KTM 1290 Super Adventure

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Är det någon här inne som monterat annan ljudburk än Akra på sin 1290?
Är lite sugen på att slänga på en annan burk, men vet inte riktigt hur det är med mappning osv, och vad jag har förstått så funkar inte TuneECU på nyare modellerna, som det gjorde på t.ex. 990.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Är det någon här inne som monterat annan ljudburk än Akra på sin 1290?
Är lite sugen på att slänga på en annan burk, men vet inte riktigt hur det är med mappning osv, och vad jag har förstått så funkar inte TuneECU på nyare modellerna, som det gjorde på t.ex. 990.

Jag hade ett KGL Racing på min 1290T. Funkade kanon:tummenupp Utan dB-killer så var det ett brutalt ljud med ganska mycket avgassmällar på avslag. Satte in en "äkta" Boosterplug som löste det värsta och fick en bättre gasrespons på köpet. På min nuvarande 1290S så har jag en Spark.it som jag är grymt nöjd med. Levereras med 3 olika dB-killers. Hojen verkar inte gå för snålt ens utan dB-killern.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
kör med Dominator från polen , funkar utmärkt :tummenupp
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag hade ett KGL Racing på min 1290T. Funkade kanon:tummenupp Utan dB-killer så var det ett brutalt ljud med ganska mycket avgassmällar på avslag. Satte in en "äkta" Boosterplug som löste det värsta och fick en bättre gasrespons på köpet. På min nuvarande 1290S så har jag en Spark.it som jag är grymt nöjd med. Levereras med 3 olika dB-killers. Hojen verkar inte gå för snålt ens utan dB-killern.

Det låter bra. Är det något mer än Boosterplug man kan göra, eller är nästa steg en Power Commander eller motsvarande?

Har funderat på att skaffa ett Wings och har fått infon från dem att så länge man kör med dB-killer så behövs ingen justering av map, men om man vill köra utan killer så rekommenderar de ny mappning.

Har även kikat på Leo Vince och Arrow då jag tycker de ligger rätt till i pris i förhållande till kvalitén.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Det låter bra. Är det något mer än Boosterplug man kan göra, eller är nästa steg en Power Commander eller motsvarande?

Har funderat på att skaffa ett Wings och har fått infon från dem att så länge man kör med dB-killer så behövs ingen justering av map, men om man vill köra utan killer så rekommenderar de ny mappning.

Har även kikat på Leo Vince och Arrow då jag tycker de ligger rätt till i pris i förhållande till kvalitén.

Enligt min KTM mek som har gått alla kurser och utbildningar för KTM så är det bara att köra så länge man inte öppnar upp mer i luftburken också. Får man väldigt mycket avgassmällar så fetar en BoosterPlug bränsleblandningen. Efter att jag bytte in min 1290T som då gått 2400 mil i min ägo med Slipon utan dB-killer, så lämnade nästa ägare in den för 3000 mila service och då var sliponet fortfarande på. Fick veta att alla ventiler var spot on och såg ut som nya. Tror inte man behöver vara så nojig.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Kör med ljuddämpare från Dominator, Boosterplug, KN -filter, demonterad SAS med dongel för detta och ersättningsplatttor för super Duken. Hojen går bra ....
Skall man ha mer effekt behövs ett nytt framrör utan katalysator och Power Commander samt bänkkörning
Nästa steg är väl kammarna från Super Duken osv
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Kör med ljuddämpare från Dominator, Boosterplug, KN -filter, demonterad SAS med dongel för detta och ersättningsplatttor för super Duken. Hojen går bra ....
Skall man ha mer effekt behövs ett nytt framrör utan katalysator och Power Commander samt bänkkörning
Nästa steg är väl kammarna från Super Duken osv

