Åkhayabusa on a budget?

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Inget är som väntans tider:gnissla Händer inte så mycket, toppen är demonterad och visade sig vara i det närmaste nyskick.

Håller på och velar fram och tillbaka över om jag ska köpa vevstakar eller inte. Kollar man runt lite så ska det vara lugnt med den motorsetupen jag tänkt, men det finns ju alltid ett men... Det är väl egentligen inte kostnaden i sig som är det knöliga, utan tiden. Jag saknar mätverktygen och ska vara pappaledig snart så min tid blir en aning begränsad och det hade varit skönt att få ihop grejerna snart.

Har för mig att jag sett att Yngve kör nåt fräsigt strokerbygge med orginalstakar, kan det stämma?

IMG_1597.jpg

Jo förresten, fick äntligen tillverka nåt! Blockoffs till volvo240-avgasreningsskräpet och ett litet verktyg att hålla i kamaxlar med när man ska pressa på lager och drev.:banana
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Kjører med GEN II orginalstakor i min 1471cc Hayabusa ( 83 borr og 68 slag ).
Jeg kjører kanskje ikke flest mil men alle mil jeg kjører er full gass :)

Denne motoren satte jeg sammen i 2008 og starter ennå uten ulyder :) Har ca 220 RWHP på en MJP benk.
Har kjørt en 15 banedager også med denne motoren. Original stakar er helt OK så lenge man ikke skal kjøre kun high speed testing..
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kjører med GEN II orginalstakor i min 1471cc Hayabusa ( 83 borr og 68 slag ).
Jeg kjører kanskje ikke flest mil men alle mil jeg kjører er full gass :)

Denne motoren satte jeg sammen i 2008 og starter ennå uten ulyder :) Har ca 220 RWHP på en MJP benk.
Har kjørt en 15 banedager også med denne motoren. Original stakar er helt OK så lenge man ikke skal kjøre kun high speed testing..

Vad jag kan förstå så är gen2 stakarna bättre än gen1 så länge man ser till att skaffa ordentliga kolvbultar. Richard Sims 1510 gen2 körs med orginalstakar och det om något känns som "pushing the envelope" offset-cylinder (86mm) och varvar 12000 rpm. KOLLA HÄR!

Hmm, själva anledningen till att allt det här började var ju att den inte gick 300 på stående engelska milen:gnissla Till sommarn är det dax att testa igen och 300 borde passeras enkelt, men då tänker man ju genast 200mph:va så nog kommer den få gå på fullgas. Eller high speed testing om man så vill...:):hej
 
Last edited:

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Gen II vager noen få gram mere enn Gen I men kolvbulten er en del lettere. For sugmotor er Gen II å foretrekke. For Turbo ville jeg tatt Gen I med 20mm kolvbult.

Det er vekt på kolvbult+kolv x varv som er "Farlig". På gata kjører man på låge varv så ingen problemer.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Blev lite filande i toppen häromdan, karvade ur lite i förbränningsrummen för bättre flöde vid låga lyft. Portning på avgassidan snart klar. Sugen att svetsa upp golven, men vet inte riktigt om jag törs ;)

ImageUploadedByTapatalk1458353286.514375.jpgImageUploadedByTapatalk1458353303.540970.jpg
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Sugen att svetsa upp golven, men vet inte riktigt om jag törs ;)

Omaket att D-porta utblås gör man oftast bara på sugmotorer med avstämt avgassystem för att förstärka effekten av "stepped headers". För turbo, slöseri med tid om man nu inte VILL ha det så. :brynad

Tips, jag ser att du kör med en illa-låtande trycklufts slip. En snikig överhandsfräs (upphängd i ställning) och en flexaxel är tystare och starkare.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Omaket att D-porta utblås gör man oftast bara på sugmotorer med avstämt avgassystem för att förstärka effekten av "stepped headers". För turbo, slöseri med tid om man nu inte VILL ha det så. :brynad

Tips, jag ser att du kör med en illa-låtande trycklufts slip. En snikig överhandsfräs (upphängd i ställning) och en flexaxel är tystare och starkare.

