Brutales omväg till Rookie 600

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag vill inte plagiera Rickards trådskapande, men samtidigt tycker jag sociala forum är ett roligt fenomen, så lika bra att sjösätta katastrofen medan modet är högt, med risk för att verka korkad.
Då jag har svårt för att hålla mig kortfattad så finns det ju viss risk att ni ledsnar på tråden redan efter inledningen som nu följer, men ska försöka hålla mig till ämnet utan utsvävningar delux.

Vem är jag då ?
45 år gammal, men långt kvar till snabbe Mozz ålder, född och uppväxt i Skara. Kraschade första gången på en 80cc Honda då jag var ca 12-13 år, men blev inte rädd för det. Tjatade till mig ett bulvanköp av farmors moped, som var en HVA Stålpilen, farsan fick ta smällen som bulvan.

Farsan var för övrigt med knutte i sin ungdom och for runt på en Silverpil som alla andra å sedan en rödmyra. Han plantera skallen genom en sidoruta på en Volvo sugga och upp i innertaket men klarde sig bra innan han blev raggare och åkte Kapitän som alla andra på den tiden. Sen tog cancern honom på tok för tidigt.

Jag lyckades blir brutalt överfallen av en folkilsken hund då jag var 13 år och fick ett litet skadestånd och med dom pengarna köpte jag min första Enduro som 14åring, då vart det crossbanan som gällde och den byttes sedan ut mot en modernare Yamaha YZ som var 3 år gammal då, eller kändes ny. Körde lite klubbmästerskap och mindre tävlingar hemma och det gick väll rätt så bra faktisk. Vid 17 år ålder inköptes en Amazon som byggdes om en del och lackerades om mm
Fick nya arbetskamrater som sysslade med streetracing, och då pratar vi 1988 och inga japsbilar utan bara massa V8. Så jag körde min premiär på Mantorp Park hösten -88. Sen var man hooked.
Jag byggde några Camaros innan det till sist blev en Altered med Fiat Topolino kaross i glasfiber, med en kompressormatad bigblock som gav den väll en 1500hk eller så. Jag har även startat en förening, hyrt ett flygfält och arrangerat ca 40-50 tävlingar på den banan, men även vart speaker på flertalet banor, tekniskchef, och sänt live-webtv.
Men självklart har man vart med i andra team som mek, både i ProMod, Top Doorslammer samt Top Fuel, både hemma i Europa och i USA. Dom sista 10 åren var det sova,äta,skita Dragracing 24/7 och det blev inte bättre av att jag fick för mig att ta över ett åkeri mitt i allt. Det slutade med 11 dagar på intensiven med 3 sorters Antibiotika och Morfin intravenöst. Men det kanske var tur ? Borde kanske vaknat när min sambo flyttade ut...men "Upptäckte" då att jag hade en underbar dotter på 4 år…. Så jag beslutade mig för att sälja allt, åkeri, racingtrailer, och Topolinon och försöka backa ut ur racingcirkusen.

Göra nu då ?
Fick nytt jobb inom kommunen, och min nya chef hade precis tagit MC kort och leta Speed Tripple. Kollade runt lite och fick senen MV Agusta Brutale Dragster, en pressrealese typ, fan va fränt ! Sådan måste jag ju ha !! Så jag tog tag i det och ringde körskolan för att få köra upp för tung behörighet, jag är ju så pass ung så jag hade fått för ”lätt” MC som det hette då. 6 Juni 2014 var det klart, och efter ca 200 mil på MV´n slog det mig att fan nästa år ska jag ha en sporthoj och åka bana för fan !! Började lusläsa Svemos regelbok som jag gjort med SBf´s innan. Målet var satt, köpa en 600cc (hade en R1 ett tag men den var ju livsfarlig) och köra steg 1-4 för att våren 2016 köra steg 6. Där är vi NU typ. Fast den Ninja 636 jag köpte i Februari råkade jag highsida i April och… äää… det är en annan skröna.

Ursprungligen tänkte jag köra Speedster Cup, men den finns ju inte längre, och jag är en sådan jävla tävlingsnörd så jag får följa några bekantas råd att dundra in i Rookie 600 direkt.
Så Licensuppkörning i April på Gåsen, där jag halkade runt på min ZX6-RR <- 2 R i Oktober på 1.21, då det var lite för kallt för en premiär där, för jag fick inte rätt värme i bakslickset som var ett idiotiskt val.

NU MÅSTE NI TRÖTTNAT !!!??

Frågor på det
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Speedster Cup finns inte, men man kan fortfarande köra Speedster, som jag förstått det hela. Det är bara ingen serie.

