Yamaha MT-09

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Har just fått veta av min handlare att han rekomenderar mig att hämta ut min först efter abs-pumpen är bytt. Den ska tydligen bytas på alla MT-09:eek:r enligt honom. Tänkte ni andra ville veta det också.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag fick besked av min handlare att det inte påverkade just mitt exemplar. Vad är det som gäller egentligen?
 

J.Asplund

Ny medlem
Gick med
10 Jan 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-09, 2014
Har just fått veta av min handlare att han rekomenderar mig att hämta ut min först efter abs-pumpen är bytt. Den ska tydligen bytas på alla MT-09:eek:r enligt honom. Tänkte ni andra ville veta det också.

Jag fick höra att det är en abs ventil som behövs bytas ut. Ska inte vara några problem att köra med den men att det kan bli så att ABS lampan tänds och ABS:en då är ur funktion men då är det ju bara bromsa som om det vore en ABS fri hoj..
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Det var upp några sidor tidigare här i tråden, men det är vissa ramnummer som är drabbade, dom tidigaste ut med ABS, och man byter tydligen ut ABS-enheten.
Så här säger sevicemeddelandet en en nederländsk sida (fritt översatt till engelska):

This is the type and frame numbers:
Yamaha MT-09 ABS, Type RN29
Frame nr.: JYARN296000000301 to JYARN296000003494
According to the source there was a assembly fault in the production process of the ABS unit.
That can lead to complete ABS failure.
The complete ABS unit has to be replaced.

Länk till källan:
http://www.motorfreaks.nl/nieuws/alg...len-terug.html

Så vi får väl kanske göra detta på första servicen, eller direkt delarna kommer till Sverige.
Min ligger i alla fall inom det drabbade spannet av ramnummer.
 

Foff

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2010
Ort
Piteå
Hoj
14, Yamaha Mt-09
Det var upp några sidor tidigare här i tråden, men det är vissa ramnummer som är drabbade, dom tidigaste ut med ABS, och man byter tydligen ut ABS-enheten.
Så här säger sevicemeddelandet en en nederländsk sida (fritt översatt till engelska):

This is the type and frame numbers:
Yamaha MT-09 ABS, Type RN29
Frame nr.: JYARN296000000301 to JYARN296000003494
According to the source there was a assembly fault in the production process of the ABS unit.
That can lead to complete ABS failure.
The complete ABS unit has to be replaced.

Länk till källan:
http://www.motorfreaks.nl/nieuws/alg...len-terug.html

Så vi får väl kanske göra detta på första servicen, eller direkt delarna kommer till Sverige.
Min ligger i alla fall inom det drabbade spannet av ramnummer.

Min ligger också inom det ramnumret. De hade tydligen inget bekräftat leveransdatum, utan bara hoppas att de får in den snabbt så man får det bortstökat
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Ursäkta mitt sena svar men jag har varit upptagen med att föra en diskussion med Yamaha Motor Scandinavia angående hojen och alla problem den har.

Handlaren har försökt hjälpa till så gott han kan. Det är Yamaha som har visat sin rätta sida genom att påstå att felen beror på mig. När jag har skickat underlag för att så inte är fallet har man fortsatt att påstå att felen beror på handhavandefel.

Fick kontakta min svåger som är expert på konsumenträtt och när han tog över min talan med Yamaha så ändrade man sig plöstligt och erbjöd sig att ersätta mig fullt ut förutsatt att man får in hojen och undersöker den.

Fick ett samtal från den högsta ansvariga på Yamaha Motor Scandinavia som bad om ursäkt. Tyvärr så hjälper inte den ursäkten eftersom man anklagade mig för att felen har uppstått och att Yamaha i övrigt var otrevliga och arroganta. Har ingen tillit till märket längre så jag kommer inte köpa deras hojar mer. Ska få besked i dag om jag verkligen ska behöva vänta på att hojen undersöks innan jag får pengarna, vill ju köpa en omgående då jag har sålt min XJ6:a.

Finns inga felfria företag men Yamaha har visat en sida som jag inte accepterar så därför har man för alltid förlorat mig som kund. Tråkigt då ingen Yamaha jag ägt har felat innan denna.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ursäkta mitt sena svar men jag har varit upptagen med att föra en diskussion med Yamaha Motor Scandinavia angående hojen och alla problem den har.

Handlaren har försökt hjälpa till så gott han kan. Det är Yamaha som har visat sin rätta sida genom att påstå att felen beror på mig. När jag har skickat underlag för att så inte är fallet har man fortsatt att påstå att felen beror på handhavandefel.

Fick kontakta min svåger som är expert på konsumenträtt och när han tog över min talan med Yamaha så ändrade man sig plöstligt och erbjöd sig att ersätta mig fullt ut förutsatt att man får in hojen och undersöker den.

