R1 som första hoj, tankar?

MyLoveR1

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -98 Ktm 640 2001
Tjena, jag har nu tänkt köpa mig en yamaha R1, jag har inget körkort och kommer inte heller att införskaffa mig ett sådant, så jag vill helst slippa moral predikan om just det för att det kommer inte ändra min inställning.

Till saken, jag köpte en 640 enduro förra sommaren, det var första hojen jag kört i mitt liv, nu har jag inte kunnat köra något i sommar pga motorhaveri, så jag har nu hittat en yamaha r1 jag funderar på att köpa. Jag hade önskat kanske tips som kan hjälpa mig i min utveckling och så vidare.

Samt hur stor skillnad är det egentligen att gå från 640 enduro till 1000 sport? Bortsett från motormässigt, jag har ju aldrig suttit på en sport tidigare så typ "Manövrerings mässigt? " Jag kommer självklart behandla den med respekt då jag inte är Ghost Rider. Men vad bör jag tänka på och vad bör jag försöka lära mig? Eftersom att jag inte har körkort kommer jag förmodligen att dra om snuten kommer, kommer i början hålla mig till landsvägar för att försöka undvika dom så mycket som möjligt och "lära mig i fred"

+ Och minus? Tack så mycket på förhand jag önskar er en fin kväll!
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Om du inte vill ha en moralpredikan så har jag ingenting att säga.
Du kommer ändå inte att lyssna eller förstå.
:glömdet
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Vafan är det frågan om?! Sol och varmt ute och folk trollar på Sporthoj?! Världen är galen...:dummer
 

MyLoveR1

Ny medlem
Gick med
12 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 -98 Ktm 640 2001
Jag trollar inte helt allvarligt. Det enda jag ber om är att slippa höra "skaffa dig ett körkort" jag kan inte skaffa ett för jag är av med lämpen. Resten får ni moral predika hur mycket ni vill. Men jag vill mest bara höra era tankar kring att gå från 640 till R1
 

mekk

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2014
Ort
Göteborg
Hoj
Kawa Z800
...Men vad bör jag tänka på och vad bör jag försöka lära mig?..

Exakt dessa frågor kan en körskolelärare svara på. Om du ändå vill lära dig så varför inte ta ett kort så kanske du överlever längre än en säsong? Om inte annat kan det vara smart att ta ett par lektioner iaf så vet du vad du kan träna på.
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Köp hojen, ta licens, kör på bana. Där har du möjlighet att få hjälp med att köra fuckYou-fort. Oddsen talar inte direkt för dig om du får polisen efter dig, det är inte dem som tar dig, det är din totalt värdelösa körning som sätter dig i diket.

Men hett tips; skaffa skinnställ och övriga skydd inklusive bröstskydd. Du kan tacka mig i vinter.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Kan bara skratta... Antingen har någon verkligen astråkig humor eller är tröttsamt blåst i skallen.

:glömdet
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Ge fan i't bara. Om du tycker att ett bra sätt att lära sig är att "fråga internet" besitter du inte tankekraft nog för att framföra motorcykel.
 

#68

\m/
Gick med
18 Aug 2012
Ort
Enköping
Hoj
S1000 RR ///M
MyLoveR1 skrev:
Jag hade önskat kanske tips som kan hjälpa mig i min utveckling och så vidare.

...och då kom du fram till att du ska köpa snabbare hoj istället för att ta körkort?

:rofl
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Vi som har körkort vill inte beblanda oss med dig eftersom du förstör för oss.

Därför kommer du att få moralpredikan eller inget alls.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tjena, jag har nu tänkt köpa mig en yamaha R1, jag har inget körkort och kommer inte heller att införskaffa mig ett sådant, så jag vill helst slippa moral predikan om just det för att det kommer inte ändra min inställning.

Till saken, jag köpte en 640 enduro förra sommaren, det var första hojen jag kört i mitt liv, nu har jag inte kunnat köra något i sommar pga motorhaveri, så jag har nu hittat en yamaha r1 jag funderar på att köpa. Jag hade önskat kanske tips som kan hjälpa mig i min utveckling och så vidare.

Samt hur stor skillnad är det egentligen att gå från 640 enduro till 1000 sport? Bortsett från motormässigt, jag har ju aldrig suttit på en sport tidigare så typ "Manövrerings mässigt? " Jag kommer självklart behandla den med respekt då jag inte är Ghost Rider. Men vad bör jag tänka på och vad bör jag försöka lära mig? Eftersom att jag inte har körkort kommer jag förmodligen att dra om snuten kommer, kommer i början hålla mig till landsvägar för att försöka undvika dom så mycket som möjligt och "lära mig i fred"

+ Och minus? Tack så mycket på förhand jag önskar er en fin kväll!
Du är dum i huvudet som tror att du får kommer få något vettigt svar med dessa uppgifter. :dummer

- - - Updated - - -

Har TS ett Y-namn?

Nää Pucko stavas med P :hihi
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
...och då kom du fram till att du ska köpa snabbare hoj istället för att ta körkort?

Köpa? Med den inställningen :arsele
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag trollar inte helt allvarligt. Det enda jag ber om är att slippa höra "skaffa dig ett körkort" jag kan inte skaffa ett för jag är av med lämpen. Resten får ni moral predika hur mycket ni vill. Men jag vill mest bara höra era tankar kring att gå från 640 till R1

Och varför är du av med lämpen? För att du inte är en lämplig förare? Vi försöker följa reglerna för att öka acceptansen för motorcyklister och så kommer du utan körkort och tänker skaffa dig en räser, du förstör för oss alla! Köp en trehjuling.
 

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Eneryda
Hoj
2014 stormtrooper 1000
som sagt förr. den sista idioten är ännu ej kommen. folk blir bara mer och mer puckade. när man mött vad tycker är det största puckot någonsin så kommer det alltid någon som är värre på något sätt.....:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet
 

Wheelieboy90

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2010
Ort
Trelleborg
Hoj
XT660X - 06
Utan turbo är det inget att ha! Måste gå fort från början när man lär sig köra hoj!! Tummen upp för Turbo!
 

JonneJ

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2014
Ort
Gällivare
Hoj
R1 -05, KTM 250EXC-F -04
En bild säger mer än tusen ord!

trolltyg2.jpg
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top