Intense's Blackbird turboprojekt

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Film! Film! Film!

Besiktat min nu, blankt papper.
Vad dåligt den gick med plenumet på när den kom upp i
varv hehe :hoppa
 
Last edited:

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Hur uppgradera du turbon från 16 till 19? Är det bara impeller o hus man byter på kompressorsidan??

Hitta på ebay, billet tillverkade i asien, duger dom? :gnissla
Fanns även uppgradering till 20, aldrig hört talas om :)
Man måste väl balansera alltihop efter bytet?
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Jag köpte ett Kinugawa-kit med kompressorhus och impeller, då måste man svarva upp mittdelen vid exducern med 2mm då 19t hjulet är 58mm och 16t är 56mm. Alternativt kan man köpa ett hjul som är svarvat för att passa bolt-on på en 16t mittdel men det var så dyrt tyckte jag. Var enklare för mig att sätta upp mittdelen i svarven. Kinugawa tillhör väl de bättre kinagrejerna och de jag fick var jättefina.

Balansering råder det lite delade meningar om huruvida avgasimpellern och axeln är balanserad för sig och kompressorimpellern för sig eller allt tillsammans. Det går även lite olika rykten om hur olika tillverkare gör men ingen har ett konkret svar. Jag struntade i att balansera för att då påstod de jag pratade med att man måste renovera lager osv för att den ska bli lika tight som ny innan man ens kan mäta. Uppenbarligen är impellern balanserad då den kommer i kitet för den är fräst på några ställen precis som originalimpellern. Smackade dit den och har nu kört 230 mil med den och verkar funka fint, troligtvis håller väl den här turbon kortare om de nu är så att de måste balanseras tillsammans egentligen men en mc går så få mil mot t.ex. den tänkta livslängen i en bil så jag tror turbon kommer överleva hojen ändå :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Fin och jämn kurva :tummenupp Det kanske bjuds på en liten film hur den beter sig sen?

Film! Film! Film!

Besiktat min nu, blankt papper.
Vad dåligt den gick med plenumet på när den kom upp i
varv hehe :hoppa

Eh, just det.. Ska ta tag i det här i veckan.

Jag kan rapportera att jag justerade min laddtrycksdel i mappen över 0,8 bar upp till 1,2 som jag laddar nu. Den gick lite fetare än vad jag trodde så jag loggade lite och magrade ner från 10,5 till 12,5 i afr och då blev den ju helt vild! Har ju inte tänkt på det så mycket för den gått så bra ändå men vilken skillnad det blev. Tänkte fånga det hela på film också :)
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Det där med laddtryck, går det att säga generellt hur mycket som skiljer mellan att mäta det i plenum eller vid vaccum-slangs-nipplarna vid insugsgummina? (vad jag har läst så skiljer det, men det kanske inte gäller på fullgas?)

Kan man tekniskt sett bara ta och borra hål och sätta en nippel på plenum för att mäta detta eller?
Eller är det inget att gräva i?

Sen har jag lite fler frågor, efter mitt egna lilla haveri på busan men vet inte riktigt om man ska skicka pm eller fråga här.
Fick bita i det sura äpplet tillslut för att jag inte bytte cylinderbultar :huvet (iaf vad jag tror orsakade eländet)
 
Last edited:

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Nu var det längesen jag läste kursen i teknisk strömningsmekanik så jag minns inte de korrekta termerna för allt, men när du tar ut trycket ur plenum så har du ju en trycksatt burk med relativt låg gashastighet i närheten av nippeln där du tar ut trycket. När du sätter nippeln tvärs flödesriktningen under spjällen så har du plötsligt en väldigt hög gashastighet tvärs den flödesriktningen vilket ger ett annat tryck i den slangen. Man har ju lite tryckfall också förbi späll och ner i insugsröret men det är nog försumbart och man kompenserar ju ändå för det i mappandet.

Tanken med den du sätter på plenum är ju att den ska kompensera linjärt (nåja det blir ju inte 100% påslag vid 1 bar men iaf) över laddtrycket så man placerar den där för att den inte ska påverkas när du trottlar under laddtryck te.x, då tar den andra mapsensorn hand om det tryckfallet under spjället.
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
Vore ju kul om vi lyckades hålla det här forumet lite igång i dessa Facebook-tider.. :) Jag gör ett försök:
Även denna vinter byts det lite grejer, om än inte i samma omfattning som förra året. Beslutade mig för att inte riva ner motorn den här vintern då jag inte tycker det ska behövas. Oljan såg fin ut men lite skitig var den allt efter 450 turbomil (lite slarvig där) så det indikerar väl att motorn är ganska frisk.

Beslutade mig däremot att skotta bort alla onödiga bitar på kompressorhuset för att slippa de invändiga hålen, det gör säkert ingen skillnad men det känns ju bättre!

DSC_2326.JPG DSC_2329.JPG

DSC_2364.JPGDSC_2550.JPG

DSC_2598.JPG

Ny Bränsletrycksregulator från Aeromotive, min Malpassi är inte heltstabil och verkar läcka lite till vakuumsidan.
DSC_2581.JPG

Ny retur på tankarmaturen, behöll den gamla om man vill bygga tillbaka hojen någon gång.. man vet ju aldrig.
DSC_2537.JPG

Har passat på att skaffa mig en egen liten svarv i garaget som hanterar mer grejer än vad man tror, har använts flitigt sen i oktober, gjorde returen till turbon o-ringad istället för en papperspackning senast t.ex. så kan man demontera den utan att fixa en ny packning varenda gång :)
DSC_2258.JPG
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top