Fick ett samtal från den högsta ansvariga på Yamaha Motor Scandinavia som bad om ursäkt. Tyvärr så hjälper inte den ursäkten eftersom man anklagade mig för att felen har uppstått och att Yamaha i övrigt var otrevliga och arroganta. Har ingen tillit till märket längre så jag kommer inte köpa deras hojar mer. Ska få besked i dag om jag verkligen ska behöva vänta på att hojen undersöks innan jag får pengarna, vill ju köpa en omgående då jag har sålt min XJ6:a.

Finns inga felfria företag men Yamaha har visat en sida som jag inte accepterar så därför har man för alltid förlorat mig som kund. Tråkigt då ingen Yamaha jag ägt har felat innan denna.

Vilka är problemen du har med den?
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Vill också gärna veta vad du har för problem med hojen, så man kan kolla sin egen hoj :hej
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Vilka är problemen du har med den?

- Fel på ABS-bromsen trots att min hoj inte ska vara påverkad av felet då den ligger utanför den batchen det handlar om enligt Yamaha (stämmer ju inte då min har felet, hur många andra berörs?)
- Fel på bromscylindern så bromshandtaget sjönk in av sig själv, får pumpa för att återfå motstånd
- Ibland svårstartad och får den gå 15-30 sek på tomgång när den är kall så dör den
- Oljud från kamkedjespännaren (trots att Yamaha USA har erkänt felet och att det går på garantin så gör inte Yamaha Scandinavia det)
- Ojämn gång vid tomgång, tomgången ändras och går antingen upp eller ner var 3-5:e sekund
- Ojämn gång på andra växeln och det låter också konstigt från motorn men det försvinner om man motorbromsar för att sedan återkomma när man ger gas
- Ojämn gång när man kör på sexans växel runt 4000 rpm
- Vinande ljud från motorn på sexans växel vid konstant fart/gas
- Oljud från kopplingen, hörs bäst vid tomgång
- Ett tickande/knackande ljud från höger sida av motorn, speciellt om den får arbeta lite
- Klonkar onaturligt högt när man byter växel, känns i marken
 
Last edited:

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
- Fel på ABS-bromsen trots att min hoj inte ska vara påverkad av felet då den ligger utanför den batchen det handlar om enligt Yamaha (stämmer ju inte då min har felet, hur många andra berörs?)
- Fel på bromscylindern så bromshandtaget sjönk in av sig själv, får pumpa för att återfå motstånd
- Ibland svårstartad och får den gå 15-30 sek på tomgång när den är kall så dör den
- Oljud från kamkedjespännaren (trots att Yamaha USA har erkänt felet och att det går på garantin så gör inte Yamaha Scandinavia det)
- Ojämn gång vid tomgång, tomgången ändras och går antingen upp eller ner var 3-5:e sekund
- Ojämn gång på andra växeln och det låter också konstigt från motorn men det försvinner om man motorbromsar för att sedan återkomma när man ger gas
- Ojämn gång när man kör på sexans växel runt 4000 rpm
- Vinande ljud från motorn på sexans växel vid konstant fart/gas
- Oljud från kopplingen, hörs bäst vid tomgång
- Ett tickande/knackande ljud från höger sida av motorn, speciellt om den får arbeta lite
- Klonkar onaturligt högt när man byter växel, känns i marken

Det var inte lite problem du hade med den :( Känns ju inte helt kul...
Låter ju helt sjukt det där med kamkedjespännaren, har läst en hel del om det på amerikanska forum. Yamaha ligger ju nu på kamkedjespännare nr 3, alltså 2 stycken innan som failat. Men verkar ju som du sa att i USA är det inga som helst problem att få den utbytt på garantin, helt sjukt att det inte agerar likadant här?! Man blir ju lite skraj om man får problem med den själv och de vägrar byta ut den på garantin.
 

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Ort
Hägersten
Hoj
Kawasaki w800 2016
- Fel på ABS-bromsen trots att min hoj inte ska vara påverkad av felet då den ligger utanför den batchen det handlar om enligt Yamaha (stämmer ju inte då min har felet, hur många andra berörs?)
- Fel på bromscylindern så bromshandtaget sjönk in av sig själv, får pumpa för att återfå motstånd
- Ibland svårstartad och får den gå 15-30 sek på tomgång när den är kall så dör den
- Oljud från kamkedjespännaren (trots att Yamaha USA har erkänt felet och att det går på garantin så gör inte Yamaha Scandinavia det)
- Ojämn gång vid tomgång, tomgången ändras och går antingen upp eller ner var 3-5:e sekund
- Ojämn gång på andra växeln och det låter också konstigt från motorn men det försvinner om man motorbromsar för att sedan återkomma när man ger gas
- Ojämn gång när man kör på sexans växel runt 4000 rpm
- Vinande ljud från motorn på sexans växel vid konstant fart/gas
- Oljud från kopplingen, hörs bäst vid tomgång
- Ett tickande/knackande ljud från höger sida av motorn, speciellt om den får arbeta lite
- Klonkar onaturligt högt när man byter växel, känns i marken

En följdfråga på detta!