Jag är inte så intresserad av mer effekt, jag vill bara ha fram lite mer ljud. Jag vill bara inte att hojen ska gå så snålt att den tar skada av det, men det verkar ju inte vara några bekymmer med det.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag är inte så intresserad av mer effekt, jag vill bara ha fram lite mer ljud. Jag vill bara inte att hojen ska gå så snålt att den tar skada av det, men det verkar ju inte vara några bekymmer med det.
Gillar du ljud så skall du köra med dominator-dämpare utan db killer. Den är lätt och billig :tummenupp
Kör med boosterpuiggen eftersom den fetar på blandningen även på höga varv, O2 sensorerna funkar fortfarande under 5500varv men reglerar från ett fetare ursprungsvärde.
avgassmällar kan vara ett tecken på att den går för snålt. Demonterar du SAS´n så minskar även detta avgassmällarna. du spar även vikt, utrymme och hojen blir snyggare ...:va
( min hoj går mjukt och fint över hela varvtalsregistret)
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Gillar du ljud så skall du köra med dominator-dämpare utan db killer. Den är lätt och billig :tummenupp
Kör med boosterpuiggen eftersom den fetar på blandningen även på höga varv, O2 sensorerna funkar fortfarande under 5500varv men reglerar från ett fetare ursprungsvärde.
avgassmällar kan vara ett tecken på att den går för snålt. Demonterar du SAS´n så minskar även detta avgassmällarna. du spar även vikt, utrymme och hojen blir snyggare ...:va
( min hoj går mjukt och fint över hela varvtalsregistret)

Vi får se vad det landar på till slut.
Jag pysslade en hel del med min 990 som jag hade innan och monterade öppet filter, plockade bort SAS och sekundärspjäll osv., men det finns såklart mindre info om moddar för den här nyare modellen så man är ju lite osäker om vad som funkar och är värt besväret.

Jag har dessutom precis köpt hojen och har bara hunnit provköra den i 10 minuter innan köpet, så det är ingen större panik än så länge. Problemet (eller fördelen) med vintern är ju dock att man har tid att fundera på allt man vill och kan göra med hojarna man har i garaget. :hihi
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Orginalljuddämparen är inte bara dyr, den är även enormt tung. byt ut den och du kan släppa styret i farten utan att hamna i höger dike ...:tummenupp
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Orginalljuddämparen är inte bara dyr, den är även enormt tung. byter ut den kan du släppa styret i farten utan att hamna i höger dike ...:tummenupp

Ah, är det det som gör att den stävar som en Kogg i motvind. :)

Ni med nya rör får gärna posta bilder. :tummenupp
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Last edited:

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure

Får väl väcka tråden lite då jag skaffat 1290 SAS..

Är det Touratechs låga komfortsadel du har eller är det standard höjd?? Stor skillnad mot original?
Tycker standardsadeln är hård som tusan, kanske mjuknar lite då hojen bara gått 170 mil än så länge men vill nog ha nått mer lämpat för långtouring.
 

Hixman

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Feb 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Multistrada V4 Rally-23
Grattis till en kanonhoj:tummenupp
Det är Touratechs låga komfortsadel. Den är inte mjukare, men för mig så funkar den i 8 timmars pass. Sadeln upplevs som hård men ger mindre träsmak än mjuka sadlar enligt min erfarenhet.
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Grattis till en kanonhoj:tummenupp
Det är Touratechs låga komfortsadel. Den är inte mjukare, men för mig så funkar den i 8 timmars pass. Sadeln upplevs som hård men ger mindre träsmak än mjuka sadlar enligt min erfarenhet.

aha ok. Jag får ta och titta runt lite på lite olika modeller av sadlar. Skickade med min KTM komfortsadel när jag bytte in min 1090 Adventure R då han sa att den inte passar på 1290 vilket den verkar göra.... :va :huvet
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Missat den här tråden å nu har man läst igenom hela....

Hyfsat me info om olika saker.. :tummenupp
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
20180925_103324.jpg
Me lite bök så fick jag ur insatserna å ljudet vart klart mer anpassat för hojen..
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top