Uppmaning! Hälsa. Alltid.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Alla som tagit MC-kort får en vink ingen annan...

Upplevde då jag körde som mest gata att de flesta hälsar även mc-polisen gör det lite tvekande. De enda som inte gjorde det var HA som antagligen var för coola....


Hur vet du om vederbörande har MC-kort eller inte? :va

Själv hejar jag på alla oavsett om jag åker min BMW GSA eller dotterns lilla 125-a. Kör jag storhojen hejar alla utom de som tror att det är polisen. Kör jag lillen hejar nästan ingen tillbaka. Jag är ju samma person (tror jag iaf).
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
I vilket fall så känner jag mig som en douche om jag missar att hälsa tillbaks. :hej

Du skulle slippa den känslan om hojåkare slutade vinka till varandra. Om man själv vinkar och inte får en hälsning tillbaka känner man sig som en ansnoppad idiot, och om man själv missar att hälsa är man rädd att framstå som dryg och otrevlig.
Så varför inte göra som jag förslår: sluta hälsa så slipper vi detta dilemma och kan ägna oss åt hojåkandet istället. Kompisar kan vi vara ändå, och snacka vid fiket eller vid rastplatser istället för att fundera över om man ska vinka eller inte..
 

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Ort
Kunglig huvudstad
Hoj
Många Hyndor
... sluta hälsa så slipper vi detta dilemma och kan ägna oss åt hojåkandet istället...


Dilemma? Få, om ens någon av oss, upplever väl det som något annat än en kul grej? Take it or leave it. Funkar det ändå inte för dig kan du väl sno drottning Silvias, lika innovativa som energisnåla, hovvinkning - en lätt vickande rörelse med handflatan, bara...

Tu-de-li-du!
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag vill inte sitta och grisa i mig räkmackor och lyssna på rövarhistorier om gårdagens snutjag. För mig är hälsningar lagom samvaro med andra hojåkare.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Hur vet du om vederbörande har MC-kort eller inte? :va

Själv hejar jag på alla oavsett om jag åker min BMW GSA eller dotterns lilla 125-a. Kör jag storhojen hejar alla utom de som tror att det är polisen. Kör jag lillen hejar nästan ingen tillbaka. Jag är ju samma person (tror jag iaf).

Really?

Om hojen verkar ha mer än 50cc så antar jag att de har kort så jag är inte fullblodad cyniker...
För mig är kortet ett bevis på ett beslut om att lära sig köra mc i trafik och alla som tagit det vet att det inte är samma sak att ha bilkörkort som delas ut om du kan se att bilen har fyra hjul.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag ser alla moppe-fuckon som potentiellt okläckta mc-piloter.
Vinkar dom så vinkar jag.

Står det folk på sidan av vägen och tittar vinkar jag till dom också (även om de tittar skitsurt :) ).

Är det barn som tittar blir det kanske ett litet tut eller vrid på rullen också. :tummenupp
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Really?

Om hojen verkar ha mer än 50cc så antar jag att de har kort så jag är inte fullblodad cyniker...
För mig är kortet ett bevis på ett beslut om att lära sig köra mc i trafik och alla som tagit det vet att det inte är samma sak att ha bilkörkort som delas ut om du kan se att bilen har fyra hjul.

Enligt SMC´s statistik så är ca 30% av omkomna mc-förare utan körkort. för bil är det 7% som är utan körkort.
Man kanske ska va lite "cynisk" ändå.. Heja tänker jag ändå inte sluta med.

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Extrema-i-bil-och-pa-MC/
Källhänvisning, iof bara fram till 2014, men har sett samma siffror under 2018. Sitter dock på jobbet så jag orkar inte rota efter den statistiken.:)
 

Dhenniz

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2018
Ort
Strömsund
Hoj
Suzuki: GSF 650 Bandit 2007 och DL 650 V-Strom 2004
Jag ser alla moppe-fuckon som potentiellt okläckta mc-piloter.
Vinkar dom så vinkar jag.

Står det folk på sidan av vägen och tittar vinkar jag till dom också (även om de tittar skitsurt :) ).