Vad ansåg Yamaha att du som brukare hade gjort för att frambringa dessa fel?
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är samtliga av dessa problem även observerade på andra sidan atlanten eller är det specifikt för din hoj?

//K
 

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Det var inte lite problem du hade med den :( Känns ju inte helt kul...
Låter ju helt sjukt det där med kamkedjespännaren, har läst en hel del om det på amerikanska forum. Yamaha ligger ju nu på kamkedjespännare nr 3, alltså 2 stycken innan som failat. Men verkar ju som du sa att i USA är det inga som helst problem att få den utbytt på garantin, helt sjukt att det inte agerar likadant här?! Man blir ju lite skraj om man får problem med den själv och de vägrar byta ut den på garantin.

Ja, riktigt tråkigt att man blir behandlad så här som kund när man lagt 80,000 kr på en ny hoj i år och 75,000 kr på en ny hoj förra året. Har aldrig haft problem med någon hoj tidigare så jag har aldrig behövt kontakta företaget innan.

En följdfråga på detta!

Vad ansåg Yamaha att du som brukare hade gjort för att frambringa dessa fel?

Yamaha (Stefan Pålsson - tekniker) mer eller mindra anklagade mig för att ha crossväxlat eller på annat vis misshandlat koppling och växellåda för "våra hojar går inte sönder, därför som vi lämnar 5 års garanti, så säkra är vi". "Har du inte kört mycket på bakhjulet" frågade han också. Jag hade uppenbarligen också mixtrat med ECU:n eller med Power Commander för "våran fabriksmappning är utvecklad speciellt för denna hoj och är mycket bra".

"Alla hojar med ABS-problemet har blivit åtgärdade innan leverans". Det stämmer ju inte eftersom det finns personer i denna tråd som skrivit att deras leverans blivit uppskjuten p.g.a. beställd reservdel.

Några exempel på vad man sa. Total förnekelse och skitsnack. Allt är mitt fel. :dummer

Är samtliga av dessa problem även observerade på andra sidan atlanten eller är det specifikt för din hoj?

//K

Har hittat trådar/inlägg med samma eller snarlika problem från USA, England, Tyskland och Frankrike.
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Typexempel på riktigt dålig kundservice, anklaga kunden istället för att själva ta på sig problemet och lösa det istället. Är inte jättesugen på att köpa hojen längre när man hör om sånt här.
 
Last edited:

Buddas

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2014
Ort
Sverige
Hoj
Letar
Skulle få besked i dag på om jag verkligen ska behöva vänta på att hojen undersöks innan jag får tillbaka mina pengar. Ringer för att Pål inte återkopplade till mig på morgonen som han lovade och får då reda på att han är på utbildning och återkommer senare under veckan. Bara han kan svara på det säger man så jag får återkomma eller så får han ringa tillbaka till mig när han kommit tillbaka.

Allvarligt? Skämtar Pål/Yamaha med mig eller? :3freak

Ska inte förstöra tråden mer. Om någon vill mig något eller vill veta hur det går så skicka ett PM. Kommer logga in igen först när ärendet är avslutat så får ni inte svar direkt så var vänlig och avvakt.

Ha det!
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Har du mixtrat med ecu:n ?
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skulle få besked i dag på om jag verkligen ska behöva vänta på att hojen undersöks innan jag får tillbaka mina pengar. Ringer för att Pål inte återkopplade till mig på morgonen som han lovade och får då reda på att han är på utbildning och återkommer senare under veckan. Bara han kan svara på det säger man så jag får återkomma eller så får han ringa tillbaka till mig när han kommit tillbaka.

Allvarligt? Skämtar Pål/Yamaha med mig eller? :3freak
Ska inte förstöra tråden mer. Om någon vill mig något eller vill veta hur det går så skicka ett PM. Kommer logga in igen först när ärendet är avslutat så får ni inte svar direkt så var vänlig och avvakt.

Ha det!


Nu vet jag inte var du köpt hojjen, men detta låter helt klart märkligt.
Det ska mycket till innan garantin inte ska gälla.
Då måste du ha påverkat ursprungsskicket, eller använt produkten på ett sätt som den inte är skapt för, till exempel tagit några svängar på crossbanan med den.
Detta ligger på handlaren/tillverkaren att bevisa, så det känns oerhört märkligt.

