Resultat 1 till 29 av 29
  1. #1
    Sporthoj Senior Member™ Johanssons avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Gôtteborg
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Inlägg
    9 728

    Fetish: Uppvärmning av motorer, blippande på gasen, tvåtaktsfasoner!

    I denna tråd postas uppvärmning av motorer med pörrigt ljud, hoppas fler gillar sådana filmer













    Hedersmedlem i Josh I Mura

  2. #2
    sportbike
    Gäst
    Åhh, i lavv RGV 500 :ståpäls

  3. #3
    Sporthoj Senior Member™ Johanssons avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Gôtteborg
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Inlägg
    9 728
    Hedersmedlem i Josh I Mura

  4. #4
    ex. R-1000 Pilot Xyrons avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Piteå
    Hoj
    GsxrT 1000 -03
    Inlägg
    3 725
    Blogginlägg
    13
    Man vet att man kommit till en racingdepå när man vaknar (i skåpet på en buss)till tvåtakts-talibanernas uppvärmningar





    Gsxr 1000 Turbo -03
    2011 290hk @0.95bar
    2012 318hk @1.10bar
    En sammanfattning av året(2011) med turbon

  5. #5
    Sporthoj Senior Member™ Johanssons avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Gôtteborg
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Inlägg
    9 728
    Citat Ursprungligen postat av Xyron Visa inlägg
    Man vet att man kommit till en racingdepå när man vaknar (i skåpet på en buss)till tvåtakts-talibanernas uppvärmningar





    hade det vart en femhundra så hade det gått an

    Senast redigerat av Johansson den 2012-12-28 klockan 19:34.
    Hedersmedlem i Josh I Mura

  6. #6
    Depåkungen Lill-Eriks avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Ume
    Hoj
    Gixxer K8, KTM 625 SXC
    Inlägg
    561
    Umeå Motorcycleclub

    Citat Ursprungligen postat av Martin Visa inlägg
    Att köra hoj på gata efter att man har börjat köra bana är lite som att bara få hålla handen utanför trosorna på den där snygga tjejen du så gärna vill ligga med.

  7. #7
    Vågar välja växel! 2mhks avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Kungsbacka
    Hoj
    Honda cbr 929rr Fireblade
    Inlägg
    668
    Vad vinner man på att jucka med gasen sådär? Känns inte som det kan vara bra för motorn..

  8. #8
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 143
    Citat Ursprungligen postat av 2mhk Visa inlägg
    Vad vinner man på att jucka med gasen sådär? Känns inte som det kan vara bra för motorn..
    Banracetvåtaktare (som i filmerna ovan) slår igen stiften och smörjer dåligt på tomgång annars, de måste ventileras/trottlas.
    De som meckar denna typ av motorer får även en känsla för hur bestyckningen ligger när de trottlar motorn, de testar bestyckningen. Den här typen av extrema tvåtaktare bestyckas ju ofta från förmiddag till eftermiddag, beroende på bana, aktuellt barometertryck osv. En djungel. Men så blir det när man ska ha ut de där sista hästarna. Det är ju uppemot 300 hk/liter i maskiner som dessa.....och förgasare.
    Bara att lyfta på hatten för de som kan detta.
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-12-28 klockan 23:44.
    Brun utan sol, tändkulesot

  9. #9
    Arbete ger frihet ! Puckens avatar
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Top floor.
    Hoj
    Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
    Inlägg
    8 607
    Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
    Lär en rookie....
    Potatoes Mc

  10. #10
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 143
    Citat Ursprungligen postat av Pucken Visa inlägg
    Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
    Lär en rookie....
    Om de som bankör med 4T insprutad gatsoffa står blippar(?) så har jag ingen aning. De vill väl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

    De borde titta i en dragracedepå hur man varmkör en vass 4-taktare, där är nog kompetensen större på detta.



