Yamaha MT-09

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
Det är nog den snyggaste jag sett. Riktigt jäkla snygg!

men MT09 är ju grymt mycket coolare :gnissla:D:kär

Jag som redan är jävligt cool i grund och botten kanske ska hålla mig borta ifrån MT-09 då.
Känns som att det lätt kan bli övercoolt om jag skulle sätta mig på en :D
 

Zafiro

Sporthojsnörd
Gick med
21 Sep 2014
Ort
Kävlinge
Hoj
Yamaha Tracer9 GT - 2021
Gillar min tailtidy från Evotech :)


image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Kexfabriken

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2016
Ort
Boras
Hoj
Yamaha XV750 -82 // MT-09 -16
Hur långt räckte ert drivpaket innan ni bytte första gången? Och vad slängde ni på om inte original?
 

cidair

Yama Kawa Nörd
Gick med
14 Mar 2015
Ort
Kullavik
Hoj
Z1300DFI, GPZ1100B2, Z1100R, R1M, RD350, SR500, ZRX1200S, ZRX1200R
10 mil i kyligt väder idag. 70 mil hittills, och börjar känna hojen lite mer nu. Snart dags för första service.

Den kunde ju låta lite mer.....hmm, måste nog investera i nytt system.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
10 mil i kyligt väder idag. 70 mil hittills, och börjar känna hojen lite mer nu. Snart dags för första service.

Den kunde ju låta lite mer.....hmm, måste nog investera i nytt system.

Den inte bara låter bättre. Den blir lättare och snyggare med... iaf med helsystem.
 

donron

Medlem
Gick med
2 Feb 2017
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha XSR900
En fråga till er som kör med bar end speglar, vad har ni pluggat hålen med där original speglarna satt?
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
10 mil i kyligt väder idag. 70 mil hittills, och börjar känna hojen lite mer nu. Snart dags för första service.

Den kunde ju låta lite mer.....hmm, måste nog investera i nytt system.

Själv slog jag till med ett nytt system från start monterat och klart med uppdaterad ecu från bike i Trollhättan. Någon egen variant som såg okej ut och bra mycket billigare än akra med uttagbar db. Då låter den som in i hellböbö :D. Det systemet sitter på deras demo hoj. Nu väntar jag bara på leverans någon gång i nästa vecka.
 
Last edited:

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Jag betalade 7200 för mitt acra carbon. Tycker det var värt varenda slant och nästan lite billigt... men det är inköpspris också.
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Jag betalade 7200 för mitt acra carbon. Tycker det var värt varenda slant och nästan lite billigt... men det är inköpspris också.

Fått uppfattningen att många nyare modeller av akra så är det problematiskt att ta
ur db killern. Det skall man ju kunna ha möjligheten att göra enkelt utan borra etc.
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Fått uppfattningen att många nyare modeller av akra så är det problematiskt att ta
ur db killern. Det skall man ju kunna ha möjligheten att göra enkelt utan borra etc.

på akra carbon som är race systemet sitter dbkillern med bult, bara systemen som är gjorda för att möta euro 4 som man man måste borra.
 

MTdude

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2017
Ort
Västerås
Hoj
2017, Yamaha MT 09
Finns ingen som helst anledning att ta ut db-killern på acra carbon även om det är väldigt lätt. Det låter jävligt mycket ändå. Om jag ska åka på långresa på hojen så byter jag avgassystem eftersom det låter för mycket med db-killern i om man ska sitta i flera timmar på hojen. Har testat en minut utan db-killer... det var coolt i en minut sen blir det jobbigt.
Min polare som bor typ 1 km bort från mig hör när JAG gasar på ute på "stora vägen" som är ytterligare 300 m bort...inte alltid inomhus men alltid utomhus.
 

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Tjena!

Har precis införskaffat mig en Mt09 -2017! Fått några mil på den och jävlar vad nöjd jag är, fruktansvärt rolig mc!
Har en liten fråga angående Flash/PC, sitter nu ett akra carbon utan insats och funderar på att köpa ett KN-filter också, erfarenheter av att flasha? Hört att det gör stor skillnad på dom äldre modellerna men finns väldigt lite info om dom nyare..

fördelar/nackdelar Flasha om ECU för 5000kr eller köpa en Powercommander för ~4500kr?

Någon som lämnat sin ECU till "Flash Stockholm"? verkar som han bara tar 2500kr.

Tack på förhand!

Går runt med samma frågeställning här..... Dock är det ju frågan om Garantier vid ECU flashning. Powercommander kan man ju bara plocka bort innan garantiärende. Men ECU flash har ju sina fördelar över Powercommander såklart. Vart inne på att eventuellt införskaffa mig Woolich eller Ft ECU. Men vet ingen som kan dessa så man kan få en bra individuell mappning. Kör själv med ett Termignoni system som är helt fantastiskt ljudmässigt. Även med DB killer i för stunden.

Någon som vet någon som fått ihop en bra grund mapp för MT-09 2017 ännu?
 

samuelmt

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2017
Ort
Luleå
Hoj
2017 yamaha mt09
Går runt med samma frågeställning här..... Dock är det ju frågan om Garantier vid ECU flashning. Powercommander kan man ju bara plocka bort innan garantiärende. Men ECU flash har ju sina fördelar över Powercommander såklart. Vart inne på att eventuellt införskaffa mig Woolich eller Ft ECU. Men vet ingen som kan dessa så man kan få en bra individuell mappning. Kör själv med ett Termignoni system som är helt fantastiskt ljudmässigt. Även med DB killer i för stunden.

Någon som vet någon som fått ihop en bra grund mapp för MT-09 2017 ännu?

Jag kör woolich på min hoj, dock kitet med bredbandslambda så den loggar värden och sen föreslår den ändringar som behövs på bränsle :tummenupp så då behöver man inte åka till en dyno med den, om man nu inte ska börja leka med tändning och sånt :)
 

BGL

Medlem
Gick med
30 Dec 2017
Ort
Trollhättan
Hoj
2018 Aprilia Tuono Factory
Jag skulle aldrig göra så att garantin upphör på en ny Yamaha som
har fem års garanti.Det är ju värt dom 2500 som man får ge en
auktoriserad verkstad att göra dessa modifikationer.Yamaha brukar
inte bråka om det skulle bli något problem längre fram om alla grejor
är utförda av fackmän på en auktoriserad Yamaha verkstad.
 

Maddahard

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2012
Ort
Västerhaninge
Hoj
Yamaha MT-09 2017
Jag skulle aldrig göra så att garantin upphör på en ny Yamaha som
har fem års garanti.Det är ju värt dom 2500 som man får ge en
auktoriserad verkstad att göra dessa modifikationer.Yamaha brukar
inte bråka om det skulle bli något problem längre fram om alla grejor
är utförda av fackmän på en auktoriserad Yamaha verkstad.

Nej de är ju lite surt att bryta garantin. Men samtidigt vill man ju att hojen ska må bra, att ha kvar orginalsystemet är inget alternativ, det är ju livsfarligt tyst :hojraket. När du säger 2500kr för modifikationerna så blir jag mycket nyfiken på vart du lämnar din hoj då och vad de gör för den pengen :) på förra bågen jag hade gick bara mappningen exklusive Powercommander på 3 lax, Yamaha skulle ha ännu mer för de kalaset.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top