Är det barn som tittar blir det kanske ett litet tut eller vrid på rullen också. :tummenupp

Samma här! Vi är ju alla ambassadörer för vårt intresse och vi har många lobbyister emot. :)
 

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Ort
Där det finns en kudde
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Enligt SMC´s statistik så är ca 30% av omkomna mc-förare utan körkort. för bil är det 7% som är utan körkort.
Man kanske ska va lite "cynisk" ändå.. Heja tänker jag ändå inte sluta med.

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Extrema-i-bil-och-pa-MC/
Källhänvisning, iof bara fram till 2014, men har sett samma siffror under 2018. Sitter dock på jobbet så jag orkar inte rota efter den statistiken.:)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/majoriteten-av-doda-i-mc-olyckor-brot-mot-regler
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Dilemma? Få, om ens någon av oss, upplever väl det som något annat än en kul grej? Take it or leave it. Funkar det ändå inte för dig kan du väl sno drottning Silvias, lika innovativa som energisnåla, hovvinkning - en lätt vickande rörelse med handflatan, bara...

Tu-de-li-du!
Det skulle faktiskt vara elegant.
Förresten: när vi talar om att hälsa utgår jag ifrån att det handlar om ett litet vickande med vänsterhanden bara. För det är väl ingen som släpper styret och vinkar med hela armen? Trafikfarligt värre, i så fall.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
För det är väl ingen som släpper styret och vinkar med hela armen? Trafikfarligt värre, i så fall.

Jo det är ganska många som släpper styret, åtminstone med ena handen. Dels alla raceförare som signalerar när dom ska in i depån. Sen alla hojåkare som har äldre hojar utan blinkers. Vi signalerar att vi ska svänga med att sträcka ut armen som man alltid gjorde förr. Vidare alla på SMC-kurser där det ingår att köra ett pass med en hand. Väldigt många jag möter hälsar genom att sträcka ut labben. För att inte tala om dom som gillar att vila vänsterhanden. Trafikfarligt? Kanske om man gör det vid fel tillfälle.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur vet du om vederbörande har MC-kort eller inte? :va

Själv hejar jag på alla oavsett om jag åker min BMW GSA eller dotterns lilla 125-a. Kör jag storhojen hejar alla utom de som tror att det är polisen. Kör jag lillen hejar nästan ingen tillbaka. Jag är ju samma person (tror jag iaf).

Bara jag som brukar hälsa på bylingen? :va
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det skulle faktiskt vara elegant.
Förresten: när vi talar om att hälsa utgår jag ifrån att det handlar om ett litet vickande med vänsterhanden bara. För det är väl ingen som släpper styret och vinkar med hela armen? Trafikfarligt värre, i så fall.

Haha jag gillar att det blivit ditt livs uppdrag att få folk att sluta hälsa :banana

Vill du vidare motivera hur det är trafikfarligt? Jag fick iaf lära mig på trafikskola att vrida hela kroppen när jag är på påfarter och kolla så ingen kommer. Då var det aldrig problem att släppa styret.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Enligt SMC´s statistik så är ca 30% av omkomna mc-förare utan körkort. för bil är det 7% som är utan körkort.
Man kanske ska va lite "cynisk" ändå.. Heja tänker jag ändå inte sluta med.

https://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Extremt-beteende/Extrema-i-bil-och-pa-MC/
Källhänvisning, iof bara fram till 2014, men har sett samma siffror under 2018. Sitter dock på jobbet så jag orkar inte rota efter den statistiken.:)

Precis...de som inte tar kk kan inte heller framföra hojen på ett bra sätt och därför är mer benägna att omkomma i trafiken. Tror personligen de representerar en väldigt liten del av mc-kollektivet då jag kommer fortfarande hälsa på alla hojar över 50cc.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Haha jag gillar att det blivit ditt livs uppdrag att få folk att sluta hälsa :banana

Vill du vidare motivera hur det är trafikfarligt? Jag fick iaf lära mig på trafikskola att vrida hela kroppen när jag är på påfarter och kolla så ingen kommer. Då var det aldrig problem att släppa styret.
Det låter helt galet, den trafikskolan borde stängas ned. En hand på styret och vända sig om, det rubbar ju hela balansen och gör det svårt eller omöjligt att göra en undanmanöver.
Jag är säker på att alla trafikskolor vill att händerna är på styret, med koppling, blinkers och annat viktigt inom räckhåll.
Skulle man köra på en vägbula eller ett potthål medan man viftar med händerna för att hälsa vill jag inte ens tänka på vad som skulle hända.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top