Lilla radien ser inte värst snygg ut orginal, spikrak och skickar avgaser rätt upp i taket och stör flödet i stora radien. När man då fått lite fason på det hela så tycker jag att lilla radien fortsätter lite för långt ut i en areaförstoring som borde generera en hel del turbulens. Så ser det ut i min mentala vindtunnel iallafall:va:fyllisar Sen om det har nån egentlig betydelse eller inte är jag inte bevandrad nog i portningens ädla konst att svara på:dummer

En hel del fanns att hämta runt ventilsätena eftersom allihopa var förskjutna gentemot gjutningen, Innanför styrningarna i taket hade man väl inte gjort något superjobb heller, lite knepig vinkel mot ventilen och framförallt rätt trångt. På det hela taget ingen jätteförändring i area efter portningen, men det känns ändå som det gick att hitta mycket flöde genom viss formförändring. Lite finishjobb återstår.

Den lilla luftfilen köpte jag mest av nyfikenhet från feltema, du har ju rätt, klen och väsnas en del men inte så tokig ändå. Man kör på lagom fart så går det lite långsamt och man hinner tänka under tiden, det är så lätt att ta för mycket. Använder också en cheapo-dremel från clas i sjön med flexiaxel och en vanlig luftfil med 6mm instrumentrör som hållare att linda upp smärgelduk på.

Roligt med input i tråden:tummenupp det känns som många duktiga motormänniskor lämnat forumet vilket är trist:(
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Använder också en cheapo-dremel från clas i sjön med flexiaxel

Den som Bosch säljer är den som håller längst och är starkast med riktigt bra varvtalsreglering, dvs den sackar minst när den belastas. Dremel är bara dyra. Det har slitits ut en väldans massa genom åren. Fördelen med den lite större överhandsfräsen är att den tar 6 mm verktyg.

grinding-bits-and-dremmel-tools.jpg
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jaha, lite toppjobb så gott som färdigt, den får ligga och mogna lite, då brukar man se saker man inte är nöjd med och har chansen att rätta till. Lämnade styrningarna på insug, nästan alla busatoppar jag sett har man tagit bort dom men jag ska ju inte köra några jättelyft så det är nog inte så värst viktigt heller. Tanken är att det blir lite mindre area och lite bättre fart i kanalerna.

ImageUploadedByTapatalk1458885239.053463.jpgImageUploadedByTapatalk1458885541.694021.jpg

Återstår att mäta upp och justera volymerna i förbränningsrummen.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Se så fint det blir!

IMG_1708.JPG

Renoverad cylinderrad kom på posten häromdan. Måttad efter ett set nya JE-kolvar!

Efter viss vånda har jag beställt en uppsättning vevstakar, Wössner blev det till sist. Hoppas firman i UK håller vad dom lovar, isåfall har jag dom nästa vecka:banana

Här känns det som det blir lite problem dock, var till lokala motorrenoveringsfirman för att få toppen planad (hittade några mindre repor som jag själv mest troligt är orsak till...) Dom ställde sig väldigt frågande till att mäta "bolt stretch" på vevstakarna(aldrig hört talas om), det hade varit skönt att slippa köpa/göra verktyget till detta plus att jag gärna haft lite support vad gäller mätning och lagerval då jag inte har mätverktygen.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Hej

Har skrivit det förut tror jag men inget är som väntans tider... Vevstakarna tog bra med tid på sig, strul centralt på Wössner tydligen, firman i england skickade med gratis expressfrakt när dom väl fick stakarna. Hörde runt lite efter monteringshjälp men det slutade med att jag byggde en fixtur (raggarvarianten i profilrör och plattjärn:D) efter förebild hittad på the interwebs. Bultsträckningsmätare som jag höll på att leta ihjäl mig efter, alltså att låna, fanns närmare än jag kunnat ana:tummenupp så det löste sig tillslut.

IMG_1802.JPG

Lite spännande att dra skruv för 250kr st, många verkar dra med momentskaft, öka moment med kanske 5Nm i taget och kolla sträckning vartefter till rätt värde är uppnått. Jag tänkte att då är det rätt lätt att översträcka så det blev en förlängd ringnyckel och mäta i realtid med mätaren på plats när skruvarna dras. Gick finfint.