Men, välkommen in i värmen, och lycka till med att ha någon form av ekonomi kvar. :hihi
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Självklart finns klassen kvar, men jag gillar att räkna poäng på nätterna så det får bli en annan klass då,
men jag kanske får placera mig i Speedster ändå om jag är kvalsist varje ggn :)

Ekonomin är minsta problemet, den är konstant på minus, och skottar man lite motorer en dragracingsäsong så är man "van". =) 2010 köpte jag en ny vevaxel för 27papp, den höll 1 burnout och ca 30m.... bara köpa 1 till och block och stakar och kam.... *suck*

Men TACK Ulvhamne !!
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Sjukt kul!!!
Välkommen till dårskapet.

Vet inte om 636an är tillåten i R-600 men ska bli kul o bekantas till våren!!!
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
636an är död sen i April i år, på gott ont, mest ont i ryggslutet &#55357;&#56977;
Efter den hade jag turen att hitta en ZX6-RR som är byggd av Br Hörberg till deras Kawasaki Team. Min hoj var väll typ reservhoj till Victor Zuber och gick 1 regnrace på Gåsen och har efter det levt ett lungt liv som SMC instruktörsmaskin.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Låter som en potent maskin fan vad kul.
Att lyckas döda en cykel är aldrig kul fråga mig inte hur jag vet det :brinnerup

Stort lycka till och behöver du hjälp under racehelgerna så leta upp nr 6 finns en del i gömmorna!!
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Det är alltid intressant med folks bakgrund så jag tvivlar på att någon skulle få fr sig att tro att det skulle vara plagiat. Roligt att fler skriver! Det blir mer personligt :tummenupp Jag håller tummarna för dig under säsongen, samt att din rygg blir bra. Lycka till med vinterträningen!
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Skriv på bara! Nog för att jag inte kör bana eller är bra på att kommentera så är såna här trådar riktigt roliga att läsa:tummenupp
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
För att följa upp trådstarten då, så var min grundtanke att starta i Speedster Cup som Fordon för att bli varm i kläderna, och sedan Rookie 600, men eftersom jag tycker det kan vara kul att mäta sig mot andra under flera race så fick det bli Rookie istället + att jag stött på några SST600 förare som med tjatat om att jag ska ge mig in i getingboet direkt och då kanske få upp farten snabbare, men det få vi väll se hur det blir med det. Det som talat emot Rookie är att det mentalt kan bli tufft att konstant vara kvalsist och bli varvad om och om igen :död
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För att följa upp trådstarten då, så var min grundtanke att starta i Speedster Cup som Fordon för att bli varm i kläderna, och sedan Rookie 600, men eftersom jag tycker det kan vara kul att mäta sig mot andra under flera race så fick det bli Rookie istället + att jag stött på några SST600 förare som med tjatat om att jag ska ge mig in i getingboet direkt och då kanske få upp farten snabbare, men det få vi väll se hur det blir med det. Det som talat emot Rookie är att det mentalt kan bli tufft att konstant vara kvalsist och bli varvad om och om igen :död

Äsch, är du sist kan du inte bli sistare. :D Och när man blir varvad så får man ju någon skitsnabbare att hänga på i några kurvor att lära sig massor om bromspunkt, spårval och gaspådrag från. :fakta
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
För att följa upp trådstarten då, så var min grundtanke att starta i Speedster Cup som Fordon för att bli varm i kläderna, och sedan Rookie 600, men eftersom jag tycker det kan vara kul att mäta sig mot andra under flera race så fick det bli Rookie istället + att jag stött på några SST600 förare som med tjatat om att jag ska ge mig in i getingboet direkt och då kanske få upp farten snabbare, men det få vi väll se hur det blir med det. Det som talat emot Rookie är att det mentalt kan bli tufft att konstant vara kvalsist och bli varvad om och om igen :död

In i getingboet med dig! Ta rygg på (lagom mycket) snabbare förare och tänk: "kan han så kan jag!". Rätt som det är har du kapat 10 sek på ditt pb.
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
In i getingboet med dig! Ta rygg på (lagom mycket) snabbare förare och tänk: "kan han så kan jag!". Rätt som det är har du kapat 10 sek på ditt pb.

Det mentala finns där så jag är beredd att ladda iaf :)
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Riktigt skön livshistoria - "Borde kanske vaknat när min sambo flyttade ut...men "Upptäckte" då att jag hade en underbar dotter på 4 år"

Bättre sent än aldrig :krama
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Ja, jag ligger 1 år efter Fordon som ni förstått :) men idag så kom bokningen upp hos SMC så steg 5 & 6 är bokat och betalat...
Tur att det är en stund dit då Öhlinarna ju ska få en översyn och mappa om maskinen med. Åsså allt det där småttiga som tar evinnerligt mkt mera tid än man tänkt sig.

