Supermono-rörhög, eller: -Hur fäster man framhjulet till bakhjulet?

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
För det tränade ögat...
aed51eee635c4001623e69e9f4ef5205.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Ouch, det där ser ut att kunna medföra vissa problem även med vev och block...
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ouch.
Det ser riktigt illa ut :gråta i min lilla inskränkta värld blir det nya block o minst en ombalansering av veven.

Helt galet att lyckas böja en så kompakt axel i.den diametern så mycket.:va

Vågar man fråga om ett par bilder på block halvorna:mad:
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag skrider värdigt framåt, låter mig inte jäktas och utstrålar pompöst en slags kunglig överlägsenhet. Sen ibland hugger det till och jag gnyr som en liten flicka. Kan vara svårt för omgivningen att hantera.

Tänker osökt på en annan flitigt olycksdrabbad uppfinnare om än i serieform, nämligen Gaston. Nästan lika kreativ men avsevärt mindre raffinerad. Det finns ett par albumtitlar som likaväl kunde gälla denna process. Icke i något diminutivt syfte. Jag förärar Ers för tillfället flegmatiska Höghet både "Bland snilleblixtar och fnåsknedslag" samt "Katastrofernas konung" och inväntar den storartade comebacken med eriksgata på bana inom räckhåll!
 

Mr Moto

Nu i tvåtaktsträsket
Gick med
26 Jan 2005
Ort
Javisst
Hoj
RVF 400, NSR250 SP
Du har en stark motor iaf:näsblod om man skall se det från ett halvfullt glas hållet inställning.
Att böja hela klabbet....
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
För det tränade ögat...
aed51eee635c4001623e69e9f4ef5205.jpg


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk

Jag gissar på att de första som hände i haveriserien va att ganska många kugg på backelitdrevet gav sig så balansvikten träffade vevstaken rel snällt (inte haka i) längst ner vid pinnbultsfästet därav att balansen böjt sig rel snällt om än mycket. Gissningen baseras på att man ser antydan på att balansvikten fått en 20-30mm lång svacka en bit in från ena kanten dvs den har inte "hakat i" utan den har "mujklandat" på vevstakens nedre pinnbult på ytterböjen av balansvikten om ni fattar min luddiga förklaring?
 
Last edited:

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
Nu har jag inte gjort en fullständig skadeanalys än, men följande noteringar:
1. De ursprungliga vevhushalvorna ser intakta ut.
2. De frästa och påsvetsade halvorna till balansaxelhuset, är båda deformerade bortom räddning.
3. Samtliga svetsfogar är intakta.
4. Höger ramlager verkar ej gå att snurra.
5. Navet som håller fiberdrevet var intakt och har inte släppt varken balansaxel eller fiberdrev.
6. Den abrupta tvärniten har skjuvat av kilen som håller primärdrevet.
7- Carillio-stakens storände, och/eller vevlagret, har fått stryk och "hackar" vid vridning.
8. Det finns några mycket små märken i kolvens ventilfickor efter kontakt.
9. Balansaxeln har inga andra kontaktmärken än från vevstakens storände.
10. Balansaxelns inlägg av WCu sitter på plats

Balansaxeln är tillverkad av seghärdat 2541, så det krävs lite kraft för att deformera den på detta sätt.

Det verkar som om kuggarna på fiberdrevet inte orkat med och till slut tappades ingreppet med vevaxeln. Kanske fick balansaxeln först en liten smocka, men vid nästa kontakt (nästa varv) var det tvärnit. Det som fortfarande förbryllar mig är hur friska uppvarvningar utan effektuttag kan ha noll inverkan på kuggarna, medan ca 1 minuts fisåka runt Knutstorp förstör kuggarna helt!

Det blir att tillverka nya hus till balansaxeln, ny balansaxel, byta vevstake, vevlager, nytt ståldrev till balansaxeln och en kåpa över alltihop som medger oljebad. Ytterligare 12 papp och x timmar...:näsblod
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Helt otroligt att blocken har klarat sig, jag förväntade att vevlager lägena hade fått duktigt med pisk.

Skönt att blocken överlevde:tummenupp.
 

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
På vilket nummer kan man swisha en liten sponsorpeng? Fler än mig tror jag som vill se denna konstruktion gå i mål.
 

Dr_C

Mulle-mek
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Harlösa
Hoj
Ducati 888SP5, Ducati Hypermotard 1100S, DRC680
På vilket nummer kan man swisha en liten sponsorpeng? Fler än mig tror jag som vill se denna konstruktion gå i mål.
Det var ju en varm tanke! Då får jag ju liksom både hjälp och press! Se bara till att nick/namn och tex DRC är med, så lägger jag upp mina sponsorer här i tråden. De som vill vara anonyma skriver såklart bara DRC.

Låt oss se vad det kan bli av det! Jag blir gärna glatt överraskad! "Någon annan" får gärna marknadsföra detta, för jag är ingen tant utanför ICA. -"Hej-hej!"

Swisha valfri slant för att sponsa balansen in the Stånka-business till: 0709947709
Skriv i meddelandet: DRC, "Ditt namn/nick"


Skickat från min SM-A310F via Tapatalk
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dr_C skriver
Det skulle kunna vara så att stånkans varierande vinkelhastighet runt de fyra takterna, gör att kuggingreppet inte ligger konstant åt ena flanken, utan "skallrar". Dvs omväxlande driver och bromsar vevaxelns drev balansaxeln. Om det är så vet jag inte säkert än, men det är iaf inget bra för en kuggtransmission...

Tydligt är att du inte räknat på det. Vill man minska krafterna på dreven så kan en lösning vara att öka vevaxelns vikt. En annan att minska motorns slagvolym. Ju mindre slagvolym. Dessto mindre krafter på dreven till balansaxeln. Och då kan du ju också minska balansaxeln.
När du räknar på krafterna på dreven så kan det var ide räkna på krafterna på vevhuset.
Så att inte vevhuset spricker i nästa steg.
Det kanske behövs nytt vevhus med kraftigare gods.

(Jag är själv i samma sits, ska jag ge upp min fina trampcykel med många egna lösningar som ligger på köksgolvet just nu och köpa en ny cykel eller ska jag byta vevparti för tänderna på främre kedjedreven är nerslitna eller har tom gått av. Ska jag försöka få tag i en ny bakfälg för fälgbromsarna har slitit så mycket så fälgen har vikt ut sig och ser ut som ett V, inte som ett U.
Usch. Jag gillar cykla så vettigast är kanske ny cykel......Beslutsvånda)
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top