Fz1 ?

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Snart 8000 mil alltså? Hur fungerar motorn efter så många mil? Drar olja, ryker?

Den står ute och startar som en klocka, drar ca 2 dl olja mellan servicarna och spinner som den Yamaha den är.

andrahandsvärdet är nog tyvärr typ 12 kr men ser man till helheten så har det varit hyffsat billiga mil.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag tror det är lite av "milnojan" vi lider av här uppe i skandinavien där hojarna körs 300mil om året.
I varmare klimat används ju faktiskt de flesta hojar till bruks och inte som nöjesmaskiner som vi gör här i norden.

Servar man enl vad som står i boken och allmänt sköter sin cykel så ska ju inte 8000mil vara slutet precis.

Gjorde du din ventiljustering på Yamahacenter? Vet du vad dom tar?
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Den står ute och startar som en klocka, drar ca 2 dl olja mellan servicarna och spinner som den Yamaha den är.

andrahandsvärdet är nog tyvärr typ 12 kr men ser man till helheten så har det varit hyffsat billiga mil.
Okej, kul att dom funkar efter ca 2 varv runt jorden :)
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Min förra, en MT03-07 blev inlöst vid 7500 pga en skrapad tank och sving, och då var det en stånka som mådde bra för åldern.
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
någon här med ABS på sin fz1 som vet hur ABSen reagerar på bakhjulsåkning? min mt07as ABS ballar ur ibland men vet inte vad det beror på, har provat att låsa framhjulet i luften utan att de ballat ur.
tänker så att inte fz1ans abs är ännu känsligare eftersom den är ett par år äldre.
inte så kul o stänga av tändningen o starta om hojen i farten hela tiden.
lr har den samma funktion som ktm har? dvs ABSen stängs av när man åker på slangen?
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
någon här med ABS på sin fz1 som vet hur ABSen reagerar på bakhjulsåkning? min mt07as ABS ballar ur ibland men vet inte vad det beror på, har provat att låsa framhjulet i luften utan att de ballat ur.
tänker så att inte fz1ans abs är ännu känsligare eftersom den är ett par år äldre.
inte så kul o stänga av tändningen o starta om hojen i farten hela tiden.
lr har den samma funktion som ktm har? dvs ABSen stängs av när man åker på slangen?

Låter inget vidare ju! Ballar den ur när du åker på bakhjulet? Vad händer då?
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
någon här med ABS på sin fz1 som vet hur ABSen reagerar på bakhjulsåkning? min mt07as ABS ballar ur ibland men vet inte vad det beror på, har provat att låsa framhjulet i luften utan att de ballat ur.
tänker så att inte fz1ans abs är ännu känsligare eftersom den är ett par år äldre.
inte så kul o stänga av tändningen o starta om hojen i farten hela tiden.
lr har den samma funktion som ktm har? dvs ABSen stängs av när man åker på slangen?

Jag har aldrig märkt något sådant. Men jag va iofs ingen bakhjulskung när jag körde fz1.
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
någon här med ABS på sin fz1 som vet hur ABSen reagerar på bakhjulsåkning? min mt07as ABS ballar ur ibland men vet inte vad det beror på, har provat att låsa framhjulet i luften utan att de ballat ur.
tänker så att inte fz1ans abs är ännu känsligare eftersom den är ett par år äldre.
inte så kul o stänga av tändningen o starta om hojen i farten hela tiden.
lr har den samma funktion som ktm har? dvs ABSen stängs av när man åker på slangen?
Jag har ABS. Jag har aldrig fått problem med att ABS-systemet ballar ur. Jag kan visserligen inte köra flera km på bakan då jag inte fått kläm på hur man ska styra hojen men efter 3-500 meter och till varvstopp på trean (ca 200km/h) så fungerar ABS:en fortfarande.
 

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Jag har ABS. Jag har aldrig fått problem med att ABS-systemet ballar ur. Jag kan visserligen inte köra flera km på bakan då jag inte fått kläm på hur man ska styra hojen men efter 3-500 meter och till varvstopp på trean (ca 200km/h) så fungerar ABS:en fortfarande.

Nu är jag ingen slang kung (eftersom jag inte kan) men varför till varvstopp i 3:an ? Är det för att du drar upp den i 3:an och det roliga slutar när 3:an varvat ut ?

Själv kommer jag bara upp på slangen 10-30m och bara om jag har en hoj som är stark nog att powerwheela, att koppla upp den är överkurs för mig :)
 

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Nu är jag ingen slang kung (eftersom jag inte kan) men varför till varvstopp i 3:an ? Är det för att du drar upp den i 3:an och det roliga slutar när 3:an varvat ut ?

Själv kommer jag bara upp på slangen 10-30m och bara om jag har en hoj som är stark nog att powerwheela, att koppla upp den är överkurs för mig :)
Nja drar oftast upp den på ettan eller tvåan sen växlar jag. Men har inte vågat växla till fyran ännu :p Har bara kört hoj sen slutet på juni i år och lärde mig på slutet av säsongen att växla på bakhjulet. :)
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
Bilder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Du har provkört? Hur upplever du den mot din CB 600?
uploadfromtaptalk1451842767038.JPG

Japp, provkörde för ett par veckor sedan. Fick hem den idag.
Kort och gott så kan man väl säga att den är som en CB600 på steroider. Allt är vassare. Det som framförallt imponerade av någon anledning var vilket jävulskt bett det var i frambromsen
 
Last edited:

Arn87

Medlem
Gick med
25 Dec 2015
Ort
Katrineholm
Hoj
Yamaha FZ1 N
Det kan jag tro...
Byter till annat eller? Vad isf?
2ff712fee1e58f5da69b10916bfbf6df.jpg


Bjuder på en bild innan den försvinner.

Det blir en Suzuki GSX-R1000 ist.
Trivs extremt bra med min FZ1 men man måste ju testa flera hojar. Detta är min första hoj. :)
 

FazerS2

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2015
Ort
Södermanland
Hoj
Fazer One
View attachment 426195

Japp, provkörde för ett par veckor sedan. Fick hem den idag.
Kort och gott så kan man väl säga att den är som en CB600 på steroider. Allt är vassare. Det som framförallt imponerade av någon anledning var vilket jävulskt bett det var i frambromsen

Nice! Såg att den försvunnit från blocket!

Såg oljefönstret ok ut efter provkörningen?
 

Mandelhyndan

Medlem
Gick med
9 Mar 2015
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia Tuono 11
2ff712fee1e58f5da69b10916bfbf6df.jpg


Bjuder på en bild innan den försvinner.

Det blir en Suzuki GSX-R1000 ist.
Trivs extremt bra med min FZ1 men man måste ju testa flera hojar. Detta är min första hoj. :)
Läcker :)
Ren sporthoj blir det nog aldrig för min del pga tidvis lite dålig rygg. Denna hänger nog med länge nu kan jag tänka.
"Tyvärr" är den i stort sett helt original, bortsett från mivv-sliponet, så blir att rensa bak, byta sidospeglar mm. Sen framöver blir det förmodligen lite mer mods..
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top