Ska för övrigt bli kul att göra ett andra besök på Gåsen och kapa på 1.21 som det blev som bäst 18okt.
Var ju inte optimal värme i asfalten då direkt.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Ja, jag ligger 1 år efter Fordon som ni förstått :) men idag så kom bokningen upp hos SMC så steg 5 & 6 är bokat och betalat...
Tur att det är en stund dit då Öhlinarna ju ska få en översyn och mappa om maskinen med. Åsså allt det där småttiga som tar evinnerligt mkt mera tid än man tänkt sig.

Ska för övrigt bli kul att göra ett andra besök på Gåsen och kapa på 1.21 som det blev som bäst 18okt.
Var ju inte optimal värme i asfalten då direkt.

Kördes 9or som bäst den 18Okt så fäste fanns det allt :tuttar
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Kördes 9or som bäst den 18Okt så fäste fanns det allt :tuttar

Då hade du säkert åkt där nått varv mera än mig på Gåsen:7peta

Mitt problem var att jag valde "fel" däck, dom enda som fanns kvar i skjulet hemma,
Michelin Power Slick Typ B, hade vart mera nöjd med Battlax R10 Evo Typ 3 som jag åkt på hela sommaren, eller ännu hellre Typ 4.
När jag skulle ut första passet så blev det precis rödflagg så jag blev stående i 5-10min innan jag kom ut och då kallna dom en hel del, sen var det ju första ggn där och höll ihop med mina gatåkande vänner så dom kallna och blev kallruggade första varven säkert.
Så i nästföljande pass så släppte det lustigt mkt i ingången på Tröset, Ejes och Hårnålen hela tiden varje varv, inget allvarligt men olustigt då man inte får flyt eller vill satsa hårdare, man ville ju få till lite broms och styrpunkter istället för att fundera på om man ska lägga sig hela tiden.
Först trodde jag det var slipperclutchen som lölja sig faktiskt, men så var det inte.
Hade säkert inte åkt speciellt mkt fortare om det inte bråkat med skallen, men jag hade kanske kunnat fokusera på andra saker än en bakända som for omkring, orutinerat som man är så vet man ju inte vad som är gränse. :confused:
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Då hade du säkert åkt där nått varv mera än mig på Gåsen:7peta

Mitt problem var att jag valde "fel" däck, dom enda som fanns kvar i skjulet hemma,
Michelin Power Slick Typ B, hade vart mera nöjd med Battlax R10 Evo Typ 3 som jag åkt på hela sommaren, eller ännu hellre Typ 4.
När jag skulle ut första passet så blev det precis rödflagg så jag blev stående i 5-10min innan jag kom ut och då kallna dom en hel del, sen var det ju första ggn där och höll ihop med mina gatåkande vänner så dom kallna och blev kallruggade första varven säkert.
Så i nästföljande pass så släppte det lustigt mkt i ingången på Tröset, Ejes och Hårnålen hela tiden varje varv, inget allvarligt men olustigt då man inte får flyt eller vill satsa hårdare, man ville ju få till lite broms och styrpunkter istället för att fundera på om man ska lägga sig hela tiden.
Först trodde jag det var slipperclutchen som lölja sig faktiskt, men så var det inte.
Hade säkert inte åkt speciellt mkt fortare om det inte bråkat med skallen, men jag hade kanske kunnat fokusera på andra saker än en bakända som for omkring, orutinerat som man är så vet man ju inte vad som är gränse. :confused:

Nu var det inte jag som körde 9orna dock fanns det piloter som gjorde det, Höga 10or på mig blev det den dagen.

Dock får man skynda långsamt när det kommer till 2 hjul, Går att göra som en annan att krascha i tid o otid, Dock blir det mest drygt och dyrt :(

Fokusera på att ha kul och ta det pö om pö. Viktigast i början är mycket bantid sedan ger det sig självt!!

Har själv bara 2 år på banan så är rätt färsk även jag :)

Sedan är det mycket mentalt, 1.21 är en halv evighet runt Åsen. Det du behöver massor av är tid på cykeln och på banan som tidigare sagt.
 
Nyheter
Indian Riders Fest 2024

Återupplev glansdagarna und...

KTM presenterar specialversionen RC 8C

KTM har presenterat 2024 år...

Däck i massor

I nästa nummer av Bike hand...

Tre nya däck från Michelin.

Allt om MC beger sig till J...

Ingen MC-Mässan 2025

23YM CL500 Styrelsen för...

Start2Ride arrangeras 2024

Sveriges största provkörnin...

Första vårtecknet (?)

Ett av det första vårteckne...

Bike på hembesök: Örebro MC Service

Fredrik Persson poserar fra...

Sneak Peak på nya Husqvarna 801 Svartpilen!

Snart är det dags för Husqv...

Start2Ride är tillbaka 2024

Sveriges största provkörnin...

Top