    Men ihållande låg tomgång är ju inte bra på ngn motor, många hårt trimmade racingfyrtaktshojar är ju ganska lätta i veven, så de måste hållas på trotteln. Det är ju en avvägning mellan hur mycket motorbroms föraren vill ha, om det blir ngn tomgång öht. Särskilt med kall motor. Genom att testa svaret märker ju också mekanikern om motorn är varm, och som ett sorts funktionstest. Men att stå och repetitivt blippa gasen på en 4T i likhet med bantvåtaktarna förstår jag inte syftet med, om nu ngn gör det.


    Tror jag...
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 00:19.
    Brun utan sol, tändkulesot

  11. #11
    Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000 Jontes avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Hjuliserad bus-twin. KTM 950 SM -05
    Inlägg
    5 032
    Citat Ursprungligen postat av Pucken Visa inlägg
    Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
    Lär en rookie....
    Jag har ingen aning men jag jag skulle gissa för att det ska gå lite snabbare, alt att man inte litar på att vattenpump orkar snurra vattnet tillräckligt. För att det är coolt?
    Människan, den mest grymma, brutala, hänsynslösa, våldsamma och skräckinjagande arten som någonsin existerat på jorden.

    Citat Ursprungligen postat av 50-talet
    ...sen tar man väl en och en annan spätta med sig och fikar upp sig på något fik...

  12. #12
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 143
    Inget tvåtaktsblippande, men sjukt bra svar. Nitrosportster

    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-12-30 klockan 14:17.
    Brun utan sol, tändkulesot

  13. #13
    Ciao Sic, Ride In Peace Whiskeys avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Tumba
    Hoj
    Italiensk vrålapa
    Inlägg
    375
    Förlåt en oinvigd som frågar, men vad är det som gör att yamman i översta inlägget spottar flammor och smäller när han släpper av på gasen (baktänder?)? Ser att detta inte händer på vare sig aprilian eller duccen. Är detta dåligt för motorn?
    Get a LIFE, get a BIKE
    2008-2010 Yamaha YBR 125 -07
    2010-> Honda cbr600f2 (25kW) -91
    2013-2014 Kawasaki zx10r -04
    2015-2015 Kawasaki zx10r -08
    2016-> Aprilia RSV4 -10

  14. #14
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    Pajala
    Hoj
    CB1000RA -11
    Inlägg
    11
    Grymt bra tråd!
    Sånt här kan man sitta å youtuba på i flera timmar

  15. #15
    kalle50cc 2strokes avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Västerås
    Hoj
    Kreidler 50cc GP racer, 70RR, Honda RS125R -92.
    Inlägg
    103
    Citat Ursprungligen postat av Pucken Visa inlägg
    Det köper jag men varför på twinnarna och radfyrorna ?
    Lär en rookie....
    Jag har säkert inte den slutgiltiga förklaringen men de flercylindriga 2-taktarna med förgasare vill man ju se att de får lika smörjning (oljeblandad bensin) vid samma tillfälle. Inte bra när en cylle går "torrt" och den andra jobbar på för fullt.
    Trottlande/blippande: förgasarna har ju luftskruv, lågfartsmunstycke, tråttelnål, nålmunstycke, huvudmunstycke, trottel med olika vinklar, "power jet". Och 2-T har ju som bekant inget bra vridmoment på låg och mellanregister. Därför av stort intresse att få motorn att "svara" på gas. Sen påverkar syremängden i luften luft/bränsle blandnigen vid just detta tillfälle alltihopa. Och detta förändras timme för timme under dagen. Så ska man ligga optimalt har man att göra på en flercylindrig motor eller så "sejfar" man med lite för fet blandning. Att få allt detta att lira är en kompetens i den högre skolan.
    Jag med flera söker ständigt denna visdom

  16. #16
    What would Shervin do? Skrotnisses avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Månbas Alpha
    Hoj
    120 år gammalt, 2559cc
    Inlägg
    14 925

  17. #17
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 350 SixDays -15 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 238
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Om de som bankör med 4T insprutad gatsoffa står blippar(?) så har jag ingen aning. De vill väl vara som de stora pojkarna med 2T. Det verkar konstigt. Monkey see monkey do?

