så är inte ute efter att köpa nytt. :)

Vad gäller hyra HD för en dag så blir det lite dyrt att hyra dem allihopa, bara för att prova dem. ;) Men har funderat lite på Sportstern, även om det lite grand lutar åt Street Glide.

Om du ska åka kurviga vägar och inte vill åka BigTwin så är det nog bra att välja ngn med Dyna-chassie, dvs de modeller som har vanlig svingarm. De brukar ha bäst väghållning. Street Glide är just en Dyna.
Övriga BigTwin-modeller har sk softtail-ram. (Ser ut som stelhäck)
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Om du ska åka kurviga vägar och inte vill åka BigTwin så är det nog bra att välja ngn med Dyna-chassie, dvs de modeller som har vanlig svingarm. De brukar ha bäst väghållning. Street Glide är just en Dyna.
Övriga BigTwin-modeller har sk softtail-ram. (Ser ut som stelhäck)

Bra väghållning kan ju allt som oftast vara bra att ha. :) Tack för tipset!
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Om du ska åka kurviga vägar och inte vill åka BigTwin så är det nog bra att välja ngn med Dyna-chassie, dvs de modeller som har vanlig svingarm. De brukar ha bäst väghållning. Street Glide är just en Dyna.
Övriga BigTwin-modeller har sk softtail-ram. (Ser ut som stelhäck)

Ja det stämmer. Jag har en Dyna Superglide och den går precis som vilken annan väl fungerande hoj som helst på kurviga vägar. Hojen känns dock otymplig och tung när den ska baxas omkring med fötterna på marken men det går att leva med.

I övrigt är nog allt OK utom att bromsarna är för dåliga för min smak. Det går nog inte att få ordning på med mindre än att man får dit dubbla skivor fram och även byter huvudbromscylindern som inte kommer att stämma annars. Det är inte så att man måste sätta ner fötterna eller är tvingad att använda bakbromsen men det går inte att göra en hård inbromsning som kan komma att krävas om något går fel.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top