Yamaha MT-07

stockis89

Medlem
Gick med
30 Jun 2009
Ort
Söderköping, Emmaboda
Hoj
Yamaha MT07
bd583b1a1da5c1c1625dd614f9aec0dd.jpg


Bjuder på en riktigt dålig bild ifrån helgen. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Tjusigmustasch

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2016
Ort
Borås
Hoj
2016, Yamaha, MT-07
Hej!

Någon som vet om ett Akrapovic Carbon system är ok vid en uppkörning? Har inte kortet än, men är väldigt sugen på att skruva dit ett på min MT-07:a

Tack på förhand!
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Tja! Funderar på om man ska skaffa sig en mt07 eller vad man ska göra.
Ni som haft dom ett tag, har ni märkt av några problem?
Hur är dom att åka långt på?
Hur långt kommer man mellan tankningarna?
Dämpningen är ju rätt mjuk, är det ett problem som måste lösas eller går det bra ändå?
Någon som vet om några uppgraderingar till 2017?
Åker en z800 idag och kan uppskatta smidigheten och att körsättet blir ett helt annat, men är risken stor att jag kommer tröttna tro?

Överlag verkar det som en trevlig hoj, mest orolig över bak och framdämpning ´och hur byggkvaliten är.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Hej!

Någon som vet om ett Akrapovic Carbon system är ok vid en uppkörning? Har inte kortet än, men är väldigt sugen på att skruva dit ett på min MT-07:a

Tack på förhand!

Bör vara ok om du har DB-killern i, men jag har inte provat. Har du inte skruvat dit det ännu så hade jag väntat tills kortet är i hamn, dumt att utmana ödet.

Tja! Funderar på om man ska skaffa sig en mt07 eller vad man ska göra.
Ni som haft dom ett tag, har ni märkt av några problem?
Hur är dom att åka långt på?
Hur långt kommer man mellan tankningarna?
Dämpningen är ju rätt mjuk, är det ett problem som måste lösas eller går det bra ändå?
Någon som vet om några uppgraderingar till 2017?
Åker en z800 idag och kan uppskatta smidigheten och att körsättet blir ett helt annat, men är risken stor att jag kommer tröttna tro?

Överlag verkar det som en trevlig hoj, mest orolig över bak och framdämpning ´och hur byggkvaliten är.

Nu har inte jag kört min mer än 200 mil men kan ju ge ett första intryck iallafall. I början fick jag helvetes ont i röven efter 15-20 mil, men det får jag inte längre så skulle tro att man vänjer sig. En hel del klagar på sätet dock. Min ligger på ca 0.4 i förbrukning, så du kommer runt 30 mil på en tank, lite längre kanske. Jag tycker dämpningen är alldeles för mjuk bak och för hård fram. Det är inget man måste lösa, men jag kommer göra det. MY17 är inte vad jag vet visad ännu, kolla på Tracer 700 så kan du nog se om eventuella Euro IV-uppdateringar är på väg. Att byta mellan Z800 och MT-07 är jag inte övertygad om kommer ge någon "aha"-upplevelse direkt, det verkar inte vara någon enorm skillnad mellan de två.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Så om man fixar dämpning och nytt avgassystem är man uppe runt 75 papp ungefär. Gasresponsen har jag hört är sådär med ett rätt bra glapp i gashandtaget?

Hört om korrosionsproblem också, är det en myt eller hur ser det ut med det?

Vilka andra hojar med samma smidighet bör man titta på för dom pengarna? Eller är det värt att lägga pengarna på att ordna fram en perfekt mt07:a?

Tror att man kan bygga en väldigt rolig stunt hoj iaf. Hur är det med motocage? Enbart för syn eller fyller grejerna nån funktion?
 
Last edited:

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Så om man fixar dämpning och nytt avgassystem är man uppe runt 75 papp ungefär. Gasresponsen har jag hört är sådär med ett rätt bra glapp i gashandtaget?

Hört om korrosionsproblem också, är det en myt eller hur ser det ut med det?

Vilka andra hojar med samma smidighet bör man titta på för dom pengarna? Eller är det värt att lägga pengarna på att ordna fram en perfekt mt07:a?

Tror att man kan bygga en väldigt rolig stunt hoj iaf. Hur är det med motocage? Enbart för syn eller fyller grejerna nån funktion?

Kan inte säga att jag tycker gasresponsen är ett problem, men det är ganska stor vinkel mellan helt stängd - helt öppet. Man kan byta till throtteln från en R6a om det stör.

Det här med rost verkar vara blandad kompott. Många från England som klagar men där rostar ju allt mycket snabbare. Man ska nog hålla ögonen öppna och alltid förvara i garage så går det nog bra.

Vet inte om Moto-Cage fyller någon funktion, skulle inte tro det ärligt talat. Min handlare sa till mig att MY16 Moto-Cage inte kommer dyka upp då Yamaha hade svårt att få fram delar till den. Jag har beställt cage och subcage från Zeus-Armor men har inte dykt upp ännu.

Motorn och chassiet är jävligt roligt på MT-07, nästan som att köra en vråltrimmad moped. Tycker du ska provköra, först då du vet om det är värt det eller inte. Nu funderar du ju på stunt men annars om du skulle ha en smidig och busig hoj hade jag kollar på Husqvarna 701/KTM 690 SMC R.
 

skipp

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2012
Ort
Hemma
Hoj
Kawasaki
Har provkört och tyckte den var rolig. 90% att jag köper en men då är det ett måste att åtgärda en del brister som dämpningen. Tyckte inte då att gasresponsen var problem men om det går att åtgärda genom enkel justering eller att byta rulle så är ju det inga bekymmer.

Är inte ute efter någon motard heller. Så just nu lutar det väldigt mycket åt en mt. Bra försäkring, smidig och rolig samt att man kan avverka några mil utan problem
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
15 mil idag på MT:n. :D Den är så superskön och rolig att köra. Perfekt körställning, fantastiskt vrid och hyfsat snabb. Låter underbart med Arrow helsystem utan db-killer. :banana:rock

Enda smolket i bägaren är bakdämparen. Alldeles för mjuk. I alla fall när man pressar på lite i kurvorna och då det är lite ojämn vägbana.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Liten spoiler på plats, tycker mig känna mindre vind runt hjälmen men har inte varit ute på motorvägen och provat ännu, får se om jag hinner det idag.

spoiler.jpg
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Ser ut att vara samma som jag har. Tror den hjälper lite men mest höjer den utseendet massvis tycker jag!

Skickat från min mobil!

Ja det gjorde stor skillnad utseendemässigt :) Bytte även skyddet till kylartanken och locket till bromsvätskebehållaren fram, men fick ingen bra bild på det :tungan Börjar ta sig nu iallafall men än finns det att göra :hihi
 

FreddeMT07

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha mt-07 2015
Ja det gjorde stor skillnad utseendemässigt :) Bytte även skyddet till kylartanken och locket till bromsvätskebehållaren fram, men fick ingen bra bild på det :tungan Börjar ta sig nu iallafall men än finns det att göra :hihi
Kul för dig! Tycker det är sjukt roligt att det finns så otroligt mycket att byta och ändra på dem :)

Skickat från min mobil!
 

liten ninja

osynlig
Gick med
12 Apr 2016
Ort
Karlstad
Hoj
Yamaha MT 07
Hej hej, uppskattar tråden och har läst med nöje här. Ligger ännu mitt i inkörningsperioden men nu är det dags att bidra själv också!

Monterat ett helsystem från Two Brothers. Var ute ikväll och lade långa bullermattor runt stan :yoparty

EDIT: Suddiga bilder, skall ladda om i ett bättre format.
 
Last edited:

FreddeMT07

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2016
Ort
Sundbyberg
Hoj
Yamaha mt-07 2015
Vad har ni för tail tidy? Några tips? :)

Lurar på att köpa den här:
View attachment 432263View attachment 432264
Yamaha FZ 07 FZ-07 MT 07 MT-07 Fender eliminator Tail Tidy 2014 - 2017 BLACK P/L
Hittat på ebay: http://stores.ebay.co.uk/customizedbikeparts
Jag köpte den här.

Look at this on eBay http://www.ebay.de/itm/361433129405

Dock bytte jag belysningen till skylten då jag inte alls gillade den man fick med. Efter det kan jag inte vara nöjdare, har dock ingen bild på det just nu.

Skickat från min mobil!
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Lite avgasbyte på frugans hoj.
Blev ett mysigt myyyysigt ljud i den nu :D
Återkommer med välinspelad fly-by!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top