    ...
    En vråltrimmad 4-taktare har en väldigt hög flamtemp i förbränningsrummet och den blir helt enkelt överhettad på tomgång. Kolla i en motocrossdepå där en högtrimmad stånka på tomgång snabbt får krökarna att glöda rött. När man blippar på gasen så kyler man förbränningsrummet med sval bensindimma och låter motorn värma upp sig i lugn och ro istället för kall motor med skitvarm topp.
    Det är samma skäl som man på en motard såsom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med högtrimmad cross/enduromotor inte får ligga på jämn gas på landsvägen. Den låga trottelöppningen gör att kolvtoppen överhettar och får hål i sig, inte bra... De här motorerna är byggda för att gå på full gas och inget mjäkande som på en gatsoffemotor...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  18. #18
    Va! TNKs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Norrtälje
    Hoj
    Derbi Senda Aprilia RS 250 -95 TZ 125-96 TNK 50cc
    Inlägg
    431
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	CIMG0557.jpg
Visningar:	306
Storlek:	219,0 KB
Id:	375111
    Nu åter Baslicens!

  19. #19
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Hoj
    Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 Suzuki GSX1300R -08
    Inlägg
    3 691
    För en gatmotorcykel, min SV650S, ur Suzuki manualen:
    LÅT MOTOROLJAN CIRKULERA INNAN DU KÖR Låt motorn gå på tomgång en stund efter det att du startat motorcykeln. Detta gäller vid varm och kallstart. Oljan får då tid att cirkulera och smörja alla viktiga motorkomponenter.

  20. #20
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 143
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    En vråltrimmad 4-taktare har en väldigt hög flamtemp i förbränningsrummet och den blir helt enkelt överhettad på tomgång. Kolla i en motocrossdepå där en högtrimmad stånka på tomgång snabbt får krökarna att glöda rött. När man blippar på gasen så kyler man förbränningsrummet med sval bensindimma och låter motorn värma upp sig i lugn och ro istället för kall motor med skitvarm topp.
    Det är samma skäl som man på en motard såsom Husaberg, KTM 525, 450 motsvarande dvs med högtrimmad cross/enduromotor inte får ligga på jämn gas på landsvägen. Den låga trottelöppningen gör att kolvtoppen överhettar och får hål i sig, inte bra... De här motorerna är byggda för att gå på full gas och inget mjäkande som på en gatsoffemotor...
    Jo det är ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlägg ovan (du citerade inte hela) är inte ihållande låg tomgång bra på ngn motor.
    Avgastemp på tomgång beror på hur den är bestyckad där.
    DEt viktiga på en nystartad (även vass) 4T, som måste varmköras, och av olika anledningar inte kan köras, är att hållla upp tomgångsvarvtalet, så att man säkerställer oljecirkulation. Om det är föreståënde race så ska motorn helst få rotera bakhjulet för att snabba upp värmealstringen i trans/väcxellåda, sen få svalna några minuter fram tills det är dags för start. så att 4t-motorn är värmeinsjunken.

    Ett problem vid varmkörning av alla motorcykelmotorer, är att man får en ojämn temp i motorn, 80% av värmealstringen som överförs till blocket överförs nämligen av toppen på en 4T.

    4T cross och motardsmällor inte är gjorda för att ta ut kostanteffekt, det har för dålig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc för det. De är dimensionerade för
    att avge maxeffekt i intervaller. Många av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och höga effekten. Vid motorbroms drar man dock välkommen olja förbi ringlandet. Värmebelastningen på kolven vid körning, är dock proportionell mot effekten.

    Det är dock inte samma behov av att stå och repetitivt depågasa för att testa bestyckningen som på fullblodsbanracingtvåtaktarna, Det var det jag menade.

