Ni med robotgräsklippare - är ni nöjda?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Så nöjd att jag installerat en till då jag har en nivåskillnad jag inte ville bygga ramp till. Så nu har jag två HQ som gör min vardag till ett nöje
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Uppdaterar med lite bilder för att illustrera mitt inlägg för några dagar sedan.

Studsmattan var ett gissel för klipparen.
Backen funkar fint nu.
Inget annat än robotklippt.

b9cad63e802800841865343421e6f8cc.jpg
884d59fb341156791b31bf2b4065c266.jpg
7133266214837e0812e2ce382f557ffd.jpg
 

kkj

Ny medlem
Gick med
19 Jul 2014
Ort
landet
Hoj
XT600E -99
Ja, jag ska skaffa mig en robot.............när min Briggs&Stratton slutar gå..........men den slutar aldrig. Startar efter varje vinter. som vore det en robot!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Forts fr #76

Nu tycks det funka tämligen bra. Tyckte jag tagit i med marginalerna för kanttråden runt rabatter etc men inte. När naturen växer gör den det med besked!
Souterränghus så den har två rediga backar att klättra i så jag har prog den att bara jobba en timme i taget - sen ladda.
..och gräsmattan ser helt ok ut.
Men trimmern får tas fram ibland och putsa kanter och lutande plan...
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Automower® 430X har ju nån typ av gps-navigering nån som har nån erfarenhet av den och vet om den gör nån nytta ?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Första haveriet (nånsin, har två HQ, 220 samt 305). 220 som slutat svara på tilltal. Knappsats eller styrkort gissar jag. Har haft maskinerna i 4år och inte gjort nåt mer än bytt knivar så nån gång får de väl bråka.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Min Viking MI422 bara går och går andra sommaren nu. Bara när jag är borta fastnar den på något konstigt ställe.
Så varje semester betyder att jag hittar ett nytt ställe där jag måste fixa något. När jag är hemma, jobbar ju hemifrån så bara går den varje dag.

Men nu bara går Molle som han heter. Gräset är klippt och jag lägger max 10min i veckan på gräsmattan.
Dock har jag bestämt att Molle även ska får klippa våran allmänning mellan våra tomter. Det är 700kvm och helt plötsligt kommer Molle få 1000kvm och är lite för liten. Det större batteri packet från MI422P måste jag dvs skaffa. Och det blir en ny tomt att bygga bort fel på, men då kommer jag helt bort ifrån bensinklipparen.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Vi installerade vår för ca 1 år sen och har alltid haft en massa mullvadar i gräsmattan.Men nu detta året har vi inte haft en enda hög där klipparen går .Verkar som de blir störda av den :)
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker
Lyfter denna tråd då jag har bestämt mig för att detta är sista året jag klipper gräset manuellt - nu får det tammefan införskaffas en robotklippare!
Planen är att handla i höst så jag får väl bita ihop denna sommaren oxå.
Till min fråga då:
Jag har en tomt på ~1200 kvm, backig (läs kuperad) baksida och lite gångar på tomten.
Tanken är att köpa en Husqvarna och har kikat på tre olika modeller med ganska likartat pris men vill gärna ha skillnaderna mellan dessa modeller mera utförligt förklarat och såklart veta - vilken är den bästa modellen för MIG?!
Kandidaterna är:
420
430X
315X
:confused:
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Vi har en kuperad tomt och skaffade en 430X som sköter gräsmattan bättre än mig :)
Vi har en ganska elak och brant slänt som kräver en del av klipparen, så vi installerade ett terängkit som gjorde susen.
430X är väl den av de du listat som passar bäst för en kuperad tomt om jag inte minns fel.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Lyfter denna tråd då jag har bestämt mig för att detta är sista året jag klipper gräset manuellt - nu får det tammefan införskaffas en robotklippare!
Planen är att handla i höst så jag får väl bita ihop denna sommaren oxå.
Till min fråga då:
Jag har en tomt på ~1200 kvm, backig (läs kuperad) baksida och lite gångar på tomten.
Tanken är att köpa en Husqvarna och har kikat på tre olika modeller med ganska likartat pris men vill gärna ha skillnaderna mellan dessa modeller mera utförligt förklarat och såklart veta - vilken är den bästa modellen för MIG?!
Kandidaterna är:
420
430X
315X
:confused:

tänkte med bita i äpplet och införskaffa en robotklippare! förhoppningsvis är dom bättre än dom var rent generellt sist jag skrev i denna tråd 2014 med grannarnas problemrobotar! Blir nog en Worx för min del, dels för priset dels den lilla tomten/gräsmattan vi har! min vänner som kör på Worx verkar väldigt nöjda i förhållande till pris:tummenupp
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
tänkte med bita i äpplet och införskaffa en robotklippare! förhoppningsvis är dom bättre än dom var rent generellt sist jag skrev i denna tråd 2014 med grannarnas problemrobotar! Blir nog en Worx för min del, dels för priset dels den lilla tomten/gräsmattan vi har! min vänner som kör på Worx verkar väldigt nöjda i förhållande till pris:tummenupp
Se till att du köper en som laddar från sidan, de äldre laddar framifrån och är inte lika bra.
Finns modeller med sidoklipp också som klipper riktigt långt ut.
Vet inte hur stor matta du har men deras S450 som kom förra året är bra, bör kunna hitta en sådan för 6-7 nu.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Se till att du köper en som laddar från sidan, de äldre laddar framifrån och är inte lika bra.
Finns modeller med sidoklipp också som klipper riktigt långt ut.
Vet inte hur stor matta du har men deras S450 som kom förra året är bra, bör kunna hitta en sådan för 6-7 nu.

japp, tack för tipset! har väl en ca 4-450kvm gräsmatta men det kommer att försvinna en del då jag har lovat grabben att bygga en liten hockeyrink dock inte när:gnissla
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
japp, tack för tipset! har väl en ca 4-450kvm gräsmatta men det kommer att försvinna en del då jag har lovat grabben att bygga en liten hockeyrink dock inte när:gnissla
En annan sak som tål att tänkas på att att Worx sedan årsskiftet valt att sälja och sköta support i Norden själva.
Detta sköttes tidigare av ett danskt företag som hade några anställda som satt i Hässleholm och jobbade enbart med Worx och kundsupport för deras grejer.
Så ligger det inte till längre och uppfattningen jag fått av kunder är att Worx inte är lätta att få tag på öht.
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Lyfter denna tråd då jag har bestämt mig för att detta är sista året jag klipper gräset manuellt - nu får det tammefan införskaffas en robotklippare!
Planen är att handla i höst så jag får väl bita ihop denna sommaren oxå.
Till min fråga då:
Jag har en tomt på ~1200 kvm, backig (läs kuperad) baksida och lite gångar på tomten.
Tanken är att köpa en Husqvarna och har kikat på tre olika modeller med ganska likartat pris men vill gärna ha skillnaderna mellan dessa modeller mera utförligt förklarat och såklart veta - vilken är den bästa modellen för MIG?!
Kandidaterna är:
420
430X
315X
:confused:

420 och 430X har större hjul och klättrar bättre
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
tänkte med bita i äpplet och införskaffa en robotklippare! förhoppningsvis är dom bättre än dom var rent generellt sist jag skrev i denna tråd 2014 med grannarnas problemrobotar! Blir nog en Worx för min del, dels för priset dels den lilla tomten/gräsmattan vi har! min vänner som kör på Worx verkar väldigt nöjda i förhållande till pris:tummenupp

Har två grannar som har varsin works. Att tål att tänka på är att dom för ett jävla oväsen när dom far runt och klipper. Min Huskvarna är i princip ljudlös om man jämför
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Har två grannar som har varsin works. Att tål att tänka på är att dom för ett jävla oväsen när dom far runt och klipper. Min Huskvarna är i princip ljudlös om man jämför
Beror nog på vilken modell man har.
Föräldrarna har en WG794E och om man tycker den "för ett jävla oväsen" så har man nog bättre hörsel än spider man.

En annan intressant bit med info som jag fick från vår säljare på Gardena (Husqvarna) är att McCulloch robotklippare är same shit som Gardena under skalet men priset är generellt sett lägre.
Deras Rob serie är också riktigt bra klippare för pengarna, synd att svensken är så jäkla märkesfixerad och det oftast ska köpas dyraste prylarna för man blint litar på att det är bäst.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Har två grannar som har varsin works. Att tål att tänka på är att dom för ett jävla oväsen när dom far runt och klipper. Min Huskvarna är i princip ljudlös om man jämför

Är nästan aldrig hemma ändå och på helgerna får den väl hellre vila ett par dagar annars får den rulla på dagtid när ungarna är i skolan och jag å frugan är på våra jobb:gnissla
 

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Är nästan aldrig hemma ändå och på helgerna får den väl hellre vila ett par dagar annars får den rulla på dagtid när ungarna är i skolan och jag å frugan är på våra jobb:gnissla
Då fungerar de säker bra. Själv blir man bara irriterad när man sitter i trädgården och grillar och tar en öl när grannarnas tröskverk drara igång. Dom hade nästan lika gärna kunnat använda såndär fornminnen på bensin :huvet
 
Last edited:
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top