Vad lagerspel beträffar har jag kört rätt stora spel, i överkant på fabriksspec. Mätte in alla gamla lager med plastigage och nästan alla var över spec men under servicelimit. Lånade en hålindikator, visade sig att den var graderad i hundradelar så det gick inte riktigt att mäta spel och räkna baklänges. kunde i vartfall mäta rundhet på lagerlägen och det var ok. Mätte in hela klabbet med tusendelsmikrometer och plastigage, och känner mig nöjd med det.

IMG_1804.JPG

Eftersom jag har väntat med att dela motorn till alla delar dykt upp blir det lite mer väntan. Ett par växeldrev var rätt risiga, nån har missat en växel rätt grovt så 1/3 av ingreppsklackarna är bortslagna på dubbeldrevet till 3-4:s växel på ingående axel. Även drevet bredvid, sexan har jag för mig, såg inte så vackert ut. Självklart en skiftgaffel med skägg oxå:huvet

Den blir väl klar närmare jul:huvet:huvet

ps. Ska köra med uppdrevad oljepump, det har slagit mig att det kanske är att elda för kråkorna om man fortfarande har orginal tryckbypass? Man vinner ju flöde, men bara till en viss gräns sen borde det spola ut i bypassventilen eller tänker jag fel här??
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Har skruvat ihop bottendelen och börjat mäta in squish. Med en beg. orginal fotpackning och cometic 0,030" toppackning hamnar jag på 0.8 i squish. I tightaste laget, på nåt amerikanskt forum läste jag att det går icke med je-kolvar för att designen på kolvkjolarna gör att kolvarna tippar mer än genomsnittet och dom slår i toppen på avgassidan.

Var i kontakt med motospeed (där kolvarna är köpta) och där rekommenderade man 0.9-1.0mm. Surt, då måste jag beställa och vänta på ytterligare en grej, lite tjockare fotpackning... JAG HATAR ATT VÄNTA!!!

Orginalet är 0.3 mm tjock och idealet vore en som är 0.4, frågan är om det finns just det. 0.35 finns och 0.5 finns.
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Finns här någon som har en fotpackning av nya typen och kan tänka sig mäta hur tjock den är? Den gamla, orginal gen1 är 0.3mm.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Om du kör 0.8, 1.0 eller 1.1 i squish, betyder noll och nada i praktiken annat än skillnaden mellan sprucken kolv eller inte. Däremot närmare 1.0 än 1.5 är väl att rekommendera. Sluta fislira, ut å kör! :tummenupp

/32 mil idag på bl.a. nylagd asfalt typ gokartbana mellan Broddbo och Gullvalla. Det blev ett extra varv, bara för att...
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Om du kör 0.8, 1.0 eller 1.1 i squish, betyder noll och nada i praktiken annat än skillnaden mellan sprucken kolv eller inte. Däremot närmare 1.0 än 1.5 är väl att rekommendera. Sluta fislira, ut å kör! :tummenupp

/32 mil idag på bl.a. nylagd asfalt typ gokartbana mellan Broddbo och Gullvalla. Det blev ett extra varv, bara för att...

Hahaha, jag har ju varit så petig med allt annat så varför inte det här oxå:tummenupp Nu är en 0.5mm fotpackning beställd med expressfrakt från u.k. och stämmer detta får jag 1.0 i squish. Tyvärr är det ju en hednisk långhelg i vägen:fyllisar så den dyker säkert inte upp förrän nästa vecka:död

Det absolut drygaste med detta bygge har varit (och är) all väntan på delar, när man i ett modernt samhälle har allt man kan tänka sig "on demand" men tydligen inte bråttomdelar:3freak:gnissla

Sen går det inte längre att ladda upp bilder via tapatalk om man inte reggar nåt jäkla tapatalk-id....WTF??

Det där sista kunde du behållit för dig själv:gnissla:gnissla:gnissla får väl ut och väsnas lite med sjuhalvan kanske, på över tio år gamla Rennsport:crash:3freak
 
Nyheter
Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Top