    Men det här visste du säkert redan
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 13:47.
    Brun utan sol, tändkulesot

  21. #21
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 143
    Citat Ursprungligen postat av Whiskey Visa inlägg
    Förlåt en oinvigd som frågar, men vad är det som gör att yamman i översta inlägget spottar flammor och smäller när han släpper av på gasen (baktänder?)? Ser att detta inte händer på vare sig aprilian eller duccen. Är detta dåligt för motorn?
    Det beror på hur den är mappad i motorbromscellerna, Om man ej mappar motorn urartat magert eller fett i dessa celler, då smäller det ofta med öppet avgassystem.

    Motorn bryr sig nog inte, men det bullrar ju, sliter på avgassystemet etc. Dock kan ju vissa förare vilja ha det så, för att få mindre motorbroms. När man har helt släckt på motorbroms, så motorbromsar det mer, men ofta blir övergången från motorbroms till gaspådrag mindre abrubt om cylindrarna får hålla igång lite. Ungefär så.
    Jag är ingen expert på detta. Jag kan dock tänka mig att fabriksförare kan få hojen mappad för den motorbroms de vill ha. Och att det kan skilja från hoj till annan.

    Varmkörning har fö varit ett kärt trätoämne på SH genom åren, jag tror att den här filmtråden riskerar att balla ur i OT om det nu inte postas fler filmer
    Senast redigerat av Jörgen Karlsson den 2012-12-29 klockan 14:20.
    Brun utan sol, tändkulesot

  22. #22
    Sporthoj Senior Member™ Johanssons avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Gôtteborg
    Hoj
    Aprilia Tuono v4r
    Inlägg
    9 728
    Tack för dina expertkommentarer Jörgen! Roligt att få lära sig lite mer om motorer från en guru som dig

    Den här rullen gillar jag med, tänk om man haft en sådan raritet i garaget



    vid 4:45 börjar det göttiga..
    Senast redigerat av Johansson den 2012-12-29 klockan 18:09.
    Hedersmedlem i Josh I Mura

  23. #23
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 350 SixDays -15 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 238
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Jo det är ju riktigt, men som jag beskriver i mitt inlägg ovan (du citerade inte hela) är inte ihållande låg tomgång bra på ngn motor.
    Avgastemp på tomgång beror på hur den är bestyckad där.
    DEt viktiga på en nystartad (även vass) 4T, som måste varmköras, och av olika anledningar inte kan köras, är att hållla upp tomgångsvarvtalet, så att man säkerställer oljecirkulation. Om det är föreståënde race så ska motorn helst få rotera bakhjulet för att snabba upp värmealstringen i trans/väcxellåda, sen få svalna några minuter fram tills det är dags för start. så att 4t-motorn är värmeinsjunken.

    Ett problem vid varmkörning av alla motorcykelmotorer, är att man får en ojämn temp i motorn, 80% av värmealstringen som överförs till blocket överförs nämligen av toppen på en 4T.

    4T cross och motardsmällor inte är gjorda för att ta ut kostanteffekt, det har för dålig kolvkylning, oljevolym, oljekylning etc för det. De är dimensionerade för
    att avge maxeffekt i intervaller. Många av dem saknar ju piston jets trots det stora borret och höga effekten. Vid motorbroms drar man dock välkommen olja förbi ringlandet. Värmebelastningen på kolven vid körning, är dock proportionell mot effekten.

    Det är dock inte samma behov av att stå och repetitivt depågasa för att testa bestyckningen som på fullblodsbanracingtvåtaktarna, Det var det jag menade.