Jag kan dock gå i god för att detta ALDRG skulle hända mig, eftersom jag har köpt min hos Yamhacenter i Luleå (Heds motor).
Där möter man kunden med förtroende, och för ett sakligt resonemang, man misstror inte kunden, vilket jag tolkar har hänt i ditt fall.
Bättre service än på Heds i Luleå har jag sällan skådat, och jag är oerhört förvånad att man inte är mer intresserad av att ta del av problemet, och lösa det i samförstånd, det kan ju ge ytterliggare erfarenheter.
Så jag förstår din frustration, utan att vara insatt i just ditt ärende.

Jag lägger inte så stor notis i detta för Yamahas del, utan ser det tillsvidare som en enskild handlares agerande.

Hoppas att allt ordnar sig för dig i alla fall, och dela gärna med dig av dina erfarenheter när det är utklarat.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Nu vet jag inte var du köpt hojjen, men detta låter helt klart märkligt.
Det ska mycket till innan garantin inte ska gälla.
Då måste du ha påverkat ursprungsskicket, eller använt produkten på ett sätt som den inte är skapt för, till exempel tagit några svängar på crossbanan med den.
Detta ligger på handlaren/tillverkaren att bevisa, så det känns oerhört märkligt.

Jag kan dock gå i god för att detta ALDRG skulle hända mig, eftersom jag har köpt min hos Yamhacenter i Luleå (Heds motor).
Där möter man kunden med förtroende, och för ett sakligt resonemang, man misstror inte kunden, vilket jag tolkar har hänt i ditt fall.
Bättre service än på Heds i Luleå har jag sällan skådat, och jag är oerhört förvånad att man inte är mer intresserad av att ta del av problemet, och lösa det i samförstånd, det kan ju ge ytterliggare erfarenheter.
Så jag förstår din frustration, utan att vara insatt i just ditt ärende.

Jag lägger inte så stor notis i detta för Yamahas del, utan ser det tillsvidare som en enskild handlares agerande.

Hoppas att allt ordnar sig för dig i alla fall, och dela gärna med dig av dina erfarenheter när det är utklarat.

Du bommade/missade att det inte var handlaren som var problemet utan Yamaha,själva.

"Handlaren har försökt hjälpa till så gott han kan. Det är Yamaha som har visat sin rätta sida genom att påstå att felen beror på mig. När jag har skickat underlag för att så inte är fallet har man fortsatt att påstå att felen beror på handhavandefel."
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Du bommade/missade att det inte var handlaren som var problemet utan Yamaha,själva.

"Handlaren har försökt hjälpa till så gott han kan. Det är Yamaha som har visat sin rätta sida genom att påstå att felen beror på mig. När jag har skickat underlag för att så inte är fallet har man fortsatt att påstå att felen beror på handhavandefel."

Aaaahhh, tack för påpekandet, lite hastigt och slarvigt läst av mig där :7peta

Men verkstaden hos handlaren borde ju kunna ta i med lite kraft här.
Jag tänker mig att om en erfaren mekaniker, från den auktoriserade verkstaden hos handlaren, kliver in och påtalar att det är fel som inte beror på vårdslöshet, så borde inte kunden behöva prata med Yamaha överhuvudtaget.
Yamaha borde ju kunna lita på en auktoriserad verkstad, annars är man ju illa uta tycker jag, då har man inget förtroende inom sig egen organisation/verkstadskedja. :confused:
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Sicken badwill så fort....

Aaaahhh, tack för påpekandet, lite hastigt och slarvigt läst av mig där :7peta

Men verkstaden hos handlaren borde ju kunna ta i med lite kraft här.
Jag tänker mig att om en erfaren mekaniker, från den auktoriserade verkstaden hos handlaren, kliver in och påtalar att det är fel som inte beror på vårdslöshet, så borde inte kunden behöva prata med Yamaha överhuvudtaget.
Yamaha borde ju kunna lita på en auktoriserad verkstad, annars är man ju illa uta tycker jag, då har man inget förtroende inom sig egen organisation/verkstadskedja. :confused:

Nu är det väl inte dags för en ny hoj precis just nu...men när man hör sånt här så.:gråta:gråta
Är det en handlare som inte fixar att sköta och uppföra sig så går det för det mesta att handla någon annanstans men när det är generalagenten som uppvisar PMS-liknade beteende så är det inte lika lätt att rösta med fötterna. :fakta

Jag var och kollade bl.a just på MT09 förra helgen...men med det här i facit så håller jag nog mig borta från Yamaha tills jag hört något roligare än det som berättats ovan. :fakta

Yamahas tekniker Stefan Pålsson, lär nog få ett intressant samtal med någon i chefsställning kan man tänka sig...f-n det skall till en helsickes charmoffensiv för att reparera sånt här! :fakta
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top