Att bygga upp en ”komplett” vapengarderob

Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag köpte ett skåp godkänt för 16 bössor, med lite ammo, 3 bössor och lite rengöringsprylar och krut etc så blev det skåpet jävligt litet. :gnissla
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
Laddkomponenter och hagelammo har jag aldrig stuvat in i skåpet.
Skulle inte funka utan ett extra skåp, speciellt om jag köpt upp mig på något billigt parti patroner :brinnerup
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Är lite sugen på en .22lr. Första tanken är ju då quad eller 455 så man även kan ha klass 3 pipor. Quad range ser mycket trevlig ut men jag tycker man hör så mycket illa om Sako. Träffade någon på Hacksjö som knappt kunde använda sin range för att den åkte in på garanti hela tiden. Plus att den är bra dyr. Annars kan man köpa billigaste cz455 och byta kolv. Verkar finns en del trevliga.

Ska ha den till lekskytte och jaga svartfågel. Och kanske räv (för dom får man ta med .17hmr?).

Inspel?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Är lite sugen på en .22lr. Första tanken är ju då quad eller 455 så man även kan ha klass 3 pipor. Quad range ser mycket trevlig ut men jag tycker man hör så mycket illa om Sako. Träffade någon på Hacksjö som knappt kunde använda sin range för att den åkte in på garanti hela tiden. Plus att den är bra dyr. Annars kan man köpa billigaste cz455 och byta kolv. Verkar finns en del trevliga.

Ska ha den till lekskytte och jaga svartfågel. Och kanske räv (för dom får man ta med .17hmr?).

Inspel?

455:an är riktigt, riktigt trevlig. Jag hade en med tjock pipa och thumbholestock som sköt jättebra med allt jag matade den med.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Är lite sugen på en .22lr. Första tanken är ju då quad eller 455 så man även kan ha klass 3 pipor. Quad range ser mycket trevlig ut men jag tycker man hör så mycket illa om Sako. Träffade någon på Hacksjö som knappt kunde använda sin range för att den åkte in på garanti hela tiden. Plus att den är bra dyr. Annars kan man köpa billigaste cz455 och byta kolv. Verkar finns en del trevliga.

Ska ha den till lekskytte och jaga svartfågel. Och kanske räv (för dom får man ta med .17hmr?).

Inspel?
Salongsgevär skall man ha.
Jag kan inget om specifika modeller, men en vanlig cylinderrepeter av känt fabrikat (min Brno är jag kanonnöjd med) är mitt förslag.
Halvautomater är populära, men jag upplever att det blir mer eftertanke/skott med en cylinder = Bättre träning.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Salongsgevär skall man ha.
Jag kan inget om specifika modeller, men en vanlig cylinderrepeter av känt fabrikat (min Brno är jag kanonnöjd med) är mitt förslag.
Halvautomater är populära, men jag upplever att det blir mer eftertanke/skott med en cylinder = Bättre träning.

Enskottsvapen är inte mycket att ha till jakt, dock.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Och bytte den till en 10/22?

Ska lämna in en öppen ansökan i mellandagarna.

Korrekt. Detta enbart för att kunna tävla IPSC Mini Rifle. Om jag inte sysslat med IPSC skulle jag nog aldrig bytt. En pipa i .22LR och en .22WMR och man är hemma. Tyvärr är .17HMR bara klassad som 4 enligt NVV's ibland uråldriga regler.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
"Salongsgevär" är per definition enkelskott.

RPSFS 2006:12
Salongsgevär

1 § Med ett salongsgevär skall avses ett enskottsgevär i klass 4 med kaliber .22 (5,6 mm) och med en vikt som i originalutförande understiger 2,5 kilo.

Allmänna råd Enligt 2 kap. 5 § 2 vapenförordningen bör behov att inneha salongsgevär anses föreligga endast för avlivning av fällfångade djur.

Den som med fälla avsedd för levandefångst bedriver fångstverksamhet i viss omfattning och som inte innehar ett lämpligt skjutvapen för avlivning bör kunna ges tillstånd att inneha ett salongsgevär för detta ändamål. Ett salongsgevär som innehas för avlivningsändamål bör inte räknas in i antalet vapen i vapengarderoben.
 

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Köp så stort skåp du bara kan , jag har bara 3 enhansvapen kvar men ganska mycket skit ändå som måste vara inlåst :)View attachment 414274

Ja där såg det ganska så trångt ut.

Jag köpte ett skåp godkänt för 16 bössor, med lite ammo, 3 bössor och lite rengöringsprylar och krut etc så blev det skåpet jävligt litet. :gnissla

Såpass alltså :/

vapenskap-jaktpaket-plus.jpg

Där är skåpet som jag valt. Plats för 14 bössor utan hyllorna och 8st med hyllorna monterade. Hyllorna känns bra att ha för handeldvapnen. Förhoppningsvis räcker det så länge jag bor kvar i lägenheten. Vid husköp så blir det nog kasunbygge.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Såpass alltså :/

View attachment 414298

Där är skåpet som jag valt. Plats för 14 bössor utan hyllorna och 8st med hyllorna monterade. Hyllorna känns bra att ha för handeldvapnen. Förhoppningsvis räcker det så länge jag bor kvar i lägenheten. Vid husköp så blir det nog kasunbygge.

Ska du inte ha gevär så hade jag satt hyllor tvärs över i skåpet, outnyttjad plats annars. :gnissla

Sen ska du ju ha krut och tändhattar etc för ska du tävla inom pistolskytte så lär du vilja ha handladdad ammo som är både billigare och har bättre precision än fabriksammo.
 

Snowman89

Guest
Nere en sväng på nya skjutbanan med Mausern.

Varför, varför, varför får man alltid en flyer på dom bästa serierna? Satte två hål-i-hål och sen kommer avslutningen 2 cm under. :gnissla

View attachment 414171

View attachment 414172

Nu är jag inte överdrivet insatt, men varför har man en ljuddämpare på en mauser?
Vad använder du bössan till i vanliga fall då du använder en ljuddämpare?
Jag tävlade en del när jag var yngre, både med .22 long samt mauser, men då var det "vanliga" bössor med korn, rem och jacka/handske som gällde.
Men det var nästan 10år sedan idag...
 
Last edited:

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Nu är jag inte överdrivet insatt, men varför har man en ljuddämpare på en mauser?
Vad använder du bössan till i vanliga fall då du använder en ljuddämpare?
Jag tävlade en del när jag var yngre, både med .22 long samt mauser, men då var det "vanliga" bössor med korn, rem och jacka/handske som gällde.
Men det var nästan 10år sedan idag...

Varför vill man inte ha ljuddämpare? :va

Mindre rekyl, stör omgivningen mindre, mindre ljud vid skytten etc.. Enbart fördelar. I min värld är den försumbara viktökningen värd det alla gånger.

Jag använder den enbart till banskytte även om licensen är på jakt. Dessutom vill jag alltid ha ytterligare ett Klass 1-vapen i skåpet om något händer med älgklubban.
 
Last edited:

Snowman89

Guest
Varför vill man inte ha ljuddämpare? :va

Mindre rekyl, stör omgivningen mindre, mindre ljud vid skytten etc.. Enbart fördelar. I min värld är den försumbara viktökningen värd det alla gånger.

Jag använder den enbart till banskytte även om licensen är på jakt. Dessutom vill jag alltid ha ytterligare ett Klass 1-vapen i skåpet om något händer med älgklubban.
Det är väl iofs sant.
Det var mer det att jag aldrig varken sett eller hört talas om någon som gjorde det när jag var aktiv, dock kan det ju haft med regler för de klasserna att göra.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top