    Men det här visste du säkert redan
    Du frågade om varför man står och blippar på gasen på en vråltrimmad 4T-motor vilket jag svarade på. Det är ungefär samma trimmningsgrad på en crossstånka som på en WSBK racer och också samma "problem" med överhettning på tomgång (högt komp och vassa kammar). En WSBK racer är heller inte byggd för konstant effektuttag så den behöver också "blippgaskylning" just på grund av att all värme kommer från toppen, precis som du beskriver det...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  24. #24
    Moderator Jörgen Karlssons avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    ...på taket
    Hoj
    HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
    Inlägg
    20 143
    Citat Ursprungligen postat av Niklasinorr Visa inlägg
    Du frågade om varför man står och blippar på gasen på en vråltrimmad 4T-motor vilket jag svarade på. Det är ungefär samma trimmningsgrad på en crossstånka som på en WSBK racer och också samma "problem" med överhettning på tomgång (högt komp och vassa kammar). En WSBK racer är heller inte byggd för konstant effektuttag så den behöver också "blippgaskylning" just på grund av att all värme kommer från toppen, precis som du beskriver det...
    Aha, då förstår jag missförståndet. Min inledande frågeställning var till Pucken, för att göra klart att det för mig var en hypotetisk frågeställning, dvs att jag inte sett ngn varmköra sin fyrtaktare på samma sätt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema förgasartvåtaktare.
    Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i tråden.

    Det enda 4T-exempel med sådana inslag jag kan komma är denna varmkörning, med det känns inte som det räknas riktig

    Brun utan sol, tändkulesot

  25. #25
    Mr Kvalitet enligt Ståhlis Niklasinorrs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Lulstan
    Hoj
    KTM EXC 350 SixDays -15 samt en KTM 690 för grus!
    Inlägg
    4 238
    Citat Ursprungligen postat av Jörgen Karlsson Visa inlägg
    Aha, då förstår jag missförståndet. Min inledande frågeställning var till Pucken, för att göra klart att det för mig var en hypotetisk frågeställning, dvs att jag inte sett ngn varmköra sin fyrtaktare på samma sätt som tex TZ 250, 250 750 och liknande extrema förgasartvåtaktare.
    Dvs att jag inte sett det i verkligenheten och ej heller i filmerna i tråden.

    Det enda 4T-exempel med sådana inslag jag kan komma är denna varmkörning, med det känns inte som det räknas riktig

    Det där är ju en klassiker...
    N.S.L.A.M.C.A.G North Swedish Lame Ass Motorcycle Abuse Group

  26. #26
    Medlem mángis avatar
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    i ett litet hus
    Hoj
    Aprilia SL Mille Falco
    Inlägg
    133
    grymt bra örongodis denna tråden... slår det mesta i musikväg ;o)
    klar vinnare i mitt tycke är ju Duccen i klippet "Warm Up Effenbert Ducati 1198 SBK"
    frågan är om man inte borde lagra och använda som väckarklockesignal
    helvete så "åksjuk" man blev nu

    ja förutom idioterna som gillar trasha R1:an nedan. bara efterblivet.
    Senast redigerat av mángi den 2012-12-30 klockan 13:18.

  27. #27
    Snabbare än fy fan jävla skit-sege! slevens avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Nybro
    Hoj
    ZX-6R SST 600
    Inlägg
    2 113
    Gud vad jag saknar denna maskinen...

    250 räser. För att du var värd det.

  28. #28
    Der zweitakt taliban #6 Kunkels avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Huddinge
    Hoj
    YZF750R, RDGV350rr, RD350 -84 å nåra moppar.Nu är oxå en TZ(R)250M -91:a
    Inlägg
    407
    Citat Ursprungligen postat av sleven Visa inlägg
    Gud vad jag saknar denna maskinen...

    Det kan Du ha!!! Skäms på dej SVIKARE
    Gott nytt förresten
    "Ordning är för idioter, genier behärskar även kaos"

  29. #29
    hojstyling.se Niccos avatar
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Karlstad
    Hoj
    Ducati HyMo 821 -13
    Inlägg
    1 295

    Efter 0:45 är skönsång.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Vill du annonsera